0112-KDIL2-3.4012.378.2018.1.WB - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.378.2018.1.WB Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, osoba fizyczna, prowadzi Niepubliczne Przedszkole i Żłobek od 1 października 2012 r., na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych wydanego dnia 28 września 2012 r. przez Burmistrza Miasta. Niepubliczne Przedszkole zarejestrowane jest we wskazanym wpisie pod numerem ewidencyjnym. Przedszkole funkcjonuje na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. zgodnie z art. 14 ust. 1 (39) i 1b ustawy o systemie oświaty oraz na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. (...) W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Dnia 1 września 2013 r. Główny Urząd Statystyczny nadał Niepublicznemu Przedszkolu i Żłobkowi numer identyfikacyjny REGON wskazując jednocześnie, że przeważający rodzaj działalności wg PKD 2007 to 85.10.Z - Wychowanie przedszkolne. Grupa żłobkowa działa na podstawie wpisu do rejestru Żłobków i Klubów Dziecięcych działających na terenie Gminy Miejskiej wydanego dnia 1 lipca 2014 r. przez Burmistrza Miasta. Niepubliczny Żłobek zarejestrowany jest we wskazanym wpisie pod numerem ewidencyjnym. Żłobek działa na podstawie rodzaju działalności wg PKD 2007 to 88.91.Z - działalność żłobków oraz pozostała opieka dzienna nad dziećmi włączając opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi. Przedszkole i Żłobek świadczy usługi edukacyjne i opiekuńcze w zakresie opieki nad dziećmi wraz z wyżywieniem. Żywienie dzieci przedszkolnych i grupy żłobkowej odbywa się w formie cateringu, który Wnioskodawca nabywa od zewnętrznej firmy cateringowej. Usługa wyżywienia jest ściśle związana z usługą opiekuńczą mając na uwadze wiek dzieci. Z posiłków nie korzystają pracownicy placówki. Działalność przedszkola i żłobka finansowana jest zarówno z wpłat rodziców, jak i z dotacji z jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja jest przekazywana z ogólnym przeznaczeniem na zdefiniowane prawem oświatowym cele w przedszkolu. Dotacje przyznawane są w zależności od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola. Wnioskodawca otrzymuje dotacje na bieżący rachunek firmowy, oraz wpłaty od rodziców również w formie wpłat na rachunek. Dotację można przeznaczyć wyłącznie na zdefiniowane prawem oświatowym cele. Dotację otrzymaną na dzieci uczęszczające do grupy żłobkowej można przeznaczyć wyłącznie na cele określone w umowie podpisanej między Niepublicznym Przedszkolem i Żłobkiem. Wnioskodawca składa do Burmistrza Miasta roczne sprawozdanie z wykorzystania dotacji, w którym przedstawia, w jakich sumach dotacje zostały wydatkowane na poszczególne zdefiniowane w umowie i w Uchwale Rady Miasta na dany rok cele. Niewykorzystane dotacje podlegają zwrotowi. Działalność przedszkola i żłobka (sprzedaż usług) objęta jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zgodnie z którym, zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3. Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą Niepubliczne Przedszkole i Żłobek nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od towarów i usług. Obecnie Niepubliczne Przedszkole i Żłobek bierze udział w realizacji projektu. Projekt ten realizowany jest w ramach Działania 13.5 Infrastruktura Przedszkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: PRO W (...) 2014-2020) finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej EFRR). Projekt zakłada rozbudowę istniejącego budynku przedszkola wraz z wykonaniem bramy, parkingu i drogi ewakuacyjnej, rozbudowę placu zabaw oraz wyposażenie przedszkola w monitor interaktywny wraz z oprzyrządowaniem, dywan magiczny, a także zakup wyposażenia do sali do integracji sensorycznej, oraz poniesienie wydatków związanych z promocją projektu: zakup tablic informacyjnych oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej. Wszystkie ww. wydatki będą poniesione w celu realizacji usług zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3. Stosownie do wytycznych programowych dotyczących systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego o możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu (interpretacja indywidualna). W momencie aplikowania do projektu Wnioskodawca złożył do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT oświadczając, że: "nie mogę odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT w wysokości, w jakiej został wskazany, jako kwalifikowany we wniosku o dofinansowanie". Na chwilę obecną realizacja projektu dobiega końca Zainteresowanemu pozostał jeszcze tylko odbiór techniczny budynku.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca jako prowadzący działalność gospodarczą - Niepubliczne Przedszkole i Żłobek, zobowiązany jest do złożenia interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów potwierdzającej, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług poniesionych w projekcie p finansowanym ze środków EFRR w ramach PRO w 2014-2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług wymienionych w części G wniosku, a nabywanych w związku z realizacją projektu, realizowanego w ramach Działania 13.5 Infrastruktura przedszkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 finansowanego ze środka Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z istniejącym stanem prawnym i faktycznym, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, które nabywane są w związku z realizacją projektu, realizowanego w ramach Działania 13.5 Infrastruktura przedszkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek przedszkola i żłobka po rozbudowie, a także brama wjazdowa, parking i droga ewakuacyjna oraz zakupione wyposażenie przedszkola i zakup usług związanych z promocją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku (odpłatna opieka nad dziećmi).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, prowadzi Niepubliczne Przedszkole i Żłobek od 1 października 2012 r., na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych wydanego dnia 28 września 2012 r. przez Burmistrza. Przedszkole funkcjonuje na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz na podstawie ustawy - Prawo oświatowe. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Przedszkole i Żłobek świadczy usługi edukacyjne i opiekuńcze w zakresie opieki nad dziećmi wraz z wyżywieniem. Działalność przedszkola i żłobka (sprzedaż usług) objęta jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zgodnie z którym, zwalnia się od podatku VAT usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Obecnie Niepubliczne Przedszkole i Żłobek bierze udział w realizacji projektu. Projekt ten realizowany jest w ramach Działania 13.5 Infrastruktura Przedszkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (dalej: PRO W (...) 2014-2020) finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Projekt zakłada rozbudowę istniejącego budynku przedszkola wraz z wykonaniem bramy, parkingu i drogi ewakuacyjnej, rozbudowę placu zabaw oraz wyposażenie przedszkola w monitor interaktywny wraz z oprzyrządowaniem, dywan magiczny, a także zakup wyposażenia do sali do integracji sensorycznej, oraz poniesienie wydatków związanych z promocją projektu: zakup tablic informacyjnych oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej. Wszystkie ww. wydatki będą poniesione w celu realizacji usług zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Na chwilę obecną realizacja projektu dobiega końca, Zainteresowanemu pozostał jeszcze tylko odbiór techniczny budynku.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem w analizowanym przypadku nie są spełnione ww. przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach ww. projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu jest prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia niż przedstawione przez Zainteresowanego we własnym stanowisku.

Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zastosowania zwolnienia od VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl