0112-KDIL2-2.4011.172.2020.3.AA - Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym usług zarządzania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.172.2020.3.AA Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym usług zarządzania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym usług zarządzania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek - uzupełniony pismem z 12 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym usług zarządzania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, świadczy usługi związane z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Odbiorcą usług jest firma (...). Podatnik na rzecz Klienta (...) prowadzi m.in. czynności związane z koordynacją i tworzeniem projektu związanego z oprogramowaniem, analizy biznesowe, tworzenia dokumentacji do oprogramowania, testowania rozwiązań przyjętych w budowanym oprogramowaniu.

Odpowiada również za zgodność tworzonego oprogramowania względem zamówienia, sprawdza poziom jakości oprogramowania. Podatnik w styczniu 2020 r. rozszerza świadczenie usług, o usługi zarządcze. Pod określeniem usług zarządczych należy rozumieć organizowanie pracy osób pracujących przy projekcie zamówionego oprogramowania.

Podatnik będzie świadczyć dla co najmniej dwóch podmiotów usługi zarządcze: (...) i (...).

Zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o PIT "wynagrodzenie osób pełniących funkcje zarządcze to przychody z działalności wykonywanej osobiście".

Podatnik nigdy nie był zatrudniony przez żadne z wymienionych podmiotów gospodarczych na podstawie umowy o pracę, rozszerza zakres prowadzonej działalności gospodarczej o kody PKD związane w doradztwem i zarządzaniem, świadczy usługi zarządcze dla więcej niż jednego podmiotu, czy może rozliczyć przychody z tego typu działalności podatkiem liniowym?

Świadczenie usług zarządczych dla większej ilości podmiotów spełnia definicję prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzonej we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Czy by móc zmienić dotychczasową formę opodatkowania tzn. ze skali podatkowej na podatek liniowy należy rozdzielić charakter usług dla Odbiorców, i podatkiem liniowym opodatkować usługi zw. z oprogramowania, a usługi zarządcze świadczyć dla wspomnianych podmiotów w ramach umowy o pracę?

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowano stan faktyczny o informacje:

a.

wskazanie dokładnego zakresu świadczonych usług zarządczych na rzecz obu opisanych we wniosku spółek: prowadzenie projektu, analiza biznesowa, tworzenie dokumentacji, testowanie i zapewnienie jakości.

b.

czy umowy na usługi zarządcze na rzecz obu opisanych we wniosku spółek (dotyczących organizowania pracy osób pracujących przy projekcie zamówionego oprogramowania) stanowią umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest powierzenie Wnioskodawcy sprawowania odpłatnego zarządu przedsiębiorstwem tych spółek (tzw. umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakty menedżerskie lub umowy o podobnym charakterze): przedmiotem umowy są usługi opisane powyżej. Umowa cywilnoprawna nie stanowi powierzenia Wnioskodawcy odpłatnego zarządu przedsiębiorstwem tych spółek.

c.

czy usługi zarządcze na rzecz (...), które Wnioskodawca opisuje w stanie faktycznym, są świadczone w ramach i w okresie pełnienia funkcji członka zarządu tej spółki: usługi zarządcze na rzecz (...) nie są świadczone w ramach i w okresie pełnienia funkcji członka zarządu tej spółki.

d.

w przypadku gdy usługi zarządcze na rzecz obu spółek nie stanowią odpłatnego zarządu ich przedsiębiorstwa i nie są związane z pełnieniem funkcji członka zarządu, to należy wskazać:

* czy Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie,

* czy usługi zarządcze będą wykonywane pod kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

* czy Wnioskodawca jako wykonujący usługi zarządcze będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością,

* czy świadczone usługi zarządu będą stanowić działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

* Umowa o świadczenie usług zakłada prawną równość stron, strony umowy są od siebie niezależne i odpowiedzialne za wynikające z umowy zobowiązania. Wnioskodawca organizuje pracę części pracowników przydzielonych do zadania, lecz nie reprezentuje Zleceniodawcy, nie podejmuje kluczowych decyzji dotyczących inwestycji i jej rozwoju, nie odpowiada za dbanie o przepływy finansowe, nie zarządzana wydatkami i kosztami czy wynagrodzeniami pracowników, nie negocjuje umów. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich.

* Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są wykonywane pod kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego czynności zarządcze.

* Wnioskodawca jako wykonujący usługi, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

* Świadczone usługi stanowią, działalność zarobkową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca chce się upewnić, iż świadcząc usługi organizacji pracy osób przyporządkowanych do projektu, nie świadczy usług w rozumieniu art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Wnioskodawca chce się upewnić, iż przychody osiągane w wyniku świadczonych dla spółek usług nie zostaną zinterpretowane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, które są wyłączone z możliwości opodatkowania podatkiem liniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy stanowisko organów podatkowych w kwestii opodatkowania usług zarządczych świadczonych przez menagera jest stosunkowo jednolite. Uważa się, iż przychody z działalności zarządczej należy uznać jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować wg skali podatkowej. Co w sytuacji jeśli ktoś usługę zarządczą świadczy dla wielu podmiotów i usługi doradcze/zarządcze są jego niejako "towarem handlowym". Czy wówczas można rozliczyć podatek wg skali 19%? Czy rozszerzenie zakresu działalności gospodarczej musi być niekorzystne podatkowo dla pozostałych usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej? Czy usługi zw. z oprogramowaniem muszą w całości być opodatkowane wg. skali podatkowej, jeśli stosunkowo niewielka część globalnej kwoty wynagrodzenia stanowi organizacja pracy zespołu nad projektem? Czy może nie należy rozszerzać działalności gospodarczej o nowe PKD zw. z zarządzaniem, tylko świadczyć usługi zarządcze w ramach stosunku pracy.

Podatnik chciałby móc rozliczyć świadczone usługi wg 19% skali podatku dochodowego, usługi świadczy dla kilku podmiotów, spełniając definicję prowadzenia działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z czynnościami jakie wykonuje nie dochodzi do świadczenia usług opisanych w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Wnioskodawca nie podejmuje kluczowych decyzji dotyczących inwestycji i jej rozwoju, nie odpowiada za dbanie o przepływy finansowe, nie zarządza wydatkami i kosztami czy wynagrodzeniami pracowników, nie negocjuje umów. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich. Wnioskodawca odpłatnie nie zarządza przedsiębiorstwem, nie pełni funkcji członka zarządu. Wnioskodawca nie widzi przeszkód by przychody z usług świadczonych na rzecz spółek opodatkować podatkiem liniowym.

Pytanie oraz część własnego stanowiska wynika z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

˗ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy: podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie do art. 9a ust. 3 tej ustawy: jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy: podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W kontekście działalności gospodarczej należy także powołać art. 14 ust. 1 ww. ustawy - zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

* przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),

* przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).

Należy zauważyć, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką, czy instytucją.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych między przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W tym miejscu należy również wskazać, że przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym "wyłączenie" określone w art. 13 pkt 9 cyt. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi związane z oprogramowaniem. W styczniu 2020 r. Wnioskodawca rozszerzył świadczenie usług o usługi zarządcze tj. prowadzenie projektu, analizę biznesowa, tworzenie dokumentacji, testowanie i zapewnienie jakości, które będzie świadczyć dla co najmniej dwóch podmiotów. Usługi zarządcze na rzecz (...) (dalej: Spółka) nie są świadczone w ramach i okresie pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji członka zarządu tej Spółki. Świadczone usługi stanowią działalność zarobkową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły.

Zatem w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę - w ramach umowy cywilnoprawnej ze Spółką usług zarządczych, których Wnioskodawca nie świadczy w ramach i w okresie pełnienia funkcji członka zarządu Spółki i równocześnie nie są spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług zarządczych należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy a dochód z tego tytułu Wnioskodawca może opodatkować według stawki liniowej, o której mowa w cytowanym powyżej art. 30c ww. ustawy.

Reasumując - Wnioskodawca wykonując czynności, o których mowa we wniosku nie świadczy usług w rozumieniu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług zarządczych, których nie świadczy w ramach i w okresie pełnienia funkcji członka zarządu Spółki - przy spełnieniu przesłanek zawartych w powołanych przepisach art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może opodatkować 19% podatkiem liniowym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl