0112-KDIL2-3.4012.451.2017.3.ZD - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.451.2017.3.ZD Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 28 listopada 2017 r.) oraz z dnia 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych". Wniosek uzupełniono w dniu 28 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, adres elektroniczny ePUAP oraz wskazanie Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji oraz w dniu 11 grudnia 2017 r. o upoważnienie do samodzielnego występowania w imieniu Wnioskodawcy przed organem właściwym do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie prawa podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na realizację projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych". Obecnie trwa procedura weryfikacji dokumentów i sporządzania umowy o dofinansowanie.

Przedmiotem projektu jest adaptacja pomieszczeń byłego hotelu robotniczego na mieszkania socjalne. Projekt dotyczy wyłącznie etapu I, którego zakres obejmuje wydzielenie i budowę lokali mieszkalnych w północnej części budynku, budowę klatki schodowej ewakuacyjnej i realizację drogi pożarowej.

Realizacja projektu pozwoli na udostępnienie w Gminie 22 nowych mieszkań socjalnych dla co najmniej 74 mieszkańców.

Rzeczowy zakres prac obejmuje:

* wyburzenie części istniejących ścian działowych,

* zamurowanie części otworów drzwiowych,

* wykonanie nowych otworów drzwiowych,

* wykonanie zewnętrznej, stalowej klatki schodowej,

* budowę zewnętrznej pochylni dla osób niepełnosprawnych,

* wymurowanie nowych ścian działowych,

* podział korytarza na strefy pożarowe - oddzielenie ścianą z drzwiami o odpowiedniej odporności ogniowej,

* wymianę stolarki okiennej w nowoutworzonych lokalach,

* roboty wykończeniowe wewnątrz nowo wydzielonych lokali mieszkalnych - posadzki, wykończenia ścian, sufitów,

* wymianę istniejących pionów instalacji sanitarnych i elektrycznych, montaż liczników wody i przedpłacowych energii elektrycznej,

* wykonanie nowych instalacji elektrycznych, sanitarnych oraz centralnego ogrzewania wraz z wymianą grzejników,

* i inne niemożliwe do przewidzenia obecnie, a konieczne do prawidłowego funkcjonowania obiektu.

Beneficjentem, który występuje o dotację oraz ją rozlicza jest Gmina, posiadająca osobowość prawną jednostka gminnego samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Właścicielem budynku jest Gmina.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym. W ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu (rzeczowego i finansowego) nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją produktów projektu, ze środków na bieżące utrzymanie infrastruktury budynków gminnych.

Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są i będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Gmina.

Składając wniosek o dofinansowanie, Gmina złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT. Tak więc całość kosztów stanowiących dofinansowanie została uznana za wydatki kwalifikowalne. Gmina nie dokonywała odliczeń podatku VAT naliczonego zarówno z wydatków w ramach dofinansowania, jak również wkładu własnego. W projekcie występują przychody w postaci wpłat od lokatorów mieszkań socjalnych. Mieszkańcy partycypują w kosztach utrzymania lokalu w kwocie 1 PLN/m2. W pierwszym pełnym roku funkcjonowania przychód wyniesie x PLN. Została przyjęta amortyzacja w wysokości 2,5% dla obiektów budowlanych, zgodnie z polityką rachunkową beneficjenta. Wartość rezydualna wynosi x PLN, oszacowana metodą przyszłych wolnych przepływów.

W prognozie finansowej, zgodnie z danymi dotyczącymi podobnych przedsięwzięć, przyjęto następujące założenia kosztów eksploatacyjnych. W wariancie bezinwestycyjnym założono koszty eksploatacji na poziomie 0 gdyż projekt dotyczy modernizacji lokali mieszkalnych, w chwili obecnej nieużytkowanych. W wariancie inwestycyjnym ujęto koszty wynikające z eksploatacji wytworzonej infrastruktury, na które składają się wszelkie koszty utrzymania lokali m.in. energia elektryczna, ciepło, woda, kanalizacja, wywóz śmieci. W pierwszym pełnym roku funkcjonowania projektu koszty zostały oszacowane na poziomie x PLN.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 listopada 2017 r. Wnioskodawca wskazał, co następuje:

1. Lokatorzy mieszkań socjalnych objętych projektem będą dysponować lokalami na podstawie umowy najmu lokalu socjalnego.

2. Wpłaty od lokatorów mieszkań socjalnych będą pobierane z tytułu umowy najmu lokalu socjalnego, w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT.

3. Towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w ramach zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jako beneficjent środków unijnych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych"?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gmina jest podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie czynności cywilnoprawnych. Realizując powyższy projekt, beneficjent nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, ponieważ działalność objęta projektem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako zadanie własne gminy. Całość działań w ramach przedmiotowego projektu dotyczy zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i działalności publicznoprawnej. Gmina nie podejmuje w ramach projektu czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Realizacja przedmiotowego projektu służy wyłącznie do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy brzmi następująco: Gmina jako beneficjent środków unijnych nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina pozyskała dofinansowanie na realizację projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych". Obecnie trwa procedura weryfikacji dokumentów i sporządzania umowy o dofinansowanie.

Przedmiotem projektu jest adaptacja pomieszczeń byłego hotelu robotniczego na mieszkania socjalne. Projekt dotyczy wyłącznie etapu I, którego zakres obejmuje wydzielenie i budowę lokali mieszkalnych w północnej części budynku, budowę klatki schodowej ewakuacyjnej i realizację drogi pożarowej. Realizacja projektu pozwoli na udostępnienie w Gminie 22 nowych mieszkań socjalnych dla co najmniej 74 mieszkańców.

Rzeczowy zakres prac obejmuje:

* wyburzenie części istniejących ścian działowych,

* zamurowanie części otworów drzwiowych,

* wykonanie nowych otworów drzwiowych,

* wykonanie zewnętrznej, stalowej klatki schodowej,

* budowę zewnętrznej pochylni dla osób niepełnosprawnych,

* wymurowanie nowych ścian działowych,

* podział korytarza na strefy pożarowe - oddzielenie ścianą z drzwiami o odpowiedniej odporności ogniowej,

* wymianę stolarki okiennej w nowo utworzonych lokalach,

* roboty wykończeniowe wewnątrz nowo wydzielonych lokali mieszkalnych - posadzki, wykończenia ścian, sufitów,

* wymianę istniejących pionów instalacji sanitarnych i elektrycznych, montaż liczników wody i przedpłacowych energii elektrycznej,

* wykonanie nowych instalacji elektrycznych, sanitarnych oraz centralnego ogrzewania wraz z wymianą grzejników,

* i inne niemożliwe do przewidzenia obecnie, a konieczne do prawidłowego funkcjonowania obiektu.

Beneficjentem, który występuje o dotację oraz ją rozlicza jest Gmina, posiadająca osobowość prawną jednostka gminnego samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Właścicielem budynku jest Gmina. Zgodnie z obowiązującymi zasadami, projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym. W ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu (rzeczowego i finansowego), nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją produktów projektu, ze środków na bieżące utrzymanie infrastruktury budynków gminnych. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są i będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Gmina. W projekcie występują przychody w postaci wpłat od lokatorów mieszkań socjalnych. Mieszkańcy partycypują w kosztach utrzymania lokalu w kwocie 1 PLN/m2. Lokatorzy mieszkań socjalnych objętych projektem będą dysponować lokalami na podstawie umowy najmu lokalu socjalnego. Wpłaty od lokatorów mieszkań socjalnych będą pobierane z tytułu umowy najmu lokalu socjalnego, w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych z podatku VAT. Towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w ramach zadań własnych Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Dla rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, kluczowym jest ustalenie, jakiego rodzaju czynnościom wykonywanym przez Gminę służyć będą towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca, mieszkania socjalne powstałe w ramach realizacji projektu będą oddane mieszkańcom na podstawie umowy najmu, za co planuje się pobierać od użytkowników opłaty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zatem, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Skoro więc, jak wynika to z opisu sprawy, Wnioskodawca będzie udostępniał odpłatnie lokale mieszkalne (mieszkania socjalne) wyłącznie na cel mieszkaniowy, to czynność ta będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Zatem infrastruktura powstała w wyniku realizacji wskazanego projektu, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności pozostających w zakresie działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jednakże korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec powyższego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w ramach zadań własnych Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje/nie będzie występował, bowiem nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu ma/będzie miało związek z czynnościami zwolnionymi od VAT. Gmina w przypadku najmu mieszkań socjalnych działa/będzie działała w charakterze podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, przy czym - jak rozstrzygnięto powyżej - usługi te, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie mają/nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest/nie będzie spełniony, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji tego projektu nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Utworzone w związku z realizacją projektu mieszkania socjalne służą/będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych w zakresie najmu lokali socjalnych dla mieszkańców. Zatem Zainteresowany nie ma/nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "Utworzenie mieszkań socjalnych" Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest/nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie służą/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, pomimo że wywodzi on prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, to z uwagi na odmienną argumentację, należało ocenić je jako nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl