0112-KDIL2-2.4012.51.2019.2.LS - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.51.2019.2.LS Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...". Wniosek został uzupełniony o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in. wspieraniem, tworzeniem i rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzeniem "Inkubatora Przedsiębiorczości".

Działalność polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom. W związku z powyższym, Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów. Ponadto Stowarzyszane realizuje zadania w ramach dwóch projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, działanie 7.3:

* A jako Lider projektu,

* B jako Partner projektu.

Dodatkowo od 1 stycznia 2008 r. Stowarzyszenie uczestniczy w projekcie pn.: "..." realizowanym z inicjatywy Komisji Europejskiej, obecnie w ramach programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (COSME), ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L347/33 z dnia 20 grudnia 2013 r.) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu pn.: "..." na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych, który został ogłoszony w 2014 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia "..." jest konsorcjum grupujące następujące instytucje:

* Politechnikę X,

* Fundację Uniwersytetu C,

* Uniwersytet D,

* Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. E,

* Fundację F,

* Stowarzyszenie G,

* Stowarzyszenie H,

* Uniwersytet I,

* Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. J.

Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika X reprezentowana przez Centrum Y.

Stowarzyszenie H wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu na mocy zawartych umów z Komisją Europejską:

* umowy ramowej o współpracy (Framework Partnership Agreement) oraz,

* umowy szczegółowej (Specific Grant Agreement),

* jak również umowy zawartej z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network.

Minister Rozwoju powierzył powyższej instytucji realizację zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnerów sieciowych.

Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów: współpracy międzynarodowej, rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług informowania o procedurach przetargowych, aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów współpracy mających znaczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dostarczania MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP; wkład w przeprowadzenie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego; pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań międzynarodowych; pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi; usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy; informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk Unii Europejskiej (UE), ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji; uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań; zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej; usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w programach badawczo-rozwojowych na rzecz badań; podnoszenie świadomości MŚP w zakresie programów badawczych, pomoc MŚP w określaniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w programach badawczych.

Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE, dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi w sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie, itp.) i pośrednich (mail, telefon, intemet); organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów itp.; organizacje przejazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych; zamieszczenie ofert firm w bazach internetowych, opracowania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, strategii eksportowych, planów marketingowych, itp.; wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej; zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.).

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020, pokrywająca maksymalnie do 60% poniesionych wydatków,

* dotacja z Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, środki Budżetu Państwa pokrywająca maksymalnie do 40% poniesionych wydatków.

Wyżej wymienione środki są przekazywane Stowarzyszeniu H w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum, którym jest Politechnika X.

Wnioskodawca informuje, że na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpi podatek należny, zatem ww. wydatki nie były i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca oświadcza, że zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie maję związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Ponadto faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Stowarzyszenie H.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu H w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu pn.: "..." przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie poniesionych i nadal ponoszonych kosztów ww. projektu, tj. zakupu towarów i usług wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Otrzymywane wsparcie na pokrycie ponoszonych wydatków (dotacja) zarówno ze środków Budżetu Państwa (40%) jak i ze środków UE (60%) na podstawie art. 29 ust. 1 nie podlega opodatkowaniu. Bowiem opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie te dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Otrzymana dotacja nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in. wspieraniem, tworzeniem i rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzeniem "Inkubatora Przedsiębiorczości". Działalność polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom. W związku z powyższym, Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów. Dodatkowo od 1 stycznia 2008 r. Stowarzyszenie uczestniczy w projekcie pn.: "..." realizowanym z inicjatywy Komisji Europejskiej, obecnie w ramach programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (COSME), ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L347/33 z dnia 20 grudnia 2013 r.) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu pn.: "..." na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych, który został ogłoszony w 2014 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia "..." jest konsorcjum grupujące następujące instytucje:

* Politechnikę X,

* Fundację Uniwersytetu C,

* Uniwersytet D,

* Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. E,

* Fundację F,

* Stowarzyszenie G,

* Stowarzyszenie H,

* Uniwersytet I,

* Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. I.

Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika X reprezentowana przez Y. Stowarzyszenie H wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu na mocy zawartych umów z Komisją Europejską.

* umowy ramowej o współpracy (Framework Partnership Agreement) oraz,

* umowy szczegółowej (Specific Grant Agreement),

* jak również umowy zawartej z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network.

Minister Rozwoju powierzył powyższej instytucji realizację zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnerów sieciowych. Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów: współpracy międzynarodowej, rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, informowania o procedurach przetargowych, aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów współpracy mających znaczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP; wkład w przeprowadzenie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego; pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań międzynarodowych; pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi, usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy; informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk Unii Europejskiej (UE), ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji; uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań; zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej; usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w programach badawczo-rozwojowych na rzecz badań; podnoszenie świadomości MŚP w zakresie programów badawczych, pomoc MŚP w określaniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w programach badawczych. Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE, dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi w sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie itp.) i pośrednich (mail, telefon, intemet); organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.; organizacje przejazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych; zamieszczenie ofert firm w bazach internetowych, opracowania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, strategii eksportowych, planów marketingowych, itp.; wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej; zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.). Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020, pokrywająca maksymalnie do 60% poniesionych wydatków,

* dotacja z Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości środki Budżetu Państwa pokrywająca maksymalnie do 40% poniesionych wydatków.

Wyżej wymienione środki są przekazywane Stowarzyszeniu H w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum, którym jest Politechnika X. Wnioskodawca informuje, że na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpi podatek należny, zatem ww. wydatki nie były i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo Wnioskodawca oświadcza, że zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie maję związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Ponadto faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Stowarzyszenie H.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są/będą tylko częściowo spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże - jak wskazał Zainteresowany - "zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie".

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości opodatkowania dotacji, ponieważ nie było to przedmiotem wniosku, nie przedstawiono w tym zakresie pytania, ani nie przedstawiono własnego stanowiska.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl