0112-KDIL2-2.4011.815.2023.2.MC - Ulga na robotyzację

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.815.2023.2.MC Ulga na robotyzację

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 20 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 stycznia 2024 r. (wpływ 31 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą (...). Firma jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od całości osiąganych dochodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według stawki liniowej 19%.

Przedmiotem przeważającej działalności firmy jest produkcja (...). Szczególnie jednak produkuje się donice ogrodowe w różnych wymiarach, podesty oraz kwietniki. Odbiorcami produktów w większości podmioty z innych krajów UE, wytwarzane u Pana produkty trafiają głównie na rynek (...).

Proces produkcyjny przebiega u Pana kompleksowo. (...)

W związku z rozwojem działalności gospodarczej i usprawnianiem procesu produkcyjnego donic ogrodowych firma stale usprawnia i automatyzuje swoją produkcję. W bieżącym roku zdecydował Pan o nabyciu robota przemysłowego - maszyny (...) (robot nr 1) oraz automatycznej linii do pakowania doniczek (robot nr 2). Roboty zostały zakupione ze środków własnych, które nie zostały zwrócone w żadnej formie.

Przedmiotowy robot wraz z linią do pakowania doniczek zostały zakwalifikowane, ze względu na swoje przeznaczenie, w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych jako określony symbolem "489" (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). Środki trwałe po przyjęciu do użytkowania będą amortyzowane od br. i w kolejnych latach, obciążając koszty uzyskania przychodów.

Robot nr 01 został nabyty jako fabrycznie nowy i zgodnie z opisem producenta przeznaczony jest do automatycznego montażu drewnianych elementów bryłowych, wyrobów ogrodowych. Urządzenie przeznaczone jest do (...). Robot został zaprojektowany do pracy o charakterze cyklicznym. Został wyposażony w komputer przemysłowy z możliwością programowania pozycji wbijania. Kiedy w jednym gnieździe montażowym operator uzupełnia formę, w drugim gnieździe ramię sterowane numerycznie wbija złącza w montowany element.

Sekwencja pracy maszyny (robot nr 01):

(...)

Robot nr 02 to również urządzenie fabrycznie nowe, zaprojektowane jako automatyczna linia pakowania doniczek. (...).

W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na następujące pytania:

W którym miesiącu 2023 r./2024 r. opisane we wniosku - maszyna (...) (dalej: robot nr

1)

oraz automatyczna linia do pakowania doniczek (dalej: robot nr

2)

zostały/zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych?

Maszyna (...) (dalej: robot nr

1)

została wprowadzona do ewidencji środków trwałych dnia 30 września 2023 r., automatyczna linia do pakowania doniczek (dalej: robot nr

2)

- zamówienie w realizacji, wyznaczono nowy termin montażu na koniec marca 2024 r.

Czy informacja wskazana przez Pana we wniosku, że "Robot nr 01 został nabyty jako fabrycznie nowy i zgodnie z opisem producenta przeznaczony jest do automatycznego montażu drewnianych elementów bryłowych, wyrobów ogrodowych", oznacza, że robot nr 1 jest automatycznie sterowaną maszyną; jeżeli nie, proszę wskazać, czy robot 1 jest automatycznie sterowaną maszyną?

Tak, robot nr 01 jest automatycznie sterowaną maszyną.

Czy informacja wskazana przez Pana we wniosku w odniesieniu do robota nr 1, że "Narzędzia mogą poruszać się w trzech osiach", oznacza, że robot nr 1 jest maszyną o co najmniej 3 stopniach swobody; jeżeli nie, proszę wskazać, czy robot nr 1 jest maszyną o co najmniej 3 stopniach swobody?

Tak, robot nr 01 jest maszyną o co najmniej 3 stopniach swobody.

Czy robot nr 1 to programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń - jakich;

d)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym?

Tak, robot nr 1 to programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)

jest monitorowana za pomocą czujników i kamer;

d)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Czy robot nr 1 posiada maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nim związane; jeżeli tak - jakie; czy to przykładowo:

a)

jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

b)

pozycjonery jedno-i wieloosiowe;

c)

tory jezdne;

d)

słupowysięgniki;

e)

obrotniki;

f)

nastawniki;

g)

stacje czyszczące;

h)

stacje automatycznego ładowania;

i)

stacje załadowcze lub odbiorcze;

j)

złącza kolizyjne;

k)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

* nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania i wykonywania pomiarów,

* obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras i wyoblarek?

Tak, robot nr 1 posiada maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nim związanie, tj.:

a)

przenośnik taśmowy;

b)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do pakowania, paletyzacji, taśmowania.

Czy robot nr 2 to automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń - jakich;

d)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym?

Tak, robot nr 2 to automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)

jest monitorowana za pomocą czujników i kamer;

d)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Czy robot nr 2 posiada maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nim związane; jeżeli tak - jakie; czy to przykładowo:

a)

jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

b)

pozycjonery jedno-i wieloosiowe;

c)

tory jezdne;

d)

słupowysięgniki;

e)

obrotniki;

f)

nastawniki;

g)

stacje czyszczące;

h)

stacje automatycznego ładowania;

i)

stacje załadowcze lub odbiorcze;

j)

złącza kolizyjne;

k)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

* nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania i wykonywania pomiarów,

* obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras i wyoblarek?

Tak, robot nr 2 będzie posiadał maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nim związane:

a)

przenośnik rolkowy,

b)

efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do pakowania, paletyzacji, taśmowania.

Czy wydatki na zakup robota nr 1 i robota nr 2, ewentualnie maszyn i urządzeń peryferyjnych wskazanych w pkt 5 i 7 wezwania, zostały/zostaną odliczone od podstawy obliczenia podatku?

Wydatki na zakup robota 1 nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku, wydatki na zakup robota nr 2 nie zostaną odliczone od podstawy obliczenia podatku.

Czy koszty zakupu robota nr 1 i robota nr 2, ewentualnie maszyn i urządzeń peryferyjnych wskazanych w pkt 5 i 7 wezwania, są/będą przez Pana uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a lub pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Koszty zakupu robota nr 1 i robota nr 2 nie będą przez Pana uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a lub pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym zakupione roboty spełniają warunki wskazane w art. 52jb ust. 3 i w konsekwencji ma Pan możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb w latach 2023-2026?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem - ma Pan prawo do skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb ustawy o p.d.o.f., czyli do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w latach 2023-2026 w postaci dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

Środki trwałe zostały zamówione w 2023 r. jako fabrycznie nowe, Robot nr 01 został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany od października 2023. Odpisy amortyzacyjne kosztami uzyskania przychodów. Robot nr 02 jest w trakcie produkcji, przewidywana data dostawy i montażu robota to grudzień 2023 r.

Opisane roboty spełniają warunki zawarte w art. 52jb ust. 3, ponieważ:

- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi - robot nr 01 został wyposażony w komputer przemysłowy z możliwością programowania pozycji wbijania gwoździ, natomiast robot nr 02 posiada komputer przemysłowy umożliwiający programowanie różnych rodzajów palet. Dzięki wymianie danych pomiędzy robotami i urządzeniami sterującymi możliwe jest monitorowanie pracy urządzenia. Rozwiązanie to pozwala na zaprogramowanie pracy urządzeń zgodnie z planowaną produkcją. Ciągłe monitorowanie i diagnozowanie pracy robotów pozwala na bieżąco wprowadzić korekty ustawień i uzyskać dzięki temu większą wydajność pracy urządzeń;

- są połączone z systemami teleinformatycznymi/systemami zarządzania produkcją, planowania, projektowania;

- dzięki połączeniu tych systemów możliwe jest obliczenie efektywnego czasu wykonania poszczególnych produktów;

- są monitorowane za pomocą kamer oraz czujników zbliżeniowych, optycznych odbiciowych, jak i kurtyn bezpieczeństwa;

- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym - roboty są częścią linii produkcyjnej donic ogrodowych. Zanim obrobione elementy donic trafią do montażu przechodzą długi proces obróbki na maszynach stolarskich.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju przez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest tzw. ulga na robotyzację. Ulga ta polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację. Ulga ma pomagać firmom w zwiększaniu produktywności i konkurencyjności na rynkach krajowym i międzynarodowym. Mogą z niej skorzystać firmy, które zastosują roboty przemysłowe w celu usprawnienia produkcji.

Zgodnie z art. 52jb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 52jb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)

koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)

robotów przemysłowych,

b)

maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)

maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)

maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)

urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)

koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)

koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)

opłaty, o których mowa w art. 23b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 23f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Z kolei, stosownie do art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)

wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)

jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)

jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)

jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 52jb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.

Zgodnie z art. 52jb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 23f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 52jb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Na podstawie art. 52jb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 26e ust. 3k, 5, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie i ust. 10 oraz art. 26g.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które są/będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026.

Zamierza Pan skorzystać z ulgi na robotyzację przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, o których mowa w art. 52jb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu zwracam uwagę na art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. W przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że przepis art. 52jb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Zatem możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztów uzyskania przychodów. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2022-2026.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną według stawki liniowej 19%. Przedmiotem przeważającej działalności firmy jest produkcja (...). Szczególnie jednak produkuje Pan donice ogrodowe w różnych wymiarach, podesty oraz kwietniki. Proces produkcyjny przebiega u Pana kompleksowo. W związku z rozwojem działalności gospodarczej i usprawnianiem procesu produkcyjnego donic ogrodowych stale Pan usprawnia i automatyzuje Pana produkcję. W bieżącym roku zdecydował Pan o nabyciu robota przemysłowego - maszyny (...) (robot nr 1) oraz automatycznej linii do pakowania doniczek (robot nr 2). Roboty zostały zakupione z Pana środków własnych, które nie zostały zwrócone w żadnej formie. Robot wraz z linią do pakowania doniczek zostały zakwalifikowane, ze względu na swoje przeznaczenie w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jako określony symbolem "489" (Klasyfikacja Środków Trwałych 2016). Środki trwałe po przyjęciu do użytkowania będą amortyzowane od br. i w kolejnych latach, obciążając koszty uzyskania przychodów. Robot nr 1 został nabyty jako fabrycznie nowy i zgodnie z opisem producenta przeznaczony jest do automatycznego montażu drewnianych elementów bryłowych, wyrobów ogrodowych. Robot nr 2 to również urządzenie fabrycznie nowe, zaprojektowane jako automatyczna linia pakowania doniczek. Zarówno robot nr 1, jak i robot nr 2 to automatycznie sterowane, programowalne, wielozadaniowe i stacjonarne lub mobilne maszyny, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadające właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełniają łącznie następujące warunki:

a)

wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

b)

są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

c)

są monitorowane za pomocą czujników i kamer;

d)

są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Robot nr 1 został wprowadzony do ewidencji środków trwałych we wrześniu 2023 r., robot nr 2 - zamówienie jest w realizacji, wyznaczono nowy termin montażu na koniec marca 2024 r. Wydatki na zakup robota 1 nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku i wydatki na zakup robota nr 2 również nie zostaną odliczone od podstawy obliczenia podatku. Koszty zakupu robota nr 1 i robota nr 2 nie będą przez Pana uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a lub pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też stwierdzam, że roboty nr 1 i nr 2 spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że odpisy amortyzacyjne dokonywane w latach 2023-2026 od robota nr 1, a w latach 2024-2026 od robota nr 2 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Reasumując - w opisanej sprawie zakupione roboty spełniają warunki wskazane w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochdoowym od osób fizycznych i w konsekwencji ma Pan możliwość skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 52jb tej ustawy w latach 2023-2026 w odniesieniu do Robota nr 1 oraz w latach 2024-2026 w odniesieniu do Robota nr 2.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl