0112-KDIL2-2.4012.244.2017.1.MŁ - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.244.2017.1.MŁ Brak prawa do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem - organizacją pozarządową skupiającą 38 członków będących osobami fizycznymi. Prowadzi ona działania zarówno pomocowe jak i prewencyjne oraz działa szeroko na rzecz szerzenia kultury, sportu i turystyki w środowisku lokalnym tym samym je integrując. Stowarzyszenie zamierza obecnie uaktywnić miejscowe społeczeństwo realizując projekt pn.: "Nasze (...)". Projekt ma polegać na spotkaniu społeczności lokalnej tematycznie związany z okresem letnim, a więc żniwami oraz uprawą wiśni w okolicznych sadach. Strażacy chcą profilaktycznie zapobiegać zdarzeniom w czasie ferii, dlatego spotkania mają mieć charakter otwarty, aby wszyscy mieszkańcy społeczności lokalnej włączyli się w działania w czasie wakacji. Wnioskodawca chce umożliwić zaprezentowanie produktów miejscowych i związanych z nimi zwyczajami. W okolicy jest wiele sadów wiśniowych oraz upraw zbóż. Projekt rozpocznie się fragmentem filmu ukazującego w dawnych czasach wspólne gotowanie zupy oraz przebieg żniw. Główny festyn ma się odbyć na boisku sportowym, gdzie odbędzie się gotowanie zupy wiśniowej w kotle oraz występy i zawody w różnych konkurencjach, następnie wyjazdowe spotkanie-skansenu związanego z filmem jako nawiązanie do potraw podawanych w tej epoce, gdzie odbędzie się konkurs wiedzy oraz kulinarne degustacje. Poniesione mają być koszty gotowania zupy (makarony, kisiel, cukier oraz naczynia do wydawania), planowany jest koszt konferansjera prowadzącego festyn, koszt nagłośnienia z występem zespołu muzycznego, wynajmu ubikacji przenośnych oraz zabezpieczenia ochrony podczas festynu. Zwycięzcy w konkurencjach otrzymają nagrody rzeczowe (gospodarstwo domowe), gdzie poniesione będą koszty. Uczestnicy konkursów otrzymają napoje oraz zakupione zostaną materiały dekoracyjne oraz baner. Podczas wyjazdu zostanie poniesiony koszt autokaru dla grupy, koszt wyżywienia grupy wyjazdowej, wynajem sali, nagrody w konkursie wiedzowym i kulinarnym. Wszystkie wydatki finansowane będą dotacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach grantów. Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem - organizacją nie prowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach kosztów poniesionych w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, organizacja ma możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja jako stowarzyszenie nieprowadzące działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i jako podmiot nieuprawniony do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 w związku z art. 15 ustawy o VAT, ma prawo uznać podatek zawarty w dokonanych zakupach jako koszt kwalifkowany, podlegający w całości finansowaniu, zgodnie z wnioskiem o dotację. Stowarzyszenie nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem - organizacją pozarządową skupiającą 38 członków będących osobami fizycznymi. Prowadzi działania zarówno pomocowe jak i prewencyjne oraz działa szeroko na rzecz szerzenia kultury, sportu i turystyki w środowisku lokalnym tym samym je integrując. Stowarzyszenie zamierza obecnie uaktywnić miejscowe społeczeństwo realizując projekt pn.: "Nasze produkty tu i tam". Projekt ma polegać na spotkaniu społeczności lokalnej, tematycznie będzie związany z okresem letnim, a więc żniwami oraz uprawą wiśni w okolicznych sadach. Strażacy chcą profilaktycznie zapobiegać zdarzeniom w czasie ferii, dlatego spotkania mają mieć charakter otwarty, aby wszyscy mieszkańcy społeczności lokalnej włączyli się w działania w czasie wakacji. W okolicy jest wiele sadów wiśniowych oraz upraw zbóż. Projekt rozpocznie się fragmentem filmu ukazującego w dawnych czasach wspólne gotowanie zupy oraz przebieg żniw. Główny festyn ma się odbyć na boisku sportowym, gdzie odbędzie się gotowanie zupy wiśniowej w kotle oraz występy i zawody w różnych konkurencjach, następnie wyjazdowe spotkanie - skansenu związanego z filmem jako nawiązanie do potraw podawanych w tej epoce, gdzie odbędzie się konkurs wiedzy oraz kulinarne degustacje. Poniesione mają być koszty gotowania zupy (makarony, kisiel, cukier oraz naczynia do wydawania), planowany jest koszt konferansjera prowadzącego festyn, koszt nagłośnienia z występem zespołu muzycznego, wynajmu ubikacji przenośnych oraz zabezpieczenia ochrony podczas festynu. Zwycięzcy w konkurencjach otrzymają nagrody rzeczowe (gospodarstwo domowe), gdzie poniesione będą koszty. Uczestnicy konkursów otrzymają napoje oraz zakupione zostaną materiały dekoracyjne oraz baner. Podczas wyjazdu zostanie poniesiony koszt autokaru dla grupy, koszt wyżywienia grupy wyjazdowej, wynajem sali, nagrody w konkursie wiedzowym i kulinarnym. Wszystkie wydatki finansowane będą dotacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach grantów. Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem - organizacją nie prowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy będzie miał on prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn: "Nasze produkty (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl