0112-KDIL2-2.4011.249.2021.2.KP - PIT od działalności nierejestrowej

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.249.2021.2.KP PIT od działalności nierejestrowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 25 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 maja 2022 r. (wpływ 25 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan emerytem, który na koniec swojej działalności zawodowej chciałby jeszcze uzupełniać swoje dochody z emerytury przy pomocy poprowadzenia działalności nierejestrowej.

Pana zawód to technik (...), zgodnie z zakresem określonym w Prawie budowlanym.

Informuje Pan, że zapoznał się Pan z obowiązkami, jakie należy przestrzegać, podejmując się działalności nierejestrowej.

Jednak nie doczytał Pan się i nie uzyskał Pan odpowiedzi w miejscowym Urzędzie Skarbowym, czy na pewno w konkretnym zakresie usług, który chciałby Pan poprowadzić, jest możliwe zastosowanie działalności nierejestrowej.

Ewentualne działanie Pana opierałoby się o art. 61 oraz art. 62 Prawa budowlanego, w których mówi się o obowiązkach właścicieli lub zarządców obiektów, między innymi:

a)

utrzymywać i użytkować obiekty budowlane zgodnie z zasadami ich eksploatacji niedopuszczającymi do obniżenia ich wartości technicznej i użytkowej,

b)

poddawać te obiekty kontroli minimum jeden raz w roku polegającej na sprawdzeniu ich stanu technicznego.

Właśnie w nawiązaniu do podpunktu b) Pana działalność ograniczałaby się do przeprowadzania takiej kontroli po zgłoszeniu jej potrzeby przez właścicieli obiektów.

Po każdej kontroli z Pana strony w pozostawionym protokole określa się stan poszczególnych elementów obiektu według skali ocen: stan dobry; stan zadawalający; stan mierny; stan zły - wyłączający sprawdzany element z eksploatacji, podlegający jego naprawie lub wymianie.

Przegląd ten nie narzuca sposobu i jakości użycia materiału ani ceny na realizację poprawienia dobrostanu obiektu, a jedynie zwraca uwagę na zaradzenie powstałym nieprawidłowościom.

Nadmienia Pan, że brak protokołów z przeglądów jest skrzętnie wykorzystywane przez ubezpieczycieli do odmawiania wypłat po zaistniałych szkodach.

Uprzejmie Prosi Pan o zajęcie stanowiska w interesującej Pana sprawie, tj. czy może prowadzić tego typu przeglądy na podstawie działalności nierejestrowej, która narzuca jednak określone obowiązki podatkowe.

Jest Pan świadomy, że będzie Pan zobowiązany między innymi: do nie przekraczania miesięcznej kwoty przychodów, obowiązku wystawiania na żądanie rachunków i faktur nievatowskich, prowadzenia miesięcznej ewidencji przychodów do określonej wysokości oraz rozliczania ich za miniony rok w PIT-36.

Jednocześnie nadmienia Pan, że w omawianej sprawie oraz od innych obowiązków podatkowych nie jest prowadzone wobec Pana postępowanie skarbowe przez miejscowy Urząd Skarbowy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan dodatkowych informacji:

Jest Pan osobą fizyczną uprawnioną w zakresie Prawa budowlanego do przeprowadzania przeglądów technicznych obiektów i budynków, m.in. w odniesieniu do art. 61 oraz art. 62 P.B. Jest to jedyna działalność, którą Pan Prowadził i chciałby prowadzić w przyszłości.

Za tę usługę - korzystając z działalności nierejestrowej, wystawiał Pan rachunek dla zleceniodawcy, który rejestrował Pan w "Książce przychodów" założonej przez Pana w-g wytycznych Dz. Nierejestrowej, uwzględniając, co następuje:

1)

kolejny nr wpisu,

2)

datę wystawienia rachunku;

3)

nr rachunku;

4)

kwotę przychodu;

5)

kwotę wydatków;

6)

kwotę dochodu;

7)

adres zleceniodawcy kontrolowanego obiektu.

Nigdy przychód z Pana działalności dotychczasowej nie przekroczył 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10.10 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Od wielu lat (2009 r.) nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.

Pana działalność nierejestrowa nie wymaga koncesji, licencji, a jedynie uprawnienia budowlane, które posiada Pan od 1973 r.

Analizując ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz poradnik praktyczny "Działalności nierejestrowej", do chwili obecnej rozlicza się Pan z Urzędem Skarbowym w nakazanym terminie na podstawie PIT-36; tak uczynił Pan ostatnio, rozliczając rok 2021, wpłacając kwotę 670,00 na konto Urzędu Skarbowego.

W-g analizy ww. ustawy oraz informacji uzyskanych w miejscowym Urzędzie Skarbowym, Pana zdaniem, postępuje Pan zgodnie z wymogami ustawy, korzystając z działalności nierejestrowanej.

Prosi Pan o potwierdzenie przez Krajową Informację Skarbową, że dotychczasowe obowiązki wynikające z regulacji podatkowej są zgodne z Pana postępowaniem.

Pytanie

Czy może Pan prowadzić tego typu przeglądy na podstawie działalności nierejestrowej, która narzuca jednak określone obowiązki podatkowe? Prosi Pan o potwierdzenie lub zanegowanie odnośnie możliwości korzystania z działalności nierejestrowej.

Pana stanowisko w sprawie

Jest Pan przekonany o słuszności Pana postępowania w omawianej sprawie, tj. prowadzenia działalności nierejestrowej i sposobu opodatkowania jej prowadzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa źródła przychodów, jednym z nich - w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy - są "inne źródła".

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162):

Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 5 ust. 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców:

Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.

Stosowanie tego przepisu to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy - osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców.

Działalność określona w art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców stanowi tzw. działalność nierejestrową.

W myśl natomiast art. 44 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że wykonywanie działalności gospodarczej wymaga uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej, do działalności tej przepisu art. 5 ust. 1 nie stosuje się.

Zauważamy także, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Z kolei, art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrową, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń. Tak więc w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców działalność będzie uznana za działalność nierejestrową, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że jest Pan emerytem. Pana zawód to technik (...). Świadczy Pan usługi polegające na przeprowadzaniu kontroli stanu technicznego obiektów. Pana działalność nie wymaga koncesji, licencji, a jedynie uprawnienia budowlane, które posiada Pan od 19xx r. Nigdy przychód z Pana działalności dotychczasowej nie przekroczył 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Od wielu lat (2009 r.) nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.

Na podstawie powyższego stwierdzamy, że przychody należne osiągane przez Pana z wykonywanych czynności może Pan zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując - może Pan osiągane przychody należne z tego typu przeglądów prowadzonych w ramach działalności nierejestrowej zaliczyć do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl