0112-KDIL2-2.4011.82.2019.2.MC - PIT w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.82.2019.2.MC PIT w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box):

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzenia dodatkowego,

* jest prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek - uzupełniony pismem z 17 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług IT.

W ramach prowadzonej działalności tworzone jest oprogramowanie na zamówienie i zgodnie z wymaganiami klienta. Prawa autorskie oraz prawa własności intelektualnej do stworzonych programów komputerowych stanowiących utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231, z późn. zm., dalej jako "prawo autorskie") w ramach uzgodnionego wynagrodzenia przenoszone są na rzecz zamawiających (zleceniodawców).

Bezpośrednim zleceniodawcą Wnioskodawcy jest polska firma informatyczna realizująca zlecenia na rzecz podmiotów, które zamawiają oprogramowanie dedykowane dla ich potrzeb. Świadczenie przez Wnioskodawcę usług informatycznych odbywa się zgodnie z ogólnymi warunkami współpracy zamawiającego oprogramowanie oraz szczegółową umową obejmującą świadczenie usług w ramach konkretnych projektów. Wnioskodawca aktualnie świadczy usługi w ramach projektu obejmującego stworzenie dużej platformy finansowej (kredytowej), która będzie udostępniała swoje funkcjonalności wszystkim organizacjom bankowym oraz inwestorom na terytorium (...) (kraj Unii Europejskiej).

Zgodnie z założeniami platforma, którą w ramach świadczonych usług współtworzy Wnioskodawca, będzie wykorzystywana przez banki do udzielania kredytów oraz pożyczek.

Z platformy oprócz banków będą korzystać również inne podmioty zainteresowane udostępnieniem swojego kapitału na potrzeby kredytów i pożyczek udzielanych przez banki poprzez platformę.

Tworzona w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług platforma będzie oferowała korzystającym następujące funkcjonalności:

1.

wyszukiwanie poszczególnych rodzajów pożyczek lub kredytów,

2.

przyznawanie wybranych pożyczek lub kredytów zainteresowanym,

3.

kalkulowanie najbardziej optymalnych wariantów dla klienta,

4.

ocenę ryzyka finansowego,

5.

analizę hipotek na danej nieruchomości oraz zadłużenia klienta,

6.

prognozowanie okresu kredytowania.

Z punktu widzenia technologicznego projekt wykorzystuje najnowszą wersję (...) i jest oparty o architekturę tzw. mikroserwisów (Rest).

Dzięki takiemu rozwiązaniu projekt ma umożliwiać późniejszą rozbudowę, jak również łatwiejsze utrzymanie. Nad bezpieczeństwem i niezawodnością projektu czuwa zbiór zaprogramowanych testów automatycznych, które wchodzą w skład autorskich frameworków testowych. Frameworki są napisane przy użyciu najnowszych bibliotek (...), takich jak: (...) oraz autorskich rozwiązań w zależności od serwisu. Interfejs użytkownika jest zaprogramowany w najnowszej wersji (...) i umożliwia dostęp do systemu przez platformy stacjonarne, jak i mobilne.

Dzięki platformie mieszkańcy (...) uzyskają lepsze warunki i możliwości dostępu do środków finansowych w postaci kredytów hipotecznych oraz pożyczek przeznaczonych na różne cele inwestycyjne. Zoptymalizowane kalkulacje pomogą wybrać najlepsze rozwiązania dla klientów, spełniając jednocześnie ich potrzeby. Ostatecznym odbiorcą platformy jest bank, któremu zaufała większość obywateli (...), co wskazuje na rzetelność i stabilność organizacji.

W związku z powyższym używanie platformy wpłynie na rozwój gospodarczy kraju i poprawi standard życia jego obywateli, którzy skorzystają z funkcjonalności platformy. Inwestorom zaś da możliwość wykorzystania swojego kapitału, który za pośrednictwem platformy może zostać przeznaczony na rozwój różnych gałęzi gospodarki obejmujących m.in.:

1.

budownictwo mieszkaniowe, użyteczności publicznej i komercyjne;

2.

prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej praktycznie we wszystkich dziedzinach;

3.

inwestycje w dowolnych obszarach, których finansowaniem będą zainteresowane banki i ich klienci;

4.

otwieranie nowych spółek przez obywateli kraju, w związku z łatwiejszą możliwością finansowania kosztów działalności;

5.

finansowanie prywatnych placówek edukacyjnych, sprzętu oraz środków dydaktycznych.

Początkowo platformę będą obsługiwać pracownicy banku podczas przyjmowania interesariuszy. Planowany rozwój funkcjonalności platformy obejmuje możliwość korzystania z niej przez samych zainteresowanych uzyskaniem finansowania bezpośrednio. Platforma jest rozwojowa i pozwala na komunikowanie się z różnymi systemami bankowymi, umożliwiając transfer informacji pomiędzy nimi.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach zawartych umów szczegółowych zgodnie z ogólnymi warunkami współpracy aktualnego zlecającego będą stanowić, zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm. - "ustawa PIT"), działalność badawczo-rozwojową. Dzięki tworzonemu przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartymi umowami oprogramowaniu, bank oraz ich klienci otrzymają dostęp do nowoczesnego, indywidualnie dostosowanego do ich wymagań systemu informatycznego. Umożliwi on udzielanie kredytów powiązanych z optymalnym wykorzystaniem środków finansowych przez inwestorów zainteresowanych ich udostępnianiem, za pośrednictwem platformy.

Efektem usług świadczonych przez Wnioskodawcę będzie autorski kod programu komputerowego implementujący wymagane funkcjonalności zgodnie z nowoczesnymi standardami kodowania oraz dokumentacja i wyniki analiz.

Stworzone przez Wnioskodawcę programy komputerowe podlegają, jako utwory lub ich części, ochronie na podstawie art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawa autorskiego.

Zgodnie z zawartymi umowami, w ramach których projektowane i tworzone jest wyżej wymienione oprogramowanie, autorskie prawa majątkowe całkowicie przechodzą na zamawiającego, a otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz za nieograniczone w czasie i terytorium korzystanie i rozporządzanie tym oprogramowaniem na polach eksploatacji odnoszących się do oprogramowania.

Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy płatne jest według stawki godzinowej. Umowa będąca podstawą świadczenia usług będących przedmiotem niniejszego wniosku przewiduje wynagrodzenie dodatkowe na warunkach określonych w zawartej umowie.

Autorskie prawa do programów komputerowych zaliczone przez ustawę o PIT do kategorii kwalifikowanych praw własności intelektualnej Wnioskodawca wykazuje w odrębnej ewidencji prowadzonej w arkuszu kalkulacyjnym zawierającym comiesięczne zestawienie dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki dotyczące projektu kwalifikowanego obejmującego tworzenie oprogramowania w ramach zawartej umowy, zgodnie z obowiązkami, o których mowa w art. 30cb ustawy PIT.

Opisane zestawienie jest sporządzane na koniec każdego miesiąca, narastająco aż do momentu ukończenia prac nad programem będącym przedmiotem umowy. W ww. ewidencji zostaną wyodrębnione koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy PIT.

Wyodrębnione w powyższy sposób przychody i koszty pozwalają na obliczenie dochodu (straty) przypadające na każde wyodrębnione kwalifikowane prawo własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielono odpowiedzi na następujące pytania.

Według jakiej formy Wnioskodawca opodatkowuje przychody uzyskane z działalności gospodarczej; w przypadku zasad ogólnych bądź podatku liniowego - należy wskazać, czy Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów?

Przychody i koszty dotyczące prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej ewidencjonowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dochody osiągane z tej działalności opodatkowane są według 19% liniowej stawki podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są (będą) związane z nabywaniem, łączeniem, kształtowaniem i wykorzystaniem aktualnie dostępnej wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów lub procesów i nie stanowią (będą stanowić) rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych oraz innych operacji w toku?

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tworzenia oprogramowania opisanego we wniosku prowadzą do stworzenia całkowicie nowego oprogramowania o nowych funkcjonalnościach, które aktualnie nie są powszechnie wykorzystywane. Prace Wnioskodawcy w tym zakresie nie mają charakteru rutynowego i nie stanowią zmian w istniejącym już oprogramowaniu. Czynności podejmowane, o których mowa we wniosku, mają również na celu zwiększenie zasobów wiedzy i wykorzystanie ich do tworzenia nowych zastosowań.

Czy wytwarzanie przez Wnioskodawcę oprogramowania stanowi (będzie stanowić) przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wyraz własnej twórczości intelektualnej)?

Oprogramowanie tworzone przez Wnioskodawcę stanowi i będzie stanowić przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Wynika to z faktu, że zamawiający określił cele, które mają być realizowane z wykorzystaniem stworzonego przez Wnioskodawcę oprogramowania. Zarówno koncepcja tworzenia oprogramowania, jak i sam proces programowania są i będą wynikiem osobistej twórczości intelektualnej Wnioskodawcy.

Czy Wnioskodawca jest (będzie) twórcą/współtwórcą wytwarzanego oprogramowania w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?

W związku z okolicznościami wskazanymi w odpowiedzi na pytanie nr 3 (indywidualny i twórczy charakter czynności wykonywanych w ramach tworzenia oprogramowania) Wnioskodawca będzie twórcą oraz współtwórcą oprogramowania jednocześnie będącego utworem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Czy wskazane w opisie wynagrodzenie dodatkowe to wynagrodzenie za przeniesienie na rzecz zamawiającego praw autorskich do programu komputerowego, czy też stanowi ono dodatkowe wynagrodzenie za inne czynności niż przeniesienie praw autorskich - jakie?

Wynagrodzenie dodatkowe przewidziane w umowie nie stanowi wynagrodzenia za przeniesienie na rzecz zamawiającego praw autorskich do programu komputerowego. Wynagrodzenie to stanowi wynagrodzenie za pozostanie w projekcie i kontynuację pracy nad oprogramowaniem. Jest to bonus lojalnościowy wypłacany po przepracowaniu pełnego roku, równowarty 40-krotności stawki godzinowej. Natomiast cała pozostała praca wiąże się ściśle z pracą twórczą, o której mowa we wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód z autorskiego prawa do programu komputerowego wytworzonego przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności w ramach zawartej umowy oraz zgodnie z ogólnymi warunkami opisu zlecenia kwalifikuje się do zastosowania preferencyjnego opodatkowania w wysokości 5%?

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe będzie zastosowanie 5% stawki podatku dochodowego na podstawie art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy PIT dla dochodu uzyskanego z tytułu przeniesienia autorskiego prawa do wytworzonego przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności w ramach umowy i ogólnych warunków współpracy programu komputerowego.

Stworzony program komputerowy będzie podlegać ochronie na podstawie art. 74 prawa autorskiego. Całość autorskich praw majątkowych do programu komputerowego wytworzonego w ramach umowy przechodzi na zamawiającego z chwilą otrzymania wynagrodzenia.

Działalność Wnioskodawcy związana z tworzeniem programu komputerowego stanowi, zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy PIT, działalność badawczo-rozwojową, ponieważ dzięki tworzonemu przez Wnioskodawcę oprogramowaniu w pierwszym okresie stosowania oprogramowania banki, a w późniejszym inni uczestnicy rynku, otrzymają dostęp do nowoczesnego, indywidualnie dostosowanego do ich wymagań, nowoczesnego systemu informatycznego, oferującego lepsze warunki i możliwości dostępu do środków finansowych w postaci kredytów hipotecznych oraz pożyczek przeznaczonych na różne cele inwestycyjne. Zoptymalizowane kalkulacje pomogą wybrać najlepsze rozwiązania dla klientów, spełniając jednocześnie ich potrzeby, co wpłynie na rozwój gospodarczy kraju i poprawi standard życia jego obywateli, którzy skorzystają z funkcjonalności platformy, a inwestorom zaś da możliwość wykorzystania swojego kapitału, który za pośrednictwem platformy może zostać przeznaczony na rozwój różnych gałęzi gospodarki obejmujących m.in.:

1.

budownictwo mieszkaniowe, użyteczności publicznej i komercyjne;

2.

prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej praktycznie we wszystkich dziedzinach;

3.

inwestycje w dowolnych obszarach, których finansowaniem będą zainteresowane banki i ich klienci;

4.

otwieranie nowych spółek przez obywateli kraju, w związku z łatwiejszą możliwością finansowania kosztów działalności;

5.

finansowanie prywatnych placówek edukacyjnych, sprzętu oraz środków dydaktycznych.

Efektem pracy będzie autorski kod programu komputerowego implementujący wymagane funkcjonalności zgodnie z nowoczesnymi standardami kodowania, dokumentacja i wyniki analiz. Dane zbierane w trakcie eksploatacji systemu mogą posłużyć w celach badawczo-naukowych, umożliwiając tym samym późniejsze wyciąganie wniosków na podstawie analizy zebranych informacji (danych), np. ile jest podmiotów zainteresowanych pozyskaniem poszczególnych rodzajów finasowania na określonym obszarze.

Wnioskodawca będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Kwalifikowane prawa własności intelektualnej Wnioskodawca będzie wykazywał w odrębnej ewidencji prowadzonej w arkuszu kalkulacyjnym, zawierającym comiesięczne zestawienie dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki dotyczące projektu obejmującego tworzenie oprogramowania w ramach opisu zlecenia, zgodnie z obowiązkami, o których mowa w art. 30cb ustawy PIT, narastająco aż do momentu ukończenia prac nad programem będącym przedmiotem opisu zlecenia. W ww. ewidencji zostaną wyodrębnione koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy PIT.

W oparciu o umowę oraz opis warunki współpracy z zamawiającym wynagrodzenie (przychód) Wnioskodawcy będzie wyliczane na podstawie przepracowanych godzin (albo zakończonych etapach projektu), z którego będzie wynikało, jaka jest należność za wytworzony program komputerowy, a tym samym za autorskie prawa do niego. Tak wyodrębnione przychody i koszty pozwalają na obliczenie dochodu (straty) przypadającej na każde wyodrębnione kwalifikowane prawo własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box):

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzenia dodatkowego,

* jest prawidłowe - w pozostałej części.

Przedsiębiorcy osiągający dochody generowane przez prawa własności intelektualnej od 1 stycznia 2019 r. mogą korzystać z preferencyjnej stawki w podatku dochodowym. Na podstawie art. 1 pkt 25 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 30ca i art. 30cb.

Zgodnie z art. 30ca ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.): podatek od osiągniętego przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 30ca ust. 2 ww. ustawy: kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są:

1.

patent,

2.

prawo ochronne na wzór użytkowy,

3.

prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,

4.

prawo z rejestracji topografii układu scalonego,

5.

dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,

6.

prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu,

7.

wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2018 r. poz. 432),

8. autorskie prawo do programu komputerowego - podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.

Podstawę opodatkowania stanowi suma kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej osiągniętych w roku podatkowym (art. 30ca ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 30ca ust. 4 tej ustawy: wysokość kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej ustala się jako iloczyn dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągniętego w roku podatkowym i wskaźnika obliczonego według wzoru:

(a + b) * 1,3

- --------------

a + b + c + d

w którym poszczególne litery oznaczają koszty faktycznie poniesione przez podatnika na:

a - prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej,

b - nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 3,

c - nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4,

d - nabycie przez podatnika kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

Do kosztów, o których mowa w ust. 4, nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, w szczególności odsetek, opłat finansowych oraz kosztów związanych z nieruchomościami (art. 30ca ust. 5 ww. u stawy).

W myśl art. 30ca ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: w przypadku gdy wartość wskaźnika, o którym mowa w ust. 4, jest większa od 1, przyjmuje się, że wartość ta wynosi 1.

Zgodnie natomiast z art. 30ca ust. 7 powołanej ustawy: dochodem (stratą) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 dochód (strata) z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:

1.

z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;

2.

ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;

3.

z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;

4.

z odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.

W myśl art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatnicy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30ca są obowiązani:

1.

wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach rachunkowych;

2.

prowadzić księgi rachunkowe w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;

3.

wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu;

4.

dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej - w przypadku gdy podatnik wykorzystuje więcej niż jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2 i 3;

5.

dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do tego produktu lub tej usługi albo do tych produktów lub tych usług - w przypadku gdy podatnik wykorzystuje jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej lub większą liczbę tych praw w produkcie lub usłudze albo w produktach lub usługach, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2-4.

Na podstawie art. 30cb ust. 2 tej ustawy: podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazują informacje, o których mowa w ust. 1, w odrębnej ewidencji.

Stosownie do art. 30cb ust. 3 ww. ustawy: w przypadku gdy na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji, o której mowa w ust. 2, nie jest możliwe ustalenie dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

Powyższe przepisy wprowadzają korzystne rozwiązania podatkowe dla przedsiębiorców, którzy uzyskują dochody z komercjalizacji wytworzonych lub rozwiniętych przez nich praw własności intelektualnej, tzw. Innovation Box. W tym zakresie wpisują się one w realizację "Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju", "Strategii na rzecz doskonałości naukowej, nowoczesnego szkolnictwa wyższego, partnerstwa z biznesem i społecznej odpowiedzialności nauki" oraz "Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" w obszarze innowacyjności. Znowelizowane przepisy mają prowadzić do wzrostu zainteresowania pracami badawczo-rozwojowymi prowadzonymi w Polsce oraz stanowić swoiste "zamknięcie" łańcucha wartości związanego z procesem tworzenia i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań będących efektem prac badawczo-rozwojowych.

Należy także wskazać, że powyższe regulacje polegają na preferencyjnym opodatkowaniu 5% stawką podatkową dochodów uzyskiwanych przez podatnika z praw własności intelektualnej, których podatnik jest właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem lub posiada prawa do korzystania z nich na podstawie umowy licencyjnej i które są chronione na podstawie obowiązującego prawa krajowego lub międzynarodowego przez m.in. patent, dodatkowe prawo ochronne na wzór użytkowy, czy prawo z rejestracji wzoru przemysłowego, zwane "kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej".

Możliwość skorzystania z ulgi Innovation Box ma miejsce również w sytuacji, gdy podatnik dokona zakupu kwalifikowanych praw własności intelektualnej, o których mowa powyżej, pod warunkiem że następnie poniesie on koszty związane z rozwojem lub ulepszeniem nabytego prawa.

Dochodem kwalifikującym się do ulgi Innovation Box jest dochód uzyskany z tytułu należności/opłat licencyjnych lub innych należności związanych z wykorzystywaniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, dochód ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jak również, co istotne, dochód z tego aktywa uwzględniony w cenie sprzedaży lub usługi określany na zasadzie ceny rynkowej.

Warunkiem koniecznym dla skorzystania z omawianej preferencji jest wymóg prowadzenia przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej bezpośrednio związanej z wytworzeniem, komercjalizacją, rozwojem lub ulepszeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, co stanowi wyraz realizacji zasady nexus. Poziom dochodu kwalifikowanego do zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania będzie wyliczany przy zastosowaniu formuły (wzoru) wynikającej z raportu nr 5 BEPS. Przewidziano także możliwość zlecenia wykonania prac badawczo-rozwojowych innym podmiotom zarówno niepowiązanym, jak i powiązanym.

Należy podkreślić, że stosowanie tej ulgi (niższej stawki podatku do kwalifikowanych dochodów) będzie prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Jest to o tyle istotne, gdyż z korzystaniem z ulgi wiążą się, bądź co bądź, dodatkowe obowiązki po stronie podatników, w szczególności obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na monitorowanie i śledzenie efektów prac badawczo-rozwojowych.

Podatnik będzie miał możliwość stosowania niniejszej ulgi przez cały okres trwania ochrony prawnej kwalifikowanych praw własności intelektualnej. W przypadku tych aktywów, które podlegają procedurze zgłoszenia/rejestracji, podatnik będzie mógł skorzystać z preferencji podatkowej od momentu zgłoszenia lub złożenia wniosku o rejestrację (obowiązek zwrotu kwoty ulgi w przypadku wycofania wniosku, odmowy udzielenia prawa lub odrzucenia wniosku o rejestrację).

Odnosząc powyższe przepisy podatkowe do przedstawionego opisu sprawy, należy wskazać, że:

1. Wnioskodawca tworzy oprogramowanie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, wykonuje to w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej spełniającej definicję zawartą w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2. oprogramowanie stanowi utwór podlegający ochronie prawnej na podstawie art. 74 ustawy oprawie autorskim i prawach pokrewnych,

3. Wnioskodawca prowadzi na bieżąco odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencję, zgodnie z wymogami wskazanymi w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

4. Wnioskodawca przenosi autorskie prawa majątkowe do powstałych utworów,

5. z tytułu zawartej umowy Wnioskodawca otrzymuje:

* wynagrodzenie z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz za nieograniczone w czasie i terytorium korzystanie i rozporządzanie tym oprogramowaniem na polach eksploatacji odnoszących się do oprogramowania, * wynagrodzenie dodatkowe, które nie stanowi wynagrodzenia za przeniesienie na rzecz zamawiającego praw autorskich do programu komputerowego. Wynagrodzenie to stanowi wynagrodzenie za pozostanie w projekcie i kontynuację pracy nad oprogramowaniem. Jest to bonus lojalnościowy wypłacany po przepracowaniu pełnego roku, równowarty 40-krotności stawki godzinowej.

Należy także wskazać, że oprogramowanie - definiowane jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów - podlega ochronie jak utwór literacki z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.). Stąd oprogramowanie może być uznane za kwalifikowane IP, w świetle art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

Zgodnie z art. 74 ust. 2 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.

Mając powyższe na uwadze, dochód z tytułu wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych do opisanego przez Wnioskodawcę oprogramowania, które stanowi utwór prawnie chroniony i zostało wytworzone w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, kwalifikuje się do dochodów z kwalifikowanego IP w rozumieniu art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 30ca ust. 7 pkt 2 tej ustawy wskazano bowiem, że dochodem z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest dochód w zakresie, w jakim został osiągnięty z sprzedaży kwalifikowanego IP. To oznacza, że w tej części Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z tego tytułu wg stawki 5%.

Z kolei wynagrodzenie dodatkowe, które Wnioskodawca otrzymuje za pozostanie w projekcie i kontynuację pracy nad oprogramowaniem (bonus lojalnościowy) nie mieści się w zamkniętym katalogu dochodów (strat) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wymienionych art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do tej części wynagrodzenia Wnioskodawca nie może stosować 5% preferencyjnej stawki podatku.

Reasumując - w niniejszej sprawie preferencyjna 5% stawka podatku ma zastosowanie jedynie do wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich do wytwarzanego oprogramowania podlegającego ochronie na podstawie art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Natomiast w odniesieniu do wynagrodzenia dodatkowego należy wskazać, że Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość stosowania preferencyjnej 5% stawki podatku.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. Ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. Ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl