0112-KDIL2-2.4011.995.2021.3.AA - Karta podatkowa - usługi mycia i konserwacji samochodów

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.995.2021.3.AA Karta podatkowa - usługi mycia i konserwacji samochodów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 12 listopada 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 4 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 17 stycznia 2022 r. (wpływ 20 stycznia 2022 r.) i 23 lutego 2022 r. (data wpływu 2 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej w zakresie introligatorstwa (PKD 18.14.Z), wyrabiania pieczątek (PKD 32.99.Z).

Chciałby Pan rozszerzyć prowadzoną działalność o świadczenie usług w zakresie:

- projektowanie, wydrukowanie/wycinanie i oklejanie/montaż grafik na pojazdach samochodach,

- przygotowanie projektu designu i oklejanie/montaż folii dekoracyjnych/kolorowych (zmiana koloru całości bądź elementów pojazdu) na pojazdach samochodowych,

- przygotowanie, wycięcie szablonów z folii solarnych - przyciemniających, oklejanie/montaż na szybach pojazdów samochodowych (ograniczenie promieniowania UV i promieniowania światła widocznego - folie solarne, folie antywłamaniowe),

- oklejanie foliami pojazdów samochodowych,

- przyciemnianie szyb pojazdów samochodowych,

- usuwanie wcześniej wykonywanych grafik i folii z pojazdów samochodowych.

W związku z tym wystąpił Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o przyporządkowanie numerów nomenklatury PKD ww. usługom. W otrzymanej z GUS-u odpowiedzi stwierdzono, że wszystkie ww. usługi mieszczą się pod PKD 45.20.Z - Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.

Ww. usługi nie będą związane z naprawą pojazdów samochodowych.

Ponadto w uzupełnieniu z 17 stycznia 2022 r. wyjaśnił Pan, że:

Przedmiotem zapytania jest opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej w 2022 r.

Będzie Pan spełniał wszystkie przesłanki określone w art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r.

Wniosek Naczelnikowi Urzędu Skarbowego związany z rozszerzeniem prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej złoży Pan po otrzymaniu interpretacji indywidualnej od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Natomiast w piśmie z 23 lutego 2022 r. dodatkowo Pan wyjaśnił, że usługi, o które zamierza Pan rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą, będą zakwalifikowane do:

- usług w zakresie antykorozyjnego zabezpieczenia pojazdów,

- usług w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz innych usług niezwiązanych z ich naprawą,

wskazanymi odpowiednio w poz. 18 i 19 załączników nr 3 i 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy usługi, o które zamierza Pan rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą zakwalifikowane do:

- usług w zakresie antykorozyjnego zabezpieczenia pojazdów,

- usług w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz innych usług niezwiązanych z ich naprawą,

wskazane odpowiednio w poz. 18 i 19 załączników nr 3 i 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie Pan mógł opodatkować na zasadach określonych w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w formie karty podatkowej?

Pytanie wynika z uzupełnienia wniosku.

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, Usługi, o które zamierza Pan rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą zakwalifikowane do:

- usług w zakresie antykorozyjnego zabezpieczenia pojazdów,

- usług w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz innych usług niezwiązanych z ich naprawą,

wskazane odpowiednio w poz. 18 i 19 załączników nr 3 i 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie Pan mógł opodatkować na zasadach określonych w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w formie karty podatkowej.

Własne stanowisko wynika z uzupełnienia do wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Z uwagi na to, że przedmiotem Pana zainteresowania jest możliwość opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 r. w formie karty podatkowej, należy odnieść się do przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Dnia 23 listopada 2021 r. została ogłoszona ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105; dalej: "ustawa zmieniająca").

Powyższe zmiany w istotny sposób wpłynęły na możliwość opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Stosownie do art. 65 ust. 1 ustawy zmieniającej:

Z dniem 1 stycznia 2022 r. podatnicy tracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym.

Zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy zmieniającej:

Wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym, uwzględnione w decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej za 2021 r. zachowują moc po wejściu w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 1, art. 36 i art. 40 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.):

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

W poz. 59 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) wymieniono jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową usługi w zakresie introligatorstwa, które Pan świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 59 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - oprawa książek, dokumentów, bloków, notesów itp., tłoczenie, złocenie i barwienie napisów i ozdób introligatorskich. Konserwowanie druków i naprawa zniszczonych kart, ksiąg i opraw. Laminowanie. Naklejanie map, plansz, planów, reprodukcji, fotografii itp. Wyrób albumów, bloków, ksiąg handlowych, klaserów itp. Wyrób ozdobnych pudeł i pudełek, etui do biżuterii, futerałów, kaset do nakryć stołowych itp. Wyrób teczek na akta, obwolut, opakowań z kartonu i papieru oraz zdobionej galanterii papierniczej. Usługowe krojenie papieru, tektury i wszelkich materiałów introligatorskich. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Z kolei w poz. 18 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową wymieniono usługi, o które Pan zamierza rozszerzyć dotychczasową działalność gospodarczą w zakresie antykorozyjnego zabezpieczenia pojazdów. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, określony został w poz. 18 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - antykorozyjne zabezpieczanie środków transportu.

Natomiast w poz. 19 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) wymieniono jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową usługi, o które Pan zamierza rozszerzyć dotychczasową działalność gospodarczą w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz inne usługi niezwiązane z ich naprawą. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 19 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Mycie i czyszczenie środków transportu. Smarowanie i wymiana oleju w środkach transportu, konserwacja podwozi oraz inne usługi niezwiązane z naprawą środków transportu.

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca uzależnia prawo do omawianej formy opodatkowania m.in. od tego, czy zakres czynności podany we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej oraz faktycznie wykonywanych w ramach prowadzonej w określonym zakresie działalności gospodarczej jest zgodny z charakterem tej działalności w sposób opisowy przedstawiony w załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)

kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)

uchylony;

3)

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7)

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Dokonując analizy cytowanych powyżej przepisów, stwierdzamy, że skorzystanie z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej w 2022 r. możliwe jest tylko na zasadzie kontynuacji stosowania takiego opodatkowania po dniu 31 grudnia 2021 r., pod warunkiem że podatnik nie zrezygnował z opodatkowania we wskazanej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracił prawa do takiego opodatkowania po ww. dniu.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a)

powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

b)

mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

W myśl art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

O zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d, należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan rozliczać się w formie karty podatkowej również w 2022 r. (prowadzi już Pan działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej w zakresie introligatorstwa) i planuje Pan rozszerzyć działalność o usługi w zakresie antykorozyjnego zabezpieczania pojazdów określone w poz. 18 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy oraz o usługi w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz inne usługi niezwiązane z ich naprawą określone w poz. 19 ww. tabeli, zatem dojdzie do kontynuacji opodatkowania w formie karty podatkowej po dniu 31 grudnia 2021 r. Tym samym będzie Pan mógł skorzystać w 2022 r. z opodatkowania w tej formie.

Reasumując - rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej o świadczenie usług wymienionych w poz. 18 i 19 załącznika nr 3 i 4 do ustawy, tj. o usługi w zakresie antykorozyjnego zabezpieczania pojazdów oraz usługi w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz innych usług niezwiązanych z ich naprawą, pozwoli Panu na opodatkowanie prowadzonej działalności w formie karty podatkowej. O zmianie rodzaju i zakresu prowadzonej działalności jest Pan zobowiązany zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl