0112-KDIL2-3.4012.308.2018.1.IP - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.308.2018.1.IP Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 14 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) (dalej: UOSG), obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). W latach 2018 i 2019 Gmina będzie realizowała projekt pn. "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)". Na realizację powyższego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach projektu Gmina rozliczy wydatki poniesione w latach 2015-2017 na wykonanie dokumentacji projektowej, audytu energetycznego oraz studium wykonalności. Ubiegając się o dofinansowanie, Gmina wskazała podatek naliczony od wydatków na przedmiotową inwestycję jako wydatek kwalifikowany w ramach niniejszego projektu. Jednak mając na uwadze poniżej przedstawiony stan faktyczny Gmina dokona korekty wniosku w tym zakresie.

Gmina w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1 UOSG, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 UOSG, zagadnienia gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gminnego budownictwa mieszkalnego należą do zadań własnych gmin.

Projekt umowy z Województwem przewiduje dofinansowanie ze środków europejskich nie więcej niż 85% kwoty całkowitej wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Gminy nie mniej niż 15% całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych oraz w całości wydatki niekwalifikowane. Przedmiotem projektu będzie zmniejszenie kosztów eksploatacji budynku socjalnego, poprzez jego kompleksową termomodernizację oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Celem pośrednim dla grup docelowych, którymi są mieszkańcy będący w trudnej sytuacji materialnej, będzie zwiększenie komfortu zamieszkania i wypoczynku w Gminie poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego wskutek zmniejszenia produkcji energii cieplnej, a także zwiększenie atrakcyjności Gminy, jako miejsca zamieszkania, wypoczynku i inwestowania, poprzez poprawę wizerunku miasta.

W związku z realizacją ww. projektu, Gmina dokonała od 2015 r. i będzie dokonywała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami wystawionymi na Gminę.

Budynek objęty projektem wchodzi w skład gminnego zasobu komunalnego, zarządzanego i administrowanego przez Urząd Miejski. W skład zasobu wchodzą budynki mieszkalne i użytkowe oraz lokale mieszkalne i użytkowe w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Budynek objęty projektem jest własnością Gminy i nim pozostanie po zakończeniu projektu. Nie będzie również przekazywany jej jednostkom organizacyjnym. Lokale w ww. budynku są wynajmowane mieszkańcom w całości na cele socjalne. Z tego tytułu Gmina osiąga dochody z tytułu sprzedaży najemcom wody i ścieków (zaliczki) opodatkowane stawką 8%, czynszu - zwolnioną, jak również dochody niepodlegające podatkowi VAT.

Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu były i będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT jak i nieopodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)", w ramach działania 4.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w części odpowiadającej iloczynowi sposobu określenia proporcji, zgodnie z paragrafem 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193) (dalej prewspółczynnik) i proporcji (dalej współczynnik) z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) (dalej ustawa o VAT). Gminie przysługuje częściowo prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na brak możliwości wskazania, w jakiej części zakupy o charakterze majątkowym wykorzystywane były i będą do sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej i nieopodatkowanej. Ponieważ budynek był i jest administrowany bezpośrednio przez Urząd Miejski, wartości prewskaźnika i współczynnika będą obliczane dla tej jednostki zgodnie z przepisami o VAT.

Reasumując, projekt generuje i będzie generował dochody stanowiące sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i nieopodatkowaną, wobec powyższego Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, w części odpowiadającej iloczynowi prewspółczynnika i współczynnika obliczonego dla jednostki urząd.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). W latach 2018 i 2019 Gmina będzie realizowała projekt pn. "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)". Na realizację powyższego projektu Gmina otrzymała dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach projektu Gmina rozliczy wydatki poniesione w latach 2015-2017 na wykonanie dokumentacji projektowej, audytu energetycznego oraz studium wykonalności. Ubiegając się o dofinansowanie, Gmina wskazała podatek naliczony od wydatków na przedmiotową inwestycję jako wydatek kwalifikowany w ramach niniejszego projektu. Jednak mając na uwadze poniżej przedstawiony stan faktyczny Gmina dokona korekty wniosku w tym zakresie. Gmina w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1 UOSG, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 UOSG, zagadnienia gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gminnego budownictwa mieszkalnego należą do zadań własnych gmin. Projekt umowy z Województwem przewiduje dofinansowanie ze środków europejskich nie więcej niż 85% kwoty całkowitej wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Gminy nie mniej niż 15% całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych oraz w całości wydatki niekwalifikowane. Przedmiotem projektu będzie zmniejszenie kosztów eksploatacji budynku socjalnego poprzez jego kompleksową termomodernizację oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Celem pośrednim dla grup docelowych, którymi są mieszkańcy będący w trudnej sytuacji materialnej, będzie zwiększenie komfortu zamieszkania i wypoczynku w Gminie poprzez poprawę stanu środowiska naturalnego wskutek zmniejszenia produkcji energii cieplnej, a także zwiększenie atrakcyjności Gminy, jako miejsca zamieszkania, wypoczynku i inwestowania, poprzez poprawę wizerunku miasta. W związku z realizacją ww. projektu, Gmina dokonała od 2015 r. i będzie dokonywała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami wystawionymi na Gminę. Budynek objęty projektem wchodzi w skład gminnego zasobu komunalnego, zarządzanego i administrowanego przez Urząd Miejski. W skład zasobu wchodzą budynki mieszkalne i użytkowe oraz lokale mieszkalne i użytkowe w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Budynek objęty projektem jest własnością Gminy i nim pozostanie po zakończeniu projektu. Nie będzie również przekazywany jej jednostkom organizacyjnym. Lokale w ww. budynku są wynajmowane mieszkańcom w całości na cele socjalne. Z tego tytułu Gmina osiąga dochody z tytułu sprzedaży najemcom wody i ścieków (zaliczki) opodatkowane stawką 8%, czynszu - zwolnioną, jak również dochody niepodlegające podatkowi VAT. Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu były i będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT jak i nieopodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację przedmiotowego projektu.

Dla rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, kluczowym jest ustalenie, jakiego rodzaju czynnościom wykonywanym przez Gminę służą i służyć będą towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu dotyczącego termomodernizacji budynku socjalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca, budynek objęty projektem jest własnością Gminy i nim pozostanie po zakończeniu projektu. Nie będzie również przekazywany jej jednostkom organizacyjnym. Lokale w ww. budynku są wynajmowane mieszkańcom w całości na cele socjalne. Z tego tytułu Gmina osiąga dochody z tytułu sprzedaży najemcom wody i ścieków (zaliczki) opodatkowane stawką 8%, czynszu - zwolnioną, jak również dochody niepodlegające podatkowi VAT.

Zatem towary i usługi nabywane w związku realizacją przedmiotowego projektu polegającego na termomodernizacji budynku mieszkalnego, w skład którego wchodzą lokale socjalne, są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności pozostających w zakresie działalności gospodarczej Wnioskodawcy, jednakże korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz - jak wskazał Zainteresowany - do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Nie można się zatem zgodzić z Wnioskodawcą, że zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu były i będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT jak i niepodlegających temu podatkowi. Zainteresowany wskazał co prawda, z tytułu wynajmu mieszkańcom lokali w budynku socjalnym będącym przedmiotem projektu Gmina osiąga dochody z tytułu sprzedaży najemcom wody i ścieków (zaliczki) opodatkowane stawką 8%. Jednakże w tym miejscu zaznaczyć należy, że dochody z tytułu sprzedaży najemcom wody i ścieków (zaliczki) dotyczą tylko faktu zużycia przez tych użytkowników ww. mediów. Natomiast termomodernizacja przedmiotowego budynku mieszkalnego z lokalami socjalnymi nie wiąże się bezpośrednio ze zużyciem wody i ścieków. W analizowanym zdarzeniu nie dochodzi/nie będzie dochodzić bowiem do przeniesienia na mieszkańców korzystających z lokali socjalnych kosztów termomodernizacji przedmiotowego budynku mieszkalnego. Sama inwestycja polegająca na kompleksowej termomodernizacji obiektu mieszkalnego będzie służyła działalności zwolnionej od opodatkowaniu, jaką jest najem mieszkań i nie będzie miała związku z faktycznym zużyciem mediów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje/nie będzie występował, bowiem nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu ma/będzie miało związek z czynnościami zwolnionymi od VAT i jak wskazał Wnioskodawca niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina w przypadku najmu lokali socjalnych w budynku mieszkalnym będącym przedmiotem projektu działa/będzie działała w charakterze podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, przy czym usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W analizowanym przypadku - jak wyjaśniono wyżej - brak jest związku pomiędzy nabyciem w ramach inwestycji towarów i usług a czynnością opodatkowaną w postaci odsprzedaży mediów. W konsekwencji nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie mają/nie będą miały - wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy - związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "Kompleksowa termomodernizacja obiektu mieszkalnego (...)" Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest/nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie służą/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że "projekt generuje i będzie generował dochody stanowiące sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i nieopodatkowaną, wobec powyższego Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, w części odpowiadającej iloczynowi prewspółczynnika i współczynnika obliczonego dla jednostki urząd" należało ocenić je jako nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii stawki VAT dla odsprzedaży najemcom mediów w postaci wody i ścieków (zaliczki).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl