0112-KDIL2-1.4011.392.2020.2.TR - Zwolnienie z PIT stypendiów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4011.392.2020.2.TR Zwolnienie z PIT stypendiów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 14 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 13 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 3 lipca 2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.392.2020.1.TR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 3 lipca 2020 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 lipca 2020 r.), zaś w dniu 13 lipca 2020 r. (data nadania 8 lipca 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (miasto) wypełnia wskazania ustawowe zawarte w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), jest organem wykonującym zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami.

W ramach działalności publicznej, realizując zadania statutowe gminy na rzecz wspierania lokalnej przedsiębiorczości rada miasta podjęła uchwałę, która stanowi umocowanie prawne dla działań podejmowanych na rzecz rozwoju i wspierania lokalnej przedsiębiorczości. Z uwagi na szerokie spektrum działań w tym zakresie, poszczególne zadania realizowane w ramach programu określają szczegółowo zarządzenia prezydenta miasta.

Na mocy zarządzenia prezydenta miasta, w ramach programu, miasto organizuje płatne staże dla studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nabór uczniów i studentów następuje w trybie konkursowym. Zasady konkursu, warunki stażu, w tym wynagrodzenie z tytułu odbywania stażu zawarte są w regulaminie, który został przyjęty zarządzeniem prezydenta miasta. Staż ma charakter umowy trójstronnej - umowy o odbywanie stażu, zawartej pomiędzy miastem, laureatem konkursu (uczniem lub studentem) i przedsiębiorcą, u którego staż się odbywa w okresie przerwy w pobieraniu nauki, tj. w okresie wakacyjnym (okres trwania stażu to w przypadku uczniów jeden miesiąc, w przypadku studentów dwa miesiące). Laureat otrzymuje zgodnie z umową stypendium z tytułu odbywania stażu. Miasto jest płatnikiem stypendium, jak również składek na ubezpieczenie społeczne w pełnej wysokości (tj. nie podlegają one potrąceniu ze stypendium w części dotyczącej ubezpieczonego), podstawą do naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne jest kwota stypendium jaką otrzymuje uczeń/student stażysta. Uczniowie i studenci, w zależności od posiadanego statusu do ubezpieczeń (poświadczonym złożonym oświadczeniem na piśmie), podlegają zgłoszeniu do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego i zdrowotnego, przy czym składka z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego wynosi 0,00 zł i kwota zaliczki na podatek dochodowy 0,00 zł zgodnie z przepisami o ubezpieczeniach społecznych dla osób kierowanych na staż przez inne podmioty niż powiatowe urzędy pracy.

W związku z opisanym zdarzeniem, powstała wątpliwość jak należy potraktować opisane zdarzenie podatkowe w kontekście sporządzenia przez urząd miejski Informacji rocznej o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT 11, za rok, którego dotyczyła wypłata stypendium z tytułu odbywania stażu: Mianowicie, czy dla opisanej sytuacji można zastosować art. 21 ust. 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) i przyjąć zgodnie z jego treścią, iż "...stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego... do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł podlegają zwolnieniu.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jednak w związku z tym, iż zasady przyznawania i wysokość stypendium określone zostały w zarządzeniu prezydenta miasta, a na mocy uchwały organu stanowiącego przyjęto program, w ramach którego są realizowane, powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do kwalifikacji podatkowej przychodu z tytułu stypendium ze stażu i należy zastosować art. 20 tejże ustawy.

Odpowiedź na powyższe zapytanie jest niezbędna z punktu widzenia zastosowania właściwych przepisów podatkowych przez urząd miejski dla zdarzenia podatkowego stanowiącego przedmiot zapytania.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, co następuje.

Wysokość i zasady udzielania przedmiotowego stypendium nie zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, tj. miasta.

Wysokość wypłaconego stypendium nie przekroczyła kwoty 3 800,00 zł, tj. szczegółowe wyjaśnienie kwoty:

kwota przyznanego stypendium 1 300,00 zł + składki na ubezpieczenia społeczne opłacane przez urząd miejski kwota 369,85 zł = łącznie 1 669,85 zł

okres wypłaty stypendium - 2 miesiące

1 669,85 x 2 = 3 339,70 zł

łączna kwota 3339,70 zł (w tym kwota stypendium wypłacona bezpośrednio stażyście 2 600,00 zł i składki na ubezpieczenie społeczne opłacone przez UM 739,70 zł).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako płatnik stypendiów z tytułu odbywania stażu przez studentów i uczniów w ramach programu może uznać ww. przychody jako zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dla opisanej sytuacji można zastosować art. 21 ust. 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) i przyjąć zgodnie z jego treścią, iż "... stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego... do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł podlegają zwolnieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Należy przy tym podkreślić, że sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, a przychodu nie można zaliczyć do innego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 cyt. ustawy.

Jednakże - co istotne dla niniejszego rozstrzygnięcia - w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w szczególności wskazano stypendia, jako świadczenia, które należy zakwalifikować do kategorii przychodów objętych właśnie tym przepisem. Ustawodawca wprost wyszczególnił bowiem (w szczególności) przychody ze stypendiów, jako objęte tym właśnie przepisem.

Na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jednakże w pewnych sytuacjach ustawodawca zwolnił od podatku niektóre stypendia.

Na podstawie bowiem art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł.

W tym miejscu należy zaakcentować, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do przedmiotowego zwolnienia winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Zwolnienie od podatku dochodowego stypendiów - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł - zawarte w przywołanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy podatkowej może być zastosowane wyłącznie w sytuacji, jeżeli:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

* świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

Omawiane zwolnienie uzależnione jest również od wysokości rocznej danego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3 800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika natomiast, że, owszem, beneficjentami analizowanego stypendium są uczniowie/studenci oraz spełnia ono ustawowy limit kwotowy, jednakże wysokość i zasady udzielania przedmiotowego stypendium nie zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, tj. Wnioskodawcy - co jednoznacznie i wprost wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku.

Niespełnienie zatem ustawowej przesłanki konstytuującej prawo do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego w stosunku do przedmiotowego stypendium skutkuje jego opodatkowaniem na zasadach ogólnych, jako przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie opisanego stanu faktycznego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do uznania przychodów przysparzanych przez niego uczniom i studentom tytułem rzeczonego stypendium za zwolnione od podatku dochodowego, z uwagi na niespełnienie ustawowych warunków zastosowania zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w informacji PIT-11 Wnioskodawca winien wykazać przedmiotowe kwoty jako niekorzystający ze zwolnienia od podatku przychód z innych źródeł, o których mowa w art. w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl