0112-KDIL2-1.4012.579.2018.1.AP - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.579.2018.1.AP Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2018 r. (data wpływu 7 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A od roku 2018 rozpocznie realizację projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023", w ramach działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Celem projektu jest zachowanie, bądź poprawa jakości siedlisk i stanowisk cennych gatunków poprzez realizację zabiegów czynnej ochrony w ekosystemach nieleśnych A.

W ramach rzeczonego wniosku planowana jest realizacja następujących zadań:

1. Przygotowanie planu realizacji projektu oraz dokumentacji mapowej związanej z planowanymi zabiegami ochronnymi.

2. Przygotowanie dokumentacji kosztorysowej związanej z planowanymi zabiegami ochronnymi.

3. Przygotowanie dokumentacji przetargowej/zamówień mniejszej niż 30 tys. euro na usługi i dostawy zaplanowane w ramach realizacji projektu.

4. Koszenie ręczne wysokogórskich ziołorośli pełnikowych.

5. Koszenie ręczne łąk reglowych z dzwonkiem piłkowanym.

6. Koszenie ręczne stanowisk arniki górskiej.

7. Usuwanie zakrzaczeń kopuł torfowisk wysokich.

8. Koszenie ręczne okrajków torfowisk wysokich.

9. Pielęgnacja upraw pochodnych w ramach ochrony ex-situ wybranych gatunków rzadkich i zagrożonych w ogródku botanicznym w B.

10. Usuwanie gatunków inwazyjnych - barszczu kaukazkiego.

11. Usuwanie gatunków obcych - niecierpek gruczołowaty.

12. Zakup urządzeń pomiarowych GPS.

13. Zakup wykaszarki plecakowej.

14. Zakup odzieży ochronnej wykorzystywanej przy nadzorowaniu i monitoringu zabiegów ochronnych.

15. Przygotowanie informacji oraz obsługa strony internetowej w zakresie informacji dotyczącej projektu (www.A.pl oraz fun-page A).

16. Opracowanie i druk broszury informacyjnej o prowadzonych działaniach ochronnych oraz o przeciwdziałaniu rozprzestrzenianiu się gatunków obcych i inwazyjnych.

17. Zakup tablic pamiątkowych.

18. Monitoring skuteczności zabiegów na łąkach reglowych z dzwonkiem piłkowanym wraz z odnowieniem powierzchni monitoringowych.

19. Monitoring skuteczności zabiegów ochronnych w ziołoroślach połoninowych z pełnikiem alpejskim i stanowisk arniki górskiej.

20. Monitoring skuteczności zabiegów w ekosystemach torfowiskowych.

21. Monitoring skuteczności zabiegów zwalczania gatunków obcych i inwazyjnych.

22. Koordynacja projektu 1/4 etatu.

23. Obsługa finansowa projektu 1/4 etatu.

24. Szkolenia z zakresu tworzenia rozliczania koordynacji projektu.

25. Zakup komputera przenośnego z oprogramowaniem do pracy w systemie gis.

26. Zakup drukarki laserowej A3.

Dla zadań 1, 2, 3, 22 i 23 koszty są wydatkami osobowymi na pracowników beneficjenta (A). Dla zadania 24 są to koszty delegacji pracowników A. Zaś dla wszystkich pozostałych przypadków są to koszty usług i dostaw wykonywanych przez zewnętrznych Wykonawców, będących w większości płatnikami podatku od towarów i usług. Również A jest płatnikiem podatku VAT i prowadzi ograniczoną działalność gospodarczą na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614), w zakres której wchodzi sprzedaż określonej listy towarów i usług objętych podatkiem VAT, w tym m.in.: sprzedaż biletów wstępu do A oraz sprzedaż produktów uzyskiwanych w ramach realizacji zabiegów wynikających z zadań ochronnych.

Jednak dostawy i usługi zakupione w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego i nie są związane z towarami i usługami sprzedawanymi przez Park. Towary i usługi zakupione w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy A ma możliwość odzyskiwania kosztów podatku od towarów i usług (VAT) poniesionego przy zakupie dostaw i usług w ramach projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023"?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie dostawy i usługi zakupione w ramach projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023" dotyczą podstawowej działalności Parku określonej w art. 8b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1614), jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego i nie są związane ze sprzedażą towarów i usług prowadzoną przez Park.

Ponieważ ani towary ani usługi zakupione w ramach rzeczonego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, A nie ma żadnej możliwości odzyskiwania kosztów podatku od towarów i usług (VAT) poniesionego w ramach realizacji projektu "Czynna ochrona gatunków i siedlisk w A w latach 2019-2023".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Park od roku 2018 rozpocznie realizację projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023".

Celem projektu jest zachowanie, bądź poprawa jakości siedlisk i stanowisk cennych gatunków poprzez realizację zabiegów czynnej ochrony w ekosystemach nieleśnych A.

W ramach rzeczonego wniosku planowana jest realizacja następujących zadań: 1. Przygotowanie planu realizacji projektu oraz dokumentacji mapowej związanej z planowanymi zabiegami ochronnymi. 2. Przygotowanie dokumentacji kosztorysowej związanej z planowanymi zabiegami ochronnymi. 3. Przygotowanie dokumentacji przetargowej/zamówień <30 tys. euro na usługi i dostawy zaplanowane w ramach realizacji projektu. 4. Koszenie ręczne wysokogórskich ziołorośli pełnikowych. 5. Koszenie ręczne łąk reglowych z dzwonkiem piłkowanym. 6. Koszenie ręczne stanowisk arniki górskiej. 7. Usuwanie zakrzaczeń kopuł torfowisk wysokich. 8. Koszenie ręczne okrajków torfowisk wysokich. 9. Pielęgnacja upraw pochodnych w ramach ochrony ex-situ wybranych gatunków rzadkich i zagrożonych w ogródku botanicznym w B. 10. Usuwanie gatunków inwazyjnych - barszczu kaukazkiego. 11. Usuwanie gatunków obcych - niecierpek gruczołowaty. 12. Zakup urządzeń pomiarowych GPS. 13. Zakup wykaszarki plecakowej. 14. Zakup odzieży ochronnej wykorzystywanej przy nadzorowaniu i monitoringu zabiegów ochronnych. 15. Przygotowanie informacji oraz obsługa strony internetowej w zakresie informacji dotyczącej projektu (www.A.pl oraz fun-page A). 16. Opracowanie i druk broszury informacyjnej o prowadzonych działaniach ochronnych oraz o przeciwdziałaniu rozprzestrzenianiu się gatunków obcych i inwazyjnych. 17. Zakup tablic pamiątkowych. 18. Monitoring skuteczności zabiegów na łąkach reglowych z dzwonkiem piłkowanym wraz z odnowieniem powierzchni monitoringowych. 19. Monitoring skuteczności zabiegów ochronnych w ziołoroślach połoninowych z pełnikiem alpejskim i stanowisk arniki górskiej. 20. Monitoring skuteczności zabiegów w ekosystemach torfowiskowych. 21. Monitoring skuteczności zabiegów zwalczania gatunków obcych i inwazyjnych. 22. Koordynacja projektu 1/4 etatu. 23. Obsługa finansowa projektu 1/4 etatu. 24. Szkolenia z zakresu tworzenia rozliczania koordynacji projektu. 25. Zakup komputera przenośnego z oprogramowaniem do pracy w systemie gis. 26. Zakup drukarki laserowej A3.

Dla zadań 1, 2, 3, 22 i 23 koszty są wydatkami osobowymi na pracowników beneficjenta (A). Dla zadania 24 są to koszty delegacji pracowników A. Zaś dla wszystkich pozostałych przypadków są to koszty usług i dostaw wykonywanych przez zewnętrznych Wykonawców będących w większości płatnikami podatku od towarów i usług. Również A jest płatnikiem podatku VAT i prowadzi ograniczoną działalność gospodarczą na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w zakres której wchodzi sprzedaż określonej listy towarów i usług objętych podatkiem VAT, w tym m.in.: sprzedaż biletów wstępu do A oraz sprzedaż produktów uzyskiwanych w ramach realizacji zabiegów wynikających z zadań ochronnych.

Jednak dostawy i usługi zakupione w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego i nie są związane z towarami i usługami sprzedawanymi przez Park. Towary i usługi zakupione w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT - warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ planowana realizacja przedmiotowego projektu, którego celem jest zachowanie, bądź poprawa jakości siedlisk i stanowisk cennych gatunków poprzez realizację zabiegów czynnej ochrony w ekosystemach nieleśnych Parku nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał bowiem Zainteresowany, "dostawy i usługi zakupione w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego i nie są związane z towarami i usługami sprzedawanymi przez Park. Towary i usługi zakupione w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.".

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z planowanym projektem, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych działań, Wnioskodawca nie ma także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. zarejestrowanie podatnika jako czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, A nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację projektu "Czynna ochrona zagrożonych gatunków i siedlisk w ekosystemach nieleśnych A w latach 2019-2023". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - jedna z przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informacje, że "dostawy i usługi zakupione w ramach projektu dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego i nie są związane z towarami i usługami sprzedawanymi przez Park. Towary i usługi zakupione w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.". Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl