0112-KDIL2-3.4012.168.2019.1.AŻ - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.168.2019.1.AŻ Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację operacji pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację operacji pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (...) zostało wpisane w dniu 2 stycznia 2012 r. do Krajowego Rejestru Sądowego i posiada z tego tytułu osobowość prawną. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wszystkie środki finansowe, na które składają się wpisowe i składki członkowskie, spadki i zapisy, darowizny, sponsoring, dotacje, dochody z ofiarności publicznej, dochody z majątku stowarzyszenia, dochody i odsetki z kapitału oraz innych praw majątkowych organizacji są przeznaczane na realizację celów statutowych, do których zalicza się m.in.:

* aktywizacja i integracja mieszkańców wsi;

* dbałość o kulturę, tradycję i dziedzictwo kulturowe;

* szerzenie i wzbogacenie kultury kulinarnej;

* podejmowanie działań o tematyce prozdrowotnej;

* upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, upowszechnianie turystyki, w tym agroturystyki;

* działalność na rzecz rozwoju turystyki, w tym agroturystyki;

* wyrównywanie szans i przeciwdziałanie bezrobociu mieszkańców wsi, a w szczególności młodzieży.

Stowarzyszenie realizuje swoją działalność poprzez:

* organizację imprez artystycznych, kulturalnych i okolicznościowych;

* organizację kursów, szkoleń, pogadanek, konkursów i pokazów;

* dbałość o zabytki kulturowe i tradycje;

* współpracę z instytucjami samorządowymi, państwowymi i organizacjami pozarządowymi oraz przedsiębiorcami prywatnymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia;

* rozwijanie współpracy z organizacjami społecznymi, zwłaszcza działającymi na rzecz rozwoju wsi;

* prowadzenie działalności integrujących członków Stowarzyszenia poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską;

* pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych.

Do celów statutowych Stowarzyszenia należy dbałość o kulturę, tradycję i dziedzictwo kulturowe, działalność na rzecz rozwoju turystyki, dlatego realizowana operacja, której głównym celem jest rozwój potencjału turystyczno-rekreacyjnego, promocja walorów kulturowych i przyrodniczych poprzez realizację warsztatów kulinarnych, wydanie publikacji kulinarnej, organizację pikników wiejskich i festynu wiejskiego kultywującego lokalną kulturę, tradycje kulinarne na terenie Gminy wpisuje się w zakres działalności Stowarzyszenia.

W dniu 28 lutego 2019 r. w została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Nakłady finansowe Projektu są w całości kosztami kwalifikowalnymi. Ich wysokość została podana w cenach brutto, podatek VAT w niniejszym Projekcie stanowi dla Beneficjenta koszt kwalifikowalny, gdyż będzie on poniesiony ostatecznie i nie będzie możliwe jego odzyskanie. Stowarzyszenie (...) nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Na obszarze realizacji operacji występuje szereg problemów społecznych, w tym:

* niedostateczna oferta kulturalna i rozrywkowa dla mieszkańców, tj. brak imprez otwartych dla mieszkańców;

* niewystarczająca ilość atrakcyjnej infrastruktury społecznej i rekreacyjnej;

* zanik lokalnych tradycji, w tym kuchni tradycyjnej, produkcji lokalnych produktów, rękodzielnictwa i rzemiosła;

* niedostateczna wiedza wśród mieszkańców na temat potrzeby i sposobów zachowania tradycyjnych receptur i metod wytwarzania potraw i produktów lokalnych;

* brak integracji międzypokoleniowej.

Wskazane problemy wpływają na rozluźnianie się więzi międzyludzkich, a w efekcie na powolny zanik lokalnych społeczności. Brak kontaktu osób młodych z lokalną historią, tradycjami oraz niedostateczna integracja mieszkańców skutkuje brakiem przywiązania młodzieży do miejscowości, w których się wychowali a co za tym idzie ich migrację w wieku starszym do większych miast. Osoby starsze, które nie zawsze potrafią odnaleźć się w "cyfrowej rzeczywistości" pozostają w odosobnieniu co niekorzystnie wpływa na jakość ich życia. Realizacja operacji przyczyni się do zniwelowania wskazanych powyżej problemów poprzez integrację społeczności lokalnej, promocję lokalnych produktów oraz kultywowania lokalnych tradycji. Operacja realizowana będzie w 6 miejscowościach: położonych na terenie Gminy (...) skierowana jest do społeczności lokalnej na obszarze Gminy, a w szczególności do mieszkańców miejscowości, w których zostaną realizowane spotkania wiejskie, warsztaty oraz festyn. Dostęp do udziału w przedsięwzięciu będzie dobrowolny, ogólnodostępny i bezpłatny dla uczestników.

W ramach operacji Stowarzyszenie zrealizuje następujące zadania:

1. WARSZTATY KULINARNE - tradycyjna kuchnia w nowoczesnym wydaniu. Przeprowadzonych zostanie 10 spotkań po 4 godziny - razem 40 godzin warsztatów w okresie do czerwca 2019 r. W warsztatach weźmie udział 16 osób z terenu gminy (...). Uczestnicy warsztatów zostaną zapoznani z tajnikami przygotowania tradycyjnych, regionalnych potraw oraz możliwością wykorzystania tradycyjnych produktów dostępnych na lokalnym rynku w kreowaniu nowoczesnej kuchni. Uczestnicy podczas warsztatów z jednej strony wykorzystają dawne receptury tradycyjnych potraw, by przygotować współczesne potrawy. Dodatkowo w ramach warsztatów uczestnicy zapoznają się ze sztuką rzeźbienia w owocach i warzywach i dekorowania nimi potraw oraz stołów. Nabyte umiejętności uczestnicy warsztatów zaprezentują podczas pikników oraz festynu przygotowanego dla mieszkańców gminy (...). Miejscem realizacji danego zadania będzie Centrum Kultury, które posiada zaplecze kuchenne do przeprowadzenia warsztatów. Warsztaty będą prowadzone przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje i wykształcenie. Na potrzeby realizacji warsztatów zakupione zostaną u lokalnych dostawców materiały szkoleniowe oraz artykuły spożywcze. Podczas warsztatów szczególna uwaga poświęcona będzie również na efektywną segregację odpadów oraz edukację ekologiczną w kuchni. Spotkania będą miały charakter otwarty, każdy zainteresowany może bezpłatnie wziąć w nich udział.

2. PIKNIKI WIEJSKIE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU - organizowane w okresie od czerwca do września 2019 r. Pikniki wiejskie będą wspaniałą okazją do prezentacji nabytych umiejętności podczas warsztatów kulinarnych, wiejskich pogawędek dotyczących tradycji kulinarnych i współczesnych nowinek. Podczas pikników wszyscy uczestnicy będą mieli możliwość degustacji wyśmienitych potraw, przygotowanie wspólnie z udziałem miejscowych gospodyń. Produkty na piknik zostaną zakupione zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem. Spotkania wiejskie uatrakcyjnione zostaną występami ludowych grup wokalnych. Oprawa muzyczna będzie okazją do prezentowania najpopularniejszej formy sztuki ludowej jak również zapewni dobrą zabawę uczestnikom festynu. Wszystkie spotkania będą miały taki sam program, wstęp będzie otwarty i bezpłatny.

3. FESTYN WIEJSKI - odbędzie się na zakończenie operacji we wrześniu 2019 r. Będzie to wydarzenie podsumowujące realizację wszystkich zaplanowanych działań, promujące walory turystyczne i kulturalne terenu gminy (...). Podczas festynu zaprezentowana zostanie twórczość ludowa, pokazy rzemiosła i rękodzielnictwa oraz lokalne grupy wokalne. Uczestnicy warsztatów kulinarnych zaprezentują w ramach konkursu swoje umiejętności z zakresu przygotowania tradycyjnych i nowoczesnych potraw oraz dekorowania. Na ten cel zakupione zostaną produkty żywnościowe, z których przygotowane zostaną potrawy odpowiednio udekorowane. Nagrodzeni zostaną wszyscy uczestnicy projektu. Podczas festynu zorganizowane zostaną również zabawy integracyjne dla najmłodszych uczestników. Festyn będzie imprezą otwartą, gdzie przede wszystkim zostaną zaproszeni mieszkańcy miejscowości uczestniczący w piknikach wiejskich oraz mieszkańcy z obszaru gminy (...).

4. WYDANIE PUBLIKACJI dla utrwalenia efektów projektu przygotowana zostanie publikacja dotycząca tradycji kulinarnych i produktów lokalnych. W publikacji znajdą się przepisy na potrawy przygotowywane podczas warsztatów oraz informacje o jej historii i tradycji. Publikacja przyczyni się do promocji walorów kulturowych oraz zachowania dziedzictwa lokalnego z obszaru LSR. Publikacja przekazana będzie do gmin z obszaru LGD, punktów informacji turystycznej oraz mieszkańcom na obszarze gminy (...). Publikacja będzie wydawana bezpłatnie.

Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Udział w warsztatach, piknikach wiejskich i festynie będzie bezpłatny dla wszystkich zainteresowanych uczestników.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacja projektu pn.: "Lokalne spotkania z tradycją (...)" będą wystawiane na rzecz Stowarzyszenia (...).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie (...) ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację operacji pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" - w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ Stowarzyszenie (...) nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem, nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie, darowizny, dotacje oraz inne wpływy z dzielności statutowej. Stowarzyszenie (...) nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów z realizacji operacji "Lokalne spotkania z tradycją (...)". Wyżej wymienione przedsięwzięcia będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym. Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawią podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podmiotami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie (...) nie jest podatnikiem podatku VAT i będzie realizowało operację pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)". Działania związane z organizacją warsztatów kulinarnych, spotkań wiejskich, festynów ludowych oraz wydanie publikacji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Operacje w ramach realizacji projektu będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym, dlatego nie będą generowały dochodów dla Stowarzyszenia. Dla tegoż przedsięwzięcia w dniu 28 lutego 2019 r. została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie (...) realizując opisane operacje dotyczące organizacji warsztatów kulinarnych, pikników wiejskich, festynu oraz wydanie zbioru publikacji nie będzie działało w charakterze podatnika VAT. Stowarzyszenie jest organizacją społeczną, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi dzielności gospodarczej. Efekty realizacji opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Analiza treści zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszenie (...) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytuły wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ nie występuje związek tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi oraz Stowarzyszenie (...) nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zostało wpisane w dniu 2 stycznia 2012 r. do Krajowego Rejestru Sądowego i posiada z tego tytułu osobowość prawną. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie środki finansowe, na które składają się wpisowe i składki członkowskie, spadki i zapisy, darowizny, sponsoring, dotacje, dochody z ofiarności publicznej, dochody z majątku stowarzyszenia, dochody i odsetki z kapitału oraz innych praw majątkowych organizacji są przeznaczane na realizację celów statutowych. Do celów statutowych Stowarzyszenia należy dbałość o kulturę, tradycję i dziedzictwo kulturowe, działalność na rzecz rozwoju turystyki dlatego realizowana operacja, której głównym celem jest rozwój potencjału turystyczno-rekreacyjnego, promocja walorów kulturowych i przyrodniczych poprzez realizację warsztatów kulinarnych, wydanie publikacji kulinarnej, organizację pikników wiejskich i festynu wiejskiego kultywującego lokalną kulturę, tradycje kulinarne na terenie gminy wpisuje się w zakres działalności Stowarzyszenia. W dniu 28 lutego 2019 r. została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację ww. operacji. Nakłady finansowe Projektu są w całości kosztami kwalifikowalnymi. Ich wysokość została podana w cenach brutto, podatek VAT w niniejszym Projekcie stanowi dla Beneficjenta koszt kwalifikowalny, gdyż będzie on poniesiony ostatecznie i nie będzie możliwe jego odzyskanie. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Operacja realizowana będzie w 6 miejscowościach położonych na terenie gminy, skierowana jest do społeczności lokalnej na obszarze gminy, a w szczególności do mieszkańców miejscowości, w których zostaną realizowane spotkania wiejskie, warsztaty oraz festyn. Dostęp do udziału w przedsięwzięciu będzie dobrowolny, ogólnodostępny i bezpłatny dla uczestników.

W ramach operacji Stowarzyszenie zrealizuje następujące zadania:

1. Warsztaty kulinarne.

2. Pikniki wiejskie na świeżym powietrzu.

3. Festyn wiejski.

4. Wydanie publikacji.

Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udział w warsztatach, piknikach wiejskich i festynie będzie bezpłatny dla wszystkich zainteresowanych uczestników. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacja projektu pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)" będą wystawiane na rzecz Stowarzyszenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację ww. operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże, jak wskazano wcześniej, przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z operacją pn. "Lokalne spotkania z tradycją (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl