0112-KDIL2-3.4012.42.2019.1.IP - Ustalenie możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.42.2019.1.IP Ustalenie możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będąc czynnym podatkiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), na podstawie zawartej w dniu 29 grudnia 2017 r. umowy o dofinansowanie, jest w trakcie realizacji projektu pn. " (...)", w ramach Osi Priorytetowej 3 (...), objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Termin rozpoczęcia realizacji projektu 27 czerwca 2017 r., termin zakończenia finansowego projektu 26 lutego 2019 r.

Zgodnie z umową i wnioskiem o dofinansowanie, projekt obejmuje uruchomienie elektronicznych usług publicznych, które będą świadczone przez Urząd Gminy (UG), digitalizację i bezpłatne udostępnienie mieszkańcom zasobów informacji przestrzennej (IP) oraz informatyzację procedur wewnętrznych w UG, wdrożenie oprogramowania, przeprowadzenie modernizacji systemów dziedzinowych, uruchomienie e-usług publicznych, digitalizacja i udostępnienie zasobów informacji przestrzennej oraz modernizacja strony WWW z dostawą oprogramowania i sprzętu informatycznego. Zaplanowane rozwiązania uwzględniają także potrzeby osób niepełnosprawnych. W szczególności w ramach projektu przewiduje się realizację następujących zadań:

* dostawa licencji i wdrożenie centralnej platformy e-usług mieszkańca oraz opracowanie i wdrożenie e-usług na platformie ePUAP - 5PD i 3PD, modernizacja systemu dziedzinowego, modernizacja i rozbudowa systemu informacji przestrzennej, przeprowadzenie digitalizacji i opracowanie API zasobu informacji przestrzennej oraz dostawa i wdrożenie licencji elektronicznego obiegu dokumentów,

* wykonanie oraz wdrożenie serwisu WWW Gminy - portalu internetowego opartego na systemie CSM,

* dostawa, instalacja i konfiguracja serwerów, dostawa oprogramowania zarządzającego serwerem, komputerów przenośnych i zestawów komputerowych, szafy RACK, przełącznika sieciowego, UPS, urządzenia NAS, oprogramowanie backup biurowego, systemu monitorowania warunków pracy.

W wyniku realizacji powyższych zadań zwiększona zostanie zdolność Gminy do wykonywania zadań publicznych on-line, cyfryzacji posiadanych zasobów oraz udostępnienia informacji publicznej. Zostaną udostępnione on-line następujące dokumenty zawierające informacje sektora publicznego:

* wnioski o zwrot podatku akcyzowego,

* wydawanie zaświadczeń o wielkości gospodarstwa rolnego, o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości,

* wnioski o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych,

* wnioski o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

System umożliwi prowadzenie spraw w zakresie podatków lokalnych, w tym opłat za odpady komunalne on-line (drogą elektroniczną) oraz prowadzenie spraw w zakresie postępowań, dotyczących planowania przestrzennego i warunków zabudowy on-line, zapewni digitalizację i udostępnienie Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego, Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Ponadto, projekt przewiduje wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Gminy, w tym prowadzenie i załatwianie spraw, rejestrację pism, wysyłkę pism oraz wdrożenie przelewów masowych usprawniających ewidencję księgową UG. W połączeniu z portalem e-usług zapewnia dodatkowo mechanizm personalizacji (oferowanie częściowo wypełnionych formularzy, dostęp do indywidualnych spraw, realizacja płatności). W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt i oprogramowanie niezbędne do realizacji ww. usług.

Bezpośrednim i jedynym właścicielem produktów projektu będzie Gmina. W wyniku dokonania zakupu poszczególnych elementów projektu zostaną wystawione faktury na Gminę, która ureguluje powstałe zobowiązania wobec wykonawców. Montaż i dostawa sprzętu oraz stosowne szkolenia pracowników odbywać się będą w Urzędzie Gminy.

Zrealizowany projekt poprawi poziom świadczenia usług publicznych przez administrację. Zakup niezbędnego sprzętu i oprogramowania pozwoli władzom Gminy na wdrożenie systemów podnoszących wydajność pracy w jednostce, umożliwiających lepszą obsługę interesantów oraz spowoduje obniżenie kosztów funkcjonowania Urzędu. Ponadto, przyczyni się do zminimalizowania niedogodności związanych z załatwianiem spraw urzędowych oraz wpłynie pozytywnie na jakość obsługi przez pracowników, co w znacznym stopniu usprawni relacje klient-administracja.

Przedmiotowy projekt zostanie zrealizowany w ramach zadania własnego Gminy, wynikającego z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty - art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Zakupione towary i usługi w ramach projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT w związku z tym nie podlega odliczeniu. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy, Gmina będzie też ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usługi wytworzonej w ramach projektu, a za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty. Podatek VAT w projekcie zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowany, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych UE. VAT w projekcie, jako koszt kwalifikowany, przyjęto w oparciu o "Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020" opracowane przez Ministerstwo Rozwoju. Zgodnie z tymi wytycznymi, podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy spełniony jest warunek:

* podatek VAT został faktycznie poniesiony i

* beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w oparciu o przedstawiony opis sprawy, Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. " (...)", w ramach Osi Priorytetowej (...), objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części od zakupów związanych z ww. projektem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w przytoczonym stanie faktycznym, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostaną spełnione. Gmina realizując przedsięwzięcie pn. " (...)", nie działa bowiem w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę, bowiem projekt nie generuje i nie będzie generował w przyszłości sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W konsekwencji, mając na uwadze przytoczone powyżej okoliczności sprawy, należy uznać że powołane przepisy prawa, w odniesieniu do wymienionego wyżej przedsięwzięcia, nie dają Gminie podstaw do dokonania odliczenia podatku VAT w całości, ani w części.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 przywołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąc czynnym podatkiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy, na podstawie zawartej w dniu 29 grudnia 2017 r. umowy o dofinansowanie, jest w trakcie realizacji projektu pn. " (...)", w ramach Osi Priorytetowej 3 - " (...), objętego Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Termin rozpoczęcia realizacji projektu 27 czerwca 2017 r., termin zakończenia finansowego projektu 26 lutego 2019 r. Zgodnie z umową i wnioskiem o dofinansowanie, projekt obejmuje uruchomienie elektronicznych usług publicznych, które będą świadczone przez Urząd Gminy (UG), digitalizację i bezpłatne udostępnienie mieszkańcom zasobów informacji przestrzennej (IP) oraz informatyzację procedur wewnętrznych w UG, wdrożenie oprogramowania, przeprowadzenie modernizacji systemów dziedzinowych, uruchomienie e-usług publicznych, digitalizacja i udostępnienie zasobów informacji przestrzennej oraz modernizacja strony WWW z dostawą oprogramowania i sprzętu informatycznego. Zaplanowane rozwiązania uwzględniają także potrzeby osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca wymienił również zadania, których realizację przewiduje się w ramach przedmiotowego projektu. W wyniku realizacji tych zadań zwiększona zostanie zdolność Gminy do wykonywania zadań publicznych on-line, cyfryzacji posiadanych zasobów oraz udostępnienia informacji publicznej. Zostaną udostępnione on-line następujące dokumenty zawierające informacje sektora publicznego: wnioski o zwrot podatku akcyzowego, wydawanie zaświadczeń o wielkości gospodarstwa rolnego, o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości, wnioski o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych, wnioski o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. System umożliwi prowadzenie spraw w zakresie podatków lokalnych, w tym opłat za odpady komunalne on-line (drogą elektroniczną) oraz prowadzenie spraw w zakresie postępowań, dotyczących planowania przestrzennego i warunków zabudowy on-line, zapewni digitalizację i udostępnienie Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego, Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, projekt przewiduje wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Gminy, w tym prowadzenie i załatwianie spraw, rejestrację pism, wysyłkę pism oraz wdrożenie przelewów masowych usprawniających ewidencję księgową UG. W połączeniu z portalem e-usług zapewnia dodatkowo mechanizm personalizacji (oferowanie częściowo wypełnionych formularzy, dostęp do indywidualnych spraw, realizacja płatności). W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt i oprogramowanie niezbędne do realizacji ww. usług. Bezpośrednim i jedynym właścicielem produktów projektu będzie Gmina. W wyniku dokonania zakupu poszczególnych elementów projektu zostaną wystawione faktury na Gminę, która ureguluje powstałe zobowiązania wobec wykonawców. Montaż i dostawa sprzętu oraz stosowne szkolenia pracowników odbywać się będą w Urzędzie Gminy. Zrealizowany projekt poprawi poziom świadczenia usług publicznych przez administrację. Zakup niezbędnego sprzętu i oprogramowania pozwoli władzom Gminy na wdrożenie systemów podnoszących wydajność pracy w jednostce, umożliwiających lepszą obsługę interesantów oraz spowoduje obniżenie kosztów funkcjonowania Urzędu. Ponadto, przyczyni się do zminimalizowania niedogodności związanych z załatwianiem spraw urzędowych oraz wpłynie pozytywnie na jakość obsługi przez pracowników, co w znacznym stopniu usprawni relacje klient-administracja. Przedmiotowy projekt zostanie zrealizowany w ramach zadania własnego Gminy, wynikającego z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Zakupione towary i usługi w ramach projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT w związku z tym nie podlega odliczeniu. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy, Gmina będzie też ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usługi wytworzonej w ramach projektu, a za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym - jak wynika z opisu sprawy - brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał również, że przedmiotowy projekt zostanie zrealizowany w ramach zadania własnego Gminy, wynikającego z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Zatem Zainteresowany, mimo że jest czynnym podatnikiem VAT, realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją projektu

pn. " (...)", w ramach Osi Priorytetowej 3 (...), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl