0112-KDIL2-2.4012.513.2018.2.JK - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z organizacją wydarzeń.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.513.2018.2.JK Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z organizacją wydarzeń.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2018 r. (data wpływu 11 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki za organizację Wydarzeń w latach 2017-2018 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki za organizację Wydarzeń w latach 2017-2018. Wniosek uzupełniono 18 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce. Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT w związku z prowadzoną działalnością, tj. Spółka nie stosuje proporcji, gdyż nie prowadzi sprzedaży zwolnionej z VAT. Spółka nie stosuje także prewspółczynnika, gdyż nie wykonuje innych czynności niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca jest jednym z liderów branży internetowej w Polsce. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie portali sprzedażowo-ogłoszeniowych o ogólnopolskim zasięgu, w tym wyspecjalizowanego portalu motoryzacyjnego (dalej: "Portal").

Założeniem Portalu jest stworzenie platformy, za pośrednictwem której osoby zainteresowane kupnem samochodu lub innego pojazdu, maszyny albo części do nich mają możliwość odnalezienia interesującej ich oferty oraz skontaktowania się z podmiotem wystawiającym samochód lub inny pojazd, maszynę albo części do nich na sprzedaż.

Sprzedaży samochodów lub innego pojazdu, maszyny albo części do nich za pośrednictwem Portalu dokonują zarówno osoby fizyczne (klienci indywidualni), jak również podmioty zajmujące się profesjonalnym obrotem samochodami (klienci biznesowi). W przypadku klientów indywidualnych, opłata za ogłoszenie zamieszczone na Portalu obejmuje jednorazową opłatę oraz kolejne płatności za ewentualne odświeżanie/przedłużenie ogłoszenia. Podmioty biznesowe za zamieszczanie ogłoszeń na Portalu opłacają z kolei miesięczne opłaty, których wysokość uzależniona jest m.in. od ilości ogłoszeń.

Marka "X" jest rozpoznawalna na polskim rynku, niemniej w celu stałego zwiększania obrotów Spółka m.in. organizuje cykliczne wydarzenia promocyjne skierowane do obecnych i potencjalnych klientów indywidulanych i biznesowych (zarówno do podmiotów sprzedających samochody, jak również zainteresowanych kupnem samochodu).

Jednym z przykładów takiej działalności marketingowej Spółki jest udział w targach motoryzacyjnych Targi (dalej: "Targi", "Targi") oraz organizowany przez Wnioskodawcę Kongres (...) (dalej: "Kongres"), który zwyczajowo odbywa się w dniu poprzedzającym rozpoczęcie targów łącznie określone jako "Wydarzenie".

Wniosek o interpretację dotyczy dwóch edycji Wydarzenia, tj. Wydarzenia, które odbyło się:

* w dniach 05-9 kwietnia 2017 r. (5 kwietnia 2017 r. - Kongres, 06-9 kwietnia 2017 r. - Targi);

* w dniach 04-8 kwietnia 2018 r. (4 kwietnia 2018 r. - Kongres, 05-8 kwietnia 2018 r. - Targi).

Do uczestnictwa w Kongresie zapraszani są klienci biznesowi Spółki, którzy posiadają założone na Portalu konta, za które ponoszą opłaty miesięczne w wysokości uzależnionej m.in. od ilości zamieszczonych ogłoszeń. Kongres to spotkanie z przedstawicielami największych firm z branży samochodów używanych w Polsce, a zarazem najważniejszych partnerów biznesowych Spółki, z którymi Wnioskodawca wspólnie kształtuje rynek handlu pojazdami nowymi i używanymi w Polsce.

Całość przedsięwzięcia ma na celu zainteresowanie klientów rozwiązaniami proponowanymi przez Portal oraz nakłonienie ich do dalszego korzystania z Portalu jak i zwiększania zakresu korzystania z usług oferowanych przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji do zwiększania obrotów Spółki.

Przebieg obu edycji Kongresu wyglądał podobnie. Program Kongresu obejmował w szczególności prelekcje i prezentacje pracowników Wnioskodawcy, podczas których przedstawiana była działalność Portalu, w tym statystyki dotyczące użytkowników. Uczestnicy informowani byli o zaletach, nowych narzędziach i funkcjonalnościach Portalu, jak również o nowych rozwiązaniach, które Wnioskodawca zamierza wprowadzić, a które mogą okazać się atrakcyjne dla klientów i wpłynąć na zwiększenie ilości ogłoszeń zamieszczanych przez nich w serwisie, a w konsekwencji do zwiększenia obrotów Spółki. Prezentacje pracowników uzupełniane były o wystąpienia zewnętrznych ekspertów branżowych (w 2017 r.) oraz spoza branży. W 2018 r. odbył się również panel dyskusyjny na bieżące tematy istotne dla branży motoryzacyjnej. Po części obejmującej prelekcje odbyła się wspólna kolacja, w której uczestniczył cały zespół Portalu oraz zaproszeni goście, którzy mogli kontynuować rozmowy merytoryczne. Po wspólnej kolacji dla uczestników Kongresu przygotowano wystąpienia gości specjalnych (osób związanych z motoryzacją, sportem) o charakterze motywacyjnym.

Ostatnią część Kongresu stanowił koncert gwiazd muzycznych oraz wspólna impreza przy muzyce, w której uczestniczyć mogli zaproszeni goście oraz pracownicy Wnioskodawcy.

Goście Kongresu zwyczajowo otrzymują wejściówki na targi, podczas których na stoisku Portalu mogą dalej zapoznawać się z działalnością i zaletami Portalu. Wnioskodawca zapewnia również uczestnikom Kongresu nocleg (co do zasady jedna doba hotelowa rozpoczynająca się w dniu Kongresu).

Podczas Targów, Wnioskodawca prezentuje działalność Portalu na profesjonalnie zorganizowanym, ogólnodostępnym stoisku targowym, na którym eksponowane jest logo, dostępne są również materiały informacyjne i promocyjne prezentujące działalność i zalety Portalu. Podczas targów z ofertą Portalu mogą zapoznać się klienci indywidualni, klienci biznesowi, jak również potencjalni klienci zainteresowani usługami oferowanymi przez Wnioskodawcę.

W celu uatrakcyjnienia stoiska Spółki i przyciągnięcia uwagi uczestników i targów, przy stoisku Portalu w roku 2017 r. obecny był znany sportowiec a w roku 2018 r. - prezenter telewizyjny. Ich zadaniem było przyciągniecie uczestników targów do stoiska Wnioskodawcy poprzez prowadzenie konkursów, robienie zdjęć z fanami, rozdawanie autografów oraz udział w relacjach live na kanałach social media.

Podczas trwania Kongresu i targów realizowany był materiał fotograficzny i filmowy, który mógł zostać później wykorzystany przez Spółkę w celach promocyjnych i marketingowych. Informacje o udziale Wnioskodawcy w targach opublikowane zostały w internecie (np. na portalu XXX na koncie Wnioskodawcy).

Podczas Wydarzenia eksponowane było logo, uczestnikom Wydarzenia wręczane były również drobne gadżety reklamowe opatrzone logo Portalu (czapeczki, zapach samochodowy, pliki z autografem).

Za organizację obu edycji Wydarzenia, których dotyczy wniosek odpowiedzialna była agencja marketingowa (dalej: "Agencja") zajmująca się profesjonalną organizacją tego rodzaju imprez, z którą zostały podpisane stosowne umowy (w 2017 r. w umowie wskazano poprzednią nazwę Wnioskodawcy, tj. XXX Sp. z o.o.). Do umów dołączone zostały szczegółowe kosztorysy. Wynagrodzenie należne Agencji (z tytułu wykonania przedmiotu umów oraz za licencje, zgody i zezwolenia oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych, zależnych i pokrewnych płatne było na podstawie wystawionych każdorazowo przez Agencję faktur zgodnie z przyjętym w umowach harmonogramem realizacji zleceń. Zgodnie z opisem zawartym na fakturach dokumentowały one poszczególne etapy kompleksowej realizacji Wydarzeń. Do zawartych umów zostały dołączone specyfikacje kosztów.

W związku z organizacją Wydarzeń Wnioskodawca, na podstawie wymienionych powyżej faktur, poniósł w latach 2017 i 2018 m.in. następujące wydatki:

* Przygotowanie koncepcji eventu, identyfikacja wizualna Kongresu;

* Produkcja strony internetowej, zaproszeń;

* Koszty wynajmu sal konferencyjnych;

* Produkcja banerów i oznaczeń X, produkcja materiałów wizerunkowych;

* Produkcja gadżetów z logo dla gości Kongresu oraz na targi;

* Koszt techniki i multimediów (m.in. oprawa medialna, nagłośnienie, transport, montaż i demontaż);

* Koszty prelegentów, konferansjerów, artystów, gości specjalnych (koszty wystąpienia, noclegu, transportu, wyżywienia);

* Koszt wyżywienia i napoi (m.in. przerwy kawowe, kolacja, napoje w tym alkoholowe);

* Koszty organizacji imprez po zakończeniu Kongresu (m.in. wynajem Sali, napoje alkoholowe, przekąski, ZAIKS, DJ);

* Koszty realizacji foto i video;

* Koszty wynajmu hotelu dla gości Kongresu (noclegi);

* Koszty wewnętrzne Agencji (koszty personalne) oraz prowizja dla Agencji;

* Projekt i produkcja zabudowy targowej;

* Transport wyposażenia stoiska;

* Scenografia zabudowy targowej (wynajem mebli, nagłośnienie, wyposażenie, wygrodzenie dwóch samochodów, symulator jazdy samochodem wyścigowym);

* Koszty dostarczenia mediów do stoiska targowego;

* Koszty cateringu i obsługi podczas targów (barista, kawa, alkohol, przekąski suche).

Usługi świadczone przez Agencję (polegające na kompleksowej organizacji Wydarzeń w latach 2017 oraz 2018) podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że:

Pojęcie "etapy kompleksowej realizacji Wydarzeń" oznacza ustalone przez Wnioskodawcę i Agencję etapy realizacji usługi organizacji Kongresu i targów.

Wnioskodawca zlecił Agencji całościowe zorganizowanie Wydarzeń w latach 2017 i 2018. Z tytułu realizacji przedmiotu umowy określono w lalach 2017 i 2018 wynagrodzenie ryczałtowe należne Agencji, która zobowiązana była do wykonania umowy w etapach określonych w harmonogramach stanowiących załączniki do umów. Było to podyktowane obowiązującą praktyką biznesową w tym w szczególności umożliwieniem Agencji dokonania ewentualnych płatności na rzecz podwykonawców. Wszystkie elementy składające się na usługę organizacji Wydarzeń wskazane w harmonogramach służyły do kalkulacji łącznego wynagrodzenia należnego Agencji. Po każdym z etapów składających się na usługę organizacji Wydarzeń, Agencja wystawiła Wnioskodawcy faktury VAT.

I. Zgodnie z treścią umowy z 2017 r., I etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Przygotowanie idei eventu;

2. Projekt zabudowy targowej;

3. Identyfikacja wizualna Kongresu;

4. Przygotowanie projektów graficznych - gadżetów;

5. Produkcja gadżetów dla gości kongresu;

6. Produkcja gadżetów na Targi I cz.

Faktura za realizację I etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 13 marca 2017 r. (zapłacona w dniu 22 marca 2017 r.).

II Etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Produkcja gadżetów na Targi I cz.;

2. Produkcja zabudowy targowej na Targi;

3. Produkcja strojów dla obsługi Kongresu i Targi;

4. Transport techniczny Kongresu;

5. Transport wyposażenia stoiska na Targi;

6. Produkcja strony intenetowej, zaproszeń wraz z wysyłką;

7. Produkcja banerów i oznaczeń X;

8. Przygotowanie graficzne główne;

9. Produkcja gadżetów dla dziennikarzy;

10. Produkcja materiałów wizerunkowych;

11. Scenografia zabudowy targowej;

12. Koszty zamówień cateringowych na Targi i Kongres;

13. Koszty multimediów;

14. Koszty techniki.

Faktura na realizację II etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 29 marca 2017 r. (zapłacona w dniu 25 kwietnia 2017 r.).

III etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Koszty wynajmu sal konferencyjnych;

2. Koszt wynajmu hotelu;

3. Koszt artystów i prelegentów;

4. Koszty wyżywienia i napoi.

Faktura za realizację III etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 10 kwietnia 2017 r. (zapłacona w dniu 1 czerwca 2017 r.).

II. Zgodnie z treścią umowy z 2018 r., I etap realizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Przygotowanie koncepcji eventu;

2. Projekt zabudowy targowej;

3. Identyfikacja wizualna Kongresu;

4. Przygotowanie projektów graficznych;

5. Produkcja gadżetów dla gości Kongresu;

6. Produkcja gadżetów na Targi I cz.

II etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Produkcja gadżetów na Targi II cz.;

2. Produkcja zabudowy targowej na Targi;

3. Produkcja strojów dla obsługi Kongresu i Targi;

4. Transfer autokarowy Gości Kongresu;

5. Transport techniczny Kongresu;

6. Transport wyposażenia stoiska na Targi;

7. Produkcja brandingu X;

8. Produkcja materiałów wizerunkowych;

9. Scenografia zabudowy targowej;

10. Koszt zamówień cateringowych na Targi i Kongres;

11. Koszty multimediów;

12. Koszty techniki.

Faktura za realizację I i II etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 28 marca 2018 r. (zapłacona w dniu 5 kwietnia 2018 r.).

III etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Koszt wynajmu sal konferencyjnych;

2. Koszt wynajmu hotelu;

3. Koszt artystów prelegentów.

IV etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Koszt realizacji foto i video;

2. Koszt gwiazdy konferansjera na Targi;

3. Koszty hostess na Kongresie i Targi.

Faktura za realizację III i IV etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona dniu 9 kwietnia 2018 r. (zapłacona w dniu 29 maja 2018 r.).

Faktury wystawione Wnioskodawcy przez Agencję, dokumentujące poszczególne etapy organizacji Wydarzeń nie są fakturami zaliczkowymi.

Zgodnie z opisami zawartymi w treści faktur, poszczególne faktury dokumentują:

1. Faktura z dnia 13 marca 2017 r. - "I Etap Realizacji Kongresu (...)";

2. Faktura z dnia 29 marca 2017 r. - "II Etap Realizacji Kongresu (...)";

3. Faktura z dnia 10 kwietnia 2017 r. - "III Etap Realizacji Kongresu (...)" - Faktura końcowa";

4. Faktura z dnia 28 marca 2018 r. "Zamówienie - I i II Etap realizacji";

5. Faktura z dnia 9 kwietnia 2018 r. - "Zamówienie - III i IV Etap realizacji".

Faktury dokumentują w przeważającej mierze wykonanie poszczególnych części składowych tworzących kolejne etapy realizacji usługi polegającej na organizacji Wydarzeń, niemniej mogą dotyczyć też elementów usługi organizacji Wydarzeń wykonanych najpóźniej w dniu Kongresu lub Targów (w tym transfer autokarowy gości Kongresu w 2018 r.). Elementy poszczególnych etapów zostały wskazane powyżej.

Wszystkie elementy składające się na usługę organizacji wydarzeń wskazane w harmonogramach służyły do kalkulacji wynagrodzenia należnego Agencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż przysługuje mu prawo do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego wynikającego ze wskazanych powyżej faktur dokumentujących wydatki na organizację Wydarzeń w latach 2017 i 2018?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego wynikającego ze wskazanych powyżej faktur dokumentujących wydatki na organizację Wydarzeń w latach 2017 i 2018.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług.

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 86 ust. 10 Ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 Ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jednocześnie, w myśl:

1.

art. 88 ust. 4 Ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7;

2.

art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Mając na uwadze regulacje Ustawy VAT, należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków:

1.

nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych;

2.

nabywca jest w posiadaniu faktury;

3.

nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

4.

nabywca nie nabywa usług noclegowych ani gastronomicznych.

Ad. 1)

Ustawa VAT nie wskazuje, jaki charakter musi mieć związek pomiędzy dokonaniem określonych nabyć towarów i usług a wykonywaniem czynności opodatkowanych. W praktyce związek ten może mieć charakter bezpośredni, tj. w pewnych przypadkach możliwe jest precyzyjne wskazanie, że zakupione przez podatnika towary lub usługi zostały wykorzystane do wykonania określonej transakcji opodatkowanej. Taka sytuacja ma przykładowo miejsce w tych wypadkach, w których podatnik prowadzący działalność handlową nabywa towary w celu ich dalszej odsprzedaży.

Wnioskodawca podkreślił, że regulacje Ustawy VAT w żadnym przypadku nie ograniczają jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie do ww. przypadków. Związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych może mieć więc również charakter pośredni, gdy danych zakupów nie można wprawdzie przyporządkować do określonych transakcji opodatkowanych, jednak służą one działalności gospodarczej podatnika, opodatkowanej podatkiem VAT. Występowanie takiego pośredniego związku nabywanych towarów i usług z prowadzeniem przez podatnika działalności opodatkowanej VAT jest okolicznością wystarczającą z punktu widzenia warunku dotyczącego odliczenia VAT określonego w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT.

Stanowisko powyższe jest konsekwencją zasady neutralności podatku VAT dla podatników prowadzących działalność opodatkowaną tym podatkiem, fundamentalnej zasady funkcjonowania VAT. Realizacja tej zasady wyraża się zatem w stworzeniu takich regulacji prawnych, zgodnie z którymi podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika, w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia ekonomicznego (kosztu).

Warto zwrócić uwagę, że występowanie pośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi stanowi wystarczającą przesłankę do odliczenia VAT zarówno w świetle orzecznictwa TSUE, polskich sądów administracyjnych, organów podatkowych, jak i doktryny, przykładowo:

1. Wyrok TSUE w sprawie Cibo Participations SA z dnia 27 września 2001 r. (sygn. C-16/00):

"Wydatki poniesione przez spółkę holdingową na różne usługi, które nabywa w związku z nabyciem udziałów w spółce zależnej stanowią część jej kosztów ogólnych, i dlatego mają co do zasady bezpośredni związek z jej działalnością gospodarczą jako całością".

2. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2018 r., sygn. III SA/Wa 1789/17, w którym Sąd wskazał, że:

"O pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów".

3. Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2014 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP3/443-111/14-2/IG, w której organ zgodził się z podatnikiem, iż: "(...) dla wystąpienia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, konieczne jest istnienie związku pomiędzy ponoszonymi wydatkami a prowadzoną działalnością opodatkowaną VAT. Ustawa o VAT nie precyzuje jednak, jak ścisły powinien być wspomniany związek, aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego.

W orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w wyrokach TSUE podnosi się, że dla uznania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związek ten może mieć charakter wyłącznie pośredni".

4. Tomasz Michalik, "VAT. Komentarz", rok 2018:

"Ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby umożliwiało to podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym należy podkreślić, że związek ten może być pośredni, co więcej, dany zakup może wiązać się z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej".

W świetle powyższego, biorąc pod uwagę, iż całość przedsięwzięcia polegającego na organizacji Wydarzenia miała na celu:

1.

zainteresowanie klientów rozwiązaniami proponowanymi przez Portal oraz nakłonienie ich do dalszego korzystania z Portalu jak również zwiększenie zakresu korzystania z usług oferowanych przez Wnioskodawcę,

2.

dotarcie poprzez eksponowanie swojej oferty podczas Targów do nowych klientów jak i zainteresowanie dotychczasowych klientów nowymi rozwiązaniami

a w konsekwencji zwiększanie obrotów Spółki. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dokonywane przez niego zakupy związane z organizacją obu edycji Wydarzenia w latach 2017 i 2018 mają związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy, nawet jeżeli nie jest to związek bezpośredni (nabywane świadczenia nie są bowiem przedmiotem odsprzedaży przez Wnioskodawcę), to ogólny (pośredni) związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą jest przesłanką wystarczającą do odliczenia podatku naliczonego.

Ad. 2)

Warunek dotyczący posiadania faktur przez Wnioskodawcę ma charakter formalny i został spełniony.

Ad. 3)

Warunek dotyczący rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług ma również charakter formalny i jest spełniony w omawianym przypadku.

Ad. 4)

Jak wskazano w art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane ograniczenie nie znajdzie zastosowania w analizowanym stanie faktycznym.

W opinii Spółki, nabywane przez nią usługi gastronomiczne jak i noclegowe stanowią element składowy usługi kompleksowej świadczonej przez Agencję polegającą na organizacji Wydarzenia.

Ustawa VAT nie definiuje pojęcia świadczenia kompleksowego, niemniej stosownie do wypracowanego stanowiska TSUE należy uznać, że jeżeli transakcja składa się z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym to nie powinna być sztucznie rozdzielana. Innymi słowy, jeżeli transakcja obejmuje kilka ściśle związanych ze sobą świadczeń, to należy traktować ją jako jedno kompleksowe świadczenie. Jako przykład można podać tutaj:

1. Wyrok TSUE w sprawie BGŻ Leasing Sp. z o.o. z dnia 17 stycznia 2013 r. (sygn. C-224/11), w którym Trybunał wskazał, że:

"Z orzecznictwa Trybunału wynika niemniej, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogę być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne (...). Jedna transakcja występuje w wypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (...)".

Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie również w interpretacjach wydawanych przez polskie organy podatkowe, przykładowo:

2. Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2018 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1.ICz, w której wskazano, że:

"Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatniku na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług".

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca uważa, iż niezasadnym byłoby wydzielanie ze świadczenia kompleksowego, jakim była organizacja Wydarzenia, poszczególnych świadczeń, w tym zakupu usług gastronomicznych i noclegowych, ponieważ stanowią one część świadczenia kompleksowego i jako takie nie podlegają analizie jako świadczenia odrębne. Wnioskodawca podkreślił, iż świadczenia te nie przedstawiałyby dla niego wartości, gdyby zostały nabyte bez związku z organizacją Wydarzenia. Konkludując, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług noclegowych i gastronomicznych nabytych przez niego w ramach kompleksowej usługi polegającej na organizacji Wydarzenia nie znajdzie zastosowanie wyłączenie z art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT.

Powyższe stanowisko prezentowane jest również przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2017.1.AK z dnia 19 września 2017 r. organ stwierdził, że: "Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania i sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych dla znaczących kontrahentów, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne".

Zdaniem Spółki, zaprezentowane powyżej stanowisko odnoszące się do analizowania świadczeń kompleksowych jako całości odnosi się również do ponoszonych w ramach organizacji Wydarzenia wydatków na zapewnienie uczestnikom rozrywek takich jak przykładowo organizacja koncertu, imprezy przy muzyce czy zapewnienie napojów alkoholowych.

Wnioskodawca podkreśla, iż część rozrywkowa nie stanowi dla niego celu samego w sobie. Jest to jedynie element towarzyszący, który ma dodatkowo zachęcić klientów biznesowych do uczestnictwa w Wydarzeniu.

Ponadto, mając na uwadze cel organizacji Wydarzenia, tj. zwiększanie zakresu korzystania z Portalu przez obecnych klientów, jak również pozyskanie nowych klientów korzystających z usług oferowanych w ramach Portalu, a w konsekwencji zwiększanie obrotów Spółki, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki te mają związek pośredni z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze powyższe, również VAT naliczony związany z elementem rozrywkowym zapewnianym uczestnikom Wydarzenia jako częścią usługi kompleksowej związanej z jego działalnością gospodarczą, nie powinien być analizowany odrębnie, a Spółka powinna mieć prawo do odliczenia podatku również w tej części.

Odzwierciedlenie poglądu Wnioskodawcy znaleźć można przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2018 r. sygn. III SA/Wa 1789/17, w którym Sąd wskazał, iż: "Zakwestionowane przez organ w interpretacji usługi (organizacja rozrywek podczas czasu wolnego, w tym przykładowo wstępów do parków wodnych, zwiedzanie miasta, imprez tanecznych) nie mają charakteru samoistnego lecz tworzą w aspekcie ekonomicznym jedną całość z pozostałymi usługami (przygotowaniem i organizacją obiektów, w których odbywa się konferencja, zapewnieniem niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacją transportu do miejsca konferencji, w tym organizacją przelotów i komunikacji do i z lotniska u przypadku konferencji organizowanych poza Polską, przygotowaniem gadżetów) - usługę polegającą na organizacji Konferencji.

Skoro więc, Wnioskodawca zlecając podmiotowi zewnętrznemu przygotowanie Konferencji, to nabywa on kompleksową usługę organizacji Konferencji. Tak też ta usługa odbierana jest z perspektywy zamawiającego ją Skarżącego, który oczekuje od kontrahenta zewnętrznego zrealizowania wszystkich elementów składających się na kompleksową usługę".

Wnioskodawca końcowo podkreślił, iż również okoliczność, że do umów zawartych pomiędzy Spółką a Agencją zostały dołączone szczegółowe kosztorysy, nie będzie stanowiła przeszkody dla uznania, że nabywana usługa stanowi świadczenie kompleksowe. Stanowisko takie wyrażane jest również przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji z dnia 10 listopada 2011 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Łodzi nr IPTPP3/443-80/I1-3/IB, w której uznano, że: "Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny".

Reasumując. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego wynikającego ze wskazanych powyżej faktur wystawionych przez Agencję dokumentujących wydatki na organizację Wydarzenia w latach 2017 i 2018, w szczególności w opisanym stanie faktycznym zastosowania nie znajdzie wyłączenie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT.

Uwzględniając przytoczoną powyżej argumentację oraz stanowiska organów podatkowych, sądów administracyjnych, TSUE oraz doktryny, wedle Spółki, prawidłowe jest stanowisko, że przysługuje jej prawo do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego wynikającego ze wskazanych w opisie stanu faktycznego faktur dokumentujących wydatki na organizację Wydarzeń w latach 2017 i 2018.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

1.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

2.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje - nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione - w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm. - dalej: "Dyrektywa"). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce. Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT w związku z prowadzoną działalnością, tj. Spółka nie stosuje proporcji, gdyż nie prowadzi sprzedaży zwolnionej z VAT. Spółka nie stosuje także prewspółczynnika, gdyż nie wykonuje innych czynności niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca jest jednym z liderów branży internetowej w Polsce. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie portali sprzedażowo-ogłoszeniowych o ogólnopolskim zasięgu, w tym wyspecjalizowanego portalu motoryzacyjnego (dalej: "Portal").

Założeniem Portalu jest stworzenie platformy, za pośrednictwem której osoby zainteresowane kupnem samochodu lub innego pojazdu, maszyny albo części do nich mają możliwość odnalezienia interesującej ich oferty oraz skontaktowania się z podmiotem wystawiającym samochód lub inny pojazd, maszynę albo części do nich na sprzedaż.

Sprzedaży samochodów lub innego pojazdu, maszyny albo części do nich za pośrednictwem Portalu dokonują zarówno osoby fizyczne (klienci indywidualni), jak również podmioty zajmujące się profesjonalnym obrotem samochodami (klienci biznesowi). W przypadku klientów indywidualnych, opłata za ogłoszenie zamieszczone na Portalu obejmuje jednorazową opłatę oraz kolejne płatności za ewentualne odświeżanie/przedłużenie ogłoszenia. Podmioty biznesowe za zamieszczanie ogłoszeń na Portalu opłacają z kolei miesięczne opłaty, których wysokość uzależniona jest m.in. od ilości ogłoszeń.

Marka "X" jest rozpoznawalna na polskim rynku, niemniej w celu stałego zwiększania obrotów Spółka m.in. organizuje cykliczne wydarzenia promocyjne skierowane do obecnych i potencjalnych klientów indywidulanych i biznesowych (zarówno do podmiotów sprzedających samochody, jak również zainteresowanych kupnem samochodu).

Jednym z przykładów takiej działalności marketingowej Spółki jest udział w targach motoryzacyjnych (dalej: "Targi", "Targi") oraz organizowany przez Wnioskodawcę Kongres (...) (dalej: "Kongres"), który zwyczajowo odbywa się w dniu poprzedzającym rozpoczęcie targów łącznie określone jako "Wydarzenie".

Wniosek o interpretację dotyczy dwóch edycji Wydarzenia, tj. Wydarzenia, które odbyło się:

* w dniach 05-9 kwietnia 2017 r. (5 kwietnia 2017 r. - Kongres, 06-9 kwietnia 2017 r. - Targi);

* w dniach 04-8 kwietnia 2018 r. (4 kwietnia 2018 r. - Kongres, 05-8 kwietnia 2018 r. - Targi).

Do uczestnictwa w Kongresie zapraszani są klienci biznesowi Spółki, którzy posiadają założone na Portalu konta, za które ponoszą opłaty miesięczne w wysokości uzależnionej m.in. od ilości zamieszczonych ogłoszeń. Kongres to spotkanie z przedstawicielami największych firm z branży samochodów używanych w Polsce, a zarazem najważniejszych partnerów biznesowych Spółki, z którymi Wnioskodawca wspólnie kształtuje rynek handlu pojazdami nowymi i używanymi w Polsce.

Całość przedsięwzięcia ma na celu zainteresowanie klientów rozwiązaniami proponowanymi przez Portal oraz nakłonienie ich do dalszego korzystania z Portalu jak i zwiększania zakresu korzystania z usług oferowanych przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji do zwiększania obrotów Spółki.

Przebieg obu edycji Kongresu wyglądał podobnie. Program Kongresu obejmował w szczególności prelekcje i prezentacje pracowników Wnioskodawcy, podczas których przedstawiana była działalność Portalu, w tym statystyki dotyczące użytkowników. Uczestnicy informowani byli o zaletach, nowych narzędziach i funkcjonalnościach Portalu, jak również o nowych rozwiązaniach, które Wnioskodawca zamierza wprowadzić, a które mogą okazać się atrakcyjne dla klientów i wpłynąć na zwiększenie ilości ogłoszeń zamieszczanych przez nich w serwisie, a w konsekwencji do zwiększenia obrotów Spółki. Prezentacje pracowników uzupełniane były o wystąpienia zewnętrznych ekspertów branżowych (w 2017 r.) oraz spoza branży. W 2018 r. odbył się również panel dyskusyjny na bieżące tematy istotne dla branży motoryzacyjnej. Po części obejmującej prelekcje odbyła się wspólna kolacja, w której uczestniczył cały zespół Portalu oraz zaproszeni goście, którzy mogli kontynuować rozmowy merytoryczne. Po wspólnej kolacji dla uczestników Kongresu przygotowano wystąpienia gości specjalnych (osób związanych z motoryzacją, sportem) o charakterze motywacyjnym.

Ostatnią część Kongresu stanowił koncert gwiazd muzycznych oraz wspólna impreza przy muzyce, w której uczestniczyć mogli zaproszeni goście oraz pracownicy Wnioskodawcy.

Goście Kongresu zwyczajowo otrzymują wejściówki na targi, podczas których na stoisku Portalu mogą dalej zapoznawać się z działalnością i zaletami Portalu. Wnioskodawca zapewnia również uczestnikom Kongresu nocleg (co do zasady jedna doba hotelowa rozpoczynająca się w dniu Kongresu).

Podczas Targów, Wnioskodawca prezentuje działalność Portalu na profesjonalnie zorganizowanym, ogólnodostępnym stoisku targowym, na którym eksponowane jest logo X, dostępne są również materiały informacyjne i promocyjne prezentujące działalność i zalety Portalu. Podczas targów z ofertą Portalu mogą zapoznać się klienci indywidualni, klienci biznesowi, jak również potencjalni klienci zainteresowani usługami oferowanymi przez Wnioskodawcę.

W celu uatrakcyjnienia stoiska Spółki i przyciągnięcia uwagi uczestników i targów, przy stoisku X w roku 2017 r. obecny był znany sportowiec a w roku 2018 r. - prezenter telewizyjny. Ich zadaniem było przyciągniecie uczestników targów do stoiska Wnioskodawcy poprzez prowadzenie konkursów, robienie zdjęć z fanami, rozdawanie autografów oraz udział w relacjach live na kanałach social media.

Podczas trwania Kongresu i targów realizowany był materiał fotograficzny i filmowy, który mógł zostać później wykorzystany przez Spółkę w celach promocyjnych i marketingowych. Informacje o udziale Wnioskodawcy w targach opublikowane zostały w internecie (np. na portalu XXX na koncie Wnioskodawcy).

Podczas Wydarzenia eksponowane było logo X, uczestnikom Wydarzenia wręczane były również drobne gadżety reklamowe opatrzone logo Portalu (czapeczki, zapach samochodowy, pliki z autografem).

Za organizację obu edycji Wydarzenia, których dotyczy wniosek odpowiedzialna była agencja marketingowa (dalej: "Agencja") zajmująca się profesjonalną organizacją tego rodzaju imprez, z którą zostały podpisane stosowne umowy (w 2017 r. w umowie wskazano poprzednią nazwę Wnioskodawcy, tj. XXX.). Do umów dołączone zostały szczegółowe kosztorysy. Wynagrodzenie należne Agencji (z tytułu wykonania przedmiotu umów oraz za licencje, zgody i zezwolenia oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych, zależnych i pokrewnych płatne było na podstawie wystawionych każdorazowo przez Agencję faktur zgodnie z przyjętym w umowach harmonogramem realizacji zleceń. Zgodnie z opisem zawartym na fakturach dokumentowały one poszczególne etapy kompleksowej realizacji Wydarzeń. Do zawartych umów zostały dołączone specyfikacje kosztów.

W związku z organizacją Wydarzeń Wnioskodawca, na podstawie wymienionych powyżej faktur, poniósł w latach 2017 i 2018 m.in. następujące wydatki:

* Przygotowanie koncepcji eventu, identyfikacja wizualna Kongresu;

* Produkcja strony internetowej, zaproszeń;

* Koszty wynajmu sal konferencyjnych;

* Produkcja banerów i oznaczeń X, produkcja materiałów wizerunkowych;

* Produkcja gadżetów z logo dla gości Kongresu oraz na targi;

* Koszt techniki i multimediów (m.in. oprawa medialna, nagłośnienie, transport, montaż i demontaż);

* Koszty prelegentów, konferansjerów, artystów, gości specjalnych (koszty wystąpienia, noclegu, transportu, wyżywienia);

* Koszt wyżywienia i napoi (m.in. przerwy kawowe, kolacja, napoje w tym alkoholowe);

* Koszty organizacji imprez po zakończeniu Kongresu (m.in. wynajem Sali, napoje alkoholowe, przekąski, ZAIKS, DJ);

* Koszty realizacji foto i video;

* Koszty wynajmu hotelu dla gości Kongresu (noclegi);

* Koszty wewnętrzne Agencji (koszty personalne) oraz prowizja dla Agencji;

* Projekt i produkcja zabudowy targowej;

* Transport wyposażenia stoiska;

* Scenografia zabudowy targowej (wynajem mebli, nagłośnienie, wyposażenie, wygrodzenie dwóch samochodów, symulator jazdy samochodem wyścigowym);

* Koszty dostarczenia mediów do stoiska targowego;

* Koszty cateringu i obsługi podczas targów (barista, kawa, alkohol, przekąski suche).

Usługi świadczone przez Agencję (polegające na kompleksowej organizacji Wydarzeń w latach 2017 oraz 2018) podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że:

Pojęcie "etapy kompleksowej realizacji Wydarzeń" oznacza ustalone przez Wnioskodawcę i Agencję etapy realizacji usługi organizacji Kongresu i targów.

Wnioskodawca zlecił Agencji całościowe zorganizowanie Wydarzeń w latach 2017 i 2018. Z tytułu realizacji przedmiotu umowy określono w lalach 2017 i 2018 wynagrodzenie ryczałtowe należne Agencji, która zobowiązana była do wykonania umowy w etapach określonych w harmonogramach stanowiących załączniki do umów. Było to podyktowane obowiązującą praktyką biznesową w tym w szczególności umożliwieniem Agencji dokonania ewentualnych płatności na rzecz podwykonawców. Wszystkie elementy składające się na usługę organizacji Wydarzeń wskazane w harmonogramach służyły do kalkulacji łącznego wynagrodzenia należnego Agencji. Po każdym z etapów składających się na usługę organizacji Wydarzeń, Agencja wystawiła Wnioskodawcy faktury VAT.

I. Zgodnie z treścią umowy z 2017 r., I etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Przygotowanie idei eventu;

2. Projekt zabudowy targowej;

3. Identyfikacja wizualna Kongresu;

4. Przygotowanie projektów graficznych - gadżetów;

5. Produkcja gadżetów dla gości kongresu;

6. Produkcja gadżetów na Targi I cz.

Faktura za realizację I etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 13 marca 2017 r. (zapłacona w dniu 22 marca 2017 r.).

II Etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Produkcja gadżetów na Targi I cz.;

2. Produkcja zabudowy targowej na Targi;

3. Produkcja strojów dla obsługi Kongresu i Targi;

4. Transport techniczny Kongresu;

5. Transport wyposażenia stoiska na Targi;

6. Produkcja strony intenetowej, zaproszeń wraz z wysyłką;

7. Produkcja banerów i oznaczeń X;

8. Przygotowanie graficzne główne;

9. Produkcja gadżetów dla dziennikarzy;

10. Produkcja materiałów wizerunkowych;

11. Scenografia zabudowy targowej;

12. Koszty zamówień cateringowych na Targi i Kongres;

13. Koszty multimediów;

14. Koszty techniki.

Faktura na realizację II etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 29 marca 2017 r. (zapłacona w dniu 25 kwietnia 2017 r.).

III etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Koszty wynajmu sal konferencyjnych;

2. Koszt wynajmu hotelu;

3. Koszt artystów i prelegentów;

4. Koszty wyżywienia i napoi.

Faktura za realizację III etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 10 kwietnia 2017 r. (zapłacona w dniu 1 czerwca 2017 r.).

I. Zgodnie z treścią umowy z 2018 r., I etap realizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Przygotowanie koncepcji eventu;

2. Projekt zabudowy targowej;

3. Identyfikacja wizualna Kongresu;

4. Przygotowanie projektów graficznych;

5. Produkcja gadżetów dla gości Kongresu;

6. Produkcja gadżetów na Targi I cz.

II etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Produkcja gadżetów na Targi II cz.;

2. Produkcja zabudowy targowej na Targi;

3. Produkcja strojów dla obsługi Kongresu i Targi;

4. Transfer autokarowy Gości Kongresu;

5. Transport techniczny Kongresu;

6. Transport wyposażenia stoiska na Targi;

7. Produkcja brandingu X;

8. Produkcja materiałów wizerunkowych;

9. Scenografia zabudowy targowej;

10. Koszt zamówień cateringowych na Targi i Kongres;

11. Koszty multimediów;

12. Koszty techniki.

Faktura za realizację I i II etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 28 marca 2018 r. (zapłacona w dniu 5 kwietnia 2018 r.).

III etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Koszt wynajmu sal konferencyjnych;

2. Koszt wynajmu hotelu;

3. Koszt artystów prelegentów.

IV etap realizacji usługi organizacji Wydarzenia obejmował następujące pozycje:

1. Koszt realizacji foto i video;

2. Koszt gwiazdy konferansjera na Targi;

3. Koszty hostess na Kongresie i Targi.

Faktura za realizację III i IV etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona dniu 9 kwietnia 2018 r. (zapłacona w dniu 29 maja 2018 r.).

Faktury wystawione Wnioskodawcy przez Agencję, dokumentujące poszczególne etapy organizacji Wydarzeń nie są fakturami zaliczkowymi.

Zgodnie z opisami zawartymi w treści faktur, poszczególne faktury dokumentują:

1. Faktura z dnia 13 marca 2017 r. - "I Etap Realizacji Kongresu (...)";

2. Faktura z dnia 29 marca 2017 r. - "II Etap Realizacji Kongresu (...)";

3. Faktura z dnia 10 kwietnia 2017 r. - "III Etap Realizacji Kongresu (...)" - Faktura końcowa";

4. Faktura z dnia 28 marca 2018 r. "Zamówienie - I i II Etap realizacji";

5. Faktura z dnia 9 kwietnia 2018 r. - "Zamówienie - III i IV Etap realizacji".

Faktury dokumentują w przeważającej mierze wykonanie poszczególnych części składowych tworzących kolejne etapy realizacji usługi polegającej na organizacji Wydarzeń, niemniej mogą dotyczyć też elementów usługi organizacji Wydarzeń wykonanych najpóźniej w dniu Kongresu lub Targów (w tym transfer autokarowy gości Kongresu w 2018 r.). Elementy poszczególnych etapów zostały wskazane powyżej.

Wszystkie elementy składające się na usługę organizacji wydarzeń wskazane w harmonogramach służyły do kalkulacji wynagrodzenia należnego Agencji.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego, wynikającego ze wskazanych faktur dokumentujących wydatki na organizację Wydarzeń w latach 2017 i 2018.

Aby ocenić prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w analizowanej sytuacji, Spółka dokonała nabycia kompleksowych usług organizacji Wydarzeń w latach 2017 i 2018.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe znajduje wyraz w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. W orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-349/96), Trybunał rozstrzygnął, że przy świadczeniu usług obejmujących kilka części składowych należy stosować te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podobnie wypowiedział się Trybunał, wydając w dniu 27 września 2012 r. orzeczenie w trybie prejudycjalnym w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Na podstawie przywołanych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że nabyte przez Spółkę usługi organizacji Wydarzeń - "Targi motoryzacyjne (...)" oraz "Kongres (...)" - stanowią świadczenia kompleksowe, w ramach których Wnioskodawca nabywa m.in. usługi noclegowe i gastronomiczne jako elementy składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, a mają charakter pomocniczy i z pozostałymi usługami składowymi tworzą całość.

Jak wynika z opisu sprawy, za organizację obu Wydarzeń odpowiedzialna była agencja marketingowa zajmujące się profesjonalną organizacją tego rodzaju wydarzeń, z którą zostały podpisane umowy. Wynagrodzenie należne Agencji (z tytułu wykonania przedmiotu umowy oraz za licencje, zgody i zezwolenia oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych zależnych i pokrewnych) płatne było na podstawie wystawionych każdorazowo przez Agencję faktur zgodnie z przyjętym w umowach harmonogramem realizacji zleceń.

Usługi świadczone przez agencje (polegające na kompleksowej organizacji Wydarzeń w latach 2017 oraz 2018) podlegały opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

Ponadto, Spółka wskazała, iż niezasadnym byłoby wydzielanie ze świadczenia kompleksowego, jakim była organizacja Wydarzenia, poszczególnych świadczeń, w tym zakupu usług cateringowych i noclegowych, ponieważ stanowią one część świadczenia kompleksowego i jako takie nie podlegają analizie jako świadczenia odrębne. Wnioskodawca podkreślił, iż świadczenia te nie przedstawiałyby dla niego wartości, gdyby zostały nabyte bez związku z organizacją Wydarzeń.

W związku z powyższym zdaniem tut. Organu należy uznać, że organizacja Wydarzeń przez agencje stanowi świadczenie kompleksowe i poszczególne czynności w ramach tych świadczeń nie podlegają odrębnej analizie. Jednakże tut. Organ zauważa, że w odniesieniu do czynności polegających na zakupie napojów alkoholowych dla uczestników Wydarzeń nie można uznać, iż stanowią one element kompleksowej usługi organizacji tych Wydarzeń. Nie stanowią one świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji Wydarzeń. W ocenie organu nie występuje wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanego przedsięwzięcia w postaci organizacji Wydarzeń, np. poprzez zmotywowanie klientów do większego korzystania z usług Spółki, a pracowników do bardziej efektywnej pracy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonał zakupu od agencji kompleksowej usługi organizacji Wydarzeń w 2017 r. i w 2018 r., poza świadczeniem polegającym na zakupie alkoholu dla uczestników Wydarzeń.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabył od Agencji usługę, którą udokumentował następująco:

* Faktura za realizację I etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 13 marca 2017 r. (zapłacona w dniu 22 marca 2017 r.);

* Faktura na realizacje II etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 29 marca 2017 r. (zapłacona w dniu 25 kwietnia 2017 r.);

* Faktura za realizację III etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 10 kwietnia 2017 r. (zapłacona w dniu 1 czerwca 2017 r.);

* Faktura za realizację I i II etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona w dniu 28 marca 2018 r. (zapłacona w dniu 5 kwietnia 2018 r.);

* Faktura za realizacje III i IV etapu organizacji Wydarzenia została wystawiona dniu 9 kwietnia 2018 r. (zapłacona w dniu 29 maja 2018 r.).

Natomiast samo wydarzenie miało miejsce:

* w dniach 05-9 kwietnia 2017 r. (5 kwietnia 2017 r. - Kongres, 06-9 kwietnia 2017 r. - Targi);

* w dniach 04-8 kwietnia 2018 r. (4 kwietnia 2018 r. - Kongres, 05-8 kwietnia 2018 r. - Targi).

W niniejszej sprawie należy zwrócić również uwagę na art. 106i ust. 7 ustawy - zgodnie z którym - faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

1.

dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2.

otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Z powyższego przepisu wynika więc, że nie można wystawić faktur wcześniej niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi bądź przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Istotnym w przedmiotowej sprawie jest fakt, że jak wskazał Wnioskodawca wystawione faktury nie dokumentują zaliczki.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem usług organizacji Wydarzeń stwierdzić należy, że wymienione faktury dokumentują usługę, którą - jak wykazano powyżej - stanowi kompleksowe świadczenie. Faktury te w świetle art. 106i ust. 7 ustawy zostały wystawione w sposób prawidłowy. Uwzględniając fakt, że całość przedsięwzięcia ma na celu zainteresowanie klientów rozwiązaniami proponowanymi przez Portal oraz nakłonienie ich do dalszego korzystania z Portalu jak i zwiększania zakresu korzystania z usług oferowanych przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji do zwiększania obrotów Spółki, zakup usługi ma związek ze sprzedażą opodatkowaną i Wnioskodawca ma - w świetle przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W tym miejscu należy zauważyć jednak, że świadczenie polegające na zakupie alkoholu dla uczestników Wydarzeń nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, a jedynie służy celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup alkoholu nie ma związku z wykonanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie sprawy wydatki na zapewnienie uczestnikom Wydarzeń rozrywek (dodatkowych atrakcji), tj. prelekcje i prezentacje pracowników Wnioskodawcy oraz zewnętrznych ekspertów branżowych oraz spoza branży ponadto kolacja, wystąpienia gości specjalnych (osób związanych z motoryzacją, sportem), koncert gwiazd muzycznych (wspólna impreza przy muzyce), nocleg, wyżywienie, mogą wskazywać w tym konkretnym przypadku (z uwagi na przedmiot działalności podatnika, jak i cel organizacji ww. Wydarzeń) na pośredni związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Z kolei, wydatki związane z zapewnieniem napojów alkoholowych uczestnikom ww. wydarzeń nie są ani wprost, ani (wbrew stanowisku Wnioskodawcy) pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu są kompleksowe usługi, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne, czy też noclegowe.

Podsumowując, w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego ze wskazanych faktur dokumentujących wydatki na organizację przez Agencję Wydarzeń - "Targów" oraz "Kongresu" w 2017 r. i 2018 r. (nabycie usług kompleksowych), w tym zakresie, w jakim dotyczą one opodatkowanej działalności Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy wskazać, że prawo to nie będzie przysługiwało w części dotyczącej wydatków na zakup alkoholu dla uczestników Wydarzeń z uwagi na brak związku (nawet pośredniego) pomiędzy ich poniesieniem a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresach dotyczących prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki za organizację Wydarzeń w latach 2017-2018, należało uznać na nieprawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zatem wydana interpretacja nie rozstrzyga kiedy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (w rozliczeniu za jaki okres).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że "faktury wystawione Wnioskodawcy przez Agencję, dokumentujące poszczególne etapy organizacji Wydarzeń nie są fakturami zaliczkowymi". Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl