0112-KDIL2-2.4012.396.2018.1.AKR - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół Zawodowych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.396.2018.1.AKR Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół Zawodowych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z podpisaną umową w dniu 28 czerwca 2010 r. z późn. zm. (X aneksów) zawartą pomiędzy Województwem, zwanym w umowie "Instytucją Zarządzającą", a Powiatem, zwanym w umowie "Beneficjentem", został zrealizowany projekt pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół Zawodowych (...)" w ramach Osi Priorytetowej 3 - "Infrastruktura społeczna", Działanie 3.1 - "Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną". Projekt był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wydatki kwalifikowane w projekcie finansowane ze środków europejskich (EFRR) wyniosły 6 295 743,51 zł pozostałe wydatki kwalifikowane niekwalifikowane w projekcie to wkład własny "Beneficjata".

Wnioskodawcą, beneficjentem i realizatorem zadania był Powiat.

W wyniku rzeczowej realizacji inwestycji powstał czterokondygnacyjny murowany budynek dydaktyczny szkoły (piwnica, parter, I piętro, II piętro) o powierzchni użytkowej wynoszącej 3.934,77 m2 wraz z infrastrukturą techniczną. Budynek posiada szyb windowy z windą osobową dla osób niepełnosprawnych. Pomieszczenia budynku dydaktycznego zostały wyposażone w sprzęt i meble. W kotłowni budynku zamontowano kocioł C.O. BM 500 na biomasę.

W dniu 22 kwietnia 2013 r., Zarząd Powiatu, wydał decyzję dla Zespołu Szkół Zawodowych na użytkowanie budynku dydaktycznego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, usytuowanego na działkach nr 271/1, 271/2, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 270/2, 271/2. Następnie w dniu 14 maja 2013 r., na podstawie decyzji Zarządu Powiatu z dnia 26 kwietnia 2013 r. protokołem zdawczo-odbiorczym Powiat przekazał na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych w trwały zarząd nieruchomość gruntową o łącznej pow. 2.15000 ha zabudowaną ww. budynkiem wyposażonym w sprzęt i meble zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Objęcie tej nieruchomości przez Szkołę w trwały zarząd nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 121, z późn. zm.). Nieruchomość została oddana w trwały zarząd na czas nieoznaczony, z przeznaczeniem na działalność statutową Zespołu Szkół Zawodowych, który był zobowiązany zagospodarować ją na ten cel. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych szkoła jest zwolniona z opłat z tytułu trwałego zarządu zajętego na działalność oświatową (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków EFRR, złożono także pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług (VAT), którego wysokość została określona w punkcie D4 wniosku o dofinansowanie projektu. Podatek w okresie realizacji projektu był wydatkiem kwalifikowanym i nie podlegał odliczeniu.

Okres zakończenia trwałości projektu przypadł na dzień 11 lipca 2018 r., tj. po upływie 5 lat od dnia finansowego zakończenia realizacji projektu. Przez 5-letni okres trwałości projektu jak również po jego zakończeniu trwałości, Zarząd Powiatu składał do "Instytucji Zarządzającej" oświadczenia, że zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług posiada status czynnego podatnika VAT, lecz w związku z zrealizowanym projektem nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w wysokości określonej w punkcie D4 wniosku o dofinansowanie projektu oraz, że nie zaistniały okoliczności w których będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie edukacji publicznej dlatego zrealizowana inwestycja należy do zadań własnych powiatu, a towary i usługi zakupione w celu jej realizacji nie były w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Powiat jest w posiadaniu dwóch pisemnych interpretacji indywidualnych dot. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT: z dnia 1 grudnia 2010 r. oraz z dnia 21 sierpnia 2013 r. przedłożonej na zakończenie realizacji projektu pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół Zawodowych..." do "Instytucji Zarządzającej".

Powiat zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 5 umowy o dofinansowanie projektu z dnia 28 czerwca 2010 r. zobowiązany był do dostarczenia do "Instytucji Zarządzającej" pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzających brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej (obecnie z Krajowej Administracji Skarbowej), składanej na zakończenie realizacji projektu oraz na koniec trwałości projektu w przypadku gdy beneficjent oświadczał, iż podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zarówno w czasie realizacji projektu, a także w okresie jego trwałości w związku z zrealizowanym projektem pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w czasie realizacji projektu, a także w okresie jego trwałości nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z projektem pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół...", ponieważ nie wykorzystywano efektów projektu na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT) w związku z czym Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z Ustawy o VAT.

Powiat pomimo, że jest podatnikiem zarejestrowanym jako czynny podatnik od towarów i usług VAT, to stoi na stanowisku, że nie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony) zarówno w czasie realizacji inwestycji, a także po jej zakończeniu w okresie 5-letniej trwałości projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, ze. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 6 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powyższy przepis stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Na organie prowadzącym szkołę spoczywa ustawowy obowiązek, w szczególności zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy - Prawo Oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 996).

Na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, na wniosek Zespołu Szkół Zawodowych - jednostki organizacyjnej Powiatu ustanowiono trwały zarząd nieruchomości gruntowej, zabudowanej szkołą na czas nieoznaczony. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną (Zespół Szkół Zawodowych). (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 121). Również art. 82 ust. 1 tej ustawy stanowi, że za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne, natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, szkoła jest zwolniona z opłat z tytułu trwałego zarządu zajętego na działalność oświatową (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).

Wykonywanie zadań publicznych własnych o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej zapisane jest w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 995).

Zespół Szkół Zawodowych - jednostka organizacyjna Powiatu wykonuje zadania publiczne dotyczące oświaty, związane z edukacją o charakterze ponadgminnym zapisane w ustawie o samorządzie powiatowym. W związku z wykonywaniem ww. zadań ustawowych nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Czynności te są poza zakresem działalności gospodarczej ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 121, z późn. zm.). Nieruchomość została oddana w trwały zarząd, z przeznaczeniem na działalność statutową Szkoły, która była zobowiązana zagospodarować ją na ten cel. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zrealizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 6, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat uważa, że nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1. Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi a taka czynność w naszym przypadku nie wystąpiła.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatków i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nabyte towary i usługi w ramach projektu, zarówno w trakcie jego realizacji, a także w okresie 5-letniej trwałości projektu nie były wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, a także nie odliczano i nie odzyskiwano zwrotu podatku VAT z zrealizowanego projekt pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół....".

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne do złożenia w "Instytucją Zarządzającą" po zakończeniu trwałości projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie natomiast do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a.

utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

b.

urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w momencie, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publiczne.

Z opisu sprawy wynika, że został zrealizowany projekt pod nazwą "Budowa Zespołu Szkół..." w ramach Osi Priorytetowej 3 - "Infrastruktura społeczna", Działanie 3.1 - "Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną". Projekt był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wnioskodawcą, beneficjentem i realizatorem zadania był Powiat. W wyniku realizacji inwestycji powstał czterokondygnacyjny murowany budynek dydaktyczny szkoły (piwnica, parter, I piętro, II piętro) o powierzchni użytkowej wynoszącej 3.934,77 m2 wraz z infrastrukturą techniczną. Budynek posiada szyb windowy z windą osobową dla osób niepełnosprawnych. Pomieszczenia budynku dydaktycznego zostały wyposażone w sprzęt i meble. W kotłowni budynku zamontowano kocioł C.O. BM 500 na biomasę. W dniu 22 kwietnia 2013 r., Zarząd Powiatu, wydał decyzję dla Zespołu Szkół Zawodowych na użytkowanie budynku dydaktycznego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Następnie w dniu 14 maja 2013 r., na podstawie decyzji Zarządu Powiatu z dnia 26 kwietnia 2013 r. protokołem zdawczo-odbiorczym Powiat przekazał na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych w trwały zarząd nieruchomość gruntową zabudowaną ww. budynkiem wyposażonym w sprzęt i meble zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Objęcie tej nieruchomości przez Szkołę w trwały zarząd nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Nieruchomość została oddana w trwały zarząd na czas nieoznaczony, z przeznaczeniem na działalność statutową Zespołu Szkół Zawodowych, który był zobowiązany zagospodarować ją na ten cel. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych szkoła jest zwolniona z opłat z tytułu trwałego zarządu zajętego na działalność oświatową.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków EFRR, złożono także pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług (VAT). Podatek w okresie realizacji projektu był wydatkiem kwalifikowanym i nie podlegał odliczeniu. Okres zakończenia trwałości projektu przypadł na dzień 11 lipca 2018 r., tj. po upływie 5 lat od dnia finansowego zakończenia realizacji projektu. Przez 5-letni okres trwałości projektu jak również po jego zakończeniu trwałości, Zarząd Powiatu składał do "Instytucji Zarządzającej" oświadczenia, że zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług posiada status czynnego podatnika VAT, lecz w związku z zrealizowanym projektem nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w wysokości określonej w punkcie D4 wniosku o dofinansowanie projektu oraz, że nie zaistniały okoliczności w których będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie edukacji publicznej dlatego zrealizowana inwestycja należy do zadań własnych powiatu, a towary i usługi zakupione w celu jej realizacji nie były w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy realizując ww. projekt ma on prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zarówno w czasie realizacji projektu, a także w okresie jego trwałości.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpił. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Powiat realizował projekt w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie powiatowym. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu nie były w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu. W analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu "Budowa Zespołu Szkół..." Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, zarówno w czasie realizacji projektu, jak i w okresie jego trwałości.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl