0112-KDIL2-1.4012.400.2017.3.DS - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.400.2017.3.DS Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2017 r. (data wpływu 6 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 października 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 2016 Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)" ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii. Umowa o dofinansowanie została podpisana w marcu 2017 r. Realizacja projektu zostanie rozpoczęta po podpisaniu umowy o dofinansowanie i ogłoszeniu przetargu. Projekt jest objęty pomocą publiczną, w ramach Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz Rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis. Dotychczas Gmina poniosła wydatki jedynie na opracowanie dokumentacji projektowej i Studium Wykonalności.

Przedmiotem projektu jest montaż instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej Gminy, w jednostkach podległych, tj.:

* budynku Urzędu Gminy (UG),

* budynku Zakładu Gospodarki Komunalnej (ZGK),

* budynku gimnazjum,

* budynku szkoły podstawowej 1.,

* budynku szkoły podstawowej 2.,

* budynku szkoły podstawowej 3.,

* budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK),

* budynku przedszkola i biblioteki,

* Biurowcu Małej i Średniej Przedsiębiorczości (MSP).

Ponadto w budynku szkoły 3. zostanie zamontowana pompa ciepła. Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spadek wykorzystania ograniczonych, nieodnawialnych źródeł energii i korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii. Przedmiotowa inwestycja należy do sfery zadań własnych (publicznych) Gminy. Zadania te obejmują ochronę środowiska i przyrody, a także utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Majątek powstały w ramach projektu będzie stanowić własność Gminy. Koszty użytkowania instalacji będą ponosić jednostki podległe ze środków własnych Gminy. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wszystkie roboty budowlane i usługi zostały lub zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Gmina.

Efekty projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów finansowych - zarówno przez Gminę jak i jej jednostki podległe. Przede wszystkim należy podkreślić, że Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży nadwyżki energii do sieci dystrybucyjnej. Żadna z zaprojektowanych mikroinstalacji po wcześniejszym, sumarycznym bilansowaniu energii nie będzie wytwarzała nadwyżki w myśl ustawy kwalifikującej jej do rozliczenia poza okresem rozliczeniowym.

Inwestycja nie ma charakteru komercyjnego. Efektem ekonomicznym dla Gminy będą oszczędności kosztów związanych z dostarczaniem energii elektrycznej. Majątek nie zostanie zbyty. W związku z tym Gmina i jej jednostki podległe nie będą wykonywały żadnych czynności opodatkowanych.

W poszczególnych budynkach użyteczności publicznej Gminy, w jednostkach podległych, na których będą montowane instalacje fotowoltaiczne oprócz zadań z zakresu działalności publicznoprawnej, (wynikającej z ustawy o samorządzie gminnym) prowadzone są następujące rodzaje działalności:

a.

w budynku Urzędu Gminy (UG), prowadzi się wynajem lokali biurowych opodatkowany stawką 23% (2 pomieszczenia biurowe),

b.

w budynku Zakładu Gospodarki Komunalnej (ZGK) prowadzona jest działalność gospodarcza opodatkowana i zwolniona z podatku VAT, związana z dostawą wody i odbiorem ścieków komunalnych,

c.

w budynku gimnazjum, prowadzona jest działalność gospodarcza zwolniona z podatku VAT, związana ze sprzedażą wyżywienia dla uczniów i nauczycieli oraz kilka razy w roku wynajmowana jest sala gimnastyczna,

d.

w budynku szkoły podstawowej 1. mieści się szkoła podstawowa i przedszkole. Prowadzona jest działalność gospodarcza zwolniona z podatku VAT, związana ze sprzedażą wyżywienia dla uczniów i nauczycieli,

e.

w budynku szkoły podstawowej 2, prowadzona jest działalność gospodarcza zwolniona z podatku VAT, związana ze sprzedażą wyżywienia dla uczniów i nauczycieli oraz kilka razy w roku wynajmowana jest sala gimnastyczna,

f.

w budynku szkoły podstawowej 3 nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza,

g.

w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK) prowadzi się wynajem lokali biurowych opodatkowany stawką 23% (3 pomieszczenia). BIOK jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Gmina nie wystawia faktur za wynajem lokali biurowych,

h.

w budynku przedszkola i biblioteki prowadzona jest działalność gospodarcza zwolniona z podatku VAT, związana ze sprzedażą wyżywienia dla uczniów i nauczycieli,

i.

w Biurowcu Małej i Średniej Przedsiębiorczości (MŚP) prowadzona jest działalność gospodarcza związana z wynajmem lokali biurowych, energia elektryczna refakturowana jest na wynajmujących lokale.

W przypadku budynków oznaczonych literą od a) do h) Gmina nie ma możliwości przypisania wydatków związanych z realizowaną w ramach projektu inwestycją do poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej opodatkowanej lub zwolnionej, gdyż w przypadku realizacji ww. projektu Wnioskodawca działa jako organ publiczny i wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. W przypadku natomiast budynku Biurowca Małej i Średniej Przedsiębiorczości (MŚP) cała energia zużyta przez wynajmujących lokale biurowe jest na te przedsiębiorstwa refakturowana.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, a także ochronę środowiska i przyrody.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Inwestycja realizowana w ramach opisywanego projektu wpisuje się do zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyć Gminie do czynności opodatkowanych, w tym przede wszystkim do jakiejkolwiek sprzedaży energii elektrycznej czy wynajmu instalacji, z której zostałby naliczony podatek VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku VAT, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wniosek o interpretację dotyczy tylko i wyłączenie budynku oznaczonego literą g), tj. budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK). W przypadku pozostałych budynków uzyskano już interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 lipca 2017 r.

Pismem z dnia 31 października 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Decyzją Naczelnika Gminy A. z dnia 21 listopada 1984 r. budynek posadowiony na działce 244/5 został przekazany Ochotniczej Straży Pożarnej (55 m2) oraz Gminnemu Ośrodkowi Kultury (pozostała część). Uchwałą Rady Gminy A. z dnia 28 grudnia 1994 r. połączono Gminny Ośrodek Kultury z Gminną Biblioteką Publiczną w jedną jednostkę organizacyjną, której nazwa brzmiała Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy. Od 1 stycznia 1997 r. Gmina A. zmieniła nazwę na Gmina B.

Użytkowanie budynku przez Bibliotekę i Ośrodek Kultury Gminy jest czynnością bezpłatną, nie podlegało i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", na budynku oznaczonym literką g), tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowywanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wyżej wymieniona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiadającym osobowość prawną, niewykonującym działalności gospodarczej z zakresu sprzedaży energii elektrycznej. Wykonane roboty budowlane i instalacyjne w ramach projektu pn: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)" nie będą służyły do osiągania przychodów przez Gminę i jej jednostki podległe, ponieważ nie jest i nie będzie prowadzona działalność gospodarcza przez Gminę na budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK), związana ze sprzedażą nadwyżki energii do sieci dystrybucyjnej.

W zaistniałej sytuacji Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie posiadać możliwości do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a dotyczących ww. budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z powyższego, podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze m.in. w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższa regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Są to zatem wszelkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz oraz utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

W opisie sprawy wskazano, że w roku 2016 Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)" ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii. Umowa o dofinansowanie została podpisana w marcu 2017 r. Realizacja projektu zostanie rozpoczęta po podpisaniu umowy o dofinansowanie i ogłoszeniu przetargu. Projekt jest objęty pomocą publiczną, w ramach Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz Rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis. Dotychczas Gmina poniosła wydatki jedynie na opracowanie dokumentacji projektowej i Studium Wykonalności.

Przedmiotem projektu jest montaż instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej Gminy, w jednostkach podległych, tj.:

* budynku Urzędu Gminy (UG),

* budynku Zakładu Gospodarki Komunalnej (ZGK),

* budynku gimnazjum,

* budynku szkoły podstawowej 1.,

* budynku szkoły podstawowej 2.,

* budynku szkoły podstawowej 3.,

* budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK),

* budynku przedszkola i biblioteki,

* Biurowcu Małej i Średniej Przedsiębiorczości (MSP).

Ponadto w budynku szkoły 3 zostanie zamontowana pompa ciepła. Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spadek wykorzystania ograniczonych, nieodnawialnych źródeł energii i korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii. Przedmiotowa inwestycja należy do sfery zadań własnych (publicznych) Gminy. Zadania te obejmują ochronę środowiska i przyrody, a także utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Majątek powstały w ramach projektu będzie stanowić własność Gminy. Koszty użytkowania instalacji będą ponosić jednostki podległe ze środków własnych Gminy. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wszystkie roboty budowlane i usługi zostały lub zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Gmina.

Efekty projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów finansowych - zarówno przez Gminę jak i jej jednostki podległe. Przede wszystkim należy podkreślić, że Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży nadwyżki energii do sieci dystrybucyjnej. Żadna z zaprojektowanych mikroinstalacji po wcześniejszym, sumarycznym bilansowaniu energii nie będzie wytwarzała nadwyżki w myśl ustawy kwalifikującej jej do rozliczenia poza okresem rozliczeniowym.

Inwestycja nie ma charakteru komercyjnego. Efektem ekonomicznym dla Gminy będą oszczędności kosztów związanych z dostarczaniem energii elektrycznej. Majątek nie zostanie zbyty. W związku z tym Gmina i jej jednostki podległe nie będą wykonywały żadnych czynności opodatkowanych.

Przedmiotowy wniosek o interpretację dotyczy tylko i wyłącznie budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK), w którym prowadzi się wynajem lokali biurowych opodatkowany stawką 23% (3 pomieszczenia). BIOK jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Gmina nie wystawia faktur za wynajem lokali biurowych. Użytkowanie budynku przez Bibliotekę i Ośrodek Kultury Gminy jest czynnością bezpłatną, nie podlegało i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gmina posiada możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", na budynku oznaczonym literką g), tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu nie zostanie spełniony, gdyż opisany we wniosku projekt "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", w tym w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy (BIOK) będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy. Budynek będący przedmiotem inwestycji służy Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym - wykonane roboty budowlane i instalacyjne w ramach powyższego zadania, nie będą służyły do osiągania jakichkolwiek przychodów opodatkowanych przez Gminę.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a dotyczących ww. budynku.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej (...)", tj. w budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki -Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Dotyczy to w szczególności informacji, że BIOK jest odrębnym od Gminy podatnikiem. Kwestia ta, została uznana za element stanu faktycznego i nie była przedmiotem rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl