0112-KDIL2-1.4012.69.2017.1.AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.69.2017.1.AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2017 r. (data wpływu 31 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usług serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usług serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca") jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"), zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Gmina realizuje wspomniane zadania za pośrednictwem funkcjonującego w jej ramach Zakładu Gospodarki Komunalnej (dalej: "Zakład"). Jednostka ta, będąca zakładem budżetowym w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, do dnia 31 grudnia 2016 r. była zarejestrowanym odrębnie od Gminy czynnym podatnikiem VAT, jednakże w związku z tzw. centralizacją rozliczeń VAT w Gminach, Zakład utracił wspomniany status. W konsekwencji, obecnie to Gmina jest podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie doprowadzania wody lub odprowadzania ścieków za pośrednictwem Zakładu.

Wśród usług świadczonych przez Gminę za pośrednictwem Zakładu, znajdują się m.in. usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych. Usługi są wykonywane w związku z eksploatacją sieci kanalizacyjnej należącej do Gminy. Usługi te mają charakter odpłatny, a wysokość opłat za nie ustalona została w drodze uchwały Rady Gminy. Płatności z tego tytułu wnoszone są wyłącznie w drodze przelewu bankowego i całość usług dokumentowana jest fakturami. Obecnie Gmina (Zakład) opodatkowuje wspomniane usługi podstawową stawką 23% VAT.

Dnia 28 listopada 2016 r. Gmina zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: "GUS") o potwierdzenie prawidłowej klasyfikacji usług serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU").

W odpowiedzi na wniosek, GUS w piśmie z dnia 7 grudnia 2016 r. stwierdził, że wskazane usługi, o ile wykonywane są przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią kanalizacyjną, mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:

* serwisowanie przepompowni ścieków - PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

* odbiór techniczny przyłączy kanalizacyjnych - PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT Gmina powinna opodatkować świadczone usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych powinny zostać opodatkowane stawką obniżoną 8% VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Gmina jako podatnik VAT.

Definicja podatnika na gruncie ustawy o VAT została zawarta w przepisie art. 15 ust. 1, zgodnie z którym, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz niewątpliwie w pewnym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż w określonych sytuacjach spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika.

Powyższe oznacza, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te są podatnikami VAT. W przypadku więc, gdy gminy realizują swoje zadania:

* w oparciu o reżim publicznoprawny, tj. w ramach uprawnień i narzędzi o charakterze administracyjnym przyznanych im z mocy prawa (np.: gdy wydawane są decyzje administracyjne, pobierane opłaty o charakterze publicznym) - nie będą traktowane jako podatnicy VAT;

* na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych dla podmiotów zajmujących się prowadzeniem działalności gospodarczej - będą traktowane jako podatnicy VAT. W powyższym zakresie, niezależnie od swoich celów i zadań, gminy działają bowiem analogicznie jak podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Jak wskazane już zostało w opisie stanu faktycznego, świadczone przez Gminę usługi serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych mają charakter odpłatny. Porozumienia zawierane w tym zakresie z usługobiorcami niewątpliwie mają charakter umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że Gmina działa w tym zakresie jako podatnik VAT, gdyż jej działanie objęte jest wyjątkiem wskazanym w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina, świadcząc usługi serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych za odpłatnością, działa bowiem na analogicznych zasadach jak inni przedsiębiorcy zawierający umowy cywilnoprawne w tym zakresie.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gmina, świadcząc usługi serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych, działa w charakterze podatnika VAT.

Usługi serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych jako czynności opodatkowane.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Gminy, usługi serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych za wynagrodzeniem stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Stawka VAT właściwa dla usług serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 2, w zw. z art. 146a ustawy o VAT, usługi wymienione w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT, objęte są preferencyjną stawką podatkową w wysokości 8%.

W załączniku nr 3 pod poz. 142 wskazane zostały m.in. "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" (PKWiU ex 37).

Zgodnie natomiast z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Gmina ma świadomość, że zgodnie ze stanowiskami wielokrotnie wyrażanymi w indywidualnych interpretacjach podatkowych, do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów, nie są właściwe organy podatkowe. Zgodnie bowiem z zasadami metodycznymi klasyfikacji, podstawową regułą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Jednakże w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur.

Jak wskazywano powyżej w opisie stanu faktycznego, Gmina zwróciła się ze stosownym wnioskiem do GUS. Zgodnie z otrzymaną opinią, przedmiotowe usługi, o ile wykonywane są przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią kanalizacyjną, mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:

* serwisowanie przepompowni ścieków - PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

* odbiór techniczny przyłączy kanalizacyjnych - PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Wnioskodawca wskazuje, że świadcząc przedmiotowe usługi na terenie Gminy, niewątpliwie działa w charakterze właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią kanalizacyjną.

W konsekwencji, jeżeli zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT, usługi mieszczące się pod pozycją PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków", mogą korzystać z preferencyjnej stawki 8% VAT, to zdaniem Gminy świadczone przez nią usługi serwisowania przepompowni i odbioru przyłączy kanalizacyjnych powinny korzystać z tej stawki.

Gmina zwraca przy tym uwagę, że ustawodawca w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, posługuje się skrótem "ex". Zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi".

W opinii Gminy, wskazane wyżej grupowania 37.00.11.0 oraz 37.00.1 uprawniają do korzystania ze stawki obniżonej, na co w szczególności wskazuje zbieżność nazw tych grupowań ze sformułowaniem użytym w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Innymi słowy, skoro świadczone przez Gminę usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku stanowią (zgodnie z opinią GUS) "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" lub też "Usługi związane ze ściekami", to zdaniem Gminy są to usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków w rozumieniu załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Za potwierdzeniem klasyfikacji przedmiotowych usług przemawia m.in. orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasserbeseitigung Torgau-Westelibien, z dnia 3 kwietnia 2008 r. (sygn. C-442/05), w którym Trybunał stwierdził, że: "art. 12 ust. 3 lit. a) szóstej dyrektywy i załącznik H kategoria 2 do tej dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że czynność podłączenia indywidualnego, która polega, tak jak w sprawie przed sądem krajowym, na ułożeniu kanalizacji umożliwiającej przyłączenie instalacji wodociągowej nieruchomości do stałej sieci dostawy wody, należy do zakresu dostawy wody". Analogiczne podejście powinno, zdaniem Gminy, znaleźć również zastosowanie w stosunku do usług związanych z odprowadzaniem ścieków. Z wyroku tego wynika zatem, że usługi przyłączenia do sieci wodnej lub kanalizacyjnej powinny być traktowane tak samo, jak i inne usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidulanych wydawanych dotychczas przez krajowe organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 czerwca 2013 r. (sygn. IBPP3/443-392/13/JP) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 kwietnia 2015 r. (sygn. ITPP1/4512-128/15/KM).

W konsekwencji, Gmina stoi na stanowisku, że usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych powinny zostać opodatkowane stawką obniżoną 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr I, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Jednak zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L, Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności: sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina realizuje wspomniane zadania za pośrednictwem funkcjonującego w jej ramach Zakładu Gospodarki Komunalnej. Jednostka ta, będąca zakładem budżetowym w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, do dnia 31 grudnia 2016 r. była zarejestrowanym odrębnie od Gminy czynnym podatnikiem VAT, jednakże w związku z tzw. centralizacją rozliczeń VAT w Gminach, Zakład utracił wspomniany status. W konsekwencji, obecnie to Gmina jest podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie doprowadzania wody lub odprowadzania ścieków za pośrednictwem Zakładu. Wśród usług świadczonych przez Gminę za pośrednictwem Zakładu, znajdują się m.in. usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych. Usługi są wykonywane w związku z eksploatacją sieci kanalizacyjnej należącej do Gminy. Usługi te mają charakter odpłatny, a wysokość opłat za nie, ustalona została w drodze uchwały Rady Gminy. Płatności z tego tytułu wnoszone są wyłącznie w drodze przelewu bankowego i całość usług dokumentowana jest fakturami. Obecnie Gmina (Zakład) opodatkowuje wspomniane usługi podstawową stawką 23% VAT. Wnioskodawca otrzymał z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi pismo, z którego wynika, że wskazane w piśmie z dnia 7 grudnia 2016 r. usługi, o ile wykonywane są przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią kanalizacyjną, mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:

* serwisowanie przepompowni ścieków - PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

* odbiór techniczny przyłączy kanalizacyjnych - PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, jaką stawką Gmina powinna opodatkować świadczone usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz innych podmiotów, podlega opodatkowaniu.

Zatem w odniesieniu do tych czynności, Gmina nie działa jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie może korzystać z wyłączenia zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że świadczone przez Gminę za pośrednictwem Zakładu odpłatne usługi serwisowania przepompowni ścieków i odbioru przyłączy kanalizacyjnych, stanowią usługi podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1, w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym, ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie, dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z roku 2008 grupowanie PKWiU 37 ma tytuł "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych". W tym grupowaniu mieszczą się:

1.

37.00 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze..ścieków kanalizacyjnych",

2.

37.00.1 "Usługi związane ze ściekami",

3.

37.00.11 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

4.

37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków",

5.

37.00.12 "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych",

6.

37.00.12.0 "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych",

7.

37.00.2 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych",

8.

37.00.20 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych",

9.

37.00.20.0 "Osady ze ścieków kanalizacyjnych".

Zatem zapis "ex 37" oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych; osady ze ścieków kanalizacyjnych", opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Grupowanie PKWiU 37.00.11.0., według wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2008 r., obejmuje:

* usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych,

* usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.), w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja, itp.,

* usługi związane z utrzymywaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Grupowanie powyższe nie obejmuje:

* usług związanych z poborem lub oczyszczaniem wody, sklasyfikowanych w 36.00,

* usług związanych z rozprowadzaniem wody w systemie sieciowym, sklasyfikowanych w 36.00.20,

* budowy, naprawy i przebudowy systemów kanalizacyjnych, sklasyfikowanych w 42.21.2,

* usług czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

Należy jeszcze raz zwrócić uwagę, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy, poprzez przedrostek "ex", zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie opisanych we wniosku usług, sklasyfikowanych według PKWiU z roku 2008 jako 37.00.11.0 - "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków" oraz jako 37.00.1 - "Usługi związane ze ściekami", podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Powyższe uprawnienie wynika z faktu, że wskazane usługi zostały zawarte w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 142, skutkiem czego - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy - zastosowanie obniżonej, tj. 8% stawki VAT jest prawnie możliwe.

Podsumowując, Wnioskodawca zobowiązany jest/będzie opodatkować świadczone usługi serwisowania przepompowni ścieków, znajdujące się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 oraz usługi odbioru przyłączy kanalizacyjnych, znajdujące się w grupowaniu PKWiU 37.00.1, obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Zaznaczyć też należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl