0112-KDIL2-1.4012.409.2018.2.MG - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.409.2018.2.MG Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r. (data wpływu 29 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach inwestycji pn.: "(...)" - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach inwestycji pn.: "(...)". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem w dniu 29 sierpnia 2018 r. o dokument, z którego wynika prawo osób podpisanych pod ww. wnioskiem ORD-IN do reprezentowania Wnioskodawcy oraz brakujący podpis.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca z siedzibą w C ul. (...). Wnioskodawca funkcjonuje od roku 2006 jako Stowarzyszenie na terenie miejscowości C i Gminy B, które zrzesza wielu sympatyków sportu. Stowarzyszenie liczy 25 członków (w tym 4 juniorów) w przedziale wiekowym 16-37 lat. Głównym celem Stowarzyszenia jest rozwój i popularyzacja kultury fizycznej w środowisku lokalnym, ale również w regionie. Swoje cele członkowie Stowarzyszenia realizują poprzez organizowanie działalności sportowej współzawodnictwa sportowego w dyscyplinie piłki nożnej, zawody sportowe, uczestnictwo w rozgrywkach ligowych o mistrzostwo klasy A, aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej wokół sportu oraz współpracę z innymi podmiotami i organizacjami pozarządowym działającymi na terenie miejscowości C (...), którym również w ramach współpracy udostępniany będzie obiekt powstały w wyniku realizacji operacji. Wymienione podmioty aktywnie działają na terenie miejscowości, integrują społeczność lokalną poprzez organizowanie różnych imprez okolicznościowych oraz udział w uroczystościach i obchodach świąt państwowych, święta Patrona Szkoły, corocznym festynie Rodzinnym. Są organizatorami imprez kultywujących lokalne i regionalne tradycje. Większość imprez w sezonie wiosenno-letnim ma charakter plenerowy i odbywa się na boisku sportowym, toteż powstanie przedmiotowego zaplecza nabiera dodatkowego znaczenia. Podmiot jest wpisany do ewidencji Stowarzyszeń Kultury Fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej, prowadzonej przez Starostę. Nr ewidencji: (...). Data wpisu: (...). Regon: (...). Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawca podpisał w dniu 13 grudnia 2017 r. umowę o przyznanie pomocy na realizację projektu: "(...)". Celem tego przedsięwzięcia jest aktywizacja i integracja społeczności oraz wzrost atrakcyjności obszaru Lokalnej Grupy Działania poprzez budowę ogólnodostępnego obiektu o funkcji sportowo-rekreacyjnej. Koszt wybudowania szatni zgodnie z umową (...) z dnia 20 marca 2018 r. wynosi 465.686,22 zł oraz zgodnie z umową (...) z dnia 20 marca 2018 r. na sprawowanie nadzoru inwestorskiego - " (...)" wynosi 8.800,00 zł. Gmina udziela pożyczki w kwocie 474.000,00 zł, po uzyskaniu dotacji w kwocie 276.000,00 przez Stowarzyszenie kwota 276.000,00 zł pożyczki ma być zwrócona do budżetu Gminy reszta docelowo ma być umorzona. Kwota 668,22 zł pochodzi ze środków własnych Stowarzyszenia. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na ww. inwestycję w kwocie 276.000,00 zł. Przedmiotowe zadanie, tj. " (...)" jest objęte pomocą ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja rzeczowej operacji jako jeden etap zaplanowana została w roku 2018 (od kwietnia do końca listopada 2018 r.) i po realizacji obiekt zaspokajać będzie potrzeby społeczności lokalnej przez wiele lat. Przedsięwzięcie polega na budowie obiektu sportowo-rekreacyjnego z zapleczem socjalno-sanitarnym na działce nr 219/3 przy remizie OSP w (...), w sąsiedztwie boiska sportowego/piłkarskiego naturalnej nawierzchni (dysponowanie nieruchomością nr 219/3 na okres realizacji trwałości projektu na mocy umowy użyczenia z dnia 27 lutego 2017 r.). Faktury z wykonania ww. inwestycji będą wystawiane na Stowarzyszenie. Funkcja obiektu to budynek stanowiący zaplecze, głównie boiska sportowego, na którym odbywają się w ciągu roku różnorodne imprezy o charakterze plenerowym (...), w tym rozgrywki A klasy w piłkę nożną oraz mecze towarzyskie zespołów amatorskich, z liczną grupą kibiców/miłośników piłki nożnej. Dzięki realizacji operacji i powstaniu zaplecza sportowo-rekreacyjnego możliwe będzie korzystanie przez lokalną społeczność z różnych form aktywnego wypoczynku. Zaprojektowano budynek murowany, dwukondygnacyjny, kryty dachem jednospadowym o nachyleniu połaci 10 stopni. Pomieszczenia obiektu, obok funkcji socjalnej, będą również miejscem spotkań lokalnych organizacji i stowarzyszeń oraz grup nieformalnych. Wejście główne do budynku kryte będzie szklanym zadaszeniem. Powierzchnia zabudowy 100,11 m2, powierzchnia użytkowa parteru (65,4 m2) i poddasza (73,2 m2) wynosi łącznie (138,6 m2) obiekt wyposażony będzie w instalację: elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną oraz instalację gazową i c.o. Zaplanowano również podstawowe wyposażenie pomieszczeń oraz zaplecza sanitarnego (łazienek). Najbliższe otoczenie budynku będzie zagospodarowane, położona zostanie przed budynkiem na powierzchni ok. 81 m2 nawierzchnia z kostki brukowej. Gmina B na czas realizacji i trwałości projektu, tj. do końca grudnia 2024 r. przekazała nieruchomość, na której będzie zlokalizowany projekt na rzecz Wnioskodawcy, w bezpłatne użytkowanie na mocy Umowy użyczenia zawartej w dniu 27 lutego 2017 r. Zamiarem Gminy jest dalsze bezpłatne użyczanie przedmiotowego lokalu na cel wyżej wskazany, po zakończeniu ww. umowy. Produkt wykonany podczas tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wynikających z ww. inwestycji " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on mieć możliwości odliczenia kwot podatku VAT od wydatków dokumentujących poniesione koszty podczas realizacji oraz w okresie trwałości projektów opisanych we wniosku, gdyż w tym przypadku Stowarzyszenie nie działa jako czynny podatnik. Jednostka nie wchodzi w zakres podatnika zgodnie z art. 15, gdyż podatnik czynny jest to podmiot, który jest zarejestrowany do VAT i co do zasad wykonuje czynności opodatkowane, a ww. jednostka nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, nie została zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Jednostka nie spełnia wymagań z art. 86 ust. 1, który mówi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższa regulacja oznacza, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Jednostka wybudowanego budynku będzie udostępniać bezpłatnie potencjalnym użytkownikom, budynek nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jednostka nie będzie mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, bowiem w tym zakresie nie działa ona w charakterze podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca z siedzibą w C funkcjonuje od roku 2006 jako Stowarzyszenie na terenie miejscowości C i Gminy B, które zrzesza wielu sympatyków sportu. Stowarzyszenie liczy 25 członków (w tym 4 juniorów) w przedziale wiekowym 16-37 lat. Głównym celem Stowarzyszenia jest rozwój i popularyzacja kultury fizycznej w środowisku lokalnym, ale również w regionie. Swoje cele członkowie Stowarzyszenia realizują poprzez organizowanie działalności sportowej współzawodnictwa sportowego w dyscyplinie piłki nożnej, zawody sportowe, uczestnictwo w rozgrywkach ligowych o mistrzostwo klasy A, aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej wokół sportu oraz współpracę z innymi podmiotami i organizacjami pozarządowym działającymi na terenie miejscowości C (...), którym również w ramach współpracy udostępniany będzie obiekt powstały w wyniku realizacji operacji. Wymienione podmioty aktywnie działają na terenie miejscowości, integrują społeczność lokalną poprzez organizowanie różnych imprez okolicznościowych oraz udział w uroczystościach i obchodach świąt państwowych, święta Patrona Szkoły, corocznym festynie Rodzinnym. Są organizatorami imprez kultywujących lokalne i regionalne tradycje. Większość imprez w sezonie wiosenno-letnim ma charakter plenerowy i odbywa się na boisku sportowym, toteż powstanie przedmiotowego zaplecza nabiera dodatkowego znaczenia. Podmiot jest wpisany do ewidencji Stowarzyszeń Kultury Fizycznej nieprowadzących działalności gospodarczej, prowadzonej przez Starostę. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawca podpisał w dniu 13 grudnia 2017 r. umowę o przyznanie pomocy na realizację projektu: "(...)". Celem tego przedsięwzięcia jest aktywizacja i integracja społeczności oraz wzrost atrakcyjności obszaru Lokalnej Grupy Działania poprzez budowę ogólnodostępnego obiektu o funkcji sportowo-rekreacyjnej. Przedmiotowe zadanie, tj. " (...)" jest objęte pomocą ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja rzeczowej operacji jako jeden etap zaplanowana została w roku 2018 (od kwietnia do końca listopada 2018 r.) i po realizacji obiekt zaspokajać będzie potrzeby społeczności lokalnej przez wiele lat. Przedsięwzięcie polega na budowie obiektu sportowo-rekreacyjnego z zapleczem socjalno-sanitarnym na działce nr 219/3 przy remizie OSP w C, w sąsiedztwie boiska sportowego/piłkarskiego naturalnej nawierzchni (dysponowanie nieruchomością nr 219/3 na okres realizacji trwałości projektu na mocy umowy użyczenia z dnia 27 lutego 2017 r.). Faktury z wykonania ww. inwestycji będą wystawiane na Stowarzyszenia. Funkcja obiektu to budynek stanowiący zaplecze, głównie boiska sportowego, na którym odbywają się w ciągu roku różnorodne imprezy o charakterze plenerowym (...), w tym rozgrywki A klasy w piłkę nożną oraz mecze towarzyskie zespołów amatorskich, z liczną grupą kibiców/miłośników piłki nożnej. Dzięki realizacji operacji i powstaniu zaplecza sportowo-rekreacyjnego możliwe będzie korzystanie przez lokalną społeczność z różnych form aktywnego wypoczynku. Gmina B na czas realizacji i trwałości projektu, tj. do końca grudnia 2024 r. przekazała nieruchomość, na której będzie zlokalizowany projekt na rzecz Stowarzyszenia, w bezpłatne użytkowanie na mocy Umowy użyczenia zawartej w dniu 27 lutego 2017 r. Zamiarem Gminy jest dalsze bezpłatne użyczanie przedmiotowego lokalu na cel wyżej wskazany, po zakończeniu ww. umowy. Produkt wykonany podczas tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy, przy tak przedstawionym opisie, dotyczą kwestii, czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wynikających z inwestycji, polegającej na budowie szatni wraz z zapleczem socjalno-sanitarnym przy remizie OSP w C.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a produkt wykonany podczas tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług. Celem przedsięwzięcia będzie bowiem aktywizacja i integracja społeczności oraz wzrost atrakcyjności obszaru Lokalnej Grupy Działania poprzez budowę ogólnodostępnego obiektu o funkcji sportowo-rekreacyjnej.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wynikających z inwestycji " (...)".

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o przedstawiony opis sprawy, w tym w szczególności o wskazanie, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a produkt wykonany podczas tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl