0112-KDIL2-2.4012.541.2018.2.AG - VAT w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - rozbudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.541.2018.2.AG VAT w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - rozbudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2018 r. (data wpływu 23 października 2018 r.) uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1. "Rozbudowa drogi wojewódzkiej od k.m. 26+662 do k.m. 61+565 o dł. 34,903 km".

Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Przedmiotem Projektu jest "Rozbudowa drogi wojewódzkiej od k.m. 26+662 do k.m. 61+565 o dł. 34,903 km".

Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej przebiega przez obszar....

Po realizacji Projektu, powstaną następujące produkty:

* całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg - 34,651 km,

* długość przebudowanych dróg wojewódzkich - 34,651 km

Zakres inwestycji obejmuje roboty w zakresie poszczególnych branż:

* w branży drogowej,

* w branży konstrukcyjnej,

* w branży sanitarnej,

* w branży elektroenergetycznej oraz

* w branży telekomunikacyjnej.

Dnia 13 grudnia 2016 r. złożony został wniosek o dofinansowanie Projektu, natomiast dnia 27 lipca 2018 r. został złożony wniosek o dofinansowanie do wartości poprzetargowych.

Po pozytywnej ocenie formalnej oraz merytorycznej, ww. Projektu, Uchwałą, podjęto decyzję o dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zmienionej Uchwałami. Całkowita wartość Projektu wynosi 259 985 668,89 zł, kwota wydatków kwalifikowanych - 254 821 183,88 zł, kwota dofinansowania z EFRR - 216 598 006,29 zł (85%).

Umowa z Wykonawcą robót budowlanych została podpisana dnia 21 czerwca 2018 r., a planowane rzeczowe zakończenie robót przewidziane jest do dnia 31 października 2019 r.

2. "Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 48+000 do k.m. 64+389 o długości 16,389 km".

Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Przedmiotem Projektu jest "Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 48+000 do k.m. 64+389 o długości 16,389 km".

Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej przebiega przez obszar powiatu - Gminy.

Po realizacji Projektu, powstaną następujące produkty:

* całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg - 16,350 km,

* długość przebudowanych dróg wojewódzkich - 16,350 km

Zakres inwestycji obejmuje roboty w zakresie poszczególnych branż:

* w branży drogowej,

* w branży konstrukcyjnej

* w branży instalacyjnej,

* w branży elektroenergetycznej oraz

* w branży telekomunikacyjnej.

Dnia 21 grudnia 2016 r. złożony został wniosek o dofinansowanie Projektu, natomiast dnia 28 sierpnia 2018 r. został złożony wniosek o dofinansowanie do wartości poprzetargowych.

Po pozytywnej ocenie formalnej oraz merytorycznej, ww. Projektu, Uchwałą, podjęto decyzję o dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zmienionej Uchwałą.

Całkowita wartość Projektu wynosi 114 988 938 zł, kwota wydatków kwalifikowanych - 111 281 053,33 zł, kwota dofinansowania z EFRR - 94 588 895,33 zł (85%).

Umowa z Wykonawcą robót budowlanych została podpisana dnia 8 sierpnia 2018 r., a planowane rzeczowe zakończenie robót przewidziane jest do dnia 31 sierpnia 2019 r.

3. "Rozbudowa układu drogowego - rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od 84+085 do k.m. 122+770, od granicy województwa o dł. 36,685 km" (Etap I - budowa obwodnicy).

Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Przedmiotem Projektu jest budowa obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej o długości około 5,610 km wraz z przebudową odcinka długości 0,550 km

Planowane wskaźniki produktu:

* całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg - 0,550 km,

* całkowita długość nowych dróg - 5,610 km,

* długość przebudowanych dróg wojewódzkich - 0,550 km,

* długość wybudowanych dróg wojewódzkich - 5,610 km,

* liczba wybudowanych/zmodernizowanych urządzeń ochrony środowiska - wartość wskaźnika określona zostanie po uzyskaniu dokumentacji technicznej,

* liczba wybudowanych/zmodernizowanych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - wartość wskaźnika określona zostanie po uzyskaniu dokumentacji technicznej,

* długość wspartej infrastruktury rowerowej - wartość wskaźnika określona zostanie po uzyskaniu dokumentacji technicznej.

Przedmiotowy Projekt jest Etapem I Rozbudowy układu drogowego - rozbudowa drogi wojewódzkiej i polega na budowie obwodnicy.

Jeśli przedmiotowa inwestycja kolidowała będzie z urządzeniami elektroenergetycznymi, teletechnicznymi, kanalizacją sanitarną, wodociągiem i siecią gazową, zostaną one przebudowane. W wyniku budowy odcinka o lepszych parametrach technicznych nastąpi podniesienie bezpieczeństwa ruchu użytkowników drogi, skrócenie czasu przejazdu do miejsc docelowych podróżnych wzmocnienie konstrukcji nawierzchni jezdni, umożliwi poruszanie się ciężkich pojazdów samochodowych, co służyć będzie rozwojowi gospodarczemu przyległych miejscowości i Gmin.

Uchwałą podjęto decyzję o dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 o wartości całkowitej 55 604 065,00 zł, w tym wydatki kwalifikowalne 52 868 490,00 zł, dofinansowanie z EFRR 44 938 215,69 zł i z dotacji celowej 5 286 849,00 zł. Lokalizacja Województwo.

4. "Wzmocnienie połączeń komunikacyjnych w układzie pierścieniowym - rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 8+590 do k.m. 17,205 o długości ok. 8,615 km oraz przebudowa na odcinku od k.m. 21+100 do k.m. 25+978 o długości ok. 4,878 km".

Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Przedmiotem Projektu jest wzmocnienie połączeń komunikacyjnych w układzie pierścieniowym. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr Z na odcinku od k.m. 8+590 do k.m. 17+205 o długości ok. 8,615 km oraz przebudowa na odcinku od k.m. 21+100 do k.m. 25+978 o długości ok. 4,878 km

Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej przebiega przez obszar powiatu - Gmina oraz obszar powiatu - Gmina.

Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie zewnętrznej i wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej Obszaru poprzez wzmocnienie połączeń komunikacyjnych w układzie pierścieniowym.

Planowane wskaźniki produktu:

* całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg - 13,48 km

* długość przebudowanych dróg wojewódzkich - 13,48 km

* liczba wybudowanych/zmodernizowanych urządzeń ochrony środowiska - 12 szt.

* liczba wybudowanych/zmodernizowanych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - 20 szt.

Zakres inwestycji obejmuje roboty w zakresie poszczególnych branż:

* w branży drogowej,

* w branży konstrukcyjnej,

* w branży elektroenergetycznej,

* w branży teletechnicznej,

* w branży gazowej oraz wodociągowej.

Dnia 17 maja 2018 r. złożony został wniosek o dofinansowanie Projektu. Po pozytywnej ocenie formalnej oraz merytorycznej, ww. Projektu, podjęta została Uchwała w sprawie przyznania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Całkowita wartość Projektu wynosi 49 706 726,22 zł kwota wydatków kwalifikowanych - 49 127 203,85 zł, kwota dofinansowania z EFRR - 41 758 123,27 zł.

Umowy z Wykonawcami robót budowlanych:

Zadanie nr 1 "Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 8+590 do k.m. 17+205 o długości ok. 8,615 km" - umowa podpisana dnia 6 czerwca 2018 r.

Zadanie nr 2 "Przebudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 21+100 do k.m. 25+978 o długości ok. 4,878 km" Konsorcjum w składzie (...).

Infrastruktura Spółka (...) - umowa podpisana dnia 15 maja 2018 r.

Planowane rzeczowe zakończenie robót przewidziane jest do dnia 31 października 2019 r.

Majątkiem powstałym w wyniku realizacji Projektów zarządzać będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich. Zarząd jako reprezentant Beneficjenta Projektu (Województwo) posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania Projektu w ciągu, co najmniej 5 lat od daty realizacji Projektu. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotowej inwestycji będzie ponosił Wnioskodawca. Wszelkie środki niezbędne dla utrzymania i eksploatacji rezultatów Projektu będą co roku zagwarantowane w budżecie Samorządu Województwa. Województwo realizując Projekt będzie realizować zadania własne nałożone na JST przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, a tym samym nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją. Województwo nie będzie mogło więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.).

Stanowisko w powyższej sprawie jest niezbędnym celem uznania podatku VAT jak wydatku kwalifikowalnego w realizowanym Projekcie. Jeśli faktury wystawiane są z podziałem na nabywcę i odbiorcę to w miejscu nabywcy jest Województwo, adres i NIP Województwa, a w miejscu odbiorcy Zarząd Dróg Wojewódzkich i jego adres.

Jeżeli nie, wówczas jest następujący zapis Województwo /Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Od stycznia 2017 r. podatek VAT rozliczany jest przez jednego podatnika, którym jest Województwo.

Za korzystanie z wybudowanej infrastruktury Wnioskodawca jak również Zarząd Dróg Wojewódzkich nie będą pobierali opłat.

Efekty zrealizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty realizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę i Zarząd Dróg Wojewódzkich do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizując inwestycję Województwo wykonuje zadania publiczne, z których nie ma zamiaru czerpać korzyści finansowych. Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że na dzień 1 stycznia 2017 r. doszło do centralizacji Województwa z Zarządem Dróg Wojewódzkich w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub z państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Dla rozliczeń podatku VAT Zarząd Dróg Wojewódzkich nie jest odrębnym od Województwa czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wchodzi w skład centralizacji VAT Województwa razem ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanych inwestycji Województwo, w świetle art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie miało możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowaną inwestycją, w świetle art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie miał on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych województwa ustalonych przepisami krajowymi, a Województwo nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji, a co za tym idzie nie jest, w tym zakresie, podatnikiem stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 913 z późn. zm.): "Samorząd Województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność". Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy: "Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych". Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że w imieniu Wnioskodawcy wniosek w imieniu Województwa winien być podpisany przez Marszałka Województwa wraz z Członkiem Zarządu lub przez dwóch Członków Zarządu Województwa. Umocowanie do składania oświadczeń woli w imieniu Województwa dwóch Członków Zarządu Województwa lub pełnomocników przez nich umocowanych wynika z art. 57 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa oraz 75 ust. 1 Statutu Województwa (Dziennik Urzędowy Województwa z 2013 r. poz. 4029), który jest prawem miejscowym, zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. a cyt. ustawy o samorządzie województwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 913, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W tym miejscu należy również przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068, z późn. zm.), zgodnie z którym, drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W świetle art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych, drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej, dzielą się na następujące kategorie:

1.

drogi krajowe;

2.

drogi wojewódzkie;

3.

drogi powiatowe;

4.

drogi gminne.

Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1, należą do tej samej kategorii co te drogi.

Według art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych, drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi (art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych).

W myśl art. 19 ust. 2 powołanej wyżej ustawy, zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2.

wojewódzkich - zarząd województwa;

3.

powiatowych - zarząd powiatu;

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosowanie do zapisu art. 20 ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy między innymi:

* opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (pkt 1);

* opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich (pkt 2);

* pełnienie funkcji inwestora (pkt 3);

* utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 (pkt 4);

* wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt 11).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Województwo) realizuje następujące projekty:

1. "Rozbudowa drogi wojewódzkiej od k.m. 26+662 do k.m. 61+565 o dł. 34,903 km". Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przedmiotem Projektu jest "Rozbudowa drogi wojewódzkiej od k.m. 26+662 do k.m. 61+565 o dł. 34,903 km". Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej przebiega przez obszar....

2. "Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 48+000 do k.m. 64+389 o długości 16,389 km". Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przedmiotem Projektu jest "Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 48+000 do k.m. 64+389 o długości 16,389 km". Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej przebiega przez obszar powiatu - Gminy.

3. "Rozbudowa układu drogowego - rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od 84+085 do k.m. 122+770, od granicy województwa o dł. 36,685 km" (Etap I budowa obwodnicy). Beneficjentem Projektu jest Województwo Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przedmiotem Projektu jest budowa obwodnicy a w ciągu drogi wojewódzkiej o długości około 5,610 km wraz z przebudową odcinka długości 0,550 km

4. "Wzmocnienie połączeń komunikacyjnych w układzie pierścieniowym - rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 8+590 do k.m. 17,205 o długości ok. 8,615 km oraz przebudowa na odcinku od k.m. 21+100 do k.m. 25+978 o długości ok. 4,878 km". Beneficjentem Projektu jest Województwo. Instytucją odpowiedzialną za realizację Projektu jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przedmiotem Projektu jest wzmocnienie połączeń komunikacyjnych w układzie pierścieniowym. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr Z na odcinku od k.m. 8+590 do k.m. 17+205 o długości ok. 8,615 km oraz przebudowa na odcinku od k.m. 21+100 do k.m. 25+978 o długości ok. 4,878 km

Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej nr Z przebiega przez obszar powiatu - Gmina oraz obszar powiatu - Gmina.

Planowane rzeczowe zakończenie robót przewidziane jest do dnia 31 października 2019 r.

Majątkiem powstałym w wyniku realizacji ww. Projektów zarządzać będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich. Zarząd jako reprezentant Beneficjenta Projektu (Województwo) posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania Projektu w ciągu, co najmniej 5 lat od daty realizacji Projektu. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotowej inwestycji będzie ponosił Wnioskodawca. Wszelkie środki niezbędne dla utrzymania i eksploatacji rezultatów Projektu będą co roku zagwarantowane w budżecie Samorządu Województwa. Województwo realizując Projekt będzie realizować zadania własne nałożone na JST przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, a tym samym nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją. Jeśli faktury wystawiane są z podziałem na nabywcę i odbiorcę to w miejscu nabywcy jest Województwo, adres i NIP Województwa, a w miejscu odbiorcy Zarząd Dróg Wojewódzkich i jego adres. Jeżeli nie, wówczas jest następujący zapis Województwo/Zarząd Dróg Wojewódzkich. Wnioskodawca wskazał, że na dzień 1 stycznia 2017 r. doszło do centralizacji Województwa z Zarządem Dróg Wojewódzkich w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub z państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Dla rozliczeń podatku VAT Zarząd Dróg Wojewódzkich nie jest odrębnym od Województwa czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wchodzi w skład centralizacji VAT Województwa razem ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Za korzystanie z wybudowanej infrastruktury Wnioskodawca jak również Zarząd Dróg Wojewódzkich nie będą pobierali opłat. Efekty zrealizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty realizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę i Zarząd Dróg Wojewódzkich do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizując inwestycję Województwo wykonuje zadania publiczne, z których nie ma zamiaru czerpać korzyści finansowych.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Województwo ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - zarówno w trakcie jak i po jej zakończeniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Bowiem w ramach realizowanej inwestycji Województwo nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT. Jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty realizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę i Zarząd Dróg Wojewódzkich do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca realizując inwestycję wykonuje zadania publiczne, z których nie ma zamiaru czerpać korzyści finansowych.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją inwestycji, tj. "Rozbudowa drogi wojewódzkiej od k.m. 26+662 do k.m. 61+565 o dł. 34,903 km", "Rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 48+000 do k.m. 64+389 o długości 16,389 km", "Rozbudowa układu drogowego - rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od 84+085 do k.m. 122+770, od granicy województwa o dł. 36,685 km", "Wzmocnienie połączeń komunikacyjnych w układzie pierścieniowym - rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku od k.m. 8+590 do k.m. 17,205 o długości ok. 8,615 km oraz przebudowa na odcinku od k.m. 21+100 do k.m. 25+978 o długości ok. 4,878 km" - Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego (w całości ani w części) zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl