0112-KDIL2-3.4012.503.2017.1.AO - Ustalenie prawa do odliczenia z faktur dokumentujących wydatki w związku z budową kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.503.2017.1.AO Ustalenie prawa do odliczenia z faktur dokumentujących wydatki w związku z budową kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z faktur dokumentujących wydatki w związku z budową kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z faktur dokumentujących wydatki w związku z budową kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt inwestycyjny budowy kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków dla miasta (dalej: Inwestycja).

W ramach Inwestycji planuje się budowę oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą o przepustowości 285 m3. Oczyszczalnia ścieków będzie składać się przede wszystkim z następujących obiektów: zbiorniki oczyszczalni ścieków, pompowania ścieków z kratą koszową, komora zestawu do mechanicznego oczyszczania ścieków, stacja zlewcza, budynek wielofunkcyjny, wiata składowania osadu, zbiorniki ścieków osadów.

Zakres Inwestycji obejmuje również budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami (w tym: sieć grawitacyjna, sieć tłoczna, przykanaliki, przepompownia ścieków).

Koszty realizacji Inwestycji obejmują też wydatki dotyczące opracowania stosownej dokumentacji oraz nadzoru.

Inwestycja realizowana jest jako wydatki majątkowe Gminy, z dofinansowaniem ze środków unijnych. Inwestycja wpisuje się w działanie "Gospodarka wodno-ściekowa" (oś prioretytowa 4 "Środowisko") w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Gmina zawarła stosowną umowę o dofinansowanie z Zarządem Województwa.

Po zrealizowaniu Inwestycji oraz oddaniu jej do używania, aktywa trwałe wytworzone w ramach Inwestycji pozostaną w Gminie (Urzędzie Gminy). Gmina - poprzez struktury Urzędu - będzie świadczyć odpłatne usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, realizowane w oparciu o zawarte z odbiorcami usług odpłatne umowy cywilnoprawne.

Gmina informuje, że posiada status podatnika VAT czynnego.

Inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich, tj. mieszkańców, przedsiębiorców (w tym m.in. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek prawa handlowego) oraz osób prawnych (np. stowarzyszenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami Inwestycja (oraz wytworzone w jej ramach aktywa trwałe) nie będzie służyć do świadczeń na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę (np. jednostki oświatowe działające w formie samorządowych jednostek budżetowych). Odbiorcami usług realizowanych z wykorzystaniem Inwestycji będą - jak już wskazano - osoby trzecie (przede wszystkim ludność zamieszkująca tereny, na których zlokalizowana została Inwestycja).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując Inwestycję będzie miała prawo pełnego odliczenia (w 100%) podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując Inwestycję będzie miał on prawo pełnego odliczenia (w 100%) podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe.

UZASADNIENIE zajętego stanowiska:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej uptu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 uptu).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a uptu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 uptu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zważywszy, że Inwestycja będzie wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich, tj. mieszkańców, przedsiębiorców (w tym m.in. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek prawa handlowego) oraz osób prawnych, oznacza to, że powstała w wyniku realizacji Inwestycji infrastruktura (aktywa trwałe), będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania odpłatnych czynności w zakresie odbioru ścieków, tj. do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT (stanowią działalność gospodarczą na gruncie uptu i są opodatkowane VAT aktualnie stawką obniżoną).

Powyższe oznacza, że Inwestycja ma związek z działalnością opodatkowaną VAT (wydatki tytułem Inwestycji są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT). Jednocześnie, z uwagi, że Inwestycja nie będzie wykorzystywana do świadczeń na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę (np. jednostki oświatowe działające w formie samorządowych jednostek budżetowych), Gmina będzie miała pełne prawo do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją.

Identyczne stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 maja 2017 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.15.2017.1.PG, w której wskazano, że:

* "Ponadto - co istotne w sprawie - wg posiadanej na dzień złożenia wniosku wiedzy, Inwestycja (oraz wytworzone w jej ramach aktywa trwałe) nie będzie służyć wykorzystaniu do świadczenia czynności na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę, bowiem odbiorcami usług realizowanych z wykorzystaniem Inwestycji będą osoby trzecie (przede wszystkim ludność zamieszkująca tereny, na których zlokalizowana została Inwestycja)". (...)

* "Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Gminę, za pośrednictwem Zakładu, do świadczenia usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, tj. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług".

* "Reasumując, Gmina realizując Inwestycję będzie miała prawo do odliczenia w 100% podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe".

Ponadto, takie samo stanowisko zostało również zawarte w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lipca 2017 r. o sygn. 0111-KDIB3 -2.4012.165.2017.2.SR, w której wskazano, że:

* "Odnosząc się natomiast do nakładów inwestycyjnych związanych z planowaną budową infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, należy wskazać, że w sytuacji, gdy rzeczywiście dana linia wodno-kanalizacyjna nie będzie obejmowała żadnych jednostek organizacyjnych Gminy, tylko budynki mieszkalne i niemieszkalne (przedsiębiorstwa). wówczas należy uznać, że wydatki inwestycyjne poniesione na budowę będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi Gminy". (...)

* "w przypadku, gdy rzeczywiście dana linia wodno-kanalizacyjna nie będzie obejmowała żadnych jednostek organizacyjnych Gminy, tylko budynki mieszkalne i niemieszkalne (przedsiębiorstwa), wówczas Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej (100%) kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne. Prawo to będzie Gminie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy".

Tym samym w opinii Gminy, realizując Inwestycję Gmina będzie miała prawo pełnego odliczenia (w 100%) podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jeśli chodzi o powołane przez Wnioskodawcę interpretacje należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl