0112-KDIL2-2.4012.354.2019.1.LS - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie budynków szkolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.354.2019.1.LS Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie budynków szkolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 26 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "...". Wniosek uzupełniono dnia 2 sierpnia 2019 r. o adres ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne. Działalność Gminy obejmuje zarówno czynności niestanowiące działalności gospodarczej jak i czynności spełniające definicję działalności gospodarczej wynikające z art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT swoich jednostek budżetowych w tym m.in. Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z dniem 1 stycznia 2017 r.

W dniu 31 grudnia 2018 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie: "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020, Oś priorytetowa (...) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Planowana inwestycja jest jednym z zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506). Przedmiotowy projekt polega na podniesieniu efektywności energetycznej poprzez modernizację systemu grzewczego w budynku użyteczności publicznej, jakim jest Zespół Szkolno- Przedszkolny w miejscowości X. Powierzchnia użytkowa modernizowanego budynku wynosi 4.830,69 m2. Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko zewnętrzne. Przedmiotowa inwestycja jako rozwiązanie energooszczędne pozwoli ograniczyć lokalne zanieczyszczenie powietrza i emisję dwutlenku węgla oraz przyczyni się do spadku zanieczyszczenia powietrza powstałego w następstwie tzw. niskiej emisji.

Planowany zakres prac inwestycyjnych będzie obejmował:

* docieplenie budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego,

* modernizację kotłowni z montażem pieca c.o. na odnawialne źródło energii,

* wymianę instalacji centralnego ogrzewania,

* montaż urządzenia instalacji C.U.W., tj. kotła na biomasę,

* wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w budynku kotłowni i składu opału,

* remont schodów do kotłowni,

* wymianę opraw świetlnych na energooszczędne.

Zaznacza się, iż w ramach projektu wartość poprawy efektywności energetycznej jaka zostanie osiągnięta na poziomie projektu w stosunku do stanu sprzed realizacji projektu zgodnie z audytami energetycznymi wynosi 68,47%. Inwestycja będzie realizowana w budynku użyteczności publicznej - poprawa obecnego stanu. Całkowity koszt realizacji inwestycji to 3 067 590,44 zł brutto. Kosztem niekwalifikowalnym inwestycji jest remont schodów do kotłowni, tj. 22 401,23 zł. Wysokość wydatków kwalifikowalnych wynosi 2 588 410,80 zł.

Realizacja inwestycji będzie odbywała się po podpisaniu umowy z Zarządem Województwa Y zwanym Instytucją Zarządzającą. Przewidywany termin podpisania umowy o dofinansowanie to lipiec 2019 r.

Budynek szkolno-przedszkolny będący przedmiotem termomodernizacji do chwili obecnej służył działalności mieszanej, tj.:

1.

niepodlegającej opodatkowaniu VAT (usługi edukacyjne),

2.

zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (usługi stołówkowe),

3.

opodatkowanej:

* wynajem pomieszczenia o powierzchni 16,5 m2 pod sklepik szkolny. Umowa zawarta na okres od 3 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Kwota czynszu wynosi 184,50 zł brutto/m-c,

* wynajem dwóch sal lekcyjnych na prowadzenie zajęć języka angielskiego przez 2 godziny w tygodniu. Umowa zawarta na okres od 1 października 2018 r. do 14 czerwca 2019 r. Kwota czynszu wynosiła 12,30 zł brutto/godz.

* wynajem małej sali gimnastycznej z przeznaczeniem na prowadzenie zajęć ruchowych przez 1,5 godziny w tygodniu. Umowa zawarta na okres od 1 października 2018 r. do 12 czerwca 2019 r. Kwota czynszu wynosiła 20 zł brutto/godz.

Zyski z tytułu najmu są bardzo znikome i nieznaczące dla budżetu Gminy (tj. około 450,00 zł brutto miesięcznie, a w niektórych miesiącach dochód był jeszcze mniejszy, ponieważ nie zawsze zajęcia się odbywały).

Ww. projekt Gmina będzie realizowała jako zadanie publiczne, a nie w celu osiągnięcia obrotów z działalności komercyjnej. Po wygaśnięciu umów najmu przedmiotowy budynek będzie służył do wypełniania zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 oraz będą tam świadczone usługi stołówkowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku użyteczności publicznej, tj. Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w X, w przypadku gdy będą tam wykonywane tylko czynności niepodlegające ustawie VAT (edukacja) oraz zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Budynek będący przedmiotem opisanej inwestycji po wygaśnięciu umów najmu (ostatnia umowa wygasa 30 czerwca 2019 r.) będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań edukacyjnych (niepodlegające ustawie VAT) oraz będą tam świadczone usługi stołówkowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Realizacja inwestycji rozpocznie się po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Przewidywanym terminem podpisania umowy jest miesiąc lipiec 2019 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne. Działalność Gminy obejmuje zarówno czynności niestanowiące działalności gospodarczej jak i czynności spełniające definicję działalności gospodarczej wynikające z art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT swoich jednostek budżetowych w tym m.in. Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z dniem 1 stycznia 2017 r. W dniu 31 grudnia 2018 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu o nazwie: "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020, Oś priorytetowa (...) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowana inwestycja jest jednym z zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Przedmiotowy projekt polega na podniesieniu efektywności energetycznej poprzez modernizację systemu grzewczego w budynku użyteczności publicznej, jakim jest Zespół Szkolno-Przedszkolny w miejscowości X. Powierzchnia użytkowa modernizowanego budynku wynosi 4.830,69 m2. Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko zewnętrzne. Przedmiotowa inwestycja jako rozwiązanie energooszczędne pozwoli ograniczyć lokalne zanieczyszczenie powietrza i emisję dwutlenku węgla oraz przyczyni się do spadku zanieczyszczenia powietrza powstałego w następstwie tzw. niskiej emisji. Planowany zakres prac inwestycyjnych będzie obejmował: docieplenie budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, modernizację kotłowni z montażem pieca c.o. na odnawialne źródło energii, wymianę instalacji centralnego ogrzewania, montaż urządzenia instalacji C.U.W., tj. kotła na biomasę, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w budynku kotłowni i składu opału, remont schodów do kotłowni, wymianę opraw świetlnych na energooszczędne. Przewidywany termin podpisania umowy o dofinansowanie to lipiec 2019 r. Budynek szkolno-przedszkolny będący przedmiotem termomodernizacji do chwili obecnej służył działalności mieszanej, tj. zwolnionej, opodatkowanej, niepodlegającej VAT.

Ww. projekt Gmina będzie realizowała co istotne jako zadanie publiczne, a nie w celu osiągnięcia obrotów z działalności komercyjnej. Po wygaśnięciu umów najmu przedmiotowy budynek będzie służył do wypełniania zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz będą tam świadczone usługi stołówkowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku użyteczności publicznej, tj. Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w X.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Wnioskodawca wskazał, że ww. projekt Gmina będzie realizowała jako zadanie publiczne, a nie w celu osiągnięcia obrotów z działalności komercyjnej. Realizacja inwestycji rozpocznie się po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Przewidywanym terminem podpisania umowy jest miesiąc lipiec 2019 r. Umowy najmu zakończą się w czerwcu 2019 r. Po wygaśnięciu umów najmu przedmiotowy budynek będzie służył do wypełniania zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz będą tam świadczone usługi stołówkowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem pn.: "...". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informacje, że ww. projekt Gmina będzie realizowała jako zadanie publiczne, a nie w celu osiągnięcia obrotów z działalności komercyjnej. Po wygaśnięciu umów najmu przedmiotowy budynek będzie służył do wypełniania zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz będą tam świadczone usługi stołówkowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl