0112-KDIL2-2.4012.86.2017.2.AP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.86.2017.2.AP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka) powstał w 2001 r. W ramach prowadzonej przychodni zapewnia opiekę zdrowotną pacjentom dzięki umowie podpisanej z NFZ. Tym samym oferuje bezpłatną opiekę zdrowotną we wszystkich swoich poradniach w ramach świadczonych usług, prowadzony jest szereg badań medycznych takich jak USG, EKG, badanie słuchu, badanie tympanometryczne, badania laboratoryjne i wiele innych. Spółka zatrudnia specjalistów z dziedziny pediatrii, alergologii, laryngologii, dermatologii, ginekologii i rehabilitacji dziecięcej. Obecnie Spółka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Przychodnia świadczy wyłącznie usługi związane ze służbą zdrowia, która jest w przedmiotowy sposób zwolniona z podatku VAT. Przychodnia nie prowadzi działalności opodatkowanej i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W 2017 r. Sp. z o.o. otrzyma dofinansowanie projektu "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Projekt polega na zakupie i instalacji systemu paneli fotowoltaicznych w podmiocie wykonującym działalność leczniczą. Dzięki inwestycji nastąpi wykorzystanie w działalności Spółki odnawialnych źródeł energii, co pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska oraz pozwoli na ograniczenie kosztów działalności Wnioskodawcy. Planuje się instalację fotowoltaiczną o mocy ok. 20 kW. W wyniku realizacji projektu Spółka zakłada pozyskiwanie energii elektrycznej głównie dla użytku własnego. Spółka będzie się ubiegać o możliwość odsprzedaży do sieci jedynie powstałych nadwyżek (takie rozwiązanie jest konieczne z uwagi na fakt, że przychodnia posiada dni wolne od pracy, a także dni z mniejszym obciążeniem).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że ewentualna odsprzedaż nadwyżek energii elektrycznej będzie stanowiła margines działalności przychodni. Zainteresowany szacuje, że ewentualne przychody z tytułu odsprzedaży energii elektrycznej do sieci w skali roku nie przekroczą kwoty 10.000,00 zł. Przychodnia będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług w trybie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej" będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług w związku z realizacją wskazanego powyżej projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z faktur potwierdzających nabycie środków trwałych i usług w związku z realizacją modernizacji systemu energetycznego w ramach przedmiotowego projektu.

Sp. z o.o. nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane nabycia środków trwałych i usług w ramach zakupu instalacji fotowoltaicznych nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu, bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Sp. z o.o. nie spełnia powyższych warunków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Sp. z o.o. powstał w 2001 r. W ramach prowadzonej przychodni zapewnia opiekę zdrowotną pacjentom dzięki umowie podpisanej z NFZ. Tym samym oferuje bezpłatną opiekę zdrowotną we wszystkich swoich poradniach w ramach świadczonych usług, prowadzony jest szereg badań medycznych takich jak USG, EKG, badanie słuchu, badanie tympanometryczne, badania laboratoryjne i wiele innych. Spółka zatrudnia specjalistów z dziedziny pediatrii, alergologii, laryngologii, dermatologii, ginekologii i rehabilitacji dziecięcej. Obecnie Spółka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Przychodnia świadczy wyłącznie usługi związane ze służbą zdrowia, która jest w przedmiotowy sposób zwolniona z podatku VAT. Przychodnia nie prowadzi działalności opodatkowanej i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W 2017 r. Sp. z o.o. otrzyma dofinansowanie projektu "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Projekt polega na zakupie i instalacji systemu paneli fotowoltaicznych w podmiocie wykonującym działalność leczniczą. Dzięki inwestycji nastąpi wykorzystanie w działalności Spółki odnawialnych źródeł energii, co pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska oraz pozwoli na ograniczenie kosztów działalności Wnioskodawcy. Planuje się instalację fotowoltaiczną o mocy ok. 20 kW. W wyniku realizacji projektu Spółka zakłada pozyskiwanie energii elektrycznej głównie dla użytku własnego. Spółka będzie się ubiegać o możliwość odsprzedaży do sieci jedynie powstałych nadwyżek (takie rozwiązanie jest konieczne z uwagi na fakt, że przychodnia posiada dni wolne od pracy, a także dni z mniejszym obciążeniem).

Wnioskodawca wskazał, że ewentualna odsprzedaż nadwyżek energii elektrycznej będzie stanowiła margines działalności przychodni. Zainteresowany szacuje, że ewentualne przychody z tytułu odsprzedaży energii elektrycznej do sieci w skali roku nie przekroczą kwoty 10.000,00 zł. Przychodnia będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług w trybie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu pn. "Zastosowanie odnawialnych źródeł energii celem pozytywnego wpływu na ochronę środowiska oraz obniżenia kosztów działalności przychodni lekarskiej" będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu - jak wskazał Zainteresowany - będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w trybie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl