0112-KDIL2-3.4012.465.2017.1.AŻ - Brak prawa do odliczenia od wydatków związanych z projektem pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.465.2017.1.AŻ Brak prawa do odliczenia od wydatków związanych z projektem pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od wydatków związanych z projektem pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od wydatków związanych z projektem pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek, VAT).

Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Zasadniczo, realizując wymienione zadania własne, Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności.

Gminę uznaje się za podatnika VAT w dwóch przypadkach:

1.

w sytuacji, gdy Gmina wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań własnych,

2.

w sytuacji, gdy Gmina wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań własnych, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych za wynagrodzeniem, przy czym w opisanym poniżej stanie sprawy nie ma miejsca żaden z wymienionych przypadków.

W latach 2017-2020 Gmina zamierza zrealizować projekt pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)" w ramach Programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej lata 2014-2020 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W projekcie poza Gminą udział biorą Województwo oraz (...) jednostka samorządu terytorialnego. Każdy z uczestników projektu, na mocy zawartej umowy o dofinansowanie, ma przyporządkowane indywidualnie zadania do realizacji w zakresie swojego zasięgu terytorialno-przedmiotowego. W ramach projektu zaplanowano modernizację odcinków dróg regionalnych i lokalnych o statusie dróg publicznych po obu stronach granicy w celu poprawy atrakcyjności turystycznej obszaru pogranicza w rejonie ziemi (...). W konsekwencji każdy z partnerów projektu ma za zadanie wykonać modernizację drogi publicznej, dla której organ wykonawczy danego partnera w projekcie jest zarządcą drogi - w przypadku zadania Gminy projekt będzie dotyczył drogi o statusie gminnej drogi publicznej, dla której zarządcą jest Burmistrz Miasta i Gminy.

W konsekwencji powyższego, ponoszone przez Gminę wydatki na projekt są przyporządkowane wyłącznie do zadania, jakie wykonuje Gmina. To oznacza w przypadku Gminy, że wydatkowane przez nią środki, będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi tylko na Gminę, działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy i będą dotyczyły tylko zadania, dla którego Gmina jest wykonawcą. W ramach projektu nie będą dokonywane wzajemne obciążenia z tytułu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków - a zatem Gmina nie będzie w żaden sposób refakturowała poniesionych wydatków na polskiego lub czeskiego partnera w projekcie.

Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki ponoszone przez Gminę w ramach projektu - a zatem wniosek nie dotyczy w żaden sposób wydatków ponoszonych przez Województwo lub partnera.

W ramach złożonego wniosku o dofinansowanie Gmina ma otrzymać dofinansowanie do kwoty brutto wydatków wskazanych we wniosku jako kwalifikowane, a zatem Gmina stara się o przyznanie dofinansowania zarówno do kwoty netto jak i podatku VAT naliczonego, przypisanego do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie. Przyznanie dofinansowania do kwoty podatku VAT naliczonego jest możliwe wyłącznie w przypadku braku prawa do odliczenia przedmiotowych kwot VAT przez beneficjenta.

W ramach projektu Gmina zamierza przebudować ulicę (...) na odcinku od pierwszych zabudowań w miejscowości do granicy w kierunku projektowanej platformy widokowej (...) (przedmiotowa inwestycja budowy platformy widokowej nie stanowi przedmiotu zapytania Gminy w ramach niniejszego wniosku). Realizacja projektu przebudowy ulicy obejmuje zasadniczo wydatki inwestycyjne związane z wykonaniem tzw. infrastruktury "twardej", czyli wydatki inwestycyjne na zakup usług budowlanych na odcinku drogi o długości 980 m, w wyniku których nastąpi m.in. poszerzenie istniejącej jezdni, wymiana nawierzchni oraz umocnienie poboczy. Dodatkowo, w ramach ponoszonych przez Gminę wydatków inwestycyjnych na prace budowlane, zostaną wykonane wszelkie roboty przygotowawcze, porządkowe, zagospodarowania placu budowy i zaplecza budowy w ramach realizacji inwestycji (tj. niezbędne naprawy, dostawy mediów - wody, energii elektrycznej, wykonanie ogrodzenie tymczasowego oraz nadzór budowlany).

W ramach projektu Gmina poniesie również tzw. wydatki "miękkie" na działalność promocyjno-informacyjną poprzez zakup i instalację ogólnodostępnych, wielkopowierzchniowych banerów informujących o atrakcjach turystycznych w regionie, montaż tablicy pamiątkowej z informacją o wykonywanym w partnerstwie projekcie i zorganizowanie konferencji promującej projekt, na którą zaproszone zostaną m.in. podmioty trzecie działające w branży turystycznej w regionie ziemi (...) (wstęp na konferencję będzie nieodpłatny). W trakcie konferencji Gmina będzie wydawać bezpłatnie gadżety promocyjne. Ponadto Gmina zamierza, z otrzymanych w ramach dofinansowania projektu środków, zakupić publikacje promujące inicjatywę w lokalnej prasie.

Zgodnie z założeniami projektu oraz planowanej kampanii promocyjnej poprawa Infrastruktury drogowej wpłynie na dostępność atrakcji dla turystów, co docelowo powinno mieć wpływ na wzrost zatrudnienia w sektorze turystyki lokalnej oraz dynamikę rozwoju branży turystycznej w Gminie. Dodatkowym efektem realizacji projektu będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu drogowego w Radkowie dla pieszych i kierowców. Przebudowa odcinka ulicy (...) wpłynie również na estetykę przestrzeni publicznej.

Wybudowana infrastruktura drogowa będzie zarządzana przez Burmistrza Miasta i Gminy działającego poprzez Urząd Miasta i Gminy na zasadach właściwych dla działalności i uprawnień zarządcy drogi publicznej. Inwestycja w przebudowę 980 m ulicy będzie stanowić dla Gminy odrębny środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Wydatki miękkie nie będą stanowiły wydatków inwestycyjnych.

Gmina potwierdziła w ramach umowy o dofinansowanie projektu, że nie będzie on generował żadnych przychodów dla Gminy składając oświadczenie, że przedsięwzięcie stanowi projekt non-profit, przeznaczony wyłącznie do realizacji celów publicznych.

Mając powyższe na uwadze wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę nieodpłatnie zadań własnych, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym. Wydatki, poniesione w ramach projektu pn.: "Poprawy dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)", będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn.: "Poprawy dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)" przedstawiony w opisie sprawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu w ogóle prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn.: "Poprawy dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)" przedstawiony w opisie sprawy, bowiem Gmina ponosi wydatki na projekt jako organ władzy publicznej, a nabyte towary i usługi będą służyły Gminie do wykonywania działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając powyższe na uwadze, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT występować mogą w dwojakim charakterze: (I) podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (II) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazała Gmina w opisie sprawy, efekt realizacji inwestycji pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)" w postaci przebudowy drogi o statusie gminnej drogi publicznej będzie wykorzystywany przez Gminę jako ogólnodostępna infrastruktura publiczna, zarządzana przez Burmistrza Miasta i Gminy działającego poprzez Urząd Miasta i Gminy na zasadach właściwych dla działalności i uprawnień zarządcy drogi publicznej. Wydatki "miękkie" w ramach projektu będą również dotyczyły infrastruktury i spotkań ogólnodostępnych, nieodpłatnych. W związku z powyższym ponoszone przez Gminę wydatki będą związane wyłącznie z realizacją zadań Gminy jako organu władzy publicznej.

Skoro zatem wydatki ponoszone w ramach opisanego projektu nie będą ponoszone przez Gminę jako podatnika VAT, nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych w związku z projektem.

Stanowisko Gminy potwierdzają przykładowo następujące interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

* wydana w dniu 12 czerwca 2017 r. interpretacja o sygn. 0112-KDIL4.4012.101.2017.1.EB, w której organ podatkowy wskazuje, że "budowa infrastruktury pieszo-rowerowej wraz z przebudową dróg gminnych i wojewódzkich odbywa się w ramach władztwa publicznego, i Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje";

* wydana w dniu 17 sierpnia 2017 r. interpretacja o sygn. 0112-KDIL4.4012.101.2017.1.EB, w której organ podatkowy w analogicznym stanie sprawy potwierdza, że "Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z przebudową na odcinku 156,6 m drogi gminnej refundowanej częściowo na podstawie umowy z dnia 25 maja 2016 r. o przyznaniu pomocy. W ocenie Wnioskodawcy wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT".

Podsumowując, w ocenie Gminy, w przedstawionym opisie sprawy Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn.: "Poprawy dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Zasadniczo, realizując wymienione zadania własne, Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności. W latach 2017-2020 Gmina zamierza zrealizować projekt pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)". W projekcie poza Gminą udział biorą Województwo oraz jednostka samorządu terytorialnego. Każdy z uczestników projektu, na mocy zawartej umowy o dofinansowanie, ma przyporządkowane indywidualnie zadania do realizacji w zakresie swojego zasięgu terytorialno-przedmiotowego. W ramach projektu zaplanowano modernizację odcinków dróg regionalnych i lokalnych o statusie dróg publicznych po obu stronach granicy w celu poprawy atrakcyjności turystycznej obszaru pogranicza w rejonie ziemi (...). W konsekwencji każdy z partnerów projektu ma za zadanie wykonać modernizację drogi publicznej, dla której organ wykonawczy danego partnera w projekcie jest zarządcą drogi - w przypadku zadania Gminy projekt będzie dotyczył drogi o statusie gminnej drogi publicznej, dla której zarządcą jest Burmistrz Miasta i Gminy. W konsekwencji powyższego, ponoszone przez Gminę wydatki na projekt są przyporządkowane wyłącznie do zadania, jakie wykonuje Gmina. To oznacza w przypadku Gminy, że wydatkowane przez nią środki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi tylko na Gminę i będą dotyczyły tylko zadania, dla którego Gmina jest wykonawcą. W ramach projektu nie będą dokonywane wzajemne obciążenia z tytułu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków - a zatem Gmina nie będzie w żaden sposób refakturowała poniesionych wydatków na polskiego lub czeskiego partnera w projekcie. Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki ponoszone przez Gminę w ramach projektu - a zatem wniosek nie dotyczy w żaden sposób wydatków ponoszonych przez Województwo lub partnera. W ramach złożonego wniosku o dofinansowanie Gmina ma otrzymać dofinansowanie do kwoty brutto wydatków wskazanych we wniosku jako kwalifikowane, a zatem Gmina stara się o przyznanie dofinansowania zarówno do kwoty netto jak i podatku VAT naliczonego, przypisanego do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie. W ramach projektu Gmina zamierza przebudować ulicę (...) na odcinku od pierwszych zabudowań w miejscowości do granicy w kierunku projektowanej platformy widokowej (...). Realizacja projektu przebudowy ulicy obejmuje zasadniczo wydatki inwestycyjne związane z wykonaniem tzw. infrastruktury "twardej", czyli wydatki inwestycyjne na zakup usług budowlanych na odcinku drogi o długości 980 m, w wyniku których nastąpi m.in. poszerzenie istniejącej jezdni, wymiana nawierzchni oraz umocnienie poboczy. Dodatkowo, w ramach ponoszonych przez Gminę wydatków inwestycyjnych na prace budowlane, zostaną wykonane wszelkie roboty przygotowawcze, porządkowe, zagospodarowania placu budowy i zaplecza budowy w ramach realizacji inwestycji. W ramach projektu Gmina poniesie również tzw. wydatki "miękkie" na działalność promocyjno-informacyjną poprzez zakup i instalację ogólnodostępnych, wielkopowierzchniowych banerów informujących o atrakcjach turystycznych w regionie, montaż tablicy pamiątkowej z informacją o wykonywanym w partnerstwie projekcie i zorganizowanie konferencji promującej projekt, na którą zaproszone zostaną m.in. podmioty trzecie działające w branży turystycznej w regionie ziemi (...) oraz (...) (wstęp na konferencję będzie nieodpłatny). W trakcie konferencji Gmina będzie wydawać bezpłatnie gadżety promocyjne. Ponadto Gmina zamierza, z otrzymanych w ramach dofinansowania projektu środków, zakupić publikacje promujące inicjatywę w lokalnej prasie. Zgodnie z założeniami projektu oraz planowanej kampanii promocyjnej poprawa Infrastruktury drogowej wpłynie na dostępność atrakcji dla turystów, co docelowo powinno mieć wpływ na wzrost zatrudnienia w sektorze turystyki lokalnej oraz dynamikę rozwoju branży turystycznej w Gminie. Dodatkowym efektem realizacji projektu będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu drogowego dla pieszych i kierowców. Przebudowa odcinka ulicy (...) wpłynie również na estetykę przestrzeni publicznej. Wybudowana infrastruktura drogowa będzie zarządzana przez Burmistrza Miasta i Gminy działającego na zasadach właściwych dla działalności i uprawnień zarządcy drogi publicznej. Inwestycja w przebudowę 980 m ulicy (...) będzie stanowić dla Gminy odrębny środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Wydatki miękkie nie będą stanowiły wydatków inwestycyjnych. Gmina potwierdziła w ramach umowy o dofinansowanie projektu, że nie będzie on generował żadnych przychodów dla Gminy składając oświadczenie, że przedsięwzięcie stanowi projekt non-profit, przeznaczony wyłącznie do realizacji celów publicznych. Mając powyższe na uwadze wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę nieodpłatnie zadań własnych, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym. Wydatki, poniesione w ramach projektu "Poprawy dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)", będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na realizację projektu pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja opisanego projektu - jak wskazał Wnioskodawca - będzie odbywać się wyłącznie w związku z wykonywaniem przez Gminę nieodpłatnie zadań własnych. A zatem realizując opisany projekt Gmina będzie działać w ramach władztwa publicznego. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Warunkiem, którego spełnienie należy również analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym i projekt nie będzie generował żadnych przychodów dla Gminy, tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na realizację projektu pn.: "Poprawa dostępności transportowej ziemi (...) i regionu (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy-przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy zauważyć ponadto, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl