0112-KDIL2-2.4012.384.2019.2.MŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.384.2019.2.MŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2019 r. (data wpływu 26 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Dnia 26 lipca 2019 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 października 2015 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą 85.52.Z - Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (wpis CEIDG), tj. zajęcia plastyczne, muzyczne/wokalne, teatralne z dziećmi. Zainteresowana działalność rozlicza na zasadach ogólnych (PKPiR, PIT-5). Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem VAT. W roku 2019 Zainteresowana poszerzyła swoją działalność 55.20.Z (CEIDG), tj. organizacja obozów dla dzieci w czasie wakacji i ferii zimowych, podczas których prowadzone są zajęcia edukacyjno-rekreacyjne. Obowiązujące przepisy zobligowały Zainteresowaną do dokonania wpisu do rejestru Organizatorów Turystyki. W miesiącu marcu 2019 r. jej przychody wyniosły 22.990,00 złotych (wpłaty gotówkowe i przelewowe - odpłatność rodziców za obie formy działalności). U Wnioskodawczyni wystąpiła utrata zwolnienia podmiotowego. Zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy VAT i Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. (Dz. U. , poz. 2519) Zainteresowana powinna z dniem 1 czerwca 2019 r. rozpocząć ewidencjonowanie przychodu w kasie fiskalnej. Jednak analizując załącznik do ww. Rozporządzenia (poz. 19 i 30), według jej wiedzy, może ona korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Dla upewnienia się co do prawidłowej klasyfikacji, Wnioskodawczyni wystąpiła do Urzędu Statystycznego, który pismem z dnia 3 czerwca 2019 r. potwierdził klasyfikację: PKWiU 85.52.1 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej", tj. prowadzenie pozaszkolnych zajęć artystycznych (np. wokalne, plastyczne, teatralne) dla dzieci. PKWiU 55.20.19.0 "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi", tj. kompleksowe usługi organizowania wypoczynku dla dzieci, młodzieży typu: obozy, kolonie, obejmujące zapewnienie zakwaterowania np. w wynajętym ośrodku wypoczynkowym, wyżywienie, transport, opiekę wykwalifikowanego personelu, zorganizowanie zajęć dodatkowych o charakterze edukacyjno-rekreacyjnym.

W miesiącu czerwcu 2019 r. Zainteresowana nie miała żadnych przychodów, jedynie zwroty niektórych wpłat za miesiące:

a)

marzec 2019 r. = 1500,00 złotych,

b)

kwiecień 2019 r. = 900,00 złotych,

c)

maj 2019 r.

= 5050,00 złotych (rezygnacje z obozu). Również w miesiącach lipiec, sierpień br. Wnioskodawczyni nie będzie miała żadnych przychodów z działalności.

Zainteresowana zamierza również poszerzyć działalność 88.91.11.0 "Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi", tj. Organizowanie półkolonii dla dzieci wraz z ich prowadzeniem, (Klasyfikacja potwierdzona przez Urząd Statystyczny pismem jw.).

Z uzupełnienia z dnia 26 lipca 2019 r. wynika, że:

Ad. 1

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w ramach działalności nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Ad. 2

Zapłata za usługi świadczone sklasyfikowane w PKWiU 55.20.19.0. oraz 88.91.11.0. będzie dokonywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Natomiast za usługi sklasyfikowane w PKWiU 85.52.1, z uwagi na drobne wpłaty i uciążliwość dla wpłacających rodziców Zainteresowania chce przyjmować wpłaty gotówkowe i skorzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestracji przychodów w kasie fiskalnej, zgodnie z załącznikiem poz. 30 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Ad. 3

W ramach klasyfikacji PKWiU 85.52.1 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej" Zainteresowana nie świadczy usług szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0.).

Ad. 4

Wnioskodawczyni organizuje obozy dla dzieci w wieku szkolnym do 15 roku życia w czasie wakacji i ferii zimowych. Odbiorcami są zatem dzieci ze szkół podstawowych, a między innymi dzieci uczęszczające na pozaszkolne zajęcia artystyczne/teatralne, wokalne, plastyczne, które Zainteresowana prowadzi w ramach swojej działalności w ciągu roku szkolnego.

Ad. 5

Według wiedzy jaką posiada Zainteresowana, usługi, które świadczy jako organizator obozów edukacyjno-rekreacyjnych dla dzieci w czasie wakacji i ferii zimowych są usługami świadczonymi przez obozowiska dla dzieci. Te zdarzenia szczegółowo Wnioskodawczyni opisała do Urzędu Statystycznego, które zostały zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0. Zainteresowana nie jest właścicielem obiektu hotelowego, ani ośrodka wypoczynkowego, dlatego usługi zakwaterowania, wyżywienia, transportu nabywa z zewnątrz. Wnioskodawczyni zatrudnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną (opiekunów wypoczynku) na umowę zlecenie. Podczas obozów realizowany jest określony program, w związku z czym odbywają się dla dzieci zajęcia edukacyjno-rekreacyjne. Zainteresowana chce podkreślić, że organizuje wypoczynek letni i zimowy dla dzieci (obozy) zgodnie z przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Z wykształcenia Zainteresowana jest Menadżerem Oświaty, nauczycielem dyplomowanym Edukacji Wczesnoszkolnej oraz Sztuki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Zainteresowana może zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia rejestracji w kasie fiskalnej przychodów z działalności:

a.

55.20.19.0 "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi"

b.

85.52.1 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej"?

2. Czy Zainteresowana będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestracji w kasie fiskalnej przychodów z działalności 88.91.11.0 "Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi"?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Może być ona zwolniona z obowiązku rejestracji przychodów z działalności:

a. 55.20.19.0, zgodnie z pozycją 19 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519).

b. Również zgodnie z cytowanym wyżej Rozporządzeniem, Załącznik pozycja 30, może ona korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przychodów w kasie fiskalnej z działalności 85.52.1.

Ad. 2

Natomiast przy działalności 88.91.11.0, może ona również być zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przychodów w kasie fiskalnej, przy zastosowaniu się do ustaleń zawartych w pozycji 37 cz. II Załącznika - cytowanego powyżej, tj. "świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

I tak, zgodnie art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwanej dalej rozporządzeniem.

Według § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

1.

podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Jak stanowi § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Z kolei stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Z kolei, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak w załączniku do rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano:

* w poz. 19 - ex 55.20.19.0 "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi - dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci",

* w poz. 30 - ex 85 "Usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowychi rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

* usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11)",

* w poz. 37 - "Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła".

Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex - dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jak już wcześniej wspomniano - w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

I tak, w myśl § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

* usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j.

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k.

kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

I.

związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Wątpliwości Wnioskodawczyni w pierwszej kolejności dotyczą kwestii zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży usług zaklasyfikowanych do grupowania o symbolu PKWiU 55.20.19.0 - "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi" oraz usług zaklasyfikowanych do grupowania o symbolu PKWiU 85.52.1 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej".

Jak już wskazano w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 30 - sklasyfikowane według symbolu PKWiU ex 85 - usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

* usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Jak wynika z wniosku Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej, tj. zajęcia plastyczne, muzyczne/wokalne, teatralne z dziećmi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.52.1 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej". Wnioskodawczyni w ramach klasyfikacji PKWiU 85.52.1 nie świadczy usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (85.52.11.0.).

Zatem, Wnioskodawczyni świadcząc usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej, tj. zajęcia plastyczne, muzyczne/wokalne, teatralne z dziećmi, sklasyfikowane w PKWiU 85.52.1 - "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej" na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 30 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2021 r.

Natomiast w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług organizacji obozów dla dzieci w czasie wakacji i ferii zimowych, podczas których prowadzone są zajęcia edukacyjno-rekreacyjne, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 55.20.19.0. wskazać należy, że w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 19 - sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 55.20.19.0 - "pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi - dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci".

Podkreślić należy, że w pozycji 19 załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono, jako korzystające ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi dot. wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci.

Zwrócić trzeba uwagę, że w pozycji 19 ww. załącznika w kolumnie 3 - nazwa towaru, usługi (czynności) - ustawodawca najpierw wskazał nazwę grupowania PKWiU 55.20.19.0 czyli - Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi, a następnie wymienił usługi, które korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, tj. usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni organizuje obozy dla dzieci w wieku szkolnym do 15 roku życia w czasie wakacji i ferii zimowych. Odbiorcami są zatem dzieci ze szkół podstawowych, a między innymi dzieci uczęszczające na pozaszkolne zajęcia artystyczne/teatralne, wokalne, plastyczne, które Zainteresowana prowadzi w ramach swojej działalności w ciągu roku szkolnego. Zainteresowana nie jest właścicielem obiektu hotelowego, ani ośrodka wypoczynkowego, dlatego usługi zakwaterowania, wyżywienia, transportu nabywa z zewnątrz. Wnioskodawczyni zatrudnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną (opiekunów wypoczynku) na umowę zlecenie. Podczas obozów realizowany jest określony program, w związku z czym odbywają się dla dzieci zajęcia edukacyjno-rekreacyjne. Zainteresowana organizuje wypoczynek letni i zimowy dla dzieci (obozy) zgodnie z przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zainteresowana wskazała, że usługi które świadczy jako organizator obozów edukacyjno-rekreacyjnych dla dzieci w czasie wakacji i ferii zimowych są usługami świadczonymi przez obozowiska dla dzieci.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawczyni świadcząc usługi organizowania obozów dla dzieci w czasie wakacji i ferii zimowych, podczas których prowadzone są zajęcia edukacyjno-rekreacyjne, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0 będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 19 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2021 r.

Dalsze wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii zastosowania zwolnienia o którym mowa w § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia dla sprzedaży usług organizowania półkolonii dla dzieci wraz z ich prowadzeniem, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 88.91.11.0 "Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi".

Wskazać jeszcze raz należy, że w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano "świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła".

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni świadczy usługi, które nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Zapłata za świadczone przez Zainteresowaną usługi sklasyfikowane w PKWiU 55.20.19.0. oraz 88.91.11.0. będzie dokonywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

W świetle powyższego Wnioskodawczyni świadcząc usługi organizacji półkolonii dla dzieci wraz z ich prowadzeniem, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 88.91.11.0, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które opłaty w całości dokonywane będą za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, będzie miała prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży tych usług za pośrednictwem kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2021 r.

Reasumując, Zainteresowana będzie miała prawo nie dłużej niż do końca 2021 r. korzystać ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży - na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych - usług:

* w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej, tj. zajęcia plastyczne, muzyczne/wokalne, teatralne z dziećmi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.52.1 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji artystycznej" - na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 30 załącznika do tego rozporządzenia,

* organizowania obozów dla dzieci w czasie wakacji i ferii zimowych, podczas których prowadzone są zajęcia edukacyjno-rekreacyjne sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.20.19.0 "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi - dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci" - na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 19 załącznika do tego rozporządzenia,

* organizowania półkolonii dla dzieci wraz z ich prowadzeniem sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 88.91.11.0 "Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi" - na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące pytania nr 1 i 2 należało ocenić jako prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsze rozstrzygnięcie wydano w oparciu o informacje przedstawione we wniosku oraz uzupełnieniu do wniosku, a także o podaną przez Wnioskodawcę klasyfikację PKWiU. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl