0112-KDIL2-1.4011.8.2020.1.JK - Realizacja celu mieszkaniowego jako przesłanka ulgi mieszkaniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4011.8.2020.1.JK Realizacja celu mieszkaniowego jako przesłanka ulgi mieszkaniowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 29 stycznia 2020 r. oraz w dniu 30 stycznia 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 15 grudnia 2016 r. Wnioskodawca nabył drogą spadku po zmarłej matce jako jedyny spadkobierca nieruchomość w (...). W dniu 17 lutego 2017 r. nieruchomość tę zbył odpłatnie, a przychód ze sprzedaży przeznaczył częściowo na spłatę kredytu hipotecznego, zaciągniętego w 2010 r. na zakup mieszkania w (...) na własne cele mieszkaniowe. Od pozostałej kwoty dochodu ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca odprowadził w dniu 27 kwietnia 2018 r. należny podatek do Urzędu Skarbowego w (...). W listopadzie i grudniu 2019 r. Zainteresowany przeprowadził dodatkowo remont i modernizację mieszkania w (...). Wydatkowane przychody ze zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe wyniosły 28 672,77 zł, co pomniejszyło należny podatek o kwotę 5 448 zł.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza wystąpić do urzędu Skarbowego w (...) z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w deklaracji PIT-39 za rok 2017 oraz korektę zeznania PIT-39 z 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że wszystkie poniższe wydatki, poczynione przez niego na własne cele mieszkaniowe, są zwolnione od opodatkowania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w związku z wydatkowaniem przychodu na remont i modernizację mieszkania w (...):

* zakup materiałów budowlanych: glazury, gresu, fug, wylewki podłogowej, tynku gipsowego, podkładu cementowego, gipsu szpachlowego, gruntu, farb ściennych i sufitowych, farb ozdobnych, klejów, silikonu, akrylu, zaprawy uszczelniającej, narożników aluminiowych i listew przypodłogowych;

* zakup oświetlenia LED wbudowanego na stałe do ściany w łazience i w suficie podwieszanym w kuchni (transformatory LED, profile, taśmy LED);

* zakup materiałów na sufity podwieszane w kuchni i w łazience tj. płyt gipsowych, profili aluminiowych, wieszaków, wkrętów;

* zakup szkła dekoracyjnego, montowanego na stałe do ściany pomiędzy dolnymi i górnymi szafkami kuchennymi, zamiast glazury;

* zakup wentylatora łazienkowego zamontowanego na stałe i przewodów wentylacyjnych do przebudowy instalacji wentylacyjnej w lokalu mieszkaniowym;

* zakup materiałów sanitarnych, tj. stelaża wc, miski wc, zestawu umywalki z szafką, baterii umywalkowej, kolumny prysznicowej, drzwi do wnęki prysznicowej, odpływu liniowego;

* zakup przewodów, puszek, złączek, wyłącznika nadprądowego, gniazd i włączników światła do przebudowy instalacji elektrycznej;

* zakup drzwi wewnętrznych i ościeżnicy;

* zakup rur kanalizacyjnych, kolanek, zaworów, redukcji i przedłużek do podłączenia sanitariatów i odpływu liniowego w ramach modernizacji instalacji wodno-kanalizacyjnej;

* zakup zlewozmywaka kuchennego i baterii, stanowiących zakończenie instalacji wodno-kanalizacyjnej w kuchni;

* koszty dostaw zakupionych materiałów budowlanych;

* przebudowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego w kuchni;

* wykonanie prac remontowo-budowlanych przez firmę zewnętrzną

Powyższe wydatki są udokumentowane fakturami VAT. Wydatkowane przychody ze zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe z tytułu remontu i prac modernizacyjnych wyniosły łącznie 28 672,77 zł, co pomniejszyło należny podatek o kwotę 5 448 zł. Zainteresowany prosi o potwierdzenie, że może wystąpić do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w deklaracji PIT-39 za rok 2017 w powyższej wysokości.

Wentylator łazienkowy jako element wentylacji mechanicznej stanowi zakończenie wewnętrznej instalacji budynkowej i jest przymocowany na stałe do otworu wentylacyjnego. Wentylator jest podłączony do zasilania za pomocą przewodów podtynkowych. Wentylator pełni funkcje wentylacji wywiewnej. Pomieszczenie łazienkowe ma wysokość 2,3m.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm) o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatkowanie przychodu ze zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe jest zwolnione od podatku dochodowego.

Katalog własnych celów mieszkaniowych jest uszczegółowiony w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym punktem za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w ust. 1 pkt 131 w tym samym artykule, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o PIT prawo do ulgi w podatku dochodowym dają wydatki przychodu ze zbycia nieruchomości na remont własnego lokalu mieszkalnego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "remontu". Jednakże korzystając z dorobku orzecznictwa można zauważyć, że zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 4 marca 1998 r. (I SA/Gd 886/96): "za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji ".

Do wydatków związanych z wydatkowaniem przychodu ze sprzedaży nieruchomości na remont zaliczyć można zatem m in: wydatki związane z modernizacją ścian działowych i tynków, przebudową instalacji elektrycznej, przebudową przyłączy wodno-kanalizacyjnych, malowaniem ścian i sufitów, ułożeniem płytek na ścianach i podłodze, montażem armatury łazienkowej oraz kuchennej (elementy instalacji wodno-kanalizacyjnej), montażem drzwi z ościeżnicą, montażem szkła dekoracyjnego w kuchni, wykonaniem sufitów podwieszanych, modernizacją instalacji wentylacyjnej w lokalu mieszkalnym. Do wydatków na własne cele mieszkaniowe zaliczane są zarówno koszty poniesione na zużyte materiały jak i koszty usług. Do wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe można zaliczyć również wydatki na zakup zlewozmywaka wraz z częściami montażowymi typu syfon, rury połączeniowe z instalacją zasilającą w wodę oraz ściekową, gdyż nie są to meble ani sprzęt AGD, a jedynie elementy instalacji wodno-kanalizacyjnej. Do takiej opinii uprawnia wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego we Wrocławiu z 21 maja 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 99/14, który stwierdził, że prawidłowe jest stanowisko umożliwiające rozliczenie wydatków na zakup i montaż zlewu.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, że wszystkie wymienione przez niego wydatki na własne cele mieszkaniowe podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego z tytułu wydatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na remont i modernizację mieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c. prawa wieczystego użytkowania gruntów, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle przywołanego wyżej przepisu, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy stanowi źródło przychodów, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w 2016 r. w drodze spadku nieruchomość. W 2017 r. nieruchomość została sprzedana. W 2019 r. Zainteresowany przeprowadził remont i modernizację mieszkania w (...) inwestując w ww. przedsięwzięcie część środków uzyskanych z opisanej powyżej sprzedaży.

W związku z powyższym odpłatne zbycie w 2017 r. nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nastąpiło przed upływem pięcioletniego terminu określonego w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami, a dokonanym odpłatnym zbyciem, musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy - za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych. (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Stosownie do art. 22 ust. 6f ww. ustawy koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia opisanego spółdzielczego prawa do lokalu spółdzielczego, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x (W/P)

gdzie:

* D - dochód ze sprzedaży,

* W - wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* P - przychód ze sprzedaży.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy - za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 21 ust. 26 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Wątpliwość Wnioskodawcy w niniejszej sprawie budzi czy wydatki - udokumentowane fakturami VAT - poniesione (ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) na:

* zakup materiałów budowlanych: glazury, gresu, fug, wylewki podłogowej, tynku gipsowego, podkładu cementowego, gipsu szpachlowego, gruntu, farb ściennych i sufitowych, farb ozdobnych, klejów, silikonu, akrylu, zaprawy uszczelniającej, narożników aluminiowych i listew przypodłogowych;

* zakup oświetlenia LED wbudowanego na stałe do ściany w łazience i w suficie podwieszanym w kuchni (transformatory LED, profile, taśmy LED);

* zakup materiałów na sufity podwieszane w kuchni i w łazience tj. płyt gipsowych, profili aluminiowych, wieszaków, wkrętów;

* zakup szkła dekoracyjnego, montowanego na stałe do ściany pomiędzy dolnymi i górnymi szafkami kuchennymi, zamiast glazury;

* zakup wentylatora łazienkowego zamontowanego na stałe i przewodów wentylacyjnych do przebudowy instalacji wentylacyjnej w lokalu mieszkaniowym;

* zakup materiałów sanitarnych, tj. stelaża wc, miski wc, zestawu umywalki z szafką, baterii umywalkowej, kolumny prysznicowej, drzwi do wnęki prysznicowej, odpływu liniowego;

* zakup przewodów, puszek, złączek, wyłącznika nadprądowego, gniazd i włączników światła do przebudowy instalacji elektrycznej;

* zakup drzwi wewnętrznych i ościeżnicy;

* zakup rur kanalizacyjnych, kolanek, zaworów, redukcji i przedłużek do podłączenia sanitariatów i odpływu liniowego w ramach modernizacji instalacji wodno-kanalizacyjnej;

* zakup zlewozmywaka kuchennego i baterii, stanowiących zakończenie instalacji wodno-kanalizacyjnej w kuchni;

* koszty dostaw zakupionych materiałów budowlanych;

* przebudowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego w kuchni;

* wykonanie prac remontowo-budowlanych przez firmę zewnętrzną;

w celu remontu mieszkania uprawniają do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca ma prawo złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wcześniej zapłaconego podatku z tytułu tej sprzedaży.

Tut. organ pragnie podkreślić, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia "remont". Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, "remont" to "doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)". Synonimami tego pojęcia są m.in. "naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja".

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.) jako wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja "remontu" funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia "remontu" dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem za "remont" uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji).

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: "za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji".

Przenosząc powyższe rozważania na grunt art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że za "remont" budynku mieszkalnego w rozumieniu tego przepisu należy uznać prace dotyczące tego budynku, służące utrzymaniu budynku we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. W każdym przypadku remont dotyczy "materii" budynku mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku. Za wydatki na własne cele mieszkaniowe mogą zostać uznane nie tylko wydatki poniesione na zakup materiałów, ale również na opłacenie podmiotu dokonującego remontu. W kategorii omawianych wydatków mieszczą się również wydatki związane z transportem materiałów budowlanych i narzędzi wykorzystywanych przy przeprowadzanym remoncie.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wydatkowanie przez Wnioskodawcę przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na zakup materiałów i usług - na warunkach opisanych we wniosku - związanych z remontem mieszkania, w którym realizuje własne cele mieszkaniowe, tj. na:

* zakup materiałów budowlanych: glazury, gresu, fug, wylewki podłogowej, tynku gipsowego, podkładu cementowego, gipsu szpachlowego, gruntu, farb ściennych i sufitowych, farb ozdobnych, klejów, silikonu, akrylu, zaprawy uszczelniającej, narożników aluminiowych i listew przypodłogowych;

* zakup oświetlenia LED wbudowanego na stałe do ściany w łazience i w suficie podwieszanym w kuchni (transformatory LED, profile, taśmy LED);

* zakup materiałów na sufity podwieszane w kuchni i w łazience tj. płyt gipsowych, profili aluminiowych, wieszaków, wkrętów;

* zakup szkła dekoracyjnego, montowanego na stałe do ściany pomiędzy dolnymi i górnymi szafkami kuchennymi, zamiast glazury;

* zakup wentylatora łazienkowego zamontowanego na stałe i przewodów wentylacyjnych do przebudowy instalacji wentylacyjnej w lokalu mieszkaniowym;

* zakup materiałów sanitarnych, tj. stelaża wc, miski wc, zestawu umywalki z szafką, baterii umywalkowej, kolumny prysznicowej, drzwi do wnęki prysznicowej, odpływu liniowego;

* zakup przewodów, puszek, złączek, wyłącznika nadprądowego, gniazd i włączników światła do przebudowy instalacji elektrycznej;

* zakup drzwi wewnętrznych i ościeżnicy;

* zakup rur kanalizacyjnych, kolanek, zaworów, redukcji i przedłużek do podłączenia sanitariatów i odpływu liniowego w ramach modernizacji instalacji wodno-kanalizacyjnej;

* zakup zlewozmywaka kuchennego i baterii, stanowiących zakończenie instalacji wodno-kanalizacyjnej w kuchni;

* koszty dostaw zakupionych materiałów budowlanych;

* przebudowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego w kuchni;

* wykonanie prac remontowo-budowlanych przez firmę zewnętrzną;

uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wymienione wyżej wydatki spełniają bowiem dyspozycję zawartą w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji tut. organ nie dopatrzył się istnienia ujemnych przesłanek, aby Zainteresowany złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty uprzednio zapłaconego podatku od zbycia nieruchomości opisanej we wniosku.

Jednocześnie informuje się, że organ interpretacyjny nie ma możliwości potwierdzenia prawidłowości wyliczeń przedstawionych w przedmiotowym wniosku z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa nakłada na organ interpretacyjny obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, nie podlegają urzędowej interpretacji zasady rachunkowego określania (wyliczenia) podstawy opodatkowania na podatek przy rozliczeniu kwoty uzyskanej z analizowanego zbycia, gdyż wykraczałoby to poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego. Ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać, nie należą do kompetencji tut. organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl