0112-KDIL2-2.4012.4.2019.1.AP - Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - budowy budynku gminnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.4.2019.1.AP Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - budowy budynku gminnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 4 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza realizować projekt w latach 2019-2020. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy finansowej na realizację tego przedsięwzięcia w ramach dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do kwoty brutto wydatków. Celem projektu jest stworzenie usług kulturalnych i turystycznych na terenie Gminy poprzez zakończenie budowy budynku gminnego, na potrzeby funkcjonowania Domu Kultury z Punktem Informacji Turystycznej.

Przedmiotem inwestycji jest przeprowadzenie prac wykończeniowych w nowo wybudowanym budynku, zawierającym pomieszczenia świetlicy wiejskiej z przeznaczeniem na cele kulturalno-rekreacyjne. Prace budowlane mają polegać na wykonaniu stropów podwieszanych, tynków wewnętrznych, tynków zewnętrznych, podłoża i posadzki, okładziny ścian, roboty malarskie, ślusarskie, schody zewnętrzne, posadzki brukowe, elewacje, roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne, sanitarne, instalację elektryczną.

W związku z realizacją projektu Gmina otrzymywać będzie faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina zawrze z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego oświadczenia VAT stanowiącego załącznik do wniosku o przyznanie pomocy. Zdaniem Gminy, w związku z planowanym wykorzystaniem Domu Kultury, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ani w całości ani w części od ponoszonych wydatków.

Celem realizowanego projektu jest przekazanie do użytkowania mieszkańcom Gminy atrakcyjnej bazy kulturalno-rekreacyjnej w postaci Domu Kultury. Potrzeba wybudowania nowego obiektu związana jest z systematycznie wzrastającymi potrzebami lokalnej społeczności w zakresie budowania wzajemnych kontaktów - przykładowo podczas zebrań lokalnej społeczności, organizacji imprez kulturalnych, w trakcie odbywających się festynów czy pikników. Dodatkowo powstanie nowoczesnego Domu Kultury ma na celu poprawę jakości komunikacji w lokalnej społeczności jako ważny element kulturotwórczy. Budynek jak i jego otoczenie pełnić będzie rolę świetlicy wiejskiej, która umożliwi spędzanie czasu wolnego, rekreacji, rozwijania zainteresowań i integracji lokalnych społeczności. Planowana baza będzie wykorzystywana również na cele lokalnego Koła Gospodyń Wiejskich. Ta forma zrzeszania się kobiet na wsiach powoli zanika, a powstanie Domu Kultury stanowi bazę do rozwoju tego stowarzyszenia i będzie prowadziło do pozyskania nowych członków.

Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu obiektu do użytkowania będzie on ogólnodostępny dla lokalnej społeczności co oznacza, że będzie udostępniony bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności.

Tym samym, Gmina nie planuje pobierać opłat za korzystanie z wybudowanego Domu Kultury i terenów przyległych. Innymi słowy, zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Zadania w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, jak również zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych, należą do zadań własnych Gminy, co wynika z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.). Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie. Budowa i funkcjonowanie Domu Kultury wiąże się z wykonywaniem przez Gminę wskazanych zadań własnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do inwestycji Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT z związku z wydatkami związanymi z inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania przez Gminę odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza realizować projekt w latach 2019-2020. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy finansowej na realizację tego przedsięwzięcia w ramach dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do kwoty brutto wydatków. Celem projektu jest stworzenie usług kulturalnych i turystycznych na terenie Gminy poprzez zakończenie budowy budynku gminnego, na potrzeby funkcjonowania Domu Kultury z Punktem Informacji Turystycznej. Przedmiotem inwestycji jest przeprowadzenie prac wykończeniowych w nowo wybudowanym budynku, zawierającym pomieszczenia świetlicy wiejskiej z przeznaczeniem na cele kulturalno-rekreacyjne. Prace budowlane mają polegać na wykonaniu stropów podwieszanych, tynków wewnętrznych, tynków zewnętrznych, podłoża i posadzki, okładziny ścian, roboty malarskie, ślusarskie, schody zewnętrzne, posadzki brukowe, elewacje, roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne, sanitarne, instalację elektryczną. W związku z realizacją projektu Gmina otrzymywać będzie faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina zawrze z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Celem realizowanego projektu jest przekazanie do użytkowania mieszkańcom Gminy atrakcyjnej bazy kulturalno-rekreacyjnej w postaci Domu Kultury. Potrzeba wybudowania nowego obiektu związana jest z systematycznie wzrastającymi potrzebami lokalnej społeczności w zakresie budowania wzajemnych kontaktów - przykładowo podczas zebrań lokalnej społeczności, organizacji imprez kulturalnych, w trakcie odbywających się festynów czy pikników. Dodatkowo powstanie nowoczesnego Domu Kultury ma na celu poprawę jakości komunikacji w lokalnej społeczności jako ważny element kulturotwórczy. Budynek jak i jego otoczenie pełnić będzie rolę świetlicy wiejskiej, która umożliwi spędzanie czasu wolnego, rekreacji, rozwijania zainteresowań i integracji lokalnych społeczności. Planowana baza będzie wykorzystywana również na cele lokalnego Koła Gospodyń Wiejskich. Ta forma zrzeszania się kobiet na wsiach powoli zanika, a powstanie Domu Kultury stanowi bazę do rozwoju tego stowarzyszenia i będzie prowadziło do pozyskania nowych członków. Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu obiektu do użytkowania będzie on ogólnodostępny dla lokalnej społeczności co oznacza, że będzie udostępniony bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. Tym samym, Gmina nie planuje pobierać opłat za korzystanie z wybudowanego Domu Kultury i terenów przyległych. Innymi słowy, zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Zadania w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, jak również zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych, należą do zadań własnych Gminy, co wynika z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Przedmiotowe zadania Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie. Budowa i funkcjonowanie Domu Kultury wiąże się z wykonywaniem przez Gminę wskazanych zadań własnych.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami w ramach realizowanego projektu wynika, że ich nabycie nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy - "Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu obiektu do użytkowania będzie on ogólnodostępny dla lokalnej społeczności co oznacza, że będzie udostępniony bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. Gmina nie planuje pobierać opłat za korzystanie z wybudowanego Domu Kultury i terenów przyległych. Budowa i funkcjonowanie Domu Kultury wiąże się z wykonywaniem przez Gminę wskazanych zadań własnych".

Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca realizując przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Tym samym, Zainteresowany nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z planowaną inwestycją, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl