0112-KDIL2-2.4012.279.2018.1.AP - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "Oferty spędzania wolnego czasu".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.279.2018.1.AP Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "Oferty spędzania wolnego czasu".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca Stowarzyszenie realizuje zadanie.

Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez Społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 w ramach projektu grantowego "Oferty spędzania wolnego czasu".

Przedmiotem zadania jest zorganizowanie 2-dniowej wycieczki turystycznej, dla mieszkańców miejscowości, w tym członków Stowarzyszenia i ich rodzin oraz wszystkich zainteresowanych.

Informacja o zapisach na wyjazd będzie ogólnodostępna: tablice informacyjne, strona internetowa, (...).

Rekrutacja odbywać się będzie w sposób jawny, zgodnie z kolejnością zgłoszeń oraz - z jednoczesnym zachowaniem pierwszeństwa dla osób z grup defaworyzowanych, seniorów i dzieci.

Planowane zadanie obejmuje:

* zwiedzanie: Muzeum, Centrum Techniki, Zamku oraz najciekawszych miejsc;

* udział w spektaklu teatralnym;

* spotkanie z grupą Seniorów, którym Wnioskodawca zamierza zaprezentować bogactwo oraz walory przyrodnicze i kulturalne obszaru LGD poprzez przekazanie materiałów promocyjnych i prezentację multimedialną o walorach turystycznych, przyrodniczych i kulturowych obszaru Lokalnej Grupy Działania.

W projekcie planowany jest udział 30 osób, w tym osoby z grup defaworyzowanych.

Operacja obejmuje koszty:

1. Przejazdu autokarem na trasie wycieczki,

2. Ubezpieczenie grupy,

3. Usługi przewodników,

4. Zakup biletów wstępu,

5. Noclegi,

6. Wyżywienie uczestników.

Realizacja zadania propaguje i wspiera wszelkie formy spędzania aktywnie wolnego czasu. Zadanie wykorzystuje rozwiązania innowacyjne: nawiązywanie kontaktów pomiędzy grupami seniorów, wprowadzanie ich w świat kultury i sztuki, a także ukazywanie możliwości rozwoju osobistego.

Zadanie realizowane jest w celu stworzenia oferty spędzania wolnego czasu, w tym dla osób wykluczonych, dzieci i młodzieży, poprzez organizację wycieczki poszerzającej wiedzę o historii Polski a także osiągnięć techniki.

Planowany termin wycieczki - koniec września 2018 r.

Łączna wartość planowanych kosztów realizacji zadania wynosi 12.740,00 zł.

Wnioskodawca Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zadanie nie będzie generowało żadnych przychodów, a tym samym nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

Zakończenie projektu, zgodnie ze złożonym wnioskiem, planowane jest na dzień 30 listopada 2018 r.

Nabywane w ramach realizacji zadania, towary i usługi dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizowanym zadaniem przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 86 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W tym przypadku, taka sytuacja nie będzie miała miejsca, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze (ewidencji) podatników podatku VAT ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje zadanie.

Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez Społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 w ramach projektu grantowego "Oferty spędzania wolnego czasu".

Przedmiotem zadania jest zorganizowanie 2-dniowej wycieczki turystycznej, dla mieszkańców miejscowości, w tym członków Stowarzyszenia i ich rodzin oraz wszystkich zainteresowanych.

Informacja o zapisach na wyjazd będzie ogólnodostępna: tablice informacyjne, strona internetowa, (...).

Rekrutacja odbywać się będzie w sposób jawny, zgodnie z kolejnością zgłoszeń oraz - z jednoczesnym zachowaniem pierwszeństwa dla osób z grup defaworyzowanych, seniorów i dzieci.

Planowane zadanie obejmuje:

* zwiedzanie: Muzeum, Centrum Techniki, Zamku oraz najciekawszych miejsc;

* udział w spektaklu teatralnym;

* spotkanie z grupą Seniorów, którym Wnioskodawca zamierza zaprezentować bogactwo oraz walory przyrodnicze i kulturalne obszaru LGD poprzez przekazanie materiałów promocyjnych i prezentację multimedialną o walorach turystycznych, przyrodniczych i kulturowych obszaru Lokalnej Grupy Działania.

W projekcie planowany jest udział 30 osób w tym osoby z grup defaworyzowanych.

Operacja obejmuje koszty:

1. Przejazdu autokarem na trasie wycieczki,

2. Ubezpieczenie grupy,

3. Usługi przewodników,

4. Zakup biletów wstępu,

5. Noclegi,

6. Wyżywienie uczestników.

Realizacja zadania propaguje i wspiera wszelkie formy spędzania aktywnie wolnego czasu. Zadanie wykorzystuje rozwiązania innowacyjne: nawiązywanie kontaktów pomiędzy grupami seniorów, wprowadzanie ich w świat kultury i sztuki, a także ukazywanie możliwości rozwoju osobistego.

Zadanie realizowane jest w celu stworzenia oferty spędzania wolnego czasu, w tym dla osób wykluczonych, dzieci i młodzieży, poprzez organizację wycieczki poszerzającej wiedzę o historii Polski a także osiągnięć techniki.

Planowany termin wycieczki - koniec września 2018 r.

Łączna wartość planowanych kosztów realizacji zadania wynosi 12.740,00 zł.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zadanie nie będzie generowało żadnych przychodów, a tym samym nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

Zakończenie projektu, zgodnie ze złożonym wnioskiem, planowane jest na dzień 30 listopada 2018 r.

Nabywane w ramach realizacji zadania, towary i usługi dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów i/lub usług) poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl