0112-KDIL2-2.4012.539.2017.1.AP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.539.2017.1.AP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 5 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina przeprowadzi na swoim terenie zadania inwestycyjne objęte projektem "Kompleksowe uzbrojenie terenów przeznaczonych na inwestycje realizowane przez partnerów: Gminę X, Gminę Y i Województwo Z" realizowanego w ramach Osi Priorytetowej I - Gospodarka i Innowacje, Działanie 1.3 Tworzenie i rozwój terenów inwestycyjnych, Poddziałanie 1.3.1 Tereny inwestycyjne - projekty realizowane poza formułą ZIT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W związku z realizacją inwestycji Gmina będzie nabywała towary i usługi, na które będą wystawiane faktury VAT. Przedmiotem niniejszego projektu jest przedsięwzięcie dotyczące uzbrojenia stref inwestycyjnych, zlokalizowanych na obszarze Gminy, w tym w okolicach lotniska. Prace budowlane w zakresie uzbrojenia stref odbywać się będą na obszarze Gminy i dotyczyć będą Stref Aktywności Gospodarczej zlokalizowanych w Gminie - przylegających do lotniska.

Głównym celem projektu jest poprawa warunków do rozwoju MŚP oraz aktywności gospodarczej w Gminie. Atrakcyjne uzbrojone tereny inwestycyjne są podstawą do stworzenia dobrej oferty inwestycyjnej i zachętą do rozwoju dla lokalnych przedsiębiorców i przyciągania nowych, zewnętrznych inwestorów. Oszacowano, że w wyniku kompleksowego przygotowania terenu pod inwestycje na obszarze zostaną zrealizowane co najmniej 3 nowe inwestycje. Posiadanie terenów uzbrojonych inwestycyjnych stanowi warunek konieczny do przyciągnięcia inwestorów.

Zakres inwestycji dotyczy uzbrojenia terenów inwestycyjnych, tak aby inwestorzy mieli do dyspozycji w pełni uzbrojone tereny inwestycyjne. W ramach projektu wchodzą następujące działania:

Uzbrojenie terenów inwestycyjnych na terenie Gminy:

* przebudowa istniejącej drogi wewnętrznej, w tym poszerzenie lewo i prawostronnie istniejącej nawierzchni o 0,5 m z każdej strony wraz z poboczem szer. 0,5 m z kruszywa lanego,

* budowa sieci wodociągowo-rozdzielczej,

* budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków.

Przewidywany teren do uzbrojenia: 60,7431 ha (w tym dz. ew. 875/11-07431 ha wł. Gmina; 1299/56-60,00 ha, wł. Woj.).

VAT przy budowie drogi w projekcie został uznany za koszt kwalifikowalny, w tej sytuacji Gmina nie ma możliwości od tej części inwestycji odliczenia VAT naliczonego.

W przypadku budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej i sieci kanalizacyjnej, VAT nie stanowi kosztu kwalifikowalnego projektu, co uprawnia Gminę do odliczenia VAT od inwestycji.

Inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie przez Gminę, w celu realizacji zadań Gminy z zakresu m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia i oczyszczenia ścieków komunalnych, kanalizacji sanitarnej. Przy pomocy inwestycji wykonane zostaną zadania Gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, obejmujących między innymi odprowadzenie ścieków i dostarczenie wody.

Inwestycja zapewni przyszłym inwestorom dojazd do terenów zurbanizowanych oraz dostęp do wody i usług kanalizacyjno-sanitarnych. Gmina zapewniająca dostęp do mediów będzie zawierała stosowne umowy cywilnoprawne w ramach których będzie odpłatnie świadczyć na ich rzecz usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy VAT Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków z uwagi na wykorzystanie tych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana poza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Z powyższego wynika zatem, iż podstawowym warunkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest zasadniczo istnienie związku dokonanych zakupów z transakcjami opodatkowanymi VAT, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego). W ocenie Wnioskodawcy w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku wszystkie warunki odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przyszłej inwestycji określone powołanymi przepisami zostaną spełnione.

Zważywszy, że w omawianym wypadku dokonane przez Gminę wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące i związane z inwestycją, będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT realizowaną przez sprzedaż wody i usług kanalizacyjno-sanitarnych. Przesłanki ustawowe określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dotyczące odliczeń będą spełnione.

Reasumując, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w projekcie "Kompleksowe uzbrojenie terenów przeznaczonych pod inwestycje realizowanych przez partnerów: Gminę X, Województwo Y, Gminę Z" w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków z uwagi na bieżące wykorzystanie tych towarów i usług do wykonania czynności opodatkowanych VAT przez Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przeprowadzi na swoim terenie zadania inwestycyjne objęte projektem "Kompleksowe uzbrojenie terenów przeznaczonych na inwestycje realizowane przez partnerów: Gminę X, Gminę Y i Województwo Z" realizowanego w ramach Osi Priorytetowej I - Gospodarka i Innowacje, Działanie 1.3 Tworzenie i rozwój terenów inwestycyjnych, Poddziałanie 1.3.1 Tereny inwestycyjne - projekty realizowane poza formułą ZIT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. W związku z realizacją inwestycji Gmina będzie nabywała towary i usługi, na które będą wystawiane faktury VAT. Przedmiotem niniejszego projektu jest przedsięwzięcie dotyczące uzbrojenia stref inwestycyjnych, zlokalizowanych na obszarze Gminy, w tym w okolicach lotniska. Prace budowlane w zakresie uzbrojenia stref odbywać się będą na obszarze Gminy i dotyczyć będą Stref Aktywności Gospodarczej zlokalizowanych w Gminie - przylegających do lotniska. Głównym celem projektu jest poprawa warunków do rozwoju MŚP oraz aktywności gospodarczej w Gminie. Atrakcyjne uzbrojone tereny inwestycyjne są podstawą do stworzenia dobrej oferty inwestycyjnej i zachętą do rozwoju dla lokalnych przedsiębiorców i przyciągania nowych, zewnętrznych inwestorów. Oszacowano, że w wyniku kompleksowego przygotowania terenu pod inwestycje na obszarze zostaną zrealizowane co najmniej 3 nowe inwestycje. Posiadanie terenów uzbrojonych inwestycyjnych stanowi warunek konieczny do przyciągnięcia inwestorów. Zakres inwestycji dotyczy uzbrojenia terenów inwestycyjnych, tak aby inwestorzy mieli do dyspozycji w pełni uzbrojone tereny inwestycyjne. W ramach projektu wchodzą następujące działania:

Uzbrojenie terenów inwestycyjnych na terenie Gminy:

* przebudowa istniejącej drogi wewnętrznej, w tym poszerzenie lewo i prawostronnie istniejącej nawierzchni o 0,5 m z każdej strony wraz z poboczem szer. 0,5 m z kruszywa lanego,

* budowa sieci wodociągowo-rozdzielczej,

* budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków.

Inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie przez Gminę, w celu realizacji zadań Gminy z zakresu m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, odprowadzenia i oczyszczenia ścieków komunalnych, kanalizacji sanitarnej. Przy pomocy inwestycji wykonane zostaną zadania Gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, obejmujących między innymi odprowadzenie ścieków i dostarczenie wody.

Inwestycja zapewni przyszłym inwestorom dojazd do terenów zurbanizowanych oraz dostęp do wody i usług kanalizacyjno-sanitarnych. Gmina zapewniająca dostęp do mediów będzie zawierała stosowne umowy cywilnoprawne w ramach których będzie odpłatnie świadczyć na ich rzecz usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków,

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina w związku z wykonywaniem czynności z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków będzie prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym będzie działać w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Z treści wniosku wynika, że Gmina zapewniająca dostęp do mediów będzie zawierała stosowne umowy cywilnoprawne w ramach których będzie odpłatnie świadczyć usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące inwestycji, będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT realizowaną przez sprzedaż wody i usług kanalizacyjno-sanitarnych.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowo-rozdzielczej oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. zadań będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl