0112-KDIL2-1.4012.604.2018.1.AS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.604.2018.1.AS Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2018 r. (data wpływu 23 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Centrum Onkologii (...) (dalej jako: C (...)), jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, z późn. zm.) i na podstawie statutu C (...). Wykonuje działalność leczniczą w rozumieniu art. 3 ust. 1-3 ustawy o działalności leczniczej, tj. działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, promocji zdrowia oraz realizacji zadań dydaktycznych i badawczych, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia. C (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawową działalnością C (...) jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, są zwolnione od podatku VAT. C (...) świadczy również usługi opodatkowane podatkiem VAT w zakresie prowadzonych badań klinicznych i sprzedaży posiłków. Odlicza podatek VAT strukturą w wysokości 1%, ale tylko od zakupów, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej (zgodnie z art. 90 ustawy o VAT). Nie dokonuje odliczenia podatku VAT od zakupów, które służą wyłącznie działalności zwolnionej (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT).

C (...) złożyło wniosek o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA X NA LATA 2014-2020. Wniosek dotyczy realizacji projektu pn.: "(...)". Projekt będzie realizowany w okresie 28 września 2018 r. - 30 kwietnia 2020 r.

Celem głównym projektu jest wprowadzenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz usług E-zdrowia przez (...).

Produktami, które powstaną w ramach projektu będą: liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 - dwustronna interakcja: 3 szt. (1 szt. e-Rejestracja oraz 2 szt. e-Kontrahent); liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 - transakcja: 7 szt.; przestrzeń dyskowa serwerowni: 81,65 TB; liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne: 8 szt.

Grupę docelową stanowią osoby korzystające z usług świadczonych przez Wnioskodawcę (w tym pacjenci biorący udział w badaniach klinicznych prowadzonych przez C (...)).

Zadania w projekcie przewidziane do realizacji obejmują:

1. Doposażenie i wdrożenie części medycznej (w tym Repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej; e-Rejestracja (elektroniczny portal obsługi pacjenta); e-Kontrahent (elektroniczny portal obsługi kontrahenta); e-Dokumentacja; e-Ankiety; e-Wywiad; e-Załącznik; Ucyfrowienie tradycyjnej dokumentacji medycznej; Rozbudowa HIS o wersję mobilną systemu Wdrożenie (analiza, konfiguracja, szkolenia).

2. Bazę danych wraz z konfiguracją i wdrożeniem.

3. Doposażenie ERP (Logika biznesowa - Business Intelligence); Kalkulacja kosztów leczenia; Budżetowanie; Wdrożenie (konfiguracja, szkolenia).

4. Zakup oprogramowania do obsługi aparatury medycznej - integracje (Ewidencja Aparatury Medycznej) po stronie dostawcy ERP; Licencja otwarta MM Ewidencja Nova, dodatkowe moduły: skanowanie i poczta elektroniczna, integracja dostawcy Ewidencji Aparatury Medycznej z ERP oraz asysta, upgrade, wdrożenie, instalacja, konfiguracja i szkolenia.

5. Zakup oprogramowania do produkcji A i zlecania schematów chemioterapii - rozbudowa obecnie funkcjonującego oprogramowania o 5 licencji zleceniowych dla lekarzy, aktualizacja systemu do najnowszej wersji wraz z nadzorem autorskim, integracja z cz. medyczną systemu po stronie dostawcy systemu medycznego, integracja producenta oprogramowania do A z systemem medycznym w szpitalu.

6. Zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania i usług medycznych:

a. Ucyfrowienie tradycyjnej dokumentacji medycznej - urządzenia do skanowania (5 szt.);

b. Infrastruktura serwerowa - szafa serwerowa, 2 x switch SAN, macierz dyskowa z dodatkową półką na dyski HDD, 3 x serwer aplikacyjny pod wirtualizację środowiska w C (...), 2 x serwer bazodanowy pod kluster wydajnościowy, 3 x zasilacz UPS, dodatkowe baterie do zasilaczy UPS, oprogramowanie do wirtualizacji środowiska serwerowego, oprogramowanie do wykonywania backupów, usługi systemowe - instalacja i przygotowanie środowiska.

7. Promocję projektu.

W ramach projektu przygotowane zostaną aplikacje i interfejsy w taki sposób, który ułatwi dostęp zmarginalizowanych grup społecznych (np. niepełnosprawnych), zgodnie ze standardami WCAG 2.0. Projekt polega na upowszechnieniu wymiany EDM, przez co umożliwi świadczeniobiorcom wgląd do pełnej dokumentacji medycznej oraz wymianę informacji i danych dotyczących zdarzeń medycznych. Umożliwi odpowiednie składowanie, udostępnianie i prezentację dokumentacji medycznej drogą elektroniczną, co będzie miało pozytywny wpływ w wymiarze społecznym, ekonomicznym i środowiskowym. Zmiany w aspekcie społecznym będą głównie związane z zapewnieniem równego dostępu do efektów projektu. Realizacja projektu przyczyni się również do poprawy zarządzania systemem opieki zdrowotnej i informacją medyczną, poprawy jakości i bezpieczeństwa świadczeń zdrowotnych. Efektywna gospodarka produktami leczniczymi, ograniczenie konieczności przyjazdu pacjentów do szpitala w celu udostępnienia dokumentacji medycznej, nowoczesna infrastruktura zapewniająca efektywne wykorzystanie energii elektrycznej oraz udostępnianie dokumentacji w formie elektronicznej, wpłyną na ograniczenie kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę oraz świadczeniobiorców, co będzie miało pozytywny wpływ w wymiarze ekonomicznym, a także środowiskowym.

Towary i usługi, które będą zakupione w ramach realizacji projektu pn.: "(...)", będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, są zwolnione od podatku VAT, jak i do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT (prowadzone przez C (...) badania kliniczne, opodatkowane 23% VAT). Zatem towary i usługi zakupione w ramach projektu, będą wykorzystywane przez C (...) do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. C (...) nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, dlatego też ustali wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na podstawie proporcji (zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy. Należy nadmienić, że przepisy dotyczące zasad odliczenia częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy. W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie powinny być uwzględnione w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Tym samym, jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Zasada proporcjonalnego odliczenia podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych, jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizowanym projektem pn.: "(...)", C (...) przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części, podatku naliczonego od zakupów zrealizowanych w ramach opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż zakupy dokonywane w ramach projektu pn.: "(...)", będą służyły zarówno działalności zwolnionej, jak i opodatkowanej, a C (...) nie będzie miało możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których szpitalowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego, dlatego ustali wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na podstawie proporcji. Stanowi o tym art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W C (...) proporcja wynosi 1%, zatem C (...) odliczy 1% podatku VAT.

W ocenie wnioskującego, zakupy realizowane w ramach projektu pn.: "(...)", wykorzystywane będą do świadczenia usług medycznych zwolnionych z VAT, jak i opodatkowanych, dlatego C (...) będzie miało możliwość odliczenia 1% podatku VAT. Reasumując, w ocenie wnioskującego, C (...) przysługuje prawo do odliczenia w części podatku naliczonego od zakupów zrealizowanych w ramach opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i na podstawie statutu. Wykonuje działalność leczniczą w rozumieniu art. 3 ust. 1-3 ustawy o działalności leczniczej, tj. działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, promocji zdrowia oraz realizacji zadań dydaktycznych i badawczych, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, są zwolnione od podatku VAT. Zainteresowany świadczy również usługi opodatkowane podatkiem VAT w zakresie prowadzonych badań klinicznych i sprzedaży posiłków. Odlicza podatek VAT strukturą w wysokości 1%, ale tylko od zakupów, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej. Nie dokonuje odliczenia podatku VAT od zakupów, które służą wyłącznie działalności zwolnionej. Zainteresowany złożył wniosek o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek dotyczy realizacji projektu pn.: "(...)". Projekt będzie realizowany w okresie 28 września 2018 r. - 30 kwietnia 2020 r. Celem głównym projektu jest wprowadzenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz usług E-zdrowia. Produktami, które powstaną w ramach projektu będą: liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 - dwustronna interakcja: 3 szt. (1 szt. e-Rejestracja oraz 2 szt. e-Kontrahent); liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 - transakcja: 7 szt.; przestrzeń dyskowa serwerowni: 81,65 TB; liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne: 8 szt. Grupę docelową stanowią osoby korzystające z usług świadczonych przez Wnioskodawcę (w tym pacjenci biorący udział w badaniach klinicznych prowadzonych przez Zainteresowanego). Zadania w projekcie przewidziane do realizacji obejmują:

1. Doposażenie i wdrożenie części medycznej (w tym Repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej; e-Rejestracja (elektroniczny portal obsługi pacjenta); e-Kontrahent (elektroniczny portal obsługi kontrahenta); e-Dokumentacja; e-Ankiety; e-Wywiad; e-Załącznik; Ucyfrowienie tradycyjnej dokumentacji medycznej; Rozbudowa HIS o wersję mobilną systemu Wdrożenie (analiza, konfiguracja, szkolenia).

2. Bazę danych wraz z konfiguracją i wdrożeniem.

3. Doposażenie ERP (Logika biznesowa - Business Intelligence); Kalkulacja kosztów leczenia; Budżetowanie; Wdrożenie (konfiguracja, szkolenia).

4. Zakup oprogramowania do obsługi aparatury medycznej - integracje (Ewidencja Aparatury Medycznej) po stronie dostawcy ERP; Licencja otwarta MM Ewidencja Nova, dodatkowe moduły: skanowanie i poczta elektroniczna, integracja dostawcy Ewidencji Aparatury Medycznej z ERP oraz asysta, upgrade, wdrożenie, instalacja, konfiguracja i szkolenia.

5. Zakup oprogramowania do produkcji A i zlecania schematów chemioterapii - rozbudowa obecnie funkcjonującego oprogramowania o 5 licencji zleceniowych dla lekarzy, aktualizacja systemu do najnowszej wersji wraz z nadzorem autorskim, integracja z cz. medyczną systemu po stronie dostawcy systemu medycznego, integracja producenta oprogramowania do A z systemem medycznym w szpitalu.

6. Zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania i usług medycznych:

a.

ucyfrowienie tradycyjnej dokumentacji medycznej - urządzenia do skanowania (5 szt.);

b.

infrastruktura serwerowa - szafa serwerowa, 2 x switch SAN, macierz dyskowa z dodatkową półką na dyski HDD, 3 x serwer aplikacyjny pod wirtualizację środowiska w C (...), 2 x serwer bazodanowy pod kluster wydajnościowy, 3 x zasilacz UPS, dodatkowe baterie do zasilaczy UPS, oprogramowanie do wirtualizacji środowiska serwerowego, oprogramowanie do wykonywania backupów, usługi systemowe - instalacja i przygotowanie środowiska,

7. Promocję projektu.

Towary i usługi, które będą zakupione w ramach realizacji projektu, będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, są zwolnione od podatku VAT, jak i do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT (prowadzone przez Wnioskodawcę badania kliniczne, opodatkowane 23% VAT). Zatem towary i usługi zakupione w ramach projektu, będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, dlatego też ustali wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, na podstawie proporcji (zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od zakupów związanych z wyżej opisanym projektem.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z wniosku wynika, że zakupy dokonywane w ramach wyżej opisanego projektu, będą służyły zarówno działalności zwolnionej, jak i opodatkowanej, a Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności (opodatkowanych i zwolnionych), kwotę podatku naliczonego do odliczenia winien określić zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, które dotyczą zarówno czynności opodatkowanych VAT, jak i czynności zwolnionych od tego podatku, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy brak jest obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy w odniesieniu do tych zakupów przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Należy jednak nadmienić, że, jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 90 ust. 10 ustawy, w sytuacji, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% (a taka sytuacja występuje u Wnioskodawcy, który wskazał, że wynosi ona 1%), to Zainteresowany ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Podsumowując, w związku z realizowanym projektem pn.: "(...)", Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w części - według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl