0112-KDIL2-2.4012.291.2017.1.EW - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu uzbrojenia terenu w infrastrukturę drogową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.291.2017.1.EW Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu uzbrojenia terenu w infrastrukturę drogową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Uzbrojenie terenu (...) w infrastrukturę drogową (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Uzbrojenie terenu (...) w infrastrukturę drogową (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizowała projekt pn.: "Uzbrojenie terenu (...) w infrastrukturę drogową (...)". Gmina stara się o dofinansowanie z programu RPO W 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej VI Zrównoważony transport na rzecz mobilności mieszkańców nabór wniosków o dofinansowanie projektów związanych z realizacją Dróg lokalnych: Drogi powiatowe, gminne w ramach działania 6.1 Infrastruktura drogowa.

Zdarzenie przyszłe objęte wnioskiem, w dniu złożenia nie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. We wniosku aplikacyjnym podatek VAT zostanie wliczony jako koszt kwalifikowany.

Celem inwestycji jest rozbudowanie infrastruktury drogowej dla rozwoju Strefy (...).

Inwestycja została podzielona na:

ETAP V

1. Rozbudowa skrzyżowania z drogą gminną (...), obejmuje odcinek drogi krajowej o pikietażu od k.m. 5+517.58 do k.m. 6+030.74 oraz wlot drogi gminnej (do granicy pasa drogowego):

* Zaprojektowano trzywlotowe skrzyżowanie zlokalizowane ok. 150 m na północ od istniejącego wlotu drogi gminnej. Każdy z wlotów będzie trzypasowy. Zmiany te będą wymagały poszerzenia jezdni drogi krajowej do szerokości 15m.

* Na wlocie drogi gminnej zaprojektowano wyspę dzielącą, oraz wyspę kanalizującą ruch. Na drodze krajowej pasy ruchu rozdzielone będą za pomocą wysp wyniesionych oraz oznakowania poziomego.

* Na południowym wylocie drogi krajowej zaprojektowano pas dla pojazdów włączających się w ruch z drogi gminnej.

* Zaprojektowano oświetlenie drogowe na całym skrzyżowaniu (od k.m. 5+480 drogi krajowej).

* Odwodnienie jezdni zapewni jej spadek poprzeczny o wartości 2%. Spadek poprzeczny projektowanego pobocza z kruszywa wynosi 6%. Woda opadowa z korony drogi spłynie, bezpośrednio po skarpie, do rowów zlokalizowanych wzdłuż drogi krajowej. Wprowadzanie podczyszczonych ścieków do gruntu jest w tym rejonie możliwe i uzasadnione, co wykazują badania geotechniczne - grunty są dobrze przepuszczalne, a poziom wód zalega stosunkowo głęboko (ok. 3-6 m ppt.).

* Na etapie eksploatacji skrzyżowania nie przewiduje się zużycia wody ani energii.

* Tereny zielone projektowanego skrzyżowania będą zagospodarowane z wykorzystaniem zieleni niskiej, która będzie stanowiła naturalny filtr ograniczający rozprzestrzenianie się substancji zanieczyszczających na tereny sąsiednie.

2. Budowa drogi gminnej (...) na odc. ok. 800mb od skrzyżowania z DK, obejmuje odcinek drogi gminnej o pikietażu od k.m. 0+000.00 do k.m. ok. 0+802 (skrzyżowanie z drogą krajową - granica pasa drogowego drogi krajowej):

* Będzie to droga jednojezdniowa o jezdni szerokości od 7 do 14m. Od k.m. 0+000 do 0+400 zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 m przylegający do jezdni po jej prawej stronie, strona lewa ograniczona jest poboczem o szerokości 1,25m.

* Poza tym odcinkiem droga będzie miała przekrój szlakowy, z poboczem o szerokości od 1,25 do 1,5m. Skrzyżowanie w k.m. 0+813 połączy drogę gminną z drogą krajową. Skrzyżowanie to będzie użytkowane do czasu wybudowania węzła drogowego.

* Na odcinku od k.m. 0+000 do k.m. ok 0+400 odwodnienie jezdni zapewni jednostronny spadek poprzeczny o wartości 2%. Za pomocą ścieków pochodnikowych woda zostanie odprowadzona do rowów przydrożnych bezodpływowych.

* Od k.m. 0+400 do końca odcinka, tj.k.m. 0+813 jednostronny spadek poprzeczny jezdni wynosi od 2% do 4%. Pobocze z kruszywa stabilizowanego mechanicznie ma spadek poprzeczny 6%. Woda opadowa z korony drogi spływa do rowów bezodpływowych bezpośrednio po skarpie nasypu.

ETAP IV

3. Budowa drogi gminnej (...) wraz z odwodnieniem na odc. ok. 1041mb (w k.m. 1+525-2+565,66) obejmuje:

* Budowę drogi gminnej, budowę zjazdów na pola i drogi gminne, budowę ciągu pieszo - rowerowego, budowę ścieku podchodnikowego, budowę prawostronnego rowu chłonnego, budowę pasów zieleni, wycinkę kolidujących z inwestycją drzew.

* Pod ścieżką pieszo-rowerową zaprojektowano ściek podchodnikowy "korytkowy", na wysokości ścieku należy umocnić dno rowu elementem korytkowym na długości 1m, a skarpy i przeciwskarpy płytami betonowymi 50x50x7cm na podsypce cementowo - piaskowej 1:4 grub. 15cm.

* Przy zewnętrznej krawędzi ścieżki pieszo-rowerowej zaprojektowano ogrodzenie segmentowe rurowe U-12.

* Jezdnie zaprojektowano o spadku jednostronnym i=2% w kierunku ścieżki pieszo-rowerowej.

* W projekcie zaprojektowano lewostronne pobocze gruntowe utwardzone kruszywem łamanym stabilizowanym mechanicznie grub. 15cm, spadek pobocza jednostronny =6% w kierunku przyległego terenu.

* Wody opadowe z powierzchni jezdni odprowadzane będą do rowów chłonnych odprowadzane będą ściekiem pochodnikowo-skarpowym.

* Dno rowu oraz skarpy na wysokości ścieku będzie umocnione elementem korytkowym.

* Na odcinkach drogi przebiegających w wykopie przy zewnętrznej krawędzi pobocza gruntowego zaprojektowano ściek korytkowy.

* Wody opadowe ze ścieku odprowadzane będą poprzez projektowane wpusty uliczne i przykanaliki z PCV ?200 do projektowanych rowów.

* Na wysokości włączenia drogi gospodarczej w k.m. 1+919,86 umocniono skarpy, przeciwskarpy i dno rowu kostką granitową 10x10cm na podsypce cementowo piaskowej.

* Zapotrzebowanie na wodę nie wystąpi zarówno na etapie budowy jak i w trakcie eksploatacji obiektu.

ORAZ NA:

4. Przebudowa dróg gminnych, ul. A (nr...) i odcinka ul. B (nr...):

* ul. A rozpoczyna się na skrzyżowaniu z drogą gminną - k.m. 0+000 a kończy na skrzyżowaniu z drogą gminną - k.m. 1+540, natomiast odcinek ul. B objęty przebudową rozpoczyna się na skrzyżowaniu z drogą gminną - k.m. 1+540 a kończy na końcu działki nr 142/7 (początek drogi serwisowej (...)) - k.m. 1+741,50.

* Na obu ulicach projektowana jezdnia z betonu asfaltowego o szerokości jezdni 6,0m, za wyjątkiem odcinka ul. A od k.m. 0+000 (skrzyżowanie z ul....) do k.m. 0+430 (wykonywana droga łącząca z rondem na drodze wojewódzkiej), gdzie jezdnia poszerzona będzie do 7,0m. Przewidziano wykonanie nawierzchni jezdni na poszerzeniach przyjmując ruch kategorii.

* Na całej długości projektowanych dróg gminnych istniejącą warstwę ścieralną z asfaltobetonu należy sfrezować (średnia grubość 4cm). W celu podniesienia kategorii ruchu z KR3 na KR5.

* Na całej długości dróg, w celu zapobieżenia załamaniom krawędzi jezdni, zaprojektowano ograniczenie krawędzi jezdni krawężnikiem betonowym oporowym 12x25cm, ustawianym na podsypce cementowo-piaskowej i ławie betonowej z oporem z betonu C12/15.

* Przekrój poprzeczny jezdni na prostej dwustronny 2%, natomiast na łukach poziomych jednostronny zgodnie z planem sytuacyjnym. Profil podłużny jezdni taki sam jak istniejącej nawierzchni bitumicznej.

* Skrzyżowania dróg ul. A i ul. B pomiędzy sobą jak i z innymi drogami wyokrąglono łukami o promieniach od R=8,0 m do R=15,0 m zgodnie z planem sytuacyjnym.

* Na włączeniu ul. A do ul.... należy przebudować chodnik z kostki betonowej 8x10x20cm.

* Przebudowa istniejącej drogi ma na celu poprawę stanu technicznego, ograniczenie hałasu, ograniczenie emisji spalin oraz podniesienie jakości dróg gminnych. Ze względu na przyjętą nie inwazyjną technologię prowadzenia robót budowlanych, nie nastąpi wzrost szkodliwych dla środowiska oddziaływań.

* Wykonanie budowy ze względu na zły stan techniczny istniejącej nawierzchni, wpłynie na zmniejszenie zapylenia, dzięki obniżeniu oporów toczenia pojazdów nastąpi ograniczenie emisji spalin, poprawa komfortu jazdy oraz bezpieczeństwo ruchu pojazdów. Nastąpi również istotne ograniczenie hałasu, drgań i zapylenia środowiska w czasie eksploatacji drogi. W związku z realizacją inwestycji nie nastąpi pogorszenie się stanu naturalnego środowiska. Zmiany oraz uciążliwości w trakcie budowy będą krótkotrwałe o charakterze odwracalnym.

1. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

2. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 w szczególności pkt 1, 2, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

3. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę.

4. Gmina będzie właścicielem efektów projektu, w wyniku realizacji inwestycji powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

5. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT, nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy etc., gmina nie będzie osiągała w tym zakresie żadnych przychodów.

6. Zdaniem Gminy wydatki ponoszone w ramach projektu będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności własnej Gminy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W związku z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (tj. z dnia 10 maja 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 710), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, zdaniem Gminy pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego zadania nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych. Także druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona ponieważ powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT.

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy we wskazanym powyżej zakresie i będzie ogólnodostępna, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. Zdaniem Gminy, należy uznać, że przeznaczenie infrastruktury wyłącznie do nieodpłatnego korzystania na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług, w związku z tym, w zakresie realizowanego zadania Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, poniesione przez Gminę wydatki inwestycyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT więc Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków w ramach przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn.: "Uzbrojenie terenu (...) w infrastrukturę drogową (...)". Gmina stara się o dofinansowanie z programu RPO W 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej VI Zrównoważony transport na rzecz mobilności mieszkańców nabór wniosków o dofinansowanie projektów związanych z realizacją Dróg lokalnych: Drogi powiatowe, gminne w ramach działania 6.1 Infrastruktura drogowa. Celem inwestycji jest rozbudowanie infrastruktury drogowej dla rozwoju Strefy. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 w szczególności pkt 1, 2, 18 ustawy o samorządzie gminnym. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę. Wnioskodawca będzie właścicielem efektów projektu, a w wyniku realizacji inwestycji powstanie środek trwały, który będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT, nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy etc., Gmina nie będzie osiągała w tym zakresie żadnych przychodów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: "Uzbrojenie terenu (...) w infrastrukturę drogową (...)", będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Gmina nie będzie nabywać ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej Inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Bowiem Wnioskodawca realizując przedmiotową Inwestycję nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn. "Uzbrojenie terenu (...) w infrastrukturę drogową (...)" Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl