0112-KDIL2-3.4012.445.2017.1.BC - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przeciwpowodziowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.445.2017.1.BC Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przeciwpowodziowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486, z późn. zm.), w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

Województwo jest beneficjentem Działania 4.1. Mała Retencja - Osi priorytetowej IV. Zapobieganie zagrożeniom - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiegać się będzie o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu inwestycyjnego pn. "Przebudowa (...)".

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącego polderu, położonego na lewym brzegu rzeki, w celu zwiększenia jego pojemności z 1,7 mln m3 do 9,7 mln m3 i przejęcia wód powodziowych rzeki o prawdopodobieństwie wystąpienia raz na 100 lat. Ochroną przeciwpowodziową objętych zostanie co najmniej 802 mieszkańców miasta oraz miejscowości, zamieszkujących na obszarze 1 640 ha.

Realizacja inwestycji ma kluczowe znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej terenów Miasta i Gminy. Zapewni ochronę zdrowia, życia i mienia ludzkiego oraz terenów gospodarczych przed ciężkimi stratami i stanowi ważny interes społeczny.

Inwestycja jest celem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147, z późn. zm.) i realizowana jest w drodze ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 966, z późn. zm.).

W zakres inwestycji wchodzą następujące zadania:

1.

dokumentacja projektowo-techniczna wraz z innymi kosztami z nią związanymi,

2.

roboty budowlano-montażowe:

* modernizacja i budowa wałów przeciwpowodziowych dł. 15,25 km wraz z obiektami funkcjonalnie związanymi, tj. z jazem, śluzą, budowli upustowej,

* modernizacja Pompowni wraz ze zbiornikiem wyrównawczym,

* stacji pomp oraz stanowisk pompowni mobilnych,

* przejazdów i przepustów, kanałów dopływowych, ciągów komunikacyjnych funkcjonalnie powiązanych oraz koniecznych zmian infrastruktury technicznej (dróg, sieci elektroenergetycznej, gazowej, teletechnicznej, wodociągowej i kanalizacyjnej),

3.

nadzory nad realizacją inwestycji (autorski, inwestorski, geotechniczne, inne),

4.

odszkodowania za zajęte grunty pod ww. urządzenia, budowle,

5.

działania informacyjno-promocyjne,

6.

koszty związane z zarządzaniem projektem (koszty pośrednie: administracyjne).

Szacunkowa wartość inwestycji ok. 111,0 mln zł, z tego 79,4 mln zł ok. 85% będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny województwa.

Inwestorem ww. inwestycji w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 966, z późn. zm.) jest Marszałek Województwa działający w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa oraz wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.

Dla ww. inwestycji Marszałek Województwa uzyskał dwie decyzje o pozwoleniu na realizację inwestycji przeciwpowodziowej, wydane przez Wojewodę: (...).

Ww. decyzje są ostateczne i mają nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Na ich podstawie, nieruchomości lub ich części wydzielone pod budowle i urządzenia stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa. Nabycie tych nieruchomości następuje w celu realizacji przez inwestora przedmiotowej budowli przeciwpowodziowej w ramach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej.

Zgodnie z ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 966, z późn. zm.) z tytułu przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa własności nieruchomości, właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu tej nieruchomości przysługuje odszkodowanie.

Zmodernizowane i nowo wybudowane obiekty w ramach ww. inwestycji, zaliczane są do urządzeń melioracji wodnych podstawowych i stanowią własność Skarbu Państwa (art. 71 i 72 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne).

Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486, z późn. zm.) oraz uchwalony na jej podstawie Statut (uchwała Sejmiku Województwa). Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 tej ustawy Zarząd Województwa jest organem wykonawczym Województwa, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych.

Realizacja przedmiotowej inwestycji mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa - art. 14 ust. 1 pkt 9 stanowi, że Samorząd Województwa wykonuje zadania w zakresie m.in. gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej. Zadania te, Województwo realizuje poprzez wojewódzką samorządową jednostkę budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, tj. Wojewódzki Zarząd, działający na podstawie statutu.

Beneficjent jest odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Obowiązki te wykonywać będzie zespół pracowników Wojewódzkiego Zarządu oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Koszty administracyjne tego zespołu stanowią koszt kwalifikowalny, współfinansowany ze środków ww. Programu.

Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu województwa, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Województwo. Faktury za opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej były wystawione w latach 2015-2016 na Wojewódzki Zarząd, natomiast środki na ich zapłacenie przekazywane były przez Miasto w formie dotacji na rachunek Urzędu Marszałkowskiego Województwa, następnie na rachunek Wojewódzkiego Zarządu.

W wyniku realizacji inwestycji Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu. Nabywane, w celu realizacji inwestycji, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Województwo będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Przebudowa (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, on jako beneficjent projektu pn. "Przebudowa (...)" oraz Wojewódzki Zarząd (samorządowa wojewódzka jednostka budżetowa nieposiadająca osobowości prawnej) jako realizator inwestycji, nie mają możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem urządzenia melioracji podstawowych do których zalicza się budowle przeciwpowodziowe (art. 71 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne) stanowią własność Skarbu Państwa i nie podlegają czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem, projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Powstała w ramach projektu infrastruktura jest publiczna i nieodpłatna, służy gospodarce wodnej.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Województwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego Województwo nie będzie wykorzystywało przedmiotowych zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Województwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami. Województwo jest beneficjentem Działania 4.1. Mała Retencja - Osi priorytetowej IV. Zapobieganie zagrożeniom - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiegać się będzie o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu inwestycyjnego pn. "Przebudowa (...)". Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącego polderu, położonego na lewym brzegu rzeki, w celu zwiększenia jego pojemności z 1,7 mln m3 do 9,7 mln m3 i przejęcia wód powodziowych rzeki o prawdopodobieństwie wystąpienia raz na 100 lat. Ochroną przeciwpowodziową objętych zostanie co najmniej 802 mieszkańców, zamieszkujących na obszarze 1 640 ha. Realizacja inwestycji ma kluczowe znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej terenów Miasta i Gminy. Zapewni ochronę zdrowia, życia i mienia ludzkiego oraz terenów gospodarczych przed ciężkimi stratami i stanowi ważny interes społeczny. Inwestycja jest celem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami i realizowana jest w drodze ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych. W zakres inwestycji wchodzą następujące zadania: dokumentacja projektowo - techniczna wraz z innymi kosztami z nią związanymi; roboty budowlano-montażowe: modernizacja i budowa wałów przeciwpowodziowych dł. 15,25 km wraz z obiektami funkcjonalnie związanymi, tj. z jazem, śluzą, budowli upustowej, modernizacja pompowni wraz ze zbiornikiem wyrównawczym, stacji pomp oraz stanowisk pompowni mobilnych, przejazdów i przepustów, kanałów dopływowych, ciągów komunikacyjnych funkcjonalnie powiązanych oraz koniecznych zmian infrastruktury technicznej (dróg, sieci elektroenergetycznej, gazowej, teletechnicznej, wodociągowej i kanalizacyjnej); nadzory nad realizacją inwestycji (autorski, inwestorski, geotechniczne, inne); odszkodowania za zajęte grunty pod ww. urządzenia, budowle; działania informacyjno-promocyjne; koszty związane z zarządzaniem projektem (koszty pośrednie: administracyjne). Szacunkowa wartość inwestycji ok. 111,0 mln zł, z tego 79,4 mln zł ok. 85% będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny województwa. Inwestorem ww. inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych jest Marszałek Województwa działający w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa oraz wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej na podstawie ustawy - Prawo wodne. Dla ww. inwestycji Marszałek Województwa uzyskał dwie decyzje o pozwoleniu na realizację inwestycji przeciwpowodziowej, wydane przez Wojewodę. Ww. decyzje są ostateczne i mają nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Na ich podstawie, nieruchomości lub ich części wydzielone pod budowle i urządzenia stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa. Nabycie tych nieruchomości następuje w celu realizacji przez inwestora przedmiotowej budowli przeciwpowodziowej w ramach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych z tytułu przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa własności nieruchomości, właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu tej nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Zmodernizowane i nowo wybudowane obiekty w ramach ww. inwestycji, zaliczane są do urządzeń melioracji wodnych podstawowych i stanowią własność Skarbu Państwa. Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę o samorządzie województwa oraz uchwalony na jej podstawie Statut. Zarząd Województwa jest organem wykonawczym Województwa, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych. Realizacja przedmiotowej inwestycji mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie województwa. Samorząd Województwa wykonuje zadania w zakresie m.in. gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej. Zadania te Województwo realizuje poprzez wojewódzką samorządową jednostkę budżetową nieposiadającą osobowości prawnej. Beneficjent jest odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Obowiązki te wykonywać będzie zespół pracowników Wojewódzkiego Zarządu oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Koszty administracyjne tego zespołu stanowią koszt kwalifikowalny, współfinansowany ze środków ww. Programu. Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu województwa, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Województwo. Faktury za opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej były wystawione w latach 2015-2016 na Wojewódzki Zarząd, natomiast środki na ich zapłacenie przekazywane były przez Miasto w formie dotacji na rachunek Urzędu Marszałkowskiego Województwa, następnie na rachunek Wojewódzkiego Zarządu. W wyniku realizacji inwestycji Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu. Nabywane, w celu realizacji inwestycji, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w odniesieniu do planowanego projektu Województwo będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z wniosku wynika, że opisany projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Województwa, o których mowa w ustawie o samorządzie województwa i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Konsekwentnie, zakupione w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi Województwo nie będzie nabywać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, dokonując tych zakupów, Wnioskodawca nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w analizowanej sprawie - mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji ww. projektu - jak wskazał Wnioskodawca - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. "Przebudowa (...)" Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do odliczenia podatku VAT związanego z przedmiotowym projektem z faktur otrzymanych przed centralizacją rozliczeń, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania, a ponadto - zgodnie z wolą Wnioskodawcy - przedmiotem wniosku jest "zdarzenie przyszłe".

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl