0112-KDIL2-1.4012.506.2017.1.AP

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.506.2017.1.AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej za korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej za korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "A". Wnioskodawca jest byłym nauczycielem biologii w szkole podstawowej (z wykształcenia jest magistrem biologii). Obecnie Wnioskodawca realizuje się zawodowo poprzez organizowanie i prowadzenie odpłatnych zajęć edukacyjnych w formie kameralnych warsztatów przyrodniczych oraz zajęć terenowych na obszarze B. W swojej ofercie Wnioskodawca posiada zarówno kilkugodzinne (jednodniowe) warsztaty, jak i kilkudniowe turnusy przyrodnicze. Wnioskodawca posiada uprawnienia przewodnika po Parku Narodowym.

Podczas organizowanych kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów ich uczestnicy mają okazję rozwijać swoje pasje przyrodnicze oraz zgłębiać wiedzę na temat przyrody B. Program kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów przyrodniczych, realizowany, w zależności od poziomu wiedzy i wieku grupy odbiorców, na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym, rozpoczyna się od kameralnego wprowadzenia do tematyki realizowanych zajęć edukacyjnych. W ramach tego bloku edukacyjnego Wnioskodawca prowadzi z uczestnikami warsztaty z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych. W zależności od tematu zajęć wykorzystywane są: pojemniczki z lupami, sztuczne modele owadów, naturalne eksponaty, lupy, pęsety, zasysacze, literatura tematu, klucze do oznaczania, przewodniki terenowe, siatki do odławiania bezkręgowców wodnych, siatki do odławiania motyli, podbieraki, czerpaki, mikroskopy, binokulary, lornetki, lunety, terraria, urządzenia do nasłuchu, urządzenia do wabienia motyli nocnych, detektory nietoperzy. Unikalność i wysoką wartość edukacyjną warsztatom zapewnia 36 autorskich (tj. opracowanych przez Wnioskodawcę) zestawów edukacyjnych wraz ze scenariuszami zajęć, jak np. zestawy edukacyjne do rozpoznawania ssaków po czaszkach, po sierści, po tropach i po odchodach; zestawy edukacyjne do rozpoznawania ptaków po piórach, po wyglądzie, po jajach, po głosach, po nogach, po gniazdach i po czaszkach; zestawy do oznaczania i nauki ekologii bezkręgowców wodnych, chrząszczy, muchówek, błonkówek, ważek; zestawy do nauki ekologii mrówek i pszczół; zestawy do nauki ekologii łosia, bobra, wilka, gęsi, batalionów, żurawi, sów; zestawy do nauki cyklów rozwojowych bezkręgowców; zestawy do nauki rozpoznawania bezkręgowców po żerowiskach; zestawy do nauki ekologii płazów krajowych; zestawy do nauki paleontologii; zestawy do nauki archeologii i ewolucji człowieka. W dalszej kolejności uczestnicy kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów dokonują terenowej weryfikacji nabytej wcześniej wiedzy postępując zgodnie z opracowanym przez Wnioskodawcę scenariuszem poszczególnych tematów zajęć. W ramach tej części warsztatów może być realizowana np. praktyczna nauka rozpoznawania ptaków po wyglądzie oraz po ich głosach. Tematem prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć terenowych może być również odławianie i oznaczanie motyli i makrofauny wodnej, oznaczanie czystości wody na podstawie składu gatunkowego lokalnej makrofauny, oznaczanie czystości powietrza za pomocą skali porostowej; szkoła czytania przyrody po tropach, zapachach, odchodach, sierści, śladach żerowania, szczątkach organizmów i resztkach pokarmowych. Część terenowa jest zazwyczaj prowadzona w sposób interaktywny, w formie zadań wyznaczanych poszczególnym uczestnikom zajęć, dzięki czemu uczestnicy samodzielnie starają się wyszukać (często zbierają lub odławiają lub odwzorowują), oznaczają, analizują, i wyciągają wnioski. Przekłada się to na lepszy końcowy efekt prowadzonych zajęć edukacyjnych. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż celem warsztatów przyrodniczych jest nie tylko podniesienie świadomości przyrodniczej i ekologicznej ich uczestników, lecz także dostarczenie słuchaczom uniwersalnej wiedzy, którą mogą wykorzystywać później w dowolnym terenie.

Celem zapewnienia kompletności stanu faktycznego Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż:

* realizowane podczas tych warsztatów zajęcia edukacyjne o tematyce przyrodniczej, opisane powyżej, prowadzone są przez Wnioskodawcę osobiście oraz we własnym imieniu i na własny rachunek,

* sprzedaż usług w postaci organizacji odpłatnych kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów przyrodniczych dokonywana jest przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz uczestników tych warsztatów (w przypadku, gdy uczestnicy są osobami pełnoletnimi), bądź też na rzecz ich rodziców/opiekunów prawnych (w przypadku, gdy uczestnicy są osobami niepełnoletnimi), zazwyczaj nie są zawierane na tę okoliczność umowy w formie pisemnej;

* Wnioskodawca nie jest placówką oświatową, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku VAT.

UZASADNIENIE stanowiska w sprawie.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej Ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, "stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.".

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści Ustawy o podatku VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienia od podatku, a także zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o podatku VAT: "Zwalnia się od podatku: usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli;". Warunkiem zastosowania przytoczonego powyżej zwolnienia z podatku VAT jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, jak również przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem (podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2016 r., sygn. ILPP5/4512-1-68/16-4/IP).

Przytoczona regulacja art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o podatku VAT stanowi rezultat implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 pkt j) Dyrektywy VAT, która stanowi, iż: "Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe;". Na uwagę zasługuje wykładnia tej unijnej regulacji dokonana przez Trybunał w orzeczeniu z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-445/05 Werner Haderer przeciwko Finanzamt Wilmersorf. W tezie tego orzeczenia Trybunał stwierdził, iż: "działalność osoby fizycznej posiadającej status niezależnego współpracownika polegająca na udzielaniu lekcji wyrównawczych, a także na prowadzeniu kursów ceramiki i garncarstwa w ośrodkach kształcenia dla dorosłych może być objęta zwolnieniem z podatku od wartości dodanej przewidzianym w art. 13 część A ust. 1 lit. j szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r., w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku jedynie wówczas, gdy działalność ta polega na udzielaniu lekcji przez nauczyciela na własny rachunek i własną odpowiedzialność i obejmuje edukację szkolną lub uniwersytecką.".

Przy czym Trybunał zaznaczył jednocześnie, że " (...) pojęcia użyte dla określenia zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy powinny być przedmiotem ścisłej wykładni, to jednak przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia "edukacji szkolnej i uniwersyteckiej" groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób. Takie rozbieżności nie są zgodne z wymogami orzecznictwa.". Z tego też powodu Trybunał opowiedział się za szerokim rozumieniem pojęcia "edukacji szkolnej i uniwersyteckiej", stwierdzając następnie, iż: "(...) pojęcie to nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji, lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego".

Dodatkowo Trybunał wyraził w omawianym orzeczeniu pogląd, iż: "(...) brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie", co oznacza, iż dla zastosowania analizowanego zwolnienia z podatku VAT nie ma znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób.

Kierując się treścią zacytowanych powyżej przepisów oraz wykładnią odpowiedniej regulacji prawa wspólnotowego dokonaną przez Trybunał w orzeczeniu w sprawie C-445/05 Werner Haderer, Wnioskodawca uważa, iż zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o podatku VAT znajduje zastosowanie pod warunkiem, że zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

* przedmiotem świadczonych usług musi być prywatne nauczanie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym,

* podatnik musi świadczyć odpowiednią usługę osobiście, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność,

* podatnik musi być nauczycielem,

* prowadzona przez podatnika działalność edukacyjna nie może mieć charakteru wyłącznie rozrywkowego.

Odnosząc stan faktyczny niniejszego wniosku do przedstawionych kryteriów zwolnienia z podatku VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o podatku VAT, Wnioskodawca zauważył, że:

* przedmiotem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prywatne nauczanie o przyrodzie prowadzone na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym (w zależności od poziomu wiedzy i wieku grupy odbiorców),

* sprzedaż usług w postaci organizacji odpłatnych kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów przyrodniczych dokonywana jest przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz uczestników tych zajęć (bądź też ich rodziców/opiekunów prawnych),

* Wnioskodawca świadczy usługi nauczania w formie zajęć edukacyjnych o tematyce przyrodniczej osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek,

* Wnioskodawca jest z wykształcenia magistrem biologii, byłym nauczycielem biologii w szkole podstawowej, obecnie realizującym swoje pasje zawodowe w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej,

* prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) zajęć edukacyjnych o tematyce przyrodniczej nie ma wyłącznie charakteru rekreacyjnego, gdyż: celem prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć jest przekazanie słuchaczom określonej wiedzy na temat zwierząt zamieszkujących Bagna (w szczególności ich wyglądu, wydawanych odgłosów oraz typowych zachowań) oraz na temat pozostałych charakterystycznych elementów środowiska przyrodniczego Parku Narodowego,

* podczas prowadzonych zajęć Wnioskodawca oraz słuchacze wykorzystują w terenie opracowane przez Wnioskodawcę scenariusze zajęć tematycznych oraz materiały dydaktyczne, dzięki czemu uczestnicy zajęć będą mogli wykorzystać przyswojoną w ten sposób wiedzę na innym terenie (tj. w innym środowisku).

Z uwagi na powyższe argumenty, Wnioskodawca wyraża przekonanie, iż na gruncie opisanego stanu faktycznego spełnione zostały przesłanki do zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) zajęć edukacyjnych o tematyce przyrodniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest byłym nauczycielem biologii w szkole podstawowej (z wykształcenia jest magistrem biologii). Obecnie Wnioskodawca realizuje się zawodowo poprzez organizowanie i prowadzenie odpłatnych zajęć edukacyjnych w formie kameralnych warsztatów przyrodniczych oraz zajęć terenowych na obszarze B. W swojej ofercie Wnioskodawca posiada zarówno kilkugodzinne (jednodniowe) warsztaty, jak i kilkudniowe turnusy przyrodnicze. Wnioskodawca posiada uprawnienia przewodnika po Parku Narodowym.

Podczas organizowanych kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów ich uczestnicy mają okazję rozwijać swoje pasje przyrodnicze oraz zgłębiać wiedzę na temat przyrody B. Program kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów przyrodniczych, realizowany, w zależności od poziomu wiedzy i wieku grupy odbiorców, na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym, rozpoczyna się od kameralnego wprowadzenia do tematyki realizowanych zajęć edukacyjnych. W ramach tego bloku edukacyjnego Wnioskodawca prowadzi z uczestnikami warsztaty z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych. W zależności od tematu zajęć wykorzystywane są: pojemniczki z lupami, sztuczne modele owadów, naturalne eksponaty, lupy, pęsety, zasysacze, literatura tematu, klucze do oznaczania, przewodniki terenowe, siatki do odławiania bezkręgowców wodnych, siatki do odławiania motyli, podbieraki, czerpaki, mikroskopy, binokulary, lornetki, lunety, terraria, urządzenia do nasłuchu, urządzenia do wabienia motyli nocnych, detektory nietoperzy. Unikalność i wysoką wartość edukacyjną warsztatom zapewnia 36 autorskich (tj. opracowanych przez Wnioskodawcę) zestawów edukacyjnych wraz ze scenariuszami zajęć, jak np. zestawy edukacyjne do rozpoznawania ssaków po czaszkach, po sierści, po tropach i po odchodach; zestawy edukacyjne do rozpoznawania ptaków po piórach, po wyglądzie, po jajach, po głosach, po nogach, po gniazdach i po czaszkach; zestawy do oznaczania i nauki ekologii bezkręgowców wodnych, chrząszczy, muchówek, błonkówek, ważek; zestawy do nauki ekologii mrówek i pszczół; zestawy do nauki ekologii łosia, bobra, wilka, gęsi, batalionów, żurawi, sów; zestawy do nauki cyklów rozwojowych bezkręgowców; zestawy do nauki rozpoznawania bezkręgowców po żerowiskach; zestawy do nauki ekologii płazów krajowych; zestawy do nauki paleontologii; zestawy do nauki archeologii i ewolucji człowieka. W dalszej kolejności uczestnicy kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów dokonują terenowej weryfikacji nabytej wcześniej wiedzy postępując zgodnie z opracowanym przez Wnioskodawcę scenariuszem poszczególnych tematów zajęć. W ramach tej części warsztatów może być realizowana np. praktyczna nauka rozpoznawania ptaków po wyglądzie oraz po ich głosach. Tematem prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć terenowych może być również odławianie i oznaczanie motyli i makrofauny wodnej, oznaczanie czystości wody na podstawie składu gatunkowego lokalnej makrofauny, oznaczanie czystości powietrza za pomocą skali porostowej; szkoła czytania przyrody po tropach, zapachach, odchodach, sierści, śladach żerowania, szczątkach organizmów i resztkach pokarmowych. Część terenowa jest zazwyczaj prowadzona w sposób interaktywny, w formie zadań wyznaczanych poszczególnym uczestnikom zajęć, dzięki czemu uczestnicy samodzielnie starają się wyszukać (często zbierają lub odławiają lub odwzorowują), oznaczają, analizują, i wyciągają wnioski. Przekłada się to na lepszy końcowy efekt prowadzonych zajęć edukacyjnych. Wnioskodawca podkreślił, iż celem warsztatów przyrodniczych jest nie tylko podniesienie świadomości przyrodniczej i ekologicznej ich uczestników, lecz także dostarczenie słuchaczom uniwersalnej wiedzy, którą mogą wykorzystywać później w dowolnym terenie. Ponadto Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż:

* realizowane podczas tych warsztatów zajęcia edukacyjne o tematyce przyrodniczej, opisane powyżej, prowadzone są przez Wnioskodawcę osobiście oraz we własnym imieniu i na własny rachunek,

* sprzedaż usług w postaci organizacji odpłatnych kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów przyrodniczych dokonywana jest przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz uczestników tych warsztatów (w przypadku, gdy uczestnicy są osobami pełnoletnimi), bądź też na rzecz ich rodziców/opiekunów prawnych (w przypadku, gdy uczestnicy są osobami niepełnoletnimi), zazwyczaj nie są zawierane na tę okoliczność umowy w formie pisemnej;

* Wnioskodawca nie jest placówką oświatową, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Ww. przepis jest odzwierciedleniem w polskich przepisach regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Przywołany przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez te przedszkola, szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń, czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Należy zaznaczyć, że zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r., w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Z kolei, w wyroku C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r., w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające "prywatnie" w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE).

W orzeczeniu C-445/05 Trybunał również wskazał, że pojęcie edukacja szkolna i uniwersytecka nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia "edukacji szkolnej i uniwersyteckiej" groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

Trybunał w powyższym orzeczeniu wyznaczył szeroki zakres interpretacyjny pojęcia edukacja szkolna i uniwersytecka, z uwagi na różny sposób organizacji systemu nauczania w państwach członkowskich. Polski ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące wyłącznie kształcenie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa, przy uwzględnieniu wniosków płynących z powołanego orzecznictwa prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż jak wskazał Zainteresowany: przedmiotem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prywatne nauczanie o przyrodzie prowadzone na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym (w zależności od poziomu wiedzy i wieku grupy odbiorców). Dodatkowo Zainteresowany zaznaczył, że "świadczy usługi nauczania w formie zajęć edukacyjnych o tematyce przyrodniczej osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek" oraz " (...) jest z wykształcenia magistrem biologii, byłym nauczycielem biologii w szkole podstawowej (...). Jednocześnie podkreślić należy, iż sprzedaż usług w postaci organizacji odpłatnych kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów przyrodniczych dokonywana jest przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz uczestników tych warsztatów (w przypadku, gdy uczestnicy są osobami pełnoletnimi), bądź też na rzecz ich rodziców/opiekunów prawnych (w przypadku, gdy uczestnicy są osobami niepełnoletnimi), zazwyczaj nie są zawierane na tę okoliczność umowy w formie pisemnej.

Podsumowując, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania w formie kilkugodzinnych (jednodniowych) warsztatów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl