0112-KDIL2-1.4012.403.2018.2.SS - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury kulturalno-edukacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.403.2018.2.SS Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury kulturalno-edukacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 24 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.), 5 września 2018 r. (data wpływu 5 września 2018 r.) oraz 2 października 2018 r. (data wpływu 2 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego, w ramach projektu pn.: "...", zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego, w ramach projektu pn.: "...", zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Wniosek uzupełniono w dniach: 30 lipca 2018 r., 5 września 2018 r. oraz 2 października 2018 r. poprzez potwierdzenie wpłaty brakującej opłaty oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane pismem z dnia 5 września 2018 r.).

Dnia 28 czerwca 2018 r. Gmina zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.5 Rewitalizacja.

Celem ogólnym projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców obszaru rewitalizacji i Gminy.

Okres realizacji Projektu ustalono na: rozpoczęcie realizacji - 8 lutego 2018 r., zakończenie finansowe realizacji - 31 grudnia 2019 r.

Przedmiotem projektu jest: budowa budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne, wraz z zakupem wyposażenia oraz zagospodarowanie terenu i budowa niezbędnej infrastruktury technicznej (przyłącza i instalacja: kanalizacji deszczowej, sanitarne, wodociągowe, elektryczne, teletechniczne, instalacja oświetlenia zewnętrznego, budowa sieci ciepłowniczej) oraz przebudowa Placu (...).

Inwestycja będzie realizowana w ramach 4 etapów i 16 zadań:

Etap I Budowa budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne - etap I obejmuje:

* Zadanie 1. Prace z zakresu zagospodarowania terenu (m.in. wycinka, rozbiórki, utwardzenia) na potrzeby budowy I części obiektu kulturalno-edukacyjnego.

* Zadanie 2. Budowa budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne (bez sali widowiskowej) wraz z rozbiórką starego obiektu.

* Zadanie 3. Prace instalacyjne sanitarne wewnętrzne i zewnętrzne.

* Zadanie 4. Prace instalacyjne elektryczne i teletechniczne.

Etap II Budowa budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne - etap II obejmuje:

* Zadanie 5. Zagospodarowanie terenu (m.in. wycinka, budowa zjazdów, rozbiórki, wyposażenie placu i oznakowanie).

* Zadanie 6. Roboty rozbiórkowe budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

* Zadanie 7. Budowa budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne - część II (sala widowiskowa).

* Zadanie 8. Wyposażenie sali widowiskowej.

* Zadanie 9. Prace elektryczne.

* Zadanie 10. Prace teletechniczne.

* Zadanie 11. Prace sanitarne.

Etap III Przebudowa Placu (...) obejmuje:

* Zadanie 12. Roboty drogowe.

* Zadanie 13. Odwodnienie.

* Zadanie 14. Przyłącze wodociągowe.

* Zadanie 15. Zieleń i mała architektura.

Etap IV Zakup wyposażenia obejmuje:

* Zadanie 16. Zakup wyposażenia.

Jednostką realizującą Projekt (zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie) jest Gmina, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (od 1 stycznia 2017 r. Gmina scentralizowała swoje rozliczenia dotyczące VAT z jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej).

Gmina jest właścicielem gruntu, na którym realizowana będzie inwestycja i będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotowej inwestycji. Wydatki te dokumentowane będą wystawianymi na Gminę przez Wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Główną inwestycją projektu jest budowa budynku na cele kulturalno-edukacyjne, której realizacja zawarta jest w etapie I, II i IV, i w związku z tą inwestycją Gmina planuje prowadzenie działalności gospodarczej.

Po realizacji projektu - zakończeniu inwestycji, główny obiekt powstały w wyniku realizacji etapu I, II, IV - budynek użyteczności publicznej, wraz z niezbędną infrastrukturą, wyposażeniem i zagospodarowaniem terenu, będzie pełnił funkcje centrum kulturalno-edukacyjnego, pobudzania aktywności i integracji mieszkańców obszaru rewitalizacji.

Gmina planuje przekazać wybudowany obiekt dla Domu Kultury w drodze umowy cywilnoprawnej. Budynek ten będzie wykorzystywany przez Dom Kultury do realizacji jego zadań własnych w zakresie organizowania życia kulturalnego na terenie Gminy. Gmina pozostanie jednak właścicielem obiektu. Budynek wraz z wyposażeniem - po zakończeniu robót budowlanych i oddaniu go do użytkowania - zostanie wydzierżawiony dla Domu Kultury wg stawek rynkowych określonych zarządzeniem Burmistrza w sprawie podziału miasta na strefy do ustalenia czynszu dzierżawnego za grunty oraz czynszu najmu za lokale, stanowiące własność lub będące we władaniu Gminy. Gmina będzie wystawiać dla Domu Kultury faktury VAT za dzierżawę przedmiotowego budynku zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.). Dom Kultury posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Organizatorem Domu Kultury jest Gmina. Działalność finansowa Domu Kultury finansowana jest z dotacji Organizatora, wpływów z prowadzonej działalności (w tym m.in. z najmu i dzierżawy składników majątkowych, organizacji koncertów, różnego rodzaju imprez kulturalnych i przedstawień teatralnych, odpłatności za zajęcia, działalności wydawniczej), ze środków otrzymywanych od osób fizycznych oraz z innych źródeł.

W ramach etapu I inwestycji, część infrastruktury (nakłady poniesione na przekładnię sieci cieplnej) zostanie przekazana aportem miejskiej spółce komunalnej.

Drugą inwestycją projektu jest przebudowa Placu (...) - zawarta w etapie III i w związku z tą inwestycją Gmina nie planuje żadnej działalności gospodarczej.

Infrastruktura powstała w zakresie przebudowy Placu (...) (etap III) umożliwi powstanie otwartej reprezentacyjnej przestrzeni miasta i pozostanie bezpośrednio pod zarządem Gminy. Plac będzie dostępny dla mieszkańców na cele kulturalne, społeczne i rekreacyjne. Co do tej inwestycji Gmina nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Majątek powstały wskutek realizacji tej inwestycji będzie służył zaspokojeniu potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 przedmiotowej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, wśród których wymienia się m.in. zadania z zakresu kultury, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów.

Dnia 8 lutego 2018 r. Gmina podpisała umowę z wykonawcą robót określonych w ramach I etapu. Do dnia złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji nie zawarto jeszcze umów na realizację II, III i IV etapu.

Do dnia złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, Gminie wykonawca I etapu robót wystawił na rzecz Gminy jedną fakturę częściową za roboty wykonane w okresie 9 lutego 2018 r. - 30 marca 2018 r. Gmina nie odliczyła podatku naliczonego od przedmiotowej faktury. Gmina uwzględniła w budżecie przedmiotowego projektu koszty podatku VAT, jako koszty kwalifikowalne projektu i tym samym otrzyma do nich dofinansowanie. Podatek może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. W związku z powyższym, niezbędne jest uzyskanie interpretacji, czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu "...", w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponieważ opis sprawy budził wątpliwości, tutejszy Organ pismem z dnia 15 czerwca 2018 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu sprawy o następujące informacje:

1. Czy opisana we wniosku inwestycja realizowana jest/będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.)? Jeśli tak, to należy wskazać jakie są/będą to zadania?

2. Jaka jest/będzie wartość nakładów poniesionych w ramach opisanej inwestycji, w części dotyczącej budowy budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne?

3. Ile wynosi/będzie wynosić miesięczny obrót z tytułu dzierżawy dla Domu Kultury wybudowanego obiektu wraz z wyposażeniem?

4. Czy obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy jest/będzie znaczący dla budżetu Gminy? Na jakim poziomie kształtują/będą się kształtowały dochody z tytułu tej dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?

5. Przy uwzględnieniu jakich czynników dokonano w analizowanym przypadku kalkulacji czynszu dzierżawnego na takim, a nie innym poziomie - należy wymienić?

6. Czy wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest z uwzględnieniem realiów rynkowych?

7. Czy Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na budowę budynku na cele kulturalno-edukacyjne, realizowaną w ramach I, II i IV etapu, który ma być przedmiotem planowanej dzierżawy, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu?

8. Czy Zainteresowany ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na przebudowę Placu (...), której realizacja zawarta jest w etapie III, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu?

9. Czy po zrealizowaniu projektu udostępnienie wybudowanego budynku użyteczności publicznej będzie następowało odpłatnie w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

10. Czy towary i usługi, zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu, są/będą wykorzystywane przez Zainteresowanego zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza? Jeżeli tak, to czy jest/będzie możliwe przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika?

11. Czy towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu są/będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnionych od podatku? Jeżeli tak, to czy Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków do czynności opodatkowanych?

12. W ramach którego etapu jest/będzie realizowana część infrastruktury, tj. sieć wodno-kanalizacyjna, ciepłownicza, która zostanie przekazana po wybudowaniu spółce miejskiej do zarządzania?

13. Czy spółka miejska, której zostanie przekazana ww. część infrastruktury, jest jednostką budżetową gminy, czy odrębnym podatnikiem podatku VAT?

14. Na podstawie jakiej czynności nastąpi/ma nastąpić przekazanie części infrastruktury (sieć wodno-kanalizacyjna, ciepłownicza)? Czy jest/będzie to czynność odpłatna, czy nieodpłatna?

15. Do jakich czynności jest/będzie wykorzystywana powstała część infrastruktury (sieć wodno-kanalizacyjna, ciepłownicza) oraz część powstałej sieci wykorzystywanej do dostarczania mediów innym podmiotom w mieście (sieć przesyłowa)?

16. Czy Wnioskodawca jest/będzie w stanie wyodrębnić wydatki na powstałe ww. części infrastruktury od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach projektu?

W odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu Wnioskodawca wskazał co następuje:

Ad. 1.

Opisana we wniosku inwestycja realizowana jest/będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 9 (w zakresie etapu I, II i IV) oraz pkt 2 (w zakresie etapu III) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.).

Ad. 2.

Planowana wartość nakładów do poniesienia w ramach opisanej inwestycji (na dzień składania uzupełnień do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej), w części dotyczącej budowy i wyposażenia budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne, wyniesie ok. 11,5 mln zł (etap I, II i IV inwestycji).

Ad. 3.

Z uwagi na to, że na dzień składania uzupełnień do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie jest znana dokładna wartość nakładów związanych z przedmiotową inwestycją - inwestycja nie została zakończona, nie zostały jeszcze nawet zakończone wszystkie postępowania przetargowe - trudno jest określić planowany miesięczny obrót z tytułu dzierżawy dla Domu Kultury wybudowanego obiektu wraz z wyposażeniem. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 6 - wysokość czynszu zostanie ustalona na poziomie nie niższym niż ten, który umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem realiów rynkowych. Biorąc pod uwagę planowaną do poniesienia - na dzień składania uzupełnień do wniosku-kwotę nakładów na opisaną inwestycję (w ramach etapu I, II i IV), w części dotyczącej budowy i wyposażenia budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne, w wysokości ok. 11,5 mln zł i wynikającą z tabeli roczną% stawkę amortyzacji dla Budynków niemieszkalnych wynoszącą 2,5% - miesięczny obrót netto z tytułu dzierżawy wybudowanego obiektu nie powinien być niższy niż ok. 24 tys. zł.

Ad. 4.

Dochody budżetu sklasyfikowane w paragrafie 0750 Wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych za rok 2017 wyniosły 495.622,77 zł (w tym kwota 215.083,91 zł dotyczy dochodów z najmu mieszkań komunalnych).

Dochody budżetu ogółem za rok 2017 wyniosły 86.180.442,10 zł.

Dochody własne Gminy w roku 2017 wyniosły 27.885.077,75 zł.

Udział dochodów z najmu i dzierżawy - bez dochodów z mieszkań komunalnych - (280.538,86 zł) w dochodach ogółem za rok 2017 (86.180.442,10 zł) wyniósł ok. 0,3%, a udział dochodów z najmu i dzierżawy - bez dochodów z mieszkań komunalnych - (280.538,86 zł) w dochodach własnych Gminy za rok 2017 (27.885.077,75 zł) wyniósł ok. 1,0%.

Przy założeniu miesięcznej kwoty obrotu netto z tytułu dzierżawy wybudowanego obiektu na poziomie nie niższym niż ok. 24 tys. zł - roczny obrót z tytułu tej dzierżawy wyniesie nie mniej niż ok. 288 tys. zł, czyli w przypadku dzierżawy przedmiotowego obiektu planowane dochody Gminy z tyt. najmu i dzierżawy wzrosną o ponad 100% w stosunku do dochodów uzyskanych w roku 2017.

Ad. 5.

Na dzień składania uzupełnień do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie została jeszcze sporządzona kalkulacja czynszu dzierżawnego - inwestycja nie została zakończona, nie zostały jeszcze nawet zakończone wszystkie postępowania przetargowe i nie znana jest całkowita wartość inwestycji. Przy sporządzaniu kalkulacji czynszu dzierżawnego planuje się uwzględnić m.in. wartość rocznej kwoty umorzenia przedmiotowego składnika majątku oraz realia rynkowe.

Ad. 6.

Na dzień składania uzupełnień do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej - z uwagi na to, że nie zostały jeszcze zakończone wszystkie postępowania przetargowe i inwestycja nie została zakończona - nie jest znana całkowita wartość nakładów inwestycyjnych. Po zakończeniu realizacji inwestycji planuje się ustalenie wysokości czynszu na poziomie nie niższym niż ten, który umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Ad. 7.

Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na budowę budynku na cele kulturalno-edukacyjne, realizowanej w ramach I, II i IV etapu, który ma być przedmiotem planowanej dzierżawy, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Etapy I, II, III i IV przedmiotowej inwestycji realizowane będą na podstawie odrębnych zamówień publicznych - na realizację każdego z etapów Gmina ogłaszała/będzie ogłaszała odrębne postępowanie przetargowe.

Ad. 8.

Zainteresowany ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na przebudowę Placu (...), której realizacja zawarta jest w etapie III, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Jak wspomniano w ramach odpowiedzi na pytanie nr 7 - na realizację etapu III ogłoszone było odrębne postępowanie przetargowe i realizowana ona będzie w ramach odrębnego zamówienia publicznego.

Ad. 9.

Po zrealizowaniu projektu udostępnienie wybudowanego budynku użyteczności publicznej będzie następowało odpłatnie w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad. 10.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji etapu I, II i IV przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji etapu III przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do celów innych niż działalność gospodarcza. Możliwe będzie przypisanie towarów i usług zakupionych w ramach realizacji etapu I, II i IV przedmiotowego projektu w całości do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej.

Ad. 11.

Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu nie są/nie będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnionych od podatku.

Ad. 12.

W ramach I etapu planowane jest wykonanie m.in. przyłącza do budynku i instalacji wodociągowej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej, przyłącza do budynku i przekładki sieci cieplnej, przyłącza do budynku i instalacji elektrycznej, przyłącza do budynku i instalacji teletechnicznej.

W ramach projektu nie powstanie sieć wodno-kanalizacyjna podlegająca przekazaniu miejskiej spółce komunalnej, będąca elementem sieci przesyłowej, wykonane zostaną jedynie elementy przyłączy wodno-kanalizacyjnych (przyłącza do budynku i instalacji wodociągowej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej), które będą stanowiły integralną część nowobudowanego obiektu i nie będą podlegały przekazaniu spółce komunalnej.

Ad. 13.

Miejska spółka komunalna jest spółką prawa handlowego, odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Ad. 14.

Przekazanie części infrastruktury miejskiej spółce komunalnej nastąpi w drodze aportu. Będzie to czynność opodatkowana podatkiem VAT.

Ad. 15.

Mając na uwadze prośbę o sprostowanie treści wniosku zawartą w odpowiedzi na pytanie nr 12, Wnioskodawca informuje, iż przebudowana część sieci ciepłowniczej (nakłady poniesione na przekładkę sieci cieplnej) oprócz dostarczania ciepła na potrzeby budynku DK, będzie dostarczać ciepło również innym podmiotom w mieście.

Ad. 16.

Wnioskodawca jest/będzie w stanie wyodrębnić wydatki na powstałą ww. część infrastruktury od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji w ramach wyżej opisanego projektu Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w związku z realizacją projektu będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości z wydatków na realizację głównej inwestycji projektu w etapie I, II i IV.

Przy realizacji drugiej inwestycji zawartej w etapie III nie będzie miała możliwości odzyskania w całości lub w części naliczonego podatku VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w takim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określona w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określona warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemająca osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cal lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczna w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczna o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przedstawiona wyżej zasada daje zatem możliwość Gminie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami przy realizacji głównej inwestycji projektu w etapie I, II i IV, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast przy realizacji drugiej inwestycji projektu w etapie III nie daje możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu, ponieważ Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem tej części inwestycji i nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 9 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.5 Rewitalizacja. Celem ogólnym projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców obszaru rewitalizacji i Gminy. Przedmiotem projektu jest: budowa budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne, wraz z zakupem wyposażenia oraz zagospodarowanie terenu i budowa niezbędnej infrastruktury technicznej (przyłącza i instalacja: kanalizacji deszczowej, sanitarne, wodociągowe, elektryczne, teletechniczne, instalacja oświetlenia zewnętrznego, budowa sieci ciepłowniczej) oraz przebudowa Placu (...). Inwestycja będzie realizowana w ramach ww. 4 etapów i 16 zadań. Jednostką realizującą Projekt jest Gmina, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (od 1 stycznia 2017 r. Gmina scentralizowała swoje rozliczenia dotyczące VAT z jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej). Gmina jest właścicielem gruntu, na którym realizowana będzie inwestycja i będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotowej inwestycji. Wydatki te dokumentowane będą wystawianymi na Gminę przez Wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Główną inwestycją projektu jest budowa budynku na cele kulturalno-edukacyjne, której realizacja zawarta jest w etapie I, II i IV, i w związku z tą inwestycją Gmina planuje prowadzenie działalności gospodarczej. Po realizacji projektu - zakończeniu inwestycji, główny obiekt powstały w wyniku realizacji etapu I, II, IV - budynek użyteczności publicznej, wraz z niezbędną infrastrukturą, wyposażeniem i zagospodarowaniem terenu, będzie pełnił funkcje centrum kulturalno-edukacyjnego, pobudzania aktywności i integracji mieszkańców obszaru rewitalizacji. Gmina planuje przekazać wybudowany obiekt dla Domu Kultury w drodze umowy cywilnoprawnej. Budynek ten będzie wykorzystywany przez Dom Kultury do realizacji jego zadań własnych w zakresie organizowania życia kulturalnego na terenie Gminy. Gmina pozostanie jednak właścicielem obiektu. Budynek wraz z wyposażeniem - po zakończeniu robót budowlanych i oddaniu go do użytkowania - zostanie wydzierżawiony dla Domu Kultury wg stawek rynkowych określonych zarządzeniem Burmistrza w sprawie podziału miasta na strefy do ustalenia czynszu dzierżawnego za grunty oraz czynszu najmu za lokale, stanowiące własność lub będące we władaniu Gminy. Gmina będzie wystawiać dla Domu Kultury faktury VAT za dzierżawę przedmiotowego budynku zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy o samorządzie gminnym. Dom Kultury posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Organizatorem Domu Kultury jest Gmina. Działalność finansowa Domu Kultury finansowana jest z dotacji Organizatora, wpływów z prowadzonej działalności (w tym m.in. z najmu i dzierżawy składników majątkowych, organizacji koncertów, różnego rodzaju imprez kulturalnych i przedstawień teatralnych, odpłatności za zajęcia, działalności wydawniczej), ze środków otrzymywanych od osób fizycznych oraz z innych źródeł. W ramach etapu I inwestycji, część infrastruktury (nakłady poniesione na przekładnię sieci cieplnej) zostanie przekazana aportem miejskiej spółce komunalnej. Drugą inwestycją projektu jest przebudowa Placu (...) - zawarta w etapie III i w związku z tą inwestycją Gmina nie planuje żadnej działalności gospodarczej. Infrastruktura powstała w zakresie przebudowy Placu (...) (etap III) umożliwi powstanie otwartej reprezentacyjnej przestrzeni miasta i pozostanie bezpośrednio pod zarządem Gminy. Plac będzie dostępny dla mieszkańców na cele kulturalne, społeczne i rekreacyjne. Co do tej inwestycji Gmina nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Majątek powstały wskutek realizacji tej inwestycji będzie służył zaspokojeniu potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej. Dnia 8 lutego 2018 r. Gmina podpisała umowę z wykonawcą robót określonych w ramach I etapu. Do dnia złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji nie zawarto jeszcze umów na realizację II, III i IV etapu. Do dnia złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, Gminie wykonawca I etapu robót wystawił na rzecz Gminy jedną fakturę częściową za roboty wykonane w okresie 9 lutego 2018 r. - 30 marca 2018 r. Gmina nie odliczyła podatku naliczonego od przedmiotowej faktury. Gmina uwzględniła w budżecie przedmiotowego projektu koszty podatku VAT, jako koszty kwalifikowalne projektu i tym samym otrzyma do nich dofinansowanie. Opisana we wniosku inwestycja realizowana jest/będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 9 (w zakresie etapu I, II i IV) oraz pkt 2 (w zakresie etapu III) ustawy o samorządzie gminnym. Planowana wartość nakładów do poniesienia w ramach opisanej inwestycji, w części dotyczącej budowy i wyposażenia budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne, wyniesie ok. 11,5 mln zł (etap I, II i IV inwestycji). Wysokość czynszu zostanie ustalona na poziomie nie niższym niż ten, który umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem realiów rynkowych. Biorąc pod uwagę planowaną do poniesienia - na dzień składania uzupełnień do wniosku-kwotę nakładów na opisaną inwestycję (w ramach etapu I, II i IV), w wysokości ok. 11,5 mln zł i wynikającą z tabeli roczną% stawkę amortyzacji dla Budynków niemieszkalnych wynoszącą 2,5% - miesięczny obrót netto z tytułu dzierżawy wybudowanego obiektu nie powinien być niższy niż ok. 24 tys. zł. Przy założeniu miesięcznej kwoty obrotu netto z tytułu dzierżawy wybudowanego obiektu na poziomie nie niższym niż ok. 24 tys. zł - roczny obrót z tytułu tej dzierżawy wyniesie nie mniej niż ok. 288 tys. zł, czyli w przypadku dzierżawy przedmiotowego obiektu planowane dochody Gminy z tyt. najmu i dzierżawy wzrosną o ponad 100% w stosunku do dochodów uzyskanych w roku 2017. Przy sporządzaniu kalkulacji czynszu dzierżawnego planuje się uwzględnić m.in. wartość rocznej kwoty umorzenia przedmiotowego składnika majątku oraz realia rynkowe. Po zakończeniu realizacji inwestycji planuje się ustalenie wysokości czynszu na poziomie nie niższym niż ten, który umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem realiów rynkowych. Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na budowę budynku na cele kulturalno-edukacyjne, realizowanej w ramach I, II i IV etapu, który ma być przedmiotem planowanej dzierżawy, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Etapy I, II, III i IV przedmiotowej inwestycji realizowane będą na podstawie odrębnych zamówień publicznych - na realizację każdego z etapów Gmina ogłaszała/będzie ogłaszała odrębne postępowanie przetargowe. Zainteresowany ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na przebudowę Placu (...), której realizacja zawarta jest w etapie III, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Po zrealizowaniu projektu udostępnienie wybudowanego budynku użyteczności publicznej będzie następowało odpłatnie w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji etapu I, II i IV przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji etapu III przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do celów innych niż działalność gospodarcza. Możliwe będzie przypisanie towarów i usług zakupionych w ramach realizacji etapu I, II i IV przedmiotowego projektu w całości do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej. Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu nie są/nie będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnionych od podatku. W ramach I etapu planowane jest wykonanie m.in. przyłącza do budynku i instalacji wodociągowej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej, przyłącza do budynku i przekładki sieci cieplnej, przyłącza do budynku i instalacji elektrycznej, przyłącza do budynku i instalacji teletechnicznej. W ramach projektu nie powstanie sieć wodno-kanalizacyjna podlegająca przekazaniu miejskiej spółce komunalnej, będąca elementem sieci przesyłowej, wykonane zostaną jedynie elementy przyłączy wodno-kanalizacyjnych (przyłącza do budynku i instalacji wodociągowej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej, przyłącza do budynku i zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej), które będą stanowiły integralną część nowobudowanego obiektu i nie będą podlegały przekazaniu spółce komunalnej. Miejska spółka komunalna jest spółką prawa handlowego, odrębnym od gminy podatnikiem podatku VAT. Przekazanie części infrastruktury miejskiej spółce komunalnej nastąpi w drodze aportu. Będzie to czynność opodatkowana podatkiem VAT. Przebudowana część sieci ciepłowniczej (nakłady poniesione na przekładkę sieci cieplnej) oprócz dostarczania ciepła na potrzeby budynku DK, będzie dostarczać ciepło również innym podmiotom w mieście. Wnioskodawca jest/będzie w stanie wyodrębnić wydatki na powstałą ww. część infrastruktury od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina w odniesieniu do realizowanej ww. inwestycji ma/będzie miała możliwość odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy, powiaty) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony w części dotyczącej budowy i wyposażenia budynku użyteczności publicznej na cele kulturalno-edukacyjne (etap I, II i IV), bowiem jak wskazał Wnioskodawca, Gmina planuje przekazać wybudowany obiekt dla Domu Kultury w drodze umowy cywilnoprawnej (dzierżawy). Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na budowę budynku na cele kulturalno-edukacyjne przy ul. Głównej 8, realizowanej w ramach I, II i IV etapu, który ma być przedmiotem planowanej dzierżawy, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.

W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.), dalej zwanej k.c. - przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści powyższego przepisu, oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej własności i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jego najemcę.

Natomiast, zgodnie z art. 693 § 1 i § 2 k.c. - przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Z opisu sprawy wynika również, że w ramach etapu I inwestycji, część infrastruktury (nakłady poniesione na przekładnię sieci cieplnej) zostanie przekazana aportem miejskiej spółce komunalnej, będącym odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wskazał przy tym, że czynność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT. Poza tym, Zainteresowany jest/będzie w stanie wyodrębnić wydatki na powstałą ww. część infrastruktury od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach projektu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że - co do zasady - oddanie nieruchomości w dzierżawę oraz przekazanie części infrastruktury aportem stanowią czynności odpłatne i podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, że czynność odpłatnego udostępniania ww. obiektu na podstawie zawartej umowy dzierżawy w celu prowadzenia działalności kulturalnej oraz czynność przekazania części sieci ciepłowniczej w drodze aportu stanowią/stanowić będą dla Gminy czynności opodatkowane, niekorzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione w odniesieniu do inwestycji zawartej w etapie I, II i IV, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn.: "..." mają/będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę wybudowanego budynku na cele kulturalno-edukacyjne na podstawie umowy dzierżawy (wysokość czynszu zostanie ustalona na poziomie nie niższym, niż ten, który umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem realiów rynkowych) oraz przekazaniem w drodze aportu części infrastruktury miejskiej spółce komunalnej, czyli będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zainteresowany wskazał także, że ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na budowę ww. obiektu, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.

Podsumowując, Gmina ma/będzie miała możliwość odzyskania w całości podatku VAT naliczonego, w ramach projektu pn.: "...", zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w etapie I, II i IV.

Ponadto, jak wynika z informacji zawartych we wniosku, drugą inwestycją projektu jest przebudowa Placu (...), zawarta w etapie III. Jak wskazał Wnioskodawca, Plac będzie dostępny dla mieszkańców na cele kulturalne, społeczne i rekreacyjne. Majątek powstały wskutek realizacji tej inwestycji będzie służył zaspokojeniu potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on wykorzystywany przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie, Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na przebudowę Placu (...), której realizacja zawarta jest w etapie III, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że warunek uprawniający do odliczenia w części dotyczącej III etapu inwestycji nie jest/nie będzie spełniony, gdyż wydatki dotyczące przebudowy ww. Placu na realizację przedmiotowego projektu nie są/nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego działania (zawartego w etapie III) Gmina nie ma/nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in., pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma/nie będzie miała więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, przy realizacji drugiej inwestycji projektu w etapie III, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w ramach przedmiotowego projektu.

Tym samym, stanowisko Zainteresowanego oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl