0112-KDIL2-2.4012.267.2019.1.LS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - modernizacji przychodni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.267.2019.1.LS Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - modernizacji przychodni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono dnia 24 czerwca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług świadczącym głównie usługi medyczne, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. SPZOZ dokonuje sprzedaży opodatkowanej głównie z tytułu wynajmu pomieszczeń.

W roku 2019 Zakład pozyska środki finansowe stanowiące dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu w formie współfinansowania UE zawartej z Województwem w dniu 16 października 2018 r. We wniosku o dofinansowanie projektu podatek od towarów i usług (VAT) określony został jako wydatek kwalifikowalny. Wymogiem do uznania podatku VAT jako wydatku kwalifikowalnego jest dostarczenie interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Projekt jest zlokalizowany na terenie Województwa, w siedzibie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Poradnia specjalistyczna znajduje się w oddzielnym budynku parterowym połączonym z budynkiem administracyjnym i budynkiem oddziału chorób płuc. Projekt obejmuje przeprowadzenie kompleksowej modernizacji pomieszczeń przychodni specjalistycznej, dostosowanie pomieszczeń do obecnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych, budowlanych i sanitarnych, wymianę wszystkich okien i drzwi zewnętrznych na okna zgodne z wymaganiami ochrony cieplnej w budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych, fundamentów, posadzek i stropodachu, dostosowanie wejścia do budynku oraz pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dodatkowo w ramach projektu zostanie sfinansowany zakup sprzętu medycznego do przychodni w tym: spirometr, lampa bezcieniowa, lampa szczelinowa z wejściem na tonometr aplanacyjny, rzutnik okulistyczny, pole widzenia Hamsfreja polomierz, fotel ginekologiczny, leżanki, KTG, lampa czołowa laryngologiczna, EKG, holter EKG, aparat RTG cyfrowy, ucyfrowienie aparatu RTG, aparat USG, holter EKG dla dzieci oraz aparat EKG dla dzieci.

Szpital ponosi wydatki na realizację projektu, który będzie wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. Szpital nie dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu z uwagi na fakt, że ponoszone w ramach projektu wydatki są związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18). Tym samym w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 13 czerwca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu współfinansowanego z funduszy unijnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać w całości lub w części kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur współfinansowanych ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) z uwagi na fakt, iż zakupy te są związane ze sprzedażą zwolnioną od podatku, natomiast zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

SPZOZ świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT SPZOZ nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków, tym samym Zakład uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług świadczącym głównie usługi medyczne, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. SPZOZ dokonuje sprzedaży opodatkowanej głównie z tytułu wynajmu pomieszczeń. W roku 2019 Zakład pozyska środki finansowe stanowiące dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu, w formie współfinansowania UE zawartej z Województwem w dniu 16 października 2018 r. Projekt jest zlokalizowany na terenie Województwa, w siedzibie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Poradnia specjalistyczna znajduje się w oddzielnym budynku parterowym połączonym z budynkiem administracyjnym i budynkiem oddziału chorób płuc. Projekt obejmuje przeprowadzenie kompleksowej modernizacji pomieszczeń przychodni specjalistycznej, dostosowanie pomieszczeń do obecnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych, budowlanych i sanitarnych, wymianę wszystkich okien i drzwi zewnętrznych na okna zgodne z wymaganiami ochrony cieplnej w budynku, ocieplenie ścian zewnętrznych, fundamentów, posadzek i stropodachu, dostosowanie wejścia do budynku oraz pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo w ramach projektu zostanie sfinansowany zakup sprzętu medycznego do przychodni w tym: spirometr, lampa bezcieniowa, lampa szczelinowa z wejściem na tonometr aplanacyjny, rzutnik okulistyczny, pole widzenia Hamsfreja polomierz, fotel ginekologiczny, leżanki, KTG, lampa czołowa laryngologiczna, EKG, holter EKG, aparat RTG cyfrowy, ucyfrowienie aparatu RTG, aparat USG, holter EKG dla dzieci oraz aparat EKG dla dzieci. Szpital ponosi wydatki na realizację projektu, który będzie wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. Szpital nie dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu z uwagi na fakt, że ponoszone w ramach projektu wydatki są związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18). Tym samym w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii czy jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma on możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca wskazał, że efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Nie jest zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności nie rozstrzygano czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Kwestia ta nie była przedmiotem wniosku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu stanu faktycznego.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl