0112-KDIL2-3.4012.27.2017.1.ZD - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K.".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.27.2017.1.ZD Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K.".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. jest:

1. PKD 36.00.Z - Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

2. PKD 37.00.Z - Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,

3. PKD 38.12.Z - Zbieranie odpadów niebezpiecznych,

4. PKD 42.21.Z - Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,

5. PKD 42.99.Z - Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

6. PKD 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

7. PKD 71.20.A - Badania i analizy związane z jakością żywności,

8. PKD 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,

9. PKD 38.11.Z - Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne,

10. PKD 49.41.Z - Transport drogowy towarów,

przy czym 99% obrotów dotyczy poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Wszystkie usługi świadczone są odpłatnie na podstawie wystawianych faktur i wszystkie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podatnik prowadząc działalność w całości opodatkowaną, w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża podatek należny o podatek naliczony w fakturach zakupu towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności statutowej i realizacji inwestycji.

Zakład Wodociągów i Kanalizacji będzie realizował zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K.". Z uwagi na wysoką wartość inwestycji podatnik złożył w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z pkt 13 instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy, każdy Wnioskodawca powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów na formularzu ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, którą należy złożyć wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy. Brak tej interpretacji stanowi uchybienie uniemożliwiające akceptację wniosku. Beneficjenci pomocy udzielanej w ramach ww. programu posiadają różny status podatkowy, co uzasadnia wymóg dołączenia indywidualnej interpretacji w tym zakresie.

Inwestycja, której dotyczy wniosek o dofinansowanie, spowoduje powstanie nowego odcinka sieci kanalizacyjnej i modernizację sieci wodociągowej oraz stacji uzdatniania wody, czyli środków trwałych stanowiących własność podatnika, służących działalności w całości opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - stawką 8%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. jest spółką prawa handlowego. Właścicielem 100% udziałów Spółki jest Gmina.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Przedmiotem działalności podatnika jest odpłatne świadczenie usług poboru, uzdatniania i dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, a także świadczenie innych usług. Zakład prowadzi działalność na terenie Gminy. Spółka również odbiera i oczyszcza ścieki

z sąsiedniej gminy. Przychody ze sprzedaży usług dostawy wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków stanowią 99% przychodów jednostki. Pozostałe usługi, również związane z działalnością wodociągowo-kanalizacyjną, są źródłem 1% przychodów.

W świetle art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, wszystkie świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podatek należny jest przez podatnika rozliczany terminowo. Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Skoro cała działalność podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to od nabywanych dla celów prowadzenia tej działalności towarów i usług przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Spółka od początku swojego istnienia, tj. od 1997 r. w ten sposób VAT rozlicza. Zdaniem podatnika, Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. przysługuje prawo odzyskania w całości podatku VAT z faktur zakupu służących działalności bieżącej oraz zakupów inwestycyjnych, w tym z faktur dotyczących operacji objętej dofinansowaniem. Dofinansowanie dotyczy budowy i modernizacji środków trwałych służących w całości działalności opodatkowanej i pozostaje bez wpływu na prawo odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:

1. PKD 36.00.Z - Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

2. PKD 37.00.Z - Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,

3. PKD 38.12.Z - Zbieranie odpadów niebezpiecznych,

4. PKD 42.21.Z - Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,

5. PKD 42.99.Z - Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

6. PKD 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

7. PKD 71.20.A - Badania i analizy związane z jakością żywności,

8. PKD 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,

9. PKD 38.11.Z - Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne,

10. PKD 49.41.Z - Transport drogowy towarów,

przy czym 99% obrotów dotyczy poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Wszystkie usługi świadczone są odpłatnie na podstawie wystawianych faktur i wszystkie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany będzie realizował zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K.". Inwestycja, której dotyczy wniosek o dofinansowanie, spowoduje powstanie nowego odcinka sieci kanalizacyjnej i modernizację sieci wodociągowej oraz stacji uzdatniania wody, czyli środków trwałych stanowiących własność podatnika, służących działalności w całości opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - stawką 8%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K." są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Wnioskodawcy przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT, na zasadach określonych w art. 87 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości K. Zakup urządzeń technicznych dla budynku stacji uzdatniania wody w miejscowości K.".

Zaznaczenia wymaga jednak, że Spółka może zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W niniejszej sprawie dotyczy to w szczególności stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto nadmienia się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że wytworzona w ramach planowanej inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana przez Zainteresowanego wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl