0112-KDIL2-3.4012.463.2017.1.ZD - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.463.2017.1.ZD Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "C" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "C".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek, VAT).

Gmina realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych i pożytku publicznego oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi. Zasadniczo realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności lub innych jednostek samorządu terytorialnego.

W latach 2017-2019 Gmina zamierza zrealizować projekt pn.: "C" (pierwotnie nazwany "T") w ramach Programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej Interreg V na lata 2014-2020. Celem projektu jest pielęgnowanie lokalnych tradycji oraz edukacja lokalnej społeczności w zakresie dóbr kulturowych pogranicza polsko-czeskiego. W ramach projektu przewiduje się organizację szeregu imprez o charakterze kulturalnym i społecznym, podczas których lokalne grupy działania będą prezentować regionalną muzykę, piosenki i kulinaria, a uczestnicy spotkań będą mieli okazję poznać lokalne tradycje. W wyniku projektu ma nastąpić rozwój zintegrowanej społeczności lokalnej poprzez budowanie poczucia przynależności do jednego regionu. Zasadniczą grupę docelową odbiorców projektu stanowią wszyscy mieszkańcy pogranicza polsko-czeskiego. Mając na uwadze, że projekt będzie trwał 4 lata, podczas których będą podejmowane intensywne działania promocyjne, w imprezach będą również uczestniczyć goście spoza regionu, którzy zostaną zachęceni ofertą kulturalną mikroregionu do przyjazdu i pobytu na terenie Gminy i sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego.

W projekcie wezmą udział Gmina oraz czeska miejscowość S. Każdy z uczestników projektu na mocy zawartej umowy o dofinansowanie ma przyporządkowane indywidualnie zadania do realizacji. W konsekwencji, również ponoszone wydatki przez uczestników projektu są przyporządkowane do każdego z nich indywidualnie. To oznacza w przypadku Gminy, że wydatkowane przez nią środki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi tylko na Gminę działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy (przy czym w przypadku opisywanego projektu część wydatków będzie udokumentowana zleceniami i rachunkami - wniosek dotyczy tych wydatków, które będą dokumentowane fakturami). W ramach projektu nie będą dokonywane wzajemne obciążenia z tytułu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków - a zatem Gmina nie będzie w żaden sposób refakturowała poniesionych wydatków na czeskiego partnera w projekcie.

Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu - a zatem wniosek nie dotyczy w żaden sposób wydatków ponoszonych przez czeskiego partnera.

W ramach złożonego wniosku o dofinansowanie Gmina ma otrzymać dofinansowanie do kwoty brutto wydatków wskazanych we wniosku jako kwalifikowane, a zatem Gmina stara się o przyznanie dofinansowania zarówno do kwoty netto, jak i podatku VAT naliczonego przypisanego do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie. Przyznanie dofinansowania do kwoty podatku VAT naliczonego jest możliwe wyłącznie w przypadku braku prawa do odliczenia przedmiotowych kwot VAT przez beneficjenta.

W ramach projektu odbędzie się szereg imprez kulturalnych na terenie Gminy - w szczególności:

(...).

W związku z organizacją imprez na terenie Gminy w ramach projektu Wnioskodawca poniesie następujące wydatki:

1.

wydatki na zakup hali namiotowej,

2.

wydatki na zakup usług związanych z wynajmem sceny i nagłośnienia, zakupem usług gastronomicznych, zakupem kwiatów i dekoracji oraz wykonaniem oprawy muzycznej wybranych imprez,

3.

wydatki na zakup materiałów i prezentów dla uczestników warsztatów prowadzonych w ramach organizowanych uroczystości,

4.

wydatki na działania promocyjne obejmujące wykonanie materiałów promocyjnych poszczególnych imprez, głównie banerów i plakatów promocyjnych z nazwą imprezy, projektu, logotypami programu i zaproszeniem do udziału, w tym promocja w mediach.

Zakupiona hala namiotowa będzie wykorzystywana przez Gminę podczas nieodpłatnych imprez organizowanych na jej terenie oraz będzie wypożyczana czeskiemu partnerowi w projekcie podczas imprez organizowanych na jego terenie. Analogicznie do sposobu wykorzystania tego sprzętu przez Gminę, również czeski partner w projekcie nie będzie wykorzystywał efektów projektu do prowadzenia działalności gospodarczej.

Organizowane imprezy będą każdorazowo ogólnodostępne dla lokalnej społeczności i gości spoza regionu. Gmina nie będzie czerpała żadnych dochodów również od wystawców i profesjonalnych podmiotów prezentujących swoje umiejętności kulinarne i muzyczne podczas imprez. Gmina nie będzie również prowadzić żadnej pobocznej działalności gospodarczej w związku z imprezami - w szczególności nie będzie udostępniała odpłatnie powierzchni pod stoiska handlowo-gastronomiczne oraz nie będzie odpłatnie udostępniała powierzchni reklamowych w obrębie organizowanych imprez.

Potwierdzeniem powyższego zamiaru jest złożone oświadczenie przez Gminę w ramach wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie projektu, w którym Gmina deklaruje, że przedsięwzięcie stanowi projekt non-profit, przeznaczony wyłącznie do realizacji celów publicznych. Tym samym, w ocenie Gminy, wszystkie wydatki Gminy w ramach projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT, bowiem będą stanowiły przejaw działalności Gminy w ramach reżimu publicznoprawnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt pn.: "C"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu w ogóle prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na projekt "C".

UZASADNIENIE

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT występować mogą w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazała Gmina w opisie sprawy, zakupiona hala namiotowa będzie wykorzystywana przez Gminę tylko podczas nieodpłatnych imprez organizowanych na jej terenie oraz będzie wypożyczana czeskiemu partnerowi w projekcie podczas imprez organizowanych na jego terenie, który również nie będzie wykorzystywał efektów projektu do prowadzenia działalności gospodarczej. Organizowane imprezy będą każdorazowo ogólnodostępne dla lokalnej społeczności i gości spoza regionu. Gmina nie będzie czerpała żadnych dochodów również od wystawców i profesjonalnych podmiotów prezentujących swoje umiejętności kulinarne i muzyczne podczas imprez. Gmina nie będzie również prowadzić żadnej pobocznej działalności gospodarczej w związku z imprezami - w szczególności nie będzie udostępniała odpłatnie powierzchni pod stoiska handlowo-gastronomiczne oraz nie będzie odpłatnie udostępniała powierzchni reklamowych w obrębie organizowanych imprez.

Wobec powyższego, w ocenie Gminy, należy potwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało w ogóle prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach realizowanego przedsięwzięcia. Wszystkie wydatki na projekt pn.: "C" będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT. W konsekwencji, nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych w związku z projektem.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.350.2017.2.AR wydanej w odniesieniu do jednostki samorządu terytorialnego, która analogicznie do Gminy prowadzi projekt organizacji ogólnodostępnych imprez promujących lokalną kulturę i tradycje, jak również ponosi szereg zbliżonych do Gminy wydatków na ten projekt. W wydanej interpretacji organ podatkowy potwierdził, że "w rozpatrywanej sprawie związek taki (z działalnością opodatkowaną VAT - przyp. Gminy) nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że realizacja projektu związana była z wykonywaniem przez Gminę zadania własnego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto organizowana impreza była dla uczestników mieszkańców gminy i przyjezdnych - turystów ogólnodostępna i nieodpłatna. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz z działalnością pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją imprezy".

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Gminy, w przedstawionym opisie sprawy Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na projekt "C".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy), oraz wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 17-20 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2017-2019 Gmina zamierza zrealizować projekt

pn.: "C" (pierwotnie nazwany "T"). Celem projektu jest pielęgnowanie lokalnych tradycji oraz edukacja lokalnej społeczności w zakresie dóbr kulturowych pogranicza polsko-czeskiego. W ramach projektu przewiduje się organizację szeregu imprez o charakterze kulturalnym i społecznym, podczas których lokalne grupy działania będą prezentować regionalną muzykę, piosenki i kulinaria, a uczestnicy spotkań będą mieli okazję poznać lokalne tradycje. W wyniku projektu ma nastąpić rozwój zintegrowanej społeczności lokalnej poprzez budowanie poczucia przynależności do jednego regionu. Zasadniczą grupę docelową odbiorców projektu stanowią wszyscy mieszkańcy pogranicza polsko-czeskiego. Mając na uwadze, że projekt będzie trwał 4 lata, podczas których będą podejmowane intensywne działania promocyjne, w imprezach będą również uczestniczyć goście spoza regionu, którzy zostaną zachęceni ofertą kulturalną mikroregionu do przyjazdu i pobytu na terenie Gminy i sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego. W projekcie wezmą udział Gmina oraz czeska miejscowość S. Każdy z uczestników projektu na mocy zawartej umowy o dofinansowanie ma przyporządkowane indywidualnie zadania do realizacji. W konsekwencji, również ponoszone wydatki przez uczestników projektu są przyporządkowane do każdego z nich indywidualnie. To oznacza w przypadku Gminy, że wydatkowane przez nią środki będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi tylko na Gminę działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy (przy czym w przypadku opisywanego projektu część wydatków będzie udokumentowana zleceniami i rachunkami - wniosek dotyczy tych wydatków, które będą dokumentowane fakturami). W ramach projektu nie będą dokonywane wzajemne obciążenia z tytułu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków - a zatem Gmina nie będzie w żaden sposób refakturowała poniesionych wydatków na czeskiego partnera w projekcie. Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu - a zatem wniosek nie dotyczy w żaden sposób wydatków ponoszonych przez czeskiego partnera. W ramach projektu odbędzie się szereg imprez kulturalnych na terenie Gminy - w szczególności:

(...).

W związku z organizacją imprez na terenie Gminy w ramach projektu Wnioskodawca poniesienie następujące wydatki:

1.

wydatki na zakup hali namiotowej,

2.

wydatki na zakup usług związanych z wynajmem sceny i nagłośnienia, zakupem usług gastronomicznych, zakupem kwiatów i dekoracji oraz wykonaniem oprawy muzycznej wybranych imprez,

3.

wydatki na zakup materiałów i prezentów dla uczestników warsztatów prowadzonych w ramach organizowanych uroczystości,

4.

wydatki na działania promocyjne obejmujące wykonanie materiałów promocyjnych poszczególnych imprez, głównie banerów i plakatów promocyjnych z nazwą imprezy, projektu, logotypami programu i zaproszeniem do udziału, w tym promocja w mediach.

Zakupiona hala namiotowa będzie wykorzystywana przez Gminę podczas nieodpłatnych imprez organizowanych na jej terenie oraz będzie wypożyczana czeskiemu partnerowi w projekcie podczas imprez organizowanych na jego terenie. Analogicznie do sposobu wykorzystania tego sprzętu przez Gminę, również czeski partner w projekcie nie będzie wykorzystywał efektów projektu do prowadzenia działalności gospodarczej. Organizowane imprezy będą każdorazowo ogólnodostępne dla lokalnej społeczności i gości spoza regionu. Gmina nie będzie czerpała żadnych dochodów również od wystawców i profesjonalnych podmiotów prezentujących swoje umiejętności kulinarne i muzyczne podczas imprez. Gmina nie będzie również prowadzić żadnej pobocznej działalności gospodarczej w związku z imprezami - w szczególności nie będzie udostępniała odpłatnie powierzchni pod stoiska handlowo-gastronomiczne oraz nie będzie odpłatnie udostępniała powierzchni reklamowych w obrębie organizowanych imprez. Gmina deklaruje, że przedsięwzięcie stanowi projekt non-profit, przeznaczony wyłącznie do realizacji celów publicznych. Tym samym w ocenie Gminy, wszystkie wydatki Gminy w ramach projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT, bowiem będą stanowiły przejaw działalności Gminy w ramach reżimu publicznoprawnego.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "C".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż przedsięwzięcie stanowi projekt non-profit, przeznaczony wyłącznie do realizacji celów publicznych. Wnioskodawca realizując projekt pn.: "C", nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabywane towary i usługi w ramach projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT, bowiem będą stanowiły przejaw działalności Gminy w ramach reżimu publicznoprawnego, a zatem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "C". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl