0112-KDIL2-2.4012.319.2017.1.AP - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.319.2017.1.AP Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych: budowa kanalizacji oraz budowa wodociągu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych: budowa kanalizacji oraz budowa wodociągu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym jako Urząd Gminy od kwietnia 2000 r. a później jako Gmina z dniem 1 marca 2010 r. Sporządza miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy.

W strukturze organizacyjnej Gminy występują następujące jednostki budżetowe: Zespoły Szkół, Ośrodek Pomocy Społecznej, Dom Dziennego Pobytu oraz Samorządowy Zakład Budżetowy wykonujący zadania własne, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i od 1 stycznia 2017 r. rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. W roku 2017 Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne o nazwie "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy..." realizowanego w ramach projektu współfinansowanego z Funduszu Spójności, za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W projekcie VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym. Kwota przyznanego dofinansowania nie obejmuje podatku VAT, a więc jest wydatkiem niekwalifikowanym, w związku z czym przysługiwałoby jej prawo odliczenia VAT jako wydatku niekwalifikowanego.

Gmina jest operatorem zadania inwestycyjnego, współoperatorem zadania Inwestycyjnego jest Samorządowy Zakład Budżetowy na rzecz, którego inwestycja jest realizowana. Beneficjentem projektu jest Gmina. Po zrealizowaniu inwestycji, wybudowana infrastruktura wodociągu i kanalizacji będzie stanowiła własność Gminy, na której działalność opodatkowaną będzie prowadziła jej jednostka organizacyjna - Samorządowy Zakład Budżetowy, który to będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Realizowany projekt "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej" składa się z trzech zadań inwestycyjnych:

1.

budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy):

2.

budowa wodociągu (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy);

3.

modernizacja gminnej oczyszczalni.

Zadania inwestycyjne: 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy); 2) budowa wodociągu we wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy).

Celem zadań inwestycyjnych (1 i 2) jest rozbudowa komunalnej infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej. Zaplanowane prace nie obejmują budowy infrastruktury, która miałaby służyć własnym potrzebom Gminy, ani jej jednostkom organizacyjnym (przebieg budowlanej w ramach zadania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnym jednostkom organizacyjnym ani Gminie). Intencją budowy wodociągu i kanalizacji jest wykonywanie czynności opodatkowanych (sprzedaż usług dla mieszkańców Gminy). Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wodociągu i kanalizacji pozostaje własnością Gminy i zostanie przekazana do Samorządowego Zakładu Budżetowego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków za odpłatnością na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami.

Natomiast trzecie zadanie inwestycyjne 3) modernizacja gminnej oczyszczalni ścieków, to planowane wydatki "mieszane" - niedające się bezpośrednio przypisać ani do działalności niepodlegającej opodatkowaniu ani do działalności opodatkowanej. Wydatki inwestycyjne w ramach modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków wykonane na rzecz Samorządowego Zakładu Samorządowego, będą służyły zarówno dla mieszkańców Gminy (działalność opodatkowana) jak również dla Gminy i jednostek organizacyjnych Gminy.

Czy w odniesieniu do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na modernizację gminnej oczyszczalni ścieków, której współrealizatorem jest Samorządowy Zakład Budżetowy (po zakończeniu zostanie przekazana do Samorządowego Zakładu Budżetowego), Gmina powinna zastosować pre-współczynnik właściwy dla Samorządowego Zakładu Budżetowego? Czy stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT związanych z realizacją zadania pn. "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy..." na etapie realizowanych zadań inwestycyjnych: zadanie 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy); zadanie 2) budowa wodociągu dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy), jako, że zakupy (wydatki) inwestycyjne w pełni przypisane są do działalności opodatkowanej i wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych tj. do odpłatnego odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz mieszkańców, w związku z powyższym, czy Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku wykazanego w fakturach VAT, dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadań: 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy), 2) budowa wodociągu, (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania pn. "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego: 1) budowa kanalizacji (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy), 2) budowa wodociągu (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy). Po zrealizowaniu inwestycji wybudowana infrastruktura wodociągu i kanalizacji będzie stanowiła własność Gminy, na której działalność opodatkowaną będzie prowadziła jej jednostka organizacyjna - Samorządowy Zakład Budżetowy, który to będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną. Mając na uwadze powyższe Gmina, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, stoi na stanowisku, że spełnia przesłanki (art. 86 ust. 1 ustawy) warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem jest czynnym podatnikiem VAT, a zakupy jakie zostaną dokonane w związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnego odprowadzania ścieków i dostawy wody na rzecz mieszkańców. W związku z powyższym Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania: 1) budowa kanalizacji (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy), 2) budowa wodociągu w miejscowości (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina - czynny podatnik VAT - wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy. W strukturze organizacyjnej Gminy występują następujące jednostki budżetowe: Zespoły Szkół, Ośrodek Pomocy Społecznej, Dom Dziennego Pobytu oraz Samorządowy Zakład Budżetowy wykonujący zadania własne, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i od 1 stycznia 2017 r. rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. W roku 2017 Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne o nazwie "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy..." realizowanego w ramach projektu współfinansowanego z Funduszu Spójności, za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Gmina jest operatorem zadania inwestycyjnego, współoperatorem zadania Inwestycyjnego jest Samorządowy Zakład Budżetowy na rzecz, którego inwestycja jest realizowana. Beneficjentem projektu jest Gmina. Po zrealizowaniu inwestycji, wybudowana infrastruktura wodociągu i kanalizacji będzie stanowiła własność Gminy, na której działalność opodatkowaną będzie prowadziła jej jednostka organizacyjna - Samorządowy Zakład Budżetowy, który to będzie zarządzał i eksploatował wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Realizowany projekt "Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej" składa się z trzech zadań inwestycyjnych:

1.

budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy):

2.

budowa wodociągu (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy);

3.

modernizacja gminnej oczyszczalni ścieków.

Zadania inwestycyjne: 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy); 2) budowa wodociągu we wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy).

Celem zadań inwestycyjnych (1 i 2) jest rozbudowa komunalnej infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej. Zaplanowane prace nie obejmują budowy infrastruktury, która miałaby służyć własnym potrzebom Gminy, ani jej jednostkom organizacyjnym (przebieg budowlanej w ramach zadania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnym jednostkom organizacyjnym ani Gminie). Intencją budowy wodociągu i kanalizacji jest wykonywanie czynności opodatkowanych (sprzedaż usług dla mieszkańców Gminy). Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wodociągu i kanalizacji pozostaje własnością Gminy i zostanie przekazana do Samorządowego Zakładu Budżetowego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków za odpłatnością na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych: 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy); 2) budowa wodociągu we wsi (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy).

Rozpatrując poruszoną we wniosku kwestię w pierwszej kolejności wskazać należy na rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, zgodnie z którym, gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Ponadto na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 26 października 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FSP 4/15) wskazał na orzeczenie TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 i podkreślił, że w wyroku tym TSUE udzielił bardzo szczegółowych wskazówek dotyczących warunków, jakie muszą spełniać publiczne jednostki organizacyjne, aby mogły one być uznane za podatników VAT czynnych, tj. działanie we własnym imieniu i na własny rachunek, ponoszenie ryzyka gospodarczego, brak hierarchicznego podporządkowania, itp. NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina. Zatem to Gmina świadczy usługi opodatkowane i z tego powodu ma prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji orzeczenia TSUE oraz podjętej przez NSA uchwały należy uznać, że jednostki organizacyjne gminy posiadające status zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej, nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem wszelkie czynności wykonywane przez te jednostki organizacyjne na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tej jednostki (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Należy więc uznać, że jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia wspólnego rozliczania we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojej jednostki organizacyjnej, która przestała być wyodrębnionym podatnikiem - w zakresie w jakim dotyczą one podatku od towarów i usług.

Przenosząc wnioski płynące z orzeczenia C-276/14 oraz uchwały I FSP 4/15, a także wskazanych przepisów na grunt niniejszej sprawy, należy uznać, że wszelkie dokonywane po centralizacji rozliczeń czynności w ramach jednostki samorządu terytorialnego (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi oraz jednostką samorządu terytorialnego) mają charakter wewnętrzny.

Trzeba w tym miejscu zauważyć, że o kwalifikacji wydatków bezpośrednio związanych z gospodarką wodno-ściekową (czy związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą i jej jednostkami budżetowymi z tytułu dostawy wody i odbioru ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę one służą. Przykładowo dostarczanie wody i odbiór ścieków do jednostek budżetowych służy niewątpliwie realizacji zadań własnych gmin i nie podlega opodatkowaniu. Zatem, w takiej sytuacji wydatki związane z gospodarką wodno-ściekową służą również działalności jednostek organizacyjnych Gminy, które co do zasady realizują zadania własne gminy niepodlegające opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że celem zadań inwestycyjnych: 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsioraz 2) budowa wodociągu we wsi jest rozbudowa komunalnej infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej. Zaplanowane prace nie obejmują budowy infrastruktury, która miałaby służyć własnym potrzebom Gminy, ani jej jednostkom organizacyjnym (przebieg budowlanej w ramach zadania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnym jednostkom organizacyjnym ani Gminie). Intencją budowy wodociągu i kanalizacji jest wykonywanie czynności opodatkowanych (sprzedaż usług dla mieszkańców Gminy). Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wodociągu i kanalizacji pozostaje własnością Gminy i zostanie przekazana do Samorządowego Zakładu Budżetowego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług dostawy wody i odbioru ścieków za odpłatnością na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wydatki poniesione na budowę kanalizacji dla mieszkańców wsi oraz budowę wodociągu we wsi będą związane wyłącznie z wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi, bowiem jak wynika z opisu sprawy ww. sieci będą wykorzystywane jedynie do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej na rzecz mieszkańców Gminy. W opisanych przypadkach - jak wynika z wniosku - wybudowana kanalizacja we wsi oraz wodociąg we wsi nie będą jednocześnie służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT (tj. działalności jednostek organizacyjnych Gminy).

W związku z powyższym, Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadań inwestycyjnych: 1) budowa kanalizacji dla mieszkańców wsi oraz 2) budowa wodociągu we wsi - bowiem jak wynika z okoliczności sprawy - ww. wydatki będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Gminy zgodnie z którym Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących ponoszone nakłady związane z realizacją zadania inwestycyjnego: 1) budowa kanalizacji (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy), 2) budowa wodociągu (nie dotyczy jednostek gminnych i Gminy) uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań inwestycyjnych: budowa kanalizacji oraz budowa wodociągu, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na modernizację gminnej oczyszczalni ścieków wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl