0112-KDIL2-2.4012.557.2017.1.MŁ - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.557.2017.1.MŁ Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 19 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 5 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)". Dnia 5 stycznia 2018 r. wniosek został uzupełniony o wskazanie adresu elektronicznego Wnioskodawcy na platformie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej - tryb pozakonkursowy. Nazwa projektu "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)".

Poziom dofinansowania operacji wyniesie 85%, czyli 1.049.099,19 zł, wkład własny kwalifikowalny 185.135,15 zł. Razem wydatki kwalifikowalne 1.234.234,34 zł. Łączna wartość projektu 1.292.413,83 zł. Okres realizacji

15 grudnia 2017 r. - 30 września 2018 r. Gmina wnioskując o dofinansowanie wskazała, iż zaliczy koszty podatku VAT w realizowanym przedsięwzięciu do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzyma do nich dofinansowanie. Ponadto wskazała, iż podatek VAT nie będzie przez nią odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania zadania ani po jego zakończeniu, ponieważ wytworzone zadanie, po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywane przez nią do czynności niedających prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Obiekt bowiem będzie służył czynnościom pozostającym poza zakresem ustawy o VAT. Będzie on służył do realizacji zadań Gminy w zakresie ochrony środowiska, przyrody, a także zadań związanych z rekreacją i edukacją. Celem projektu jest ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej na obszarze Gminy poprzez: stworzenie warunków dla poprawy bioróżnorodności w obszarze projektowym; oraz miejsca rekreacyjno-edukacyjnego i edukacji ekologicznej. Gmina przedmiotowym projektem planuje efektywnie wykorzystać swoje naturalne zasoby i chronić środowisko w obrębie objętym projektem z właściwym dostosowaniem się do wytycznych RPOW. Przedmiotem projektu jest ochrona bioróżnorodności poprzez zagospodarowanie brzegów rzeki oraz deptaka nad jeziorem na cele aktywnego wypoczynku i rekreacji rodzinnej.

Ponadto w ramach projektu planowane jest przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej skierowanej do mieszkańców i turystów w celu wspierania działań z zakresu ochrony bioróżnorodności. Dzięki projektowi dodatkowo stworzone zostanie miejsce spotkań w Gminie i pobudzone zostaną inicjatywy obywatelskie, a także zwiększone zostanie poczucie tożsamości z Gminą. Ponadto przedsięwzięcie ma charakter regionalny. Gmina stanowi lokalizację w regionie, którą odwiedzają turyści z terenu całego województwa, jak również i małopolskiego. Atrakcją turystyczną jest bliskość Jeziora. Projekt jest częścią szerszego przedsięwzięcia jakim jest rewitalizacja przestrzeni nadbrzeżnych rzek, potoków i zbiorników wodnych Subregionu, który jest komplementarny do wiązki projektów Ochrona środowiska lokalnych ośrodków rozwoju oraz miast i obszarów wiejskich subregionu południowego poza aglomeracją bielską, poprzez inwestycje w sektor wodno-kanalizacyjny.

Przedmiotowy projekt poprawi infrastrukturę ochrony środowiska i wykorzysta lokalne zasoby naturalne Gminy na rzecz ochrony środowiska i jego zrównoważonego rozwoju na tle całego Subregionu oraz województwa. Projekt zachowuje zgodność z celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ wpływa na zwiększenie ochrony środowiska naturalnego - realizuje priorytet: 2. Ochrona środowiska naturalnego, poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zapobieganie utracie bioróżnorodności, w szczególności w odniesieniu do ochrony bioróżnorodności.

Infrastruktura obiektu objętego projektem, będzie utrzymywana w okresie realizacji projektu i w okresie jego trwałości w sposób, w który zapewni spełnienie i utrzymanie celów projektu. Infrastruktura będzie dostępna nieodpłatnie zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Gminę. Gmina, jako właściciel infrastruktury zapewni odpowiednie utrzymanie infrastruktury oraz wyposażenia, a także niezbędne remonty, tak aby Infrastruktura była udostępniona wszystkim użytkownikom z zachowaniem wytycznych w zakresie bezpieczeństwa. Koszty operacyjne i ewentualne koszty odtworzeniowe zostaną zapewnione ze środków własnych Gminy.

W ramach projektu przewidziane zostały dwa zadania:

Zadanie nr 1 - Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...) - roboty budowlane - zaplanowane zostały prace budowlano montażowe polegające na budowie ścieżki spacerowo-dydaktycznej w ramach zadania "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)". W ramach zadania przewidziane zostały następujące elementy

budowa ścieżki spacerowo dydaktycznej o długości około 1,5 km w tym remont i budowa ścieżki rowerowej, remont i budowa deptaka dla pieszych, budowa miejsc odpoczynku, zagospodarowanie terenu ścieżki dydaktycznej poprzez budowę elementów inżynierskich w postaci małej architektury: wiaty, projektowane tablice dydaktyczne, kosze na śmieci, stojaki no rowery, hotele dla owadów, ogrodzenia z siatki prefabrykowanej - budowa oświetlenia infrastruktury objętej projektem - montaż tablic edukacyjno-informacyjnych zlokalizowanych przy ścieżce.

Zadanie nr 2 - Kampania edukacyjna - przeprowadzona zostanie kampania promocyjna mająca wpływ na podniesienie świadomości społeczeństwa oraz wybranych grup (dzieci i młodzieży) mających największy wpływ na stan środowiska. Z jednej strony w ramach kampanii zaplanowane zostały działania ogólne, których celem będzie edukowanie wszystkich mieszkańców Gminy i turystów, w tym celu postawione zostaną tablice edukacyjno-informacyjne na trasie ścieżki, a także wykonane zostaną drukowane materiały informacyjno-edukacyjne dla mieszkańców Gminy. Ponadto zaplanowana została w ramach projekt kampania edukacyjna skierowana do dzieci i młodzieży z terenu Gminy (oraz całego powiatu) w postaci działań edukacyjnych prowadzonych w szkołach i polegających na organizacji konkursu o tematyce ochrony środowiska (planowane jest zorganizowanie konkursu plastycznego dla najmłodszych dzieci oraz konkursu naukowego dla dzieci starszych) - do organizacji konkursu przyjęto następujące elementy:

* przygotowanie nagród w formie gadżetów ekologicznych (np. wiatraki napędzane baterią solarną, pendriv'ey w kształcie liścia/chmurki, torba ekologiczna),

* przygotowanie roll-upów i stand-upów informujących o planowanych działaniach, plakatów i innych materiałów drukowanych.

Planowane jest przeprowadzenie konkursu we wrześniu 2018 r. Lokalizacja inwestycji będzie dawała użytkownikom ścieżki spacerowo-dydaktycznej bezpośrednią możliwość obserwacji zbiorowisk roślinnych znajdujących się wzdłuż planowanej ścieżki, a także obserwacji okazów dzikiej fauny i flory występujących na przedmiotowym terenie. Ścieżka będzie dawała m.in. możliwość obserwacji czapli siwej bezpośrednio ze ścieżki bez konieczności używania sprzętu optycznego (lornetki, lunety itp.). Dzięki ścieżce spacerowo dydaktycznej powstanie możliwość zaznajomienia się z miejscową fauną i florą z dogodnej lokalizacji i bez konieczności naruszania zbiorowisk roślinnych oraz siedlisk bytowania zwierząt.

W ramach projektu przewidziane zostały również udogodnienia dla niepełnosprawnych w postaci zlokalizowania na pochylni wydzielonego pasa ruchu dla niepełnosprawnych. Ponadto, tablice zlokalizowane przy ścieżce będę miały również udogodnienia dla osób niedowidzących, w postaci zastosowania odpowiedniego kontrastu oraz wielkości czcionek. W związku z powyższym projekt spełnia warunki charakterystyczne dla projektów charakteryzujących się pozytywnym oddziaływaniem na zapobieganie dyskryminacji. Poniesione na realizację projektu wydatki nie będę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a naliczony podatek VAT w fakturach poniesionych na przedsięwzięcie powiększy jego wartość.

Gmina realizując projekt będzie wykonywała zadania własne nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowanym przedsięwzięciem. Ponieważ działalność gminy związana z utrzymaniem oraz ochroną środowiska - przyrody, turystyką i sportem oraz rekreacją nie generuje żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego też gmina w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT zapłaconego z faktur podczas realizacji przedsięwzięcia. Zakupy usług w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego też we wniosku o dofinansowanie zadania, wnioskowana kwota dofinansowania wykazywana jest w kwotach brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części, zarówno w trakcie jego realizacji jak i po jego zakończeniu, czyli po roku 2018?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) stanowi iż, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Art. 88 ust. 4 wymienionej ustawy określa iż, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Natomiast w świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dalej, art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy określa, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis tego artykułu jest nawiązaniem do art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) gdzie, krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, możliwe jest pod warunkiem, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ realizowane w ramach projektu usługi, a także zakupione towary nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania, nie będzie przysługiwało jej z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Bowiem, w przypadku jednostek samorządu terytorialnego opodatkowanie podatkiem VAT jest możliwe wyłącznie w odniesieniu do czynności gospodarczych niezwiązanych ze sferą publiczną, w ramach której zaspokajane są potrzeby wspólnoty samorządowej, lub czynności wprawdzie służących wykonaniu zadań ze sfery publicznej, jednak charakteryzujących się tym, że mogłyby być realizowane przez podmioty prywatne, co w opisywanym przypadku nie ma miejsca.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o charakterze lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy). Dalej art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, iż zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki społecznej, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także kultury, w tym bibliotek gminnych oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Gminie nie przysługuje również prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonywanych w związku z realizacją tego projektu, na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1686), ponieważ efekty projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Realizując wymieniony projekt, Gmina nie występuje w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Nie przysługuje jej również prawo otrzymania zwrotu VAT, gdyż środki, o których mowa w stanie faktycznym, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 (katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej) rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług. W przypadku realizowanego projektu nie mamy tu do czynienia z tego typu środkami. Realizując opisany wyżej projekt, Gmina korzysta ze zwolnienia z VAT. Nie spełnia zatem podstawowej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina, w ramach projektu będzie realizowała zadanie niepodlegające ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej - tryb pozakonkursowy. Nazwa projektu: "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)".

Gmina wnioskując o dofinansowanie wskazała, iż podatek VAT nie będzie przez nią odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania zadania ani po jego zakończeniu, ponieważ wytworzone zadanie, po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywane przez nią do czynności niedających prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Obiekt bowiem będzie służył czynnościom pozostającym poza zakresem ustawy o VAT. Będzie on służył do realizacji zadań Gminy w zakresie ochrony środowiska, przyrody, a także zadań związanych z rekreacją i edukacją. Celem projektu jest ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej na obszarze Gminy poprzez: stworzenie warunków dla poprawy bioróżnorodności w obszarze projektowym; oraz miejsca rekreacyjno-edukacyjnego i edukacji ekologicznej. Gmina przedmiotowym projektem planuje efektywnie wykorzystać swoje naturalne zasoby i chronić środowisko w obrębie objętym projektem z właściwym dostosowaniem się do wytycznych RPOW. Przedmiotem projektu jest ochrona bioróżnorodności poprzez zagospodarowanie brzegów rzeki oraz deptaka nad jeziorem na cele aktywnego wypoczynku i rekreacji rodzinnej.

Ponadto w ramach projektu planowane jest przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej skierowanej do mieszkańców i turystów w celu wspierania działań z zakresu ochrony bioróżnorodności. Dzięki projektowi dodatkowo stworzone zostanie miejsce spotkań w Gminie i pobudzone zostaną inicjatywy obywatelskie, a także zwiększone zostanie poczucie tożsamości z Gminą. Ponadto przedsięwzięcie ma charakter regionalny. Gmina stanowi lokalizację w regionie, którą odwiedzają turyści z terenu całego województwa, jak również i małopolskiego. Atrakcją turystyczną jest bliskość Jeziora. Projekt jest częścią szerszego przedsięwzięcia jakim jest rewitalizacja przestrzeni nadbrzeżnych rzek, potoków i zbiorników wodnych Subregionu, który jest komplementarny do wiązki projektów Ochrona środowiska lokalnych ośrodków rozwoju oraz miast i obszarów wiejskich subregionu południowego poza aglomeracją bielską, poprzez inwestycje w sektor wodno-kanalizacyjny.

Infrastruktura obiektu objętego projektem, będzie utrzymywana w okresie realizacji projektu i w okresie jego trwałości w sposób, w który zapewni spełnienie i utrzymanie celów projektu. Infrastruktura będzie dostępna nieodpłatnie zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Gminę. Gmina, jako właściciel infrastruktury zapewni odpowiednie utrzymanie infrastruktury oraz wyposażenia, a także niezbędne remonty, tak aby Infrastruktura była udostępniona wszystkim użytkownikom z zachowaniem wytycznych w zakresie bezpieczeństwa. Koszty operacyjne i ewentualne koszty odtworzeniowe zostaną zapewnione ze środków własnych Gminy. Poniesione na realizację projektu wydatki nie będę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a naliczony podatek VAT w fakturach poniesionych na przedsięwzięcie powiększy jego wartość.

Gmina realizując projekt będzie wykonywała zadania własne nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowanym przedsięwzięciem. Ponieważ działalność Gminy związana z utrzymaniem oraz ochroną środowiska - przyrody, turystyką i sportem oraz rekreacją nie generuje żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego też Gmina w żaden sposób nie może odzyskać podatku VAT zapłaconego z faktur podczas realizacji przedsięwzięcia. Zakupy usług w ramach realizacji zadania nie będę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części, zarówno w trakcie jego realizacji jak i po jego zakończeniu, czyli po roku 2018.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nie będzie nabywać ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca realizując przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "Wykorzystanie zasobów przyrodniczych (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a tym samym wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl