0112-KDIL2-1.4012.28.2018.2.AP - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót w ramach projektu pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.28.2018.2.AP Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót w ramach projektu pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 18 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2018 r. (data wpływu 28 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót w ramach projektu pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót w ramach projektu pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B". Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 28 lutego 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A (dalej jako: Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, który został nadany Gminie decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 8 czerwca 2006 r. Zarejestrowanie Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu 9 stycznia 2012 r.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych, dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika podatku VAT - art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne. Gmina rozlicza podatek VAT w sposób scentralizowany, tj. łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym. Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania w A (zakład budżetowy) wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające VAT:

1. Zadania Gminy podlegające ustawie o VAT: sprzedaż wody i ścieków dla mieszkańców, wywóz nieczystości stałych i płynnych od firm - 8%, zakręcenie wody - 23%, instalacja wodomierza - 8% (mieszkalny), - 23% (inny), plombowanie wodomierza - 8%, przebudowa instalacji wodociągowej - 23%, wywóz nieczystości płynnych (domowe) - 8%, udrażnianie kanalizacji - 8%, przyłączenie do sieci wodociągowej - 23%, dzierżawa pojemników na śmieci (osoby fizyczne i firmy) - 23%, wykonanie przyłącza wodociągowego - 23%, zbieranie odpadów segregowanych (...) - 8%.

2. Zadania Gminy poza ustawą o VAT: koszenie trawy, remonty cząstkowe dróg, równanie dróg, czyszczenie rowów przydrożnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyłapywanie, przetrzymywanie i karmienie bezdomnych zwierząt, montaż koszy, ławek, znaków drogowych (załadunek, przewóz), zabezpieczenie budynku byłej przepompowni w B, układanie chodnika, zamiatanie ulic, sprzedaż wody i ścieków i wywóz nieczystości stałych dla jednostek Gminy A.

Gmina A poza czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług wykonuje również czynności opodatkowane i zwolnione z VAT. Gmina poprzez urząd wykonuje m.in.: zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym poza ustawą o VAT. Najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych - 23%, sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych - 8%, dzierżawa autobusu - 23%, sprzedaż monografii Gminy A - 5%, sprzedaż energii cieplnej dla jednostki OSP - 23%, refakturowanie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług - 23%, wieczyste użytkowanie po 2004 r. - 22%, usługi promocyjne (dożynki gminne) - 23%, sprzedaż złomu (sporadycznie) - VAT odwrotne obciążenie, sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) - zwolnione, sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych (sporadycznie) - 23%, sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) - zwolnione. Poza ww. w ramach podatnika - Gmina A, wykonywane są jeszcze czynności opodatkowane i zwolnione przez pozostałe jednostki organizacyjne: Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w A (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym, dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne), o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci - poza ustawą o VAT, usługi opiekuńcze - zwolnione. Szkoła Podstawowa w A (jednostka budżetowa): poza ustawą o VAT - zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i sprzedaż obiadów dla MGOPS (dożywianie uczniów), - zwolnione - korzystanie z wychowania przedszkolnego, korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego sprzedaż obiadów dla uczniów, nauczycieli, wydawanie duplikatów dokumentów, - opodatkowane - sprzedaż obiadów dla osób z zewnątrz - 8%, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%. Szkoła Podstawowa w D (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o VAT, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione. Szkoła Podstawowa w E (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o VAT, najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, odsprzedaż energii elektrycznej, energii cieplnej (refaktury) - 23%, odsprzedaż wody - 8%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.

Gmina będzie realizowała projekt pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B".

Projekt obejmuje:

Zadanie 1.

Zagospodarowanie terenu przy Gminnym Ośrodku Kultury w A: wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych, wykonanie siłowni plenerowej, wykonanie ciągów pieszych i powierzchni utwardzonej kostką betonową, nasadzenie zieleni - drzewa i krzewy, elementy małej architektury (kosze na śmieci, ławki, murek oporowy itp.), oświetlenie terenu.

Inwestycja zostanie zrealizowana na terenie stanowiącym własność Gminy A, pozostającym w użytkowaniu wieczystym Gminnego Ośrodka Kultury w A, będącego jednostką organizacyjną Gminy A, powołaną do realizacji jej obowiązkowych zadań własnych. Po wykonaniu inwestycji majątek zostanie przekazany Gminnemu Ośrodkowi Kultury w celu realizacji jego zadań statutowych - realizacji obowiązkowych zadań gminy w zakresie kultury. Po zakończeniu realizacji operacji opiekunem i zarządcą terenu będzie GOK w A.

Zadanie 2.

Rekultywacja stawu rekreacyjnego wraz z zagospodarowaniem terenu na cele rekreacyjne w B: wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych, odmulenie istniejącego stawu, wykonanie placu zabaw i siłowni plenerowej z nawierzchnią bezpieczną piankową bądź gumową, wykonanie ciągów pieszych utwardzonych kostką betonową, ogrodzenie terenu, elementy małej architektury (kosze na śmieci, ławki itp.). Zadanie będzie realizowane na terenie stanowiącym własność Gminy A.

Zadanie 3.

Nadzór inwestorski.

Zadanie 4.

Opracowanie analizy wykonalności projektu.

Nie przewiduje się osiągania przez Gminę A jakichkolwiek dochodów z tytułu realizacji zadania. Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wzrost aktywności społecznej i obywatelskiej poprzez dostęp do nowoczesnej infrastruktury na cele kultury, rekreacji, sportu i integracji lokalnej społeczności. Celem szczegółowym projektu jest ograniczenie lub eliminacja wpływu następujących zjawisk kryzysowych i deficytów na poziom życia mieszkańców Gminy, w szczególności zaś miejscowości: A i B:

* w sferze społecznej (migracje, niskie wynagrodzenia, bezrobocie ukryte, niska aktywność mieszkańców, problemy związane z alkoholizmem i narkomanią, niski poziom udziału w życiu społecznym i kulturalnym, niski kapitał społeczny, ograniczona oferta kulturalna i rekreacyjna),

* gospodarczej (niski poziom przedsiębiorczości, niewykorzystany potencjał turystyczny i historyczny do rozwoju agroturystyki),

* przestrzenno - funkcjonalnej i technicznej oraz środowiskowej (brak lub niska jakość terenów publicznych (na rekreację, sport, kulturę), zły stan estetyczny otoczenia, obszary wymagające rewitalizacji przyrodniczej).

Grupami docelowymi projektu są mieszkańcy zarówno miejscowości A i B, w których zlokalizowana będzie inwestycja, jak i całej Gminy. Szczególną grupą docelową w ramach projektu, będą osoby defaworyzowane z terenu Gminy.

Gminny Ośrodek Kultury jest jednostką organizacyjną Gminy, mająca oddzielną osobowość prawną i będącą odrębnym czynnym podatnikiem VAT. Został utworzony uchwałą Rady Gminy A z dnia 17 lipca 1992 r. GOK świadczy usługi w zakresie kultury na rzecz ludności, które są przedmiotowo zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy o VAT. W tej instytucji funkcjonuje również kino, a usługi związane z wyświetlaniem filmów są opodatkowane 8% stawką VAT - pkt 182 załącznika nr 3 do ustawy VAT. Ponadto GOK świadczy usługi wynajmu sceny estradowej i sal. Wynajmuje też dwa lokale mieszkalne i lokale użytkowe oraz dokonuje odsprzedaży wody podmiotom wynajmującym oraz energii cieplnej dla stowarzyszenia OSP A, ponieważ zasilane są z jednej kotłowni. Za świadczone usługi GOK wystawia faktury VAT we własnym imieniu. Decyzją Zarządu Gminy A z dnia 8 listopada 2000 r. w sprawie uwłaszczenia - na postawie art. 202, art. 200 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543) oraz § 4 ust. 1 pkt 8, § 5 ust. 2 i 4 rozporządzenia RM z dnia 10 lutego 1998 r. w sprawie uwłaszczenia osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu stwierdzono, że:

1.

z dniem 1 grudnia 1992 r. Gminny Ośrodek Kultury w A nabył z mocy prawa - prawo wieczystego użytkowania zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej we wsi A, przy ulicy F, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 506/1,

2.

nabycie własności budynków, budowli i urządzeń - następuje nieodpłatnie.

Po zakończeniu inwestycji wartość nakładów poniesionych na ww. zadania zostanie przyjęta na stan Gminy na podstawie dokumentu OT. Następnie wartość nakładów poniesiona na zadanie 1 - Zagospodarowanie terenu przy Gminnym Ośrodku Kultury w A dokumentem PT, zostaną przekazane nieodpłatnie do ksiąg instytucji kultury.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 28 lutego 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca udzielił następującej odpowiedzi: Towary i usługi zakupione przez Gminę A na potrzeby realizacji projektu pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B" nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie przewiduje osiągania jakichkolwiek dochodów z tytułu realizacji zadania. Zrewitalizowane tereny będą służyły lokalnej społeczności - cel publiczny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując wyżej opisany projekt Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w przypadku realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym) oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne. Gmina rozlicza podatek VAT w sposób scentralizowany, tj. łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

Gmina będzie realizowała projekt pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B".

Projekt obejmuje:

Zadanie 1 - zagospodarowanie terenu przy Gminnym Ośrodku Kultury w A: wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych, wykonanie siłowni plenerowej, wykonanie ciągów pieszych i powierzchni utwardzonej kostką betonową, nasadzenie zieleni - drzewa i krzewy, elementy małej architektury (kosze na śmieci, ławki, murek oporowy itp.), oświetlenie terenu. Inwestycja zostanie zrealizowana na terenie stanowiącym własność Gminy A, pozostającym w użytkowaniu wieczystym Gminnego Ośrodka Kultury w A, będącego jednostką organizacyjną Gminy A, powołaną do realizacji jej obowiązkowych zadań własnych. Po wykonaniu inwestycji majątek zostanie przekazany Gminnemu Ośrodkowi Kultury w celu realizacji jego zadań statutowych - realizacji obowiązkowych zadań gminy w zakresie kultury. Po zakończeniu realizacji operacji opiekunem i zarządcą terenu będzie GOK w A.

Zadanie 2 - rekultywacja stawu rekreacyjnego wraz z zagospodarowaniem terenu na cele rekreacyjne w B: wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych, odmulenie istniejącego stawu, wykonanie placu zabaw i siłowni plenerowej z nawierzchnią bezpieczną piankową bądź gumową, wykonanie ciągów pieszych utwardzonych kostką betonową, ogrodzenie terenu, elementy małej architektury (kosze na śmieci, ławki itp.). Zadanie będzie realizowane na terenie stanowiącym własność Gminy A.

Zadanie 3 - nadzór inwestorski.

Zadanie 4 - opracowanie analizy wykonalności projektu.

Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wzrost aktywności społecznej i obywatelskiej poprzez dostęp do nowoczesnej infrastruktury na cele kultury, rekreacji, sportu i integracji lokalnej społeczności.

Po zakończeniu inwestycji wartość nakładów poniesionych na ww. zadania zostanie przyjęta na stan gminy na podstawie dokumentu OT. Następnie wartość nakładów poniesiona na zadanie 1 - Zagospodarowanie terenu przy Gminnym Ośrodku Kultury w A dokumentem PT, zostaną przekazane nieodpłatnie do ksiąg instytucji kultury.

Towary i usługi zakupione przez Gminę A na potrzeby realizacji projektu pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B" nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie przewiduje osiągania jakichkolwiek dochodów z tytułu realizacji zadania. Zrewitalizowane tereny będą służyły lokalnej społeczności - cel publiczny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy realizując przedmiotowy projekt Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca realizując projekt pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B" nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika bowiem, że towary i usługi zakupione przez Gminę A na potrzeby realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie przewiduje osiągania jakichkolwiek dochodów z tytułu realizacji zadania. Zrewitalizowane tereny będą służyły lokalnej społeczności - cel publiczny.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gmina, realizując projekt pn.: "Rewitalizacja terenów w miejscowościach A i B", nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany realizując ww. projekt nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl