0112-KDIL2-2.4011.916.2022.1.AA - Karta podatkowa - usługi lekarskie

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.916.2022.1.AA Karta podatkowa - usługi lekarskie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 23 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 23 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest lekarzem. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 22 października 2020 r. w zakresie usług medycznych, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Po 31 grudnia 2021 r. Wnioskodawca nie utracił prawa do opodatkowania swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Jednocześnie Wnioskodawca jest wspólnikiem i prezesem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...) prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie usług medycznych. Dodatkowo Wnioskodawca jest wspólnikiem i prezesem w drugiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie PKD 68.20.Z, tj. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, (...).

Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przy jej prowadzeniu nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest żonaty. Małżonkowie nie są objęci ustrojem małżeńskiej wspólności majątkowej, mają rozdzielność majątkową od dnia zawarcia związku małżeńskiego. Małżonka Wnioskodawcy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w tym samym zakresie - jest lekarzem, żona Wnioskodawcy jest opodatkowana kartą podatkową. Po 31 grudnia 2021 r. nie utraciła prawa do opodatkowania swoich przychodów kartą podatkową.

Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym; pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca planuje kontynuowanie stosowana opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2022 r. Wnioskodawca planuje prowadzić swoją jednoosobową działalność gospodarczą w jednym dodatkowym miejscu. Zmianę tę Wnioskodawca zamierza zgłosić zgodnie z art. 36 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Pytanie

1. Czy Wnioskodawca, prowadząc działalność gospodarczą w trzech miejscach, zachowa prawo rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej?

2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze czy zgłoszenie zmiany przez złożenie wniosku do CEIDG zawierającego informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej spełnia wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy - odniesieniu do pytania nr 1 - prowadzenie działalności gospodarczej w trzech miejscach nie spowoduje utraty przez niego prawa do opodatkowania swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: u.z.p.d.) mogą podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli prowadzą działalność w zakresie wolnych zawodów, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Jednocześnie art. 25 ust. 1 u.z.p.d. wskazuje, iż warunkiem dla możliwości skorzystania przez podatników z opodatkowania kartą podatkową jest spełnienie określonych warunków:

1)

kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)

(uchylony);

3)

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres tego wniosku dotyczy natomiast pytania o zwiększenie ilości miejsc prowadzenia działalności gospodarczej. Odnieść można się do art. 36 u.z.p.d., który informuje o obowiązkach informacyjnych wobec naczelnika urzędu skarbowego:

1. Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:

1)

o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a)

powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

b)

mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

Odnieść zatem należy się w pierwszej kolejności do kwestii zmiany miejsca prowadzenia działalności. Ustawa nie przewiduje zwiększenia ilości miejsc prowadzenia działalności, natomiast uznać można, iż jest to zmiana, która nosi przesłanki do zakwalifikowania jako zmiana miejsca prowadzenia działalności wymieniona w powyższym przepisie. W związku z powyższym w myśl art. 36 ust. 7 u.z.p.d. Wnioskodawca powinien w ciągu 7 dni zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej.

Pytanie zadane we wniosku dotyczy zdarzenia przyszłego i zwiększenie ilości miejsc prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej odbędzie się dopiero po otrzymaniu indywidualnej interpretacji w tym zakresie. Będzie ona miała bowiem wpływ na dalsze działania Wnioskodawcy.

Stosownie do treści art. 40 ust. 1 pkt 1 i 3 u.z.p.d., w sytuacji gdy podatnik poda, we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, dane niezgodne ze stanem faktycznym, powodujące nieuzasadnione zastosowanie opodatkowania w tej formie, bądź ustalenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej w kwocie niższej od należnej, lub nie zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w art. 36 ust. 7 u.z.p.d., o zmianach powodujących utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej albo mających wpływ na podwyższenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej, bądź w zawiadomieniu poda dane w tym zakresie niezgodne ze stanem faktycznym, naczelnik urzędu skarbowego stwierdza wygaśnięcie decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

W przypadku zwiększenia ilości miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zmiana ta zostanie zgłoszona w ustawowym terminie oraz z dochowaniem wszelkich niezbędnych formalności.

Wnioskodawca utraciłby bowiem prawo do rozliczenia w ramach karty podatkowej, gdyby zmiana nie została zgłoszona. Potwierdza to Wyrok WSA w Szczecinie z 20 sierpnia 2020 r., I SA/Sz 302/20, LEX nr 3055454:

Jeżeli podatnik nie zawiadomił organu o zmianie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to skutkuje to utratą prawa do korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej. Ustawodawca bowiem nie pozostawił tutaj organowi podatkowemu swobody decyzyjnej (uznania administracyjnego), lecz w przypadku ustalenia zmiany stanu faktycznego w stosunku do zgłoszonego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej i braku zawiadomienia organu o tym fakcie, zobowiązuje organ do wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w Wyroku z 14 czerwca 2022 r., II FSK 2840/19, LEX nr 3368629:

Z art. 36 ust. 7 u.z.p.d.o.f. wynika, że o zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej. Nie może za takie zgłoszenie być uznane złożenie deklaracji PIT-4R, czy PIT-11, których cel jest zupełnie inny.

W obowiązującym stanie prawnym nie ma natomiast przesłanek, by zmiana w postaci zwiększenia ilości miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, która zostanie w ciągu 7 dni od dnia jej zaistnienia przekazana do naczelnika urzędu skarbowego, w postaci złożenia informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej, spowodowała utratę przez Wnioskodawcę prawa do rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy - odniesieniu do pytania nr 2 - złożenie wniosku do CEIDG zawierającego informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej spełnia wymóg formalny zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 u.z.p.d.

Zgodnie z art. 36 ust. 7 u.z.p.d.: o zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d, należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Odnosząc się do przepisów Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (dalej jako: u.c.e.i.d.g.) w kontekście złożenia informacji, o której mowa w art. 36 ust. 7 u.z.p.d. należy skupić się na art. 6 ust. 2 u.c.e.i.d.g., zgodnie z którym wpisem do CEIDG jest również wykreślenie przedsiębiorcy albo zmiana wpisu. Z kolei art. 6 ust. 4 pkt 3 u.c.e.i.d.g. informuje, iż do wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może dołączyć żądanie przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo rezygnacji z wybranej formy opodatkowania lub informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej.

W związku z powyższym nie ma prawnych przeciwwskazań, aby Wnioskodawca zgłosił zmianę, której dotyczy ten wniosek, poprzez złożenie wniosku do CEIDG zawierającego informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej. Spełniony zostanie również wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że 23 listopada 2021 r. została ogłoszona ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105; dalej: ustawa zmieniająca). Zmiany te miały istotny wpływ na możliwość opodatkowania działalności w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy zmieniającej:

Z dniem 1 stycznia 2022 r. podatnicy tracą prawo do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 65 ust. 2 ustawy zmieniającej:

Wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu dotychczasowym, uwzględnione w decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej za 2021 r. zachowują moc po dniu poprzedzającym wejście w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 1, art. 36 i art. 40 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Zgodnie natomiast z art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)

kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)

(uchylony);

3)

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników.

Z analizy powołanych regulacji prawnych wynika, że w związku z nowym brzmieniem przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. podatnicy nie mogą dokonać wyboru formy opodatkowania w prowadzonej działalności kartą podatkową. Korzystanie z opodatkowania przychodów w działalności w formie karty podatkowej możliwe jest tylko na zasadzie kontynuacji stosowania opodatkowania w tej formie po 31 grudnia 2021 r., pod warunkiem że podatnik nie zrezygnuje z opodatkowania w tej formie po 31 grudnia 2021 r. i nie utraci prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu. Wnioski o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, uwzględnione w decyzji naczelnika urzędu skarbowego ustalającej wysokość podatku dochodowego w tej formie za 2021 r., zachowują moc po dniu poprzedzającym wejście w życie ustawy zmieniającej.

We wniosku wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług medycznych, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Po 31 grudnia 2021 r. nie utracił Pan prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej. Jest Pan również wspólnikiem i prezesem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością świadczącej usługi medyczne oraz wspólnikiem i prezesem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zajmującej się wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Pana małżonka prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w tym samym zakresie, opodatkowaną kartą podatkową - jest lekarzem. Po 31 grudnia 2021 r. Pana małżonka nie utraciła prawa do opodatkowania swoich przychodów kartą podatkową.

Planuje Pan prowadzić swoją działalność w dodatkowych miejscach. Zmianę tę zgłosi Pan zgodnie z art. 36 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku tym powziął Pan wątpliwość, czy w związku ze zwiększeniem ilości miejsc prowadzenia usług zachowa Pan prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej oraz czy może Pan zgłosić tę zmianę na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Na podstawie cytowanych powyżej przepisów oraz przedstawionych we wniosku informacji stwierdzam, że skorzystanie z możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w cytowanym uprzednio art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera przepisów, na mocy których zmiana miejsca prowadzenia działalności (tu: zwiększenie ilości miejsc prowadzenia działalności) powodowałaby utratę przez podatnika prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Zaznaczam jednak, że zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:

1)

o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a)

powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

b)

mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji;

2)

o likwidacji prowadzonej działalności.

W myśl art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

O zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d, należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z przepisu tego wynika, że zmiana miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wymaga zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania tej okoliczności. Ustawodawca przewidział możliwość złożenia informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej także na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W związku z tym wskazuję, że okoliczność zwiększenia miejsc prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej nie spowoduje utraty przez Pana prawa do korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej. Jednocześnie zmianę tę może Pan zgłosić na podstawie przepisów ustawy o CEIDG, co wynika z art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych

Zatem w celu kontynuacji opodatkowania w formie karty podatkowej konieczne jest zgłoszenie w ustawowym terminie zmiany miejsca prowadzenia działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Reasumując - zwiększając ilość miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, zachowa Pan prawo rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Zgłoszenie tej zmiany może nastąpić przez złożenie wniosku na podstawie przepisów ustawy CEIDG, co wynika z art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że poprawność zgłoszenia zmian we wniosku o zastosowanie karty podatkowej podlega weryfikacji przez urząd skarbowy.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Pana orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że - moim zdaniem - tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl