0112-KDIL2-3.4012.233.2017.1.AG - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu modernizacji szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.233.2017.1.AG Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu modernizacji szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 28 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 7 września 2017 r.), 30 sierpnia 2017 r. (data wpływu 30 sierpnia 2017 r.) oraz 20 września 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)". Wniosek uzupełniono w dniach: 30 sierpnia 2017 r., 7 września 2017 r. oraz 21 września 2017 r. o wskazanie Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej, o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o wskazanie adresu elektronicznego w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje projekt pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, Poddziałanie 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego - (...).

Przedmiotem projektu jest realizacja dwóch typów zadań wskazanych w szczegółowym opisie priorytetów RPO W (...) 2014-2020 na rzecz szkół zawodowych i technicznych, organem prowadzącym dla których jest Powiat:

1. Budowa, przebudowa, remont laboratoriów dydaktycznych, sal do praktycznej nauki zawodu (wraz z usuwaniem barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych).

2. Wyposażenie laboratoriów dydaktycznych, saldo praktycznej nauki (wraz z usuwaniem barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych).

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i elastyczności kształcenia zawodowego w szkołach zawodowych i technicznych, dla których organem prowadzącym jest Powiat oraz zwiększenie ich potencjału i lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb pracodawców regionalnego rynku pracy. W ramach projektu przeprowadzony zostanie remont 20 sal warsztatowo-dydaktycznych o łącznej powierzchni użytkowej około 1100 m2 oraz zakupione zostanie wyposażenie i pomoce naukowe w Zespole Szkól Technicznych, Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych oraz Zespole Szkół. Remont sal warsztatowo-dydaktycznych przeprowadzony zostanie przez Powiat, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT i jest jednocześnie właścicielem budynków, w których mieszczą się ww. szkoły.

Szkoły są jednostkami organizacyjnymi, niemającymi osobowości prawnej, utworzonymi przez Powiat, (które w myśl art. 11 ustawy o finansach publicznych pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a więc ze środków przekazanych przez Powiat, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu powiatu), powołanymi do realizacji celów edukacyjno-dydaktycznych, będącymi zadaniami publicznymi powiatu dla realizacji których Powiat został powołany, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności zadania własne obejmujące sprawy z zakresu edukacji publicznej).

Zakupiony sprzęt (tj. komputery, szlifierki, silniki elektryczne, narzędzia, firany, obrusy, garnki, sztućce itd.) przekazany zostanie szkołom nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia na okres trwałości projektu. Po zakończeniu realizacji projektu, wyposażenie sal praktycznej nauki zawodu zostanie nieodpłatnie przekazane, na podstawie dokumentu PT ww. szkołom.

Zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż czynność przekazania własnym jednostkom organizacyjnym towarów i usług nie jest czynnością odpłatnej dostawy towarów.

Efektem realizacji projektu będzie stworzenie sprzyjających warunków i skutecznych narzędzi rozwoju oraz dostosowanie oferty edukacyjnej proponowane przez szkoły utworzone przez Powiat Mikołowski do potrzeb środowiska i potrzeb lokalnego rynku pracy.

W piśmie z dnia 20 września 2017 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca wskazał, że wyposażenie i pomoce naukowe sal warsztatowo - dydaktycznych które zostanie przekazane szkołom Powiatu, zakupione w ramach realizacji projektu pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)", nie będzie wykorzystywane przez te szkoły do czynności opodatkowanych, a jedynie do działalności dydaktycznej dla uczniów uczęszczających do każdej ze szkół.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku użyczenia lub nieodpłatnego przekazania tegoż wyposażenia szkołom ponadgimnazjalnym będącym własnymi jednostkami organizacyjnymi Powiatu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy użyczeniu lub nieodpłatnym przekazaniu wyposażenia pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych, zakupionego dla swoich jednostek organizacyjnych w ramach projektu pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, Poddziałanie 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego - (...), Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT.

Nie zostanie spełniony warunek z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w myśl którego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powiat realizuje zadanie publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność poprzez utworzone przez siebie jednostki organizacyjne, w tym przypadku szkoły ponadgimnazjalne o profilu technicznym i zawodowym, którym Powiat przekaże pomoce dydaktyczne zakupione w ramach realizacji ww. projektu.

Uczniowie będą korzystali z oferty edukacyjnej praktycznej nauki zawodu z wykorzystaniem zakupionych w projekcie pomocy dydaktycznych całkowicie nieodpłatnie. Nie wystąpi zatem związek pomiędzy czynnościami opodatkowanymi a możliwością odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-276/14 Gmina przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym "artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie". Zdaniem TSUE, jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

W konsekwencji tego wyroku należy uznać, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Wskazać należy, że w dniu 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) i zgodnie z art. 3 tej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat realizuje projekt pn. " (...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, Poddziałanie 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego - (...). Przedmiotem projektu jest realizacja dwóch typów zadań wskazanych w szczegółowym opisie priorytetów RPO W (...) 2014-2020 na rzecz szkół zawodowych i technicznych, organem prowadzącym dla których jest Powiat:

1. Budowa, przebudowa, remont laboratoriów dydaktycznych, sal do praktycznej nauki zawodu (wraz z usuwaniem barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych).

2. Wyposażenie laboratoriów dydaktycznych, saldo praktycznej nauki (wraz z usuwaniem barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych).

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i elastyczności kształcenia zawodowego w szkołach zawodowych i technicznych, dla których organem prowadzącym jest Powiat oraz zwiększenie ich potencjału i lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb pracodawców regionalnego rynku pracy. W ramach projektu przeprowadzony zostanie remont 20 sal warsztatowo-dydaktycznych o łącznej powierzchni użytkowej około 1100 m2 oraz zakupione zostanie wyposażenie i pomoce naukowe w Zespole Szkół Technicznych, Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych oraz Zespole Szkół. Remont sal warsztatowo-dydaktycznych przeprowadzony zostanie przez Powiat, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT i jest jednocześnie właścicielem budynków w których mieszczą się ww. szkoły. Szkoły są jednostkami organizacyjnymi, niemającymi osobowości prawnej, utworzonymi przez Powiat, (które w myśl art. 11 ustawy o finansach publicznych pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu a więc ze środków przekazanych przez Powiat, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu powiatu), powołanymi do realizacji celów edukacyjno-dydaktycznych, będącymi zadaniami publicznymi powiatu dla realizacji których Powiat został powołany, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności zadania własne obejmujące sprawy z zakresu edukacji publicznej). Zakupiony sprzęt (tj. komputery, szlifierki, silniki elektryczne, narzędzia, firany, obrusy, garnki, sztućce itd.) przekazany zostanie szkołom nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia na okres trwałości projektu. Po zakończeniu realizacji projektu, wyposażenie sal praktycznej nauki zawodu zostanie nieodpłatnie przekazane, na podstawie dokumentu PT ww. szkołom. Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż czynność przekazania własnym jednostkom organizacyjnym towarów i usług nie jest czynnością odpłatnej dostawy towarów. Efektem realizacji projektu będzie stworzenie sprzyjających warunków i skutecznych narzędzi rozwoju oraz dostosowanie oferty edukacyjnej proponowane przez szkoły utworzone przez Powiat do potrzeb środowiska i potrzeb lokalnego rynku pracy. Wyposażenie i pomoce naukowe sal warsztatowo - dydaktycznych, które zostanie przekazane szkołom Powiatu, zakupione w ramach realizacji projektu pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)", nie będzie wykorzystywane przez te szkoły do czynności opodatkowanych a jedynie do działalności dydaktycznej dla uczniów uczęszczających do każdej ze szkół.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w związku z realizacją projektu Powiat będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że w ramach opisanego projektu Powiat nie nabywa towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz w związku z realizacją zadań własnych z zakresu edukacji publicznej. Tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Podkreślić w tym miejscu należy, że bez znaczenia w analizowanym przypadku jest to, że Powiat przekaże zakupiony w ramach projektu sprzęt nieodpłatnie szkołom. Szkoły są bowiem jednostkami budżetowymi Powiatu i nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie VAT, tym samym sam fakt nieodpłatnego przekazania przez Powiat tym jednostkom towaru jest czynnością, która nie wywołuje skutków na gruncie VAT.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe jednak należy zaznaczyć, że tutejszy organ potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...) - modernizacja i doposażenie pracowni, laboratoriów i sal dydaktycznych szkół Powiatu (...)", jednakże na podstawie innego uzasadnienia niż to przedstawione przez Zainteresowanego we własnym stanowisku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl