0112-KDIL2-2.4012.41.2018.2.AKR - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.41.2018.2.AKR Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 stycznia 2018 r. (data wpływu 2 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)". Planowany termin realizacji inwestycji zgodnie z umową z wykonawcą z dnia 4 sierpnia 2017 r.: rozpoczęcie - sierpień 2017 r., zakończenie - czerwiec 2018 r.

Zadanie pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" realizowane jest ze środków własnych Gminy. Nabywcą/odbiorcą faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego będzie Gmina.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W ramach realizacji tego zadania Gmina sukcesywnie rozbudowuje sieć kanalizacyjną i powiązaną z nią infrastrukturę na terenie Gminy. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej zostanie przyjęta dokumentem OT na stan majątku Gminy.

Przystępując do inwestycji Gmina założyła, że prowadzenie eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej zostanie powierzone Firmie Zakład Wodociągów i Usług Komunalnych "A" Spółka z o.o. na podstawie umowy dzierżawy na czas nieokreślony. Na podstawie zawartej umowy Firma "A" będzie dokonywała poboru opłat za ścieki odebrane od dostawców, natomiast z tytułu eksploatacji powierzonego majątku zapłaci Gminie miesięczny czynsz na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT. Wobec tego nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W ramach zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" odtworzona zostanie nawierzchnia dróg. W przeciwieństwie do sieci kanalizacji sanitarnej odtworzenie nawierzchni nie będzie służyło działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu dochodów opodatkowanych podatkiem VAT. Droga będzie dostępna dla każdego zgodnie z jej przeznaczeniem.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, że:

* wartość nakładów na zadanie inwestycyjne pn: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej wyniesie 2.061.138,21 zł netto (2.535.200,00 zł brutto).

Nakłady inwestycyjne związane z przedmiotową inwestycją obejmują: koszty dokumentacji technicznej, koszty robót budowlanych oraz koszty inspektora nadzoru.

* zgodnie z uchwałą budżetową Gminy na 2018 r. dochody ogółem ustalono na poziomie 20.342.288 zł, natomiast roczne dochody z odpłatnej dzierżawy skalkulowano na poziomie około 30.917 zł netto powiększone o wartość podatku VAT.

Biorąc pod uwagę, że kanalizacja budowana jest w jednej miejscowości, w ramach której wykonanych zostanie: 3021 m kanałów głównych, 3744,50 m rurociągów tłocznych, 59 m rurociągów ciśnieniowych i 2 przepompownie wraz z niezbędnymi przyłączami energetycznymi, to kwota dzierżawy jest wysoka i jest znacząca dla budżetu Wnioskodawcy.

* kalkulacji czynszu dzierżawnego dokonano w oparciu o wartość umorzenia/amortyzacji, która przy stawce 1,5% rocznie wynosi 30.917 zł i którą należy powiększyć o podatek VAT.

* jej zdaniem, wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów, gdyż jego wysokość powiązana jest z wartością umorzenia/amortyzacji wytworzonych środków trwałych. Okres zwrotu nakładów jest taki, jaki jest czas użytkowania wytworzonych urządzeń kanalizacyjnych. Przy stawce 1,5% wynosi 66 lat. W ocenie Gminy sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe dla tego typu infrastruktury, bowiem pozwoli w okresie użytkowania sieci zwrócić Gminie pełne koszty jej wytworzenia, a Spółce prowadzącej działalność wodno-ściekową zarobkową przy pomocy tej infrastruktury wygenerować zyski z tytułu swojej działalności.

* wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynikała z zawartej umowy. Zawarcie umowy nastąpi niezwłocznie po oddaniu inwestycji do użytkowania. Miesięczna kwota czynszu będzie wynosiła w przybliżeniu 2.600 zł netto plus obowiązujący podatek VAT.

* w przypadku kiedy wartość czynszu nie ulegnie zmianie przez cały czas trwania umowy, to będzie wynosiła 1,5% wartości przedmiotu dzierżawy rocznie. Po okresie użytkowania wytworzonej sieci kanalizacji sanitarnej, który został wyliczony na 66 lat wartość czynszu będzie wynosiła 100% poniesionych nakładów na budowę sieci kanalizacji sanitarnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo pełnego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przepisów tych wynika, że Gmina, realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, spełnia warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż efekty realizacji zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Gmina będzie prowadziła sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z wykorzystaniem ww. inwestycji w ramach czynności wykonywanych na podstawie zawartej umowy ze Spółką A, na podstawie której A zobowiązany będzie płacić Gminie miesięczny czynsz na podstawie faktur VAT wystawionych przez Gminę.

Gmina natomiast nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi odtworzenia nawierzchni, ponieważ efekty tych prac nie służą i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów usług, lecz niepodlegającym opodatkowaniu, gdyż w tym zakresie Gmina nie działa w charakterze podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)". Planowany termin realizacji inwestycji zgodnie z umową z wykonawcą z dnia 4 sierpnia 2017 r.: rozpoczęcie - sierpień 2017 r., zakończenie - czerwiec 2018 r. Zadanie realizowane jest ze środków własnych Gminy. Nabywcą/odbiorcą faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego będzie Gmina. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. W ramach realizacji tego zadania Gmina sukcesywnie rozbudowuje sieć kanalizacyjną i powiązaną z nią infrastrukturę na terenie Gminy. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej zostanie przyjęta dokumentem OT na stan majątku Gminy.

Przystępując do inwestycji Gmina założyła, że prowadzenie eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej zostanie powierzone Firmie Zakład Wodociągów i Usług Komunalnych "A" Spółka z o.o. na podstawie umowy dzierżawy na czas nieokreślony. Na podstawie zawartej umowy Firma będzie dokonywała poboru opłat za ścieki odebrane od dostawców, natomiast z tytułu eksploatacji powierzonego majątku zapłaci Gminie miesięczny czynsz na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT. Wobec tego nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Wartość nakładów na zadanie inwestycyjne pn: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej wyniesie 2.061.138,21 zł netto (2.535.200,00 zł brutto). Nakłady inwestycyjne związane z przedmiotową inwestycją obejmują: koszty dokumentacji technicznej, koszty robót budowlanych oraz koszty inspektora nadzoru. Zgodnie z uchwałą budżetową Gminy na 2018 r. dochody ogółem ustalono na poziomie 20.342.288 zł, natomiast roczne dochody z odpłatnej dzierżawy skalkulowano na poziomie około 30.917 zł netto powiększone o wartość podatku VAT. Biorąc pod uwagę, że kanalizacja budowana jest w jednej miejscowości, w ramach której wykonanych zostanie: 3021 m kanałów głównych, 3744,50 m rurociągów tłocznych, 59 m rurociągów ciśnieniowych i 2 przepompownie wraz z niezbędnymi przyłączami energetycznymi, to kwota dzierżawy jest wysoka i jest znacząca dla budżetu Wnioskodawcy. Kalkulacji czynszu dzierżawnego dokonano w oparciu o wartość umorzenia/amortyzacji, która przy stawce 1,5% rocznie wynosi 30.917 zł i którą należy powiększyć o podatek VAT. Wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów, gdyż jego wysokość powiązana jest z wartością umorzenia/amortyzacji wytworzonych środków trwałych. Okres zwrotu nakładów jest taki, jaki jest czas użytkowania wytworzonych urządzeń kanalizacyjnych. Przy stawce 1,5% wynosi 66 lat. Sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe dla tego typu infrastruktury, bowiem pozwoli w okresie użytkowania sieci zwrócić Gminie pełne koszty jej wytworzenia, a Spółce prowadzącej działalność wodno-ściekową zarobkową przy pomocy tej infrastruktury wygenerować zyski z tytułu swojej działalności. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynikała z zawartej umowy. Zawarcie umowy nastąpi niezwłocznie po oddaniu inwestycji do użytkowania. Miesięczna kwota czynszu będzie wynosiła w przybliżeniu 2.600 zł netto plus obowiązujący podatek VAT. W przypadku kiedy wartość czynszu nie ulegnie zmianie przez cały czas trwania umowy, to będzie wynosiła 1,5% wartości przedmiotu dzierżawy rocznie. Po okresie użytkowania wytworzonej sieci kanalizacji sanitarnej, który został wyliczony na 66 lat wartość czynszu będzie wynosiła 100% poniesionych nakładów na budowę sieci kanalizacji sanitarnej.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma on prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, świadczenie Gminy na rzecz Firmy Zakład Wodociągów i Usług Komunalnych "A" Spółka z o.o. odbywa się na podstawie umowy dzierżawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że po oddaniu sieci kanalizacyjnej do używania nastąpi wydzierżawienie sieci kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Firmy Zakład Wodociągów i Usług Komunalnych "A" Spółka z o.o., która to czynność jest opodatkowana podatkiem VAT. Zamiar wykorzystani sieci kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych VAT w postaci świadczenia usług dzierżawy tej infrastruktury na rzez Spółki, gmina powzięła od momentu zaplanowania zadania inwestycyjnego.

"Przystępując do inwestycji Gmina założyła, że prowadzenie eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej zostanie powierzone Firmie Zakład Wodociągów i Usług Komunalnych "A" Spółka z o.o. na podstawie umowy dzierżawy na czas nieokreślony. Na podstawie zawartej umowy Firma "A" będzie dokonywała poboru opłat za ścieki odebrane od dostawców, natomiast z tytułu eksploatacji powierzonego majątku zapłaci Gminie miesięczny czynsz na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT. Wobec tego nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych".

Podsumowując, Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej którą od początku realizuje z zamiarem odpłatnego udostępniana Firmie Zakład Wodociągów i Usług Komunalnych "A" Spółka z o.o., na podstawie umowy dzierżawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu dzierżawnego, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub tez, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" w zakresie odtworzenia nawierzchni dróg.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl