0112-KDIL2-2.4012.488.2017.1.AP - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.488.2017.1.AP Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "A".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in. w zakresie: wspierania, tworzenia i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, jak również prowadzenia "Inkubatora Przedsiębiorczości".

Działalność polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów.

Ponadto, Stowarzyszenie realizuje zadania w ramach podpisanej umowy z:

* Wojewódzkim Urzędem Pracy (realizacja projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, działanie 7.3. pt.: "Kuźnia przedsiębiorczości"

Dodatkowo, od 1 stycznia 2008 r. Stowarzyszenie uczestniczy w projekcie pt.: "A", realizowanym z inicjatywy Komisji Europejskiej, obecnie w ramach programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (...), ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L3 47/33 z dnia 20 grudnia 2013 r.) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu A na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE, w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych, który został ogłoszony w 2014 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia A jest Konsorcjum AB grupujące następujące instytucje (...).

Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika reprezentowana przez Centrum (...).

Stowarzyszenie wchodzi w skład Konsorcjum AB i uczestniczy w realizacji projektu A na mocy zawartych umów z Komisją Europejską:

* Umowy Ramowej o Współpracy (...) oraz,

* Umowy szczegółowej (...),

* jak również umowy zawartej z Y dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków A.

Minister Rozwoju powierzył powyższej instytucji realizację zadania, polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnerów sieciowych.

Usługi świadczone przez ośrodki A dotyczą następujących obszarów: współpracy międzynarodowej, rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług informowania o procedurach przetargowych, aktywnego promowania inicjatyw polityk i programów współpracy mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dostarczania MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP; wkład w przeprowadzenie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego: pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań międzynarodowych; pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi; usługi w zakresie innowacji, (...) oraz wiedzy; informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk Unii Europejskiej (UE), ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji; uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań; zapewnienie usług w zakresie (...) i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej; usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w programach badawczo-rozwojowych na rzecz badań podnoszenie świadomości MŚP w zakresie programów badawczych, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w programach badawczych.

Usługi ośrodków A są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE, dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne.

Ośrodki A realizują usługi w sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie, itp.) i pośrednich (mail, telefon, internet); organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.; organizacja przejazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych w bazach internetowych; opracowania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, strategii eksportowych, planów marketingowych, itp.; wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej; zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.).

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej, ze środków Programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020, pokrywająca maksymalnie do 60% poniesionych wydatków,

* dotacja z Y, środki Budżetu Państwa, pokrywająca maksymalnie do 40% poniesionych wydatków.

Wyżej wymienione środki są przekazywane Stowarzyszeniu w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum AB, którym jest X.

Wnioskodawca informuje, że na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpił podatek należny, zatem ww. wydatki nie były i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca oświadcza, że zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Ponadto faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu A przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie poniesionych i nadal ponosznych kosztów ww. projektu, tj. zakupu towarów i usług wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Otrzymywane wsparcie na pokrycie ponoszonych wydatków (dotacja) zarówno ze środków Budżetu Państwa (40%), jak i ze środków UE (60%) na podstawie art. 29 ust. 1 nie podlega opodatkowaniu. Bowiem opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie te dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

Otrzymana dotacja nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in. w zakresie: wspierania, tworzenia i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzenia "Inkubatora Przedsiębiorczości".

Dodatkowo od 1 stycznia 2008 r. Stowarzyszenie uczestniczy w projekcie pt.: "A", realizowanym z inicjatywy Komisji Europejskiej, obecnie w ramach programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (...), ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L3 47/33 z dnia 20 grudnia 2013 r.) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu A na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE, w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych, który został ogłoszony w 2014 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia A jest Konsorcjum AB grupujące następujące instytucje: (...)

Koordynatorem Konsorcjum jest X reprezentowana przez Centrum (...).

Stowarzyszenie wchodzi w skład Konsorcjum A B i uczestniczy w realizacji projektu A na mocy zawartych umów z Komisją Europejską:

* Umowy Ramowej o Współpracy (...) oraz,

* Umowy szczegółowej (...),

* jak również umowy zawartej z Y dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków A.

Minister Rozwoju powierzył powyższej instytucji realizację zadania, polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnerów sieciowych.

Usługi świadczone przez ośrodki A dotyczą następujących obszarów: współpracy międzynarodowej, rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług informowania o procedurach przetargowych, aktywnego promowania inicjatyw polityk i programów współpracy mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dostarczania MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP; wkład w przeprowadzenie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego: pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań międzynarodowych; pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi; usługi w zakresie innowacji, (...) oraz wiedzy; informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk Unii Europejskiej (UE), ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji; uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań; zapewnienie usług w zakresie (...) i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej; usługi w zakresie zachęcania MŚP do uczestnictwa w programach badawczo-rozwojowych na rzecz badań podnoszenie świadomości MŚP w zakresie programów badawczych, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w programach badawczych. Usługi ośrodków A są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE, dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki A realizują usługi w sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie, itp.) i pośrednich (mail, telefon, internet); organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.; organizacja przejazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych w bazach internetowych; opracowania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, strategii eksportowych, planów marketingowych, itp.; wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej; zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.).

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej, ze środków Programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020, pokrywająca maksymalnie do 60% poniesionych wydatków,

* dotacja z Y, środki Budżetu Państwa, pokrywająca maksymalnie do 40% poniesionych wydatków. Wyżej wymienione środki są przekazywane Stowarzyszeniu w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum AB, którym jest X.

Wnioskodawca informuje, że na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpił podatek należny, zatem ww. wydatki nie były i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca oświadcza, że zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Ponadto faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Stowarzyszenie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "A".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są tylko częściowo spełnione, bowiem Stowarzyszenie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły, jak twierdzi Wnioskodawca, czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu "A".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidulanej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowego tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości opodatkowania dotacji, ponieważ nie było to przedmiotem wniosku, nie przedstawiono w tym zakresie pytania, ani nie przedstawiono własnego stanowiska.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl