0112-KDIL2-2.4012.481.2017.2.MŁ - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.481.2017.2.MŁ Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony dnia 21 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo A na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach jest zobowiązane do prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa.

Nadleśnictwo A od wielu lat angażuje się w akcje edukacyjne o zasięgu lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim mające na celu podniesienie wiedzy i świadomości ekologicznej szczególne wśród dzieci i młodzieży.

Celem Wnioskodawcy jest upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym, ochronie bioróżnorodności, gospodarce leśnej i wizerunku leśnika. Warto wspomnieć, że corocznie Zainteresowany edukuje około 5 tysięcy dzieci, młodzieży a także osób dorosłych. W ramach prowadzonej edukacji leśnej, głównie z myślą o odwiedzającej młodzieży i dzieciach na terenie Nadleśnictwa funkcjonuje kilka specjalnie przygotowanych do tego celu miejsc, m.in.: ośrodek edukacji, szkółka leśna oraz obiekty przy siedzibie Nadleśnictwa.

W budynkach edukacyjnych przy siedzibie Nadleśnictwa Wnioskodawca przygotował ciekawe wystawy przyrodnicze, istnieje także możliwość obejrzenia filmów przyrodniczych w nowoczesnej sali audio-wizualnej oraz spaceru po ścieżce edukacyjnej. Trasa ścieżki, licząca niespełna 1,5 km przecina pobliski kompleks leśny, którego zróżnicowanie pozwala wędrującemu na zapoznanie się ze złożoną budową lasu, jego funkcjami oraz występującymi w nim zwierzętami i roślinami. Zajęcia odbywają się również na szkółce leśnej, gdzie dzieci i młodzież mogą zobaczyć jak produkuje się sadzonki, które trafią do lasu.

W ośrodku organizowane są "zielone klasy". Dla odwiedzających oprócz wycieczki po lesie z pogawędką, organizowane są ogniska, a w zimie akcje dokarmiania zwierzyny. Dzieci i młodzież z okolicznych szkół uczestniczą we wspólnych akcjach m.in.: "Sprzątania Świata", sadzenia lasu, oraz licznych konkursach.

Poza spotkaniem z leśnikiem w terenie, pracownicy Nadleśnictwa biorą również udział w prelekcjach o tematyce przyrodniczo-leśnej na zaproszenie przedszkoli, szkół, samorządów oraz innych instytucji.

Przy Nadleśnictwie od lat funkcjonuje Zespół Sygnalistów Myśliwskich, który swoimi występami uświetnia imprezy okolicznościowe, konkursy uroczystości oraz festyny. Od lat wspólnie z Miejską Biblioteką Publiczną Wnioskodawca organizuje Dzień Ziemi, na którym oprócz edukacyjnego stoiska współuczestniczy w wykonaniu części artystycznej.

W ramach projektu PGL Lasy Państwowe Nadleśnictwo A zamierza przeprowadzić cykl zajęć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych dotyczących ochrony różnorodności biologicznej występującej na terenie Województwa. Dodatkowo również Wnioskodawca planuje przeprowadzić warsztaty dla nauczycieli i pracowników jednostek samorządu terytorialnego przez Specjalistę w zakresie objętym tym projektem. Szkolenia i warsztaty poszerzą ofertę i możliwość spotkań adresowanych w szczególności do dzieci i młodzieży z terenu gmin A i B ale także do innych osób, które zechcą bliżej zapoznać się z tematem. W ramach realizacji zadania Wnioskodawca przewiduje samodzielnie bądź we współpracy z Gminą A przeprowadzić akcję promocyjną projektu.

Spodziewanym efektem edukacyjnym będzie podniesienie poziomu wiedzy ekologicznej społeczeństwa, w szczególności związanej z ochroną bioróżnorodności przyrodniczej i ochroną środowiska, co przyczyni się do promocji produktów wielofunkcyjnej gospodarki leśnej w tym drewna jako odnawialnego materiału ekologicznego.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 16 listopada 2017 r. wynika, że:

1. Pełna nazwa projektu w wyniku, którego będzie przeprowadzony cykl szkoleń z zakresu ochrony różnorodności biologicznej oraz będzie prowadzona działalność z zakresu edukacji ekologicznej brzmi: "Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej (...)".

2. Udział w szkoleniach i warsztatach będzie bezpłatny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym stanem faktycznym powstaje pytanie, czy zakupując materiały i usługi niezbędne do realizacji zadań, tj. przeprowadzenia cyklu szkoleń z zakresu ochrony różnorodności biologicznej oraz prowadzenia działalności w zakresie edukacji ekologicznej - Nadleśnictwu przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, od zakupionych materiałów i usług w celu realizacji zadań z zakresu ochrony różnorodności biologicznej oraz prowadzenia działalności w zakresie edukacji ekologicznej Nadleśnictwu przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Nadleśnictwa działalność ekologiczna prowadzona przez Nadleśnictwo mieści się w ustawowych regulacjach. Przepis art. 8 ustawy o lasach stanowi, iż gospodarkę leśną prowadzi się według zasad powszechnej ochrony lasu, a która to zasada urzeczywistnia się w prowadzeniu między innymi edukacji ekologicznej. Należy zgodzić się z poglądem, że Nadleśnictwa w celu wzmocnienia możliwości produkcyjnych lasu jak i również zabezpieczenia pozyskania na najwyższym poziomie obecnie i w przyszłości zasobów naturalnych (drewna, choinek, sadzonek, igliwia i innych produktów gospodarki leśnej) podlegających sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - podejmują działania ochronne nie tylko przez patrolowanie i monitorowanie lasu, ale również przez prowadzenie edukacji leśnej społeczeństwa.

Działania edukacyjne przyczyniają się do promocji produktów gospodarki leśnej, w tym np. drewna, jako materiału ekologicznego, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia popytu na ten surowiec i zwiększenia jego sprzedaży. Sprzedaż tych produktów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (vide: Janusz Cichoń Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów). Przedmiotowe zadanie prowadzone będzie na obszarach leśnych produkcyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej dyrektywą VAT 112 - jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki TSUE w sprawach: C-268/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Rzeczone prawo istnieje więc w przypadku, gdy podlegająca podatkowi VAT transakcja powodująca naliczenie podatku pozostaje w bezpośrednim i ścisłym związku z transakcją lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonywanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).

Należy zatem podkreślić, że brak ścisłego związku poniesionych wydatków z konkretnymi transakcjami opodatkowanymi nie musi zawsze prowadzić do braku prawa do odliczenia VAT. W przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy oferowanych przez podatnika towarów lub usług, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy. Są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).

Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc powyższe do działalności nadleśnictw należy zauważyć, że nadleśnictwa jako podstawowe jednostki organizacyjne Lasów Państwowych prowadzą, m.in. samodzielnie gospodarkę leśną na podstawie planu urządzania lasu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 3 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 788, z późn. zm.) - lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, zwane dalej "Lasami Państwowymi". W ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.

Nadleśnictwo jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o lasach.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach - przez gospodarkę leśną rozumie się działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Natomiast zgodnie z art. 8 ustawy o lasach, gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

1.

powszechnej ochrony lasów;

2.

trwałości utrzymania lasów;

3.

ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów;

4.

powiększania zasobów leśnych.

Zatem działania prowadzone przez nadleśnictwa w ramach gospodarki leśnej, w szczególności sprzedaż produktów gospodarki leśnej, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług rodzące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z kolei, zgodnie z art. 54 pkt 6 ustawy o lasach, Lasy Państwowe otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone przez administrację rządową, a w szczególności na finansowanie edukacji leśnej społeczeństwa, w szczególności poprzez tworzenie i prowadzenie leśnych kompleksów promocyjnych, zakładanie ścieżek przyrodniczo-leśnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo A na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach jest zobowiązane do prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa.

Celem Wnioskodawcy jest upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym, ochronie bioróżnorodności, gospodarce leśnej i wizerunku leśnika. Corocznie Zainteresowany edukuje około 5 tysięcy dzieci, młodzieży a także osób dorosłych. W ramach prowadzonej edukacji leśnej, głównie z myślą o odwiedzającej młodzieży i dzieciach na terenie Nadleśnictwa funkcjonuje kilka specjalnie przygotowanych do tego celu miejsc, m.in.: ośrodek edukacji, szkółka leśna oraz obiekty przy siedzibie Nadleśnictwa.

W budynkach edukacyjnych przy siedzibie Nadleśnictwa Wnioskodawca przygotował ciekawe wystawy przyrodnicze, istnieje także możliwość obejrzenia filmów przyrodniczych w nowoczesnej sali audio-wizualnej oraz spaceru po ścieżce edukacyjnej. Trasa ścieżki, licząca niespełna 1,5 km przecina pobliski kompleks leśny, którego zróżnicowanie pozwala wędrującemu na zapoznanie się ze złożoną budową lasu, jego funkcjami oraz występującymi w nim zwierzętami i roślinami. Zajęcia odbywają się również na szkółce leśnej, gdzie dzieci i młodzież mogą zobaczyć jak produkuje się sadzonki, które trafią do lasu.

W ośrodku organizowane są "zielone klasy". Dla odwiedzających oprócz wycieczki po lesie z pogawędką, organizowane są ogniska, a w zimie akcje dokarmiania zwierzyny. Dzieci i młodzież z okolicznych szkół uczestniczą we wspólnych akcjach m.in.: "Sprzątania Świata", sadzenia lasu, oraz licznych konkursach.

Poza spotkaniem z leśnikiem w terenie, pracownicy Nadleśnictwa biorą również udział w prelekcjach o tematyce przyrodniczo-leśnej na zaproszenie przedszkoli, szkół, samorządów oraz innych instytucji.

Przy Nadleśnictwie od lat funkcjonuje Zespół Sygnalistów Myśliwskich, który swoimi występami uświetnia imprezy okolicznościowe, konkursy uroczystości oraz festyny. Od lat wspólnie z Miejską Biblioteką Publiczną Wnioskodawca organizuje Dzień Ziemi, na którym oprócz edukacyjnego stoiska współuczestniczy w wykonaniu części artystycznej.

W ramach projektu pn.: "Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej Gminy (...)" PGL Lasy Państwowe Nadleśnictwo A zamierza przeprowadzić cykl zajęć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych dotyczących ochrony różnorodności biologicznej występującej na terenie województwa. Dodatkowo również Wnioskodawca planuje przeprowadzić warsztaty dla nauczycieli i pracowników jednostek samorządu terytorialnego przez Specjalistę w zakresie objętym tym projektem. Szkolenia i warsztaty poszerzą ofertę i możliwość spotkań adresowanych w szczególności do dzieci i młodzieży z terenu gmin A i B. ale także do innych osób z terenu, które zechcą bliżej zapoznać się z tematem. Udział w szkoleniach i warsztatach będzie bezpłatny. W ramach realizacji zadania Wnioskodawca przewiduje samodzielnie bądź we współpracy z Gminą A przeprowadzić akcję promocyjną projektu.

Spodziewanym efektem edukacyjnym będzie podniesienie poziomu wiedzy ekologicznej społeczeństwa, w szczególności związanej z ochroną bioróżnorodności przyrodniczej i ochroną środowiska, co przyczyni się do promocji produktów wielofunkcyjnej gospodarki leśnej w tym drewna jako odnawialnego materiału ekologicznego.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy od zakupionych materiałów i usług niezbędnych do realizacji zadań, tj. przeprowadzenia cyklu szkoleń z zakresu ochrony różnorodności biologicznej oraz prowadzenia działalności w zakresie edukacji ekologicznej będzie przysługiwać mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niezbędne jest wykazanie przez niego związku poniesionych wydatków z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

O ile nie można wykluczyć, że przeprowadzenie cyklu zajęć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych dotyczących ochrony różnorodności biologicznej występującej na terenie województwa oraz warsztatów dla nauczycieli i pracowników jednostek samorządu terytorialnego przez Specjalistę w zakresie objętym tym projektem będzie mogła teoretycznie w jakiś bliżej nieokreślony sposób przyczynić się do wzrostu opodatkowanej sprzedaży drewna w późniejszym okresie, to jednak związek ten nie będzie dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z planowaną realizacją zadań.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treść przytoczonych przepisów prowadzi do wniosku, że nabywane w ramach realizowanego projektu materiały i usługi nie będą miały - tak jak wskazuje Wnioskodawca - bezpośredniego, czy nawet pośredniego związku ze sprzedażą drewna lub jakąkolwiek inną sprzedażą (towarów lub usług) opodatkowaną, prowadzoną przez Nadleśnictwo. Przyjmując nawet, że realizowana inwestycja będzie służyła prowadzeniu zrównoważonej gospodarki leśnej, to trudno uznać, że zadania, których efektem będzie podniesienie poziomu wiedzy ekologicznej społeczeństwa, w szczególności związanej z ochroną bioróżnorodności przyrodniczej i ochroną środowiska, będą miały przełożenie na wzrost sprzedaży opodatkowanej. Celem edukacji ekologicznej jest bowiem wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody i nie można stwierdzić, że będzie to miało przełożenie na wzrost sprzedaży opodatkowanej. Planowane przez Wnioskodawcę działania będą miały pozytywny wpływ na wzrost świadomości społecznej, poprzez lepsze wykorzystanie i racjonalne zarządzanie zasobami przyrody i świadczenie usług ekosystemowych. Nie powoduje to jednak, że planowana inwestycja będzie mogła zostać automatycznie uznana za związaną z prowadzoną przez Nadleśnictwo działalnością gospodarczą.

Reasumując, Nadleśnictwu - w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy - nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy materiałów i usług związanych z realizacją zadania, tj. przeprowadzenia cyklu szkoleń z zakresu ochrony różnorodności biologicznej oraz prowadzenia działalności w zakresie edukacji ekologicznej, ponieważ realizowana inwestycja nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl