0112-KDIL2-1.4012.36.2017.2.MC - Nieodliczanie VAT w związku z realizacją projektu Modernizacja oświetlenia publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.36.2017.2.MC Nieodliczanie VAT w związku z realizacją projektu Modernizacja oświetlenia publicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r. (data wpływu 16 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2017 r. (data wpływu 24 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 kwietnia 2017 r. (data wpływu 24 kwietnia 2017 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina - Miasto - zwana dalej Gminą, jest czynnym podatnikiem podatku VAT od roku 2006. Od dnia 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Gminy zostały objęte centralizacją.

W dniu 25 października 2016 r. Zarząd Województwa zatwierdził listę projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu nr, przeprowadzonego w ramach Poddziałania 4.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie (...). Na liście tej znalazł się projekt Gminy pod nazwą: "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta (...)".

Projekt dotyczy pierwszego etapu przebudowy systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta. W jego zakres wchodzi:

a.

wymiana (...) opraw sodowych na LED,

b.

wymiana (...) wysięgników wraz z osprzętem,

c.

wymiana (...) sodowych źródeł światła na moduły LED,

d.

wymiana (...) słupów, ze względu na bardzo zły stan techniczny,

e.

wymiana (...) uszkodzonych fundamentów.

W projekcie przewidziano też "inteligentny" system sterowania i monitoringu systemu oświetlenia:

a.

przystosowanie punktów sterowania oświetleniem (PZ) do instalacji "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu,

b.

montaż w przygotowanych punktach sterowania sterowników oświetlenia wraz z kartami GSM,

c.

montaż sterowników wraz z czujnikami ruchu.

W ramach projektu nastąpi również rozbudowa oświetlenia poprzez budowę nowych odcinków oświetlenia (41 punktów świetlnych), uzupełnienie istniejących odcinków oświetlenia poprzez montaż opraw na istniejących słupach (256 opraw), jak również doświetlenie 19 przejść dla pieszych. Zakres ten, jako rozbudowa systemu oświetleniowego, jest uznawany za niekwalifikowalny w ramach RPO WŚI, co oznacza, że będzie finansowany w 100% ze środków własnych Gminy. Problemem, który stał się przyczyną do wnioskowania o dofinansowanie jest nadmierne zużycie energii elektrycznej. Obecnie w mieście zainstalowane są zarówno oprawy tradycyjne, jak i energooszczędne. Energooszczędne systemy oświetlenia pozwalają na obniżenie zużycia energii elektrycznej nawet o 80% (w przypadku lamp sodowych można uzyskać do 50% oszczędności, dla lamp typu LED nawet do 80% oszczędności).

Celem projektu jest promocja wykorzystywania efektywnych energetycznie rozwiązań w oświetleniu, co bezpośrednio wynika z celu 10, zapisanego w planie gospodarki niskoemisyjnej, a także:

* obniżenie emisji CO2 (w wyniku wymiany oświetlenia zmniejszy się emisja CO2 do atmosfery o ok. 613 ton w ciągu roku),

* zmniejszenie zużycia energii (ok. 737 MWh/rok),

* zapewnienie możliwości sterowania natężeniem światła,

* zwiększenie żywotności opraw,

* poprawa jakości transportu i przemieszczenia się po zmroku,

* popularyzacja energooszczędnego oświetlenia wśród mieszkańców,

* zmniejszenie liczby występków, kradzieży i innych nielegalnych czynów.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że Gmina nie zamierza wykorzystać infrastruktury, tj. systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących VAT należny po stronie Gminy. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). Gmina realizując przedstawione we wniosku zadanie inwestycyjne w zakresie przebudowy i rozbudowy systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług, niezbędnych do zrealizowania inwestycji celu publicznego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Faktycznie są one użytkowane dla realizacji celów, które stanowią publicznoprawną działalność Gminy pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego ze wskazanymi wydatkami ponoszonymi na przebudowę i rozbudowę systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Gmina nie zamierza wykorzystać infrastruktury, tj. systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących VAT należny po stronie Gminy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina, realizując przedstawione we wniosku zadanie inwestycyjne w zakresie przebudowy i rozbudowy systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia, nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług niezbędnych do zrealizowania inwestycji celu publicznego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Faktycznie są one użytkowane dla realizacji celów, które stanowią publicznoprawną działalność Gminy, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub jego części, związanego ze wskazanymi wydatkami ponoszonymi na przebudowę i rozbudowę systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym). Ponadto zadania własne gminy obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy również przytoczyć przepis art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 220, z późn. zm.), zgodnie z którym do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:

1.

planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy;

2.

planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

a.

miejsc publicznych,

b.

dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,

c.

dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 i 774), przebiegających w granicach terenu zabudowy,

d.

części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 641 i 901), wymagających odrębnego oświetlenia:

* przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,

* stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

3.

finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

a.

ulic,

b.

placów,

c.

dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,

d.

dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,

e.

części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:

* przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,

* stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

4.

planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy;

5.

ocena potencjału wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych lub chłodniczych na obszarze gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zarząd Województwa zatwierdził listę projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu nr, przeprowadzonego w ramach Poddziałania 4.2 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie (...). Na liście tej znalazł się projekt Gminy pod nazwą: "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta (...)".

Projekt dotyczy pierwszego etapu przebudowy systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta. W jego zakres wchodzi:

a.

wymiana (...) opraw sodowych na LED,

b.

wymiana (...) wysięgników wraz z osprzętem,

c.

wymiana (...) sodowych źródeł światła na moduły LED,

d.

wymiana (...) słupów, ze względu na bardzo zły stan techniczny,

e.

wymiana (...) uszkodzonych fundamentów.

W projekcie przewidziano też "inteligentny" system sterowania i monitoringu systemu oświetlenia:

a.

przystosowanie punktów sterowania oświetleniem (PZ) do instalacji "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu,

b.

montaż w przygotowanych punktach sterowania sterowników oświetlenia wraz z kartami GSM,

c.

montaż sterowników wraz z czujnikami ruchu.

W ramach projektu nastąpi również rozbudowa oświetlenia poprzez budowę nowych odcinków oświetlenia (41 punktów świetlnych), uzupełnienie istniejących odcinków oświetlenia poprzez montaż opraw na istniejących słupach (256 opraw), jak również doświetlenie 19 przejść dla pieszych. Zakres ten, jako rozbudowa systemu oświetleniowego, jest uznawany za niekwalifikowalny w ramach RPO WŚI, co oznacza, że będzie finansowany w 100% ze środków własnych Gminy. Celem projektu jest promocja wykorzystywania efektywnych energetycznie rozwiązań w oświetleniu, co bezpośrednio wynika z celu 10, zapisanego w planie gospodarki niskoemisyjnej, a także:

* obniżenie emisji CO2 (w wyniku wymiany oświetlenia zmniejszy się emisja CO2 do atmosfery o ok. 613 ton w ciągu roku),

* zmniejszenie zużycia energii (ok. 737 MWh/rok),

* zapewnienie możliwości sterowania natężeniem światła,

* zwiększenie żywotności opraw,

* poprawa jakości transportu i przemieszczenia się po zmroku,

* popularyzacja energooszczędnego oświetlenia wśród mieszkańców,

* zmniejszenie liczby występków, kradzieży i innych nielegalnych czynów.

Gmina nie zamierza wykorzystać infrastruktury, tj. systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, generujących VAT należny po stronie Gminy.

Gmina, realizując przedstawione we wniosku zadanie inwestycyjne w zakresie przebudowy i rozbudowy systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia, nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług, niezbędnych do zrealizowania inwestycji celu publicznego nie wykorzystuje do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Faktycznie są one użytkowane dla realizacji celów, które stanowią publicznoprawną działalność Gminy pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego ze wskazanymi wydatkami ponoszonymi na przebudowę i rozbudowę systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku VAT nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - Gmina nie zamierza wykorzystywać infrastruktury, tj. systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia bezpośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktycznie będzie ono użytkowane dla realizacji celów, które stanowią publicznoprawną działalność Gminy, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem Gmina w kontekście tej czynności nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Planowanie i finasowanie oświetlenia ulic, placów, dróg publicznych znajdujących się na terenie Gminy odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie, działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, a w związku z realizacją tego projektu Gmina nie będzie występowała w charakterze podatnika, nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pod nazwą: "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta (...)".

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego ze wskazanymi wydatkami ponoszonymi na przebudowę i rozbudowę systemu oświetlenia ulicznego na terenie Miasta oraz "inteligentnego" systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia.

Ponadto tut. Organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl