0112-KDIL1-3.4012.98.2022.2.NK - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu przekazania przez gminę komputerów osobom fizycznym

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.98.2022.2.NK Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu przekazania przez gminę komputerów osobom fizycznym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania, czy przekazanie przez Gminę komputerów zakupionych w ramach projektu pn. " (...)" osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług, w formie darowizny na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 kwietnia 2022 r. (wpływ 15 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina X (dalej zwana Gminą lub Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt pt. " (...)" (dalej: "projekt") na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Gminą X, jako jedynym beneficjentem projektu, oraz Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Y.

W ramach projektu Gmina zakupi 64 komputery od podmiotów, które będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Następnie, w terminie maksymalnie kilku miesięcy od zakupu, Wnioskodawca przekaże te komputery nieodpłatnie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług. Gmina zamierza przekazać te komputery na własność tym osobom - w formie darowizny, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych w formie pisemnej.

Na zakup komputerów Wnioskodawca otrzyma dotację celową ze środków europejskich maksymalnie do wysokości 160.000 zł. Jeżeli cena zakupu komputerów przez Gminę będzie niższa od 160.000 zł, to dofinansowanie dotacją będzie równe tej niższej cenie zakupu. Jeżeli cena zakupu komputerów przez Wnioskodawcę będzie wyższa od 160.000 zł, to Gmina sfinansuje z własnych środków kwotę, o jaką cena zakupu przewyższy kwotę 160.000 zł.

Wnioskodawca nie wykonuje czynności polegających na sprzedaży lub nieodpłatnym przekazywaniu komputerów innym podmiotom w sposób ciągły. Jest to dla Gminy zadanie epizodyczne, będące skutkiem uzyskania dofinansowania dotacją celową do projektu finansowanego ze środków europejskich na taki właśnie cel.

Ponadto, w piśmie z dnia 12 kwietnia 2022 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca w odpowiedzi na pytania Organu wskazał:

1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem 64 komputerów, które Wnioskodawca przeznaczy do nieodpłatnego przekazania w formie darowizny?

"Nie. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości, ani w części".

2. Na kogo zostaną wystawione faktury dokumentujące zakup ww. komputerów?

"Faktury dokumentujące zakup ww. komputerów zostaną wystawione na Gminę X (wnioskodawcę)".

Pytanie

Czy przekazanie przez Gminę X komputerów zakupionych w ramach projektu pt. " (...)" osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług, w formie darowizny na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przez Gminę komputerów zakupionych w ramach projektu pt. " (...)" osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług, w formie darowizny na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: "ustawa"): "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Gmina jest organem władzy publicznej i realizując projekt pt. " (...)" realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do których została powołana, a mianowicie zadania w zakresie edukacji publicznej określone w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Jednakże w opisywanym przypadku Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne, tj. umowy darowizny, których przedmiotem będzie darowizna dla osób fizycznych komputerów zakupionych w ramach projektu pt. " (...)". W związku z tym, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, Wnioskodawca będzie działał w tym przypadku jako podatnik.

Dla rozstrzygnięcia, czy ww. czynność darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, istotne są następujące przepisy ustawy:

I. art. 5 ust. 1 pkt 1:

"Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju";

II. art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy:

"Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: (...)

2)

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych";

III. art. 86 ust. 1:

"W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

W przytoczonym przypadku Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać towary, tj. komputery. Nie należą one jednak do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Pojęcie "przedsiębiorstwa" nie jest zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług. Definicja przedsiębiorstwa znajduje się natomiast w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny:

"Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. (...)".

Z kolei definicja działalności gospodarczej określona jest w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej:

"Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły".

Wnioskodawca zakupi komputery w ramach projektu pt. " (...)" ze środków dotacji celowej w wysokości maksymalnie 160.000 zł, a jeżeli wartość zakupu będzie wyższa od tej kwoty, to także ze środków własnych w wysokości, o jaką cena zakupu przewyższy kwotę 160.000 zł. Następnie Gmina przekaże zakupione komputery nieodpłatnie. W związku z tym działanie Wnioskodawcy nie będzie w żadnym wypadku zarobkowe. Jeżeli cena zakupu wyniesie nie więcej niż 160.000 zł, to Gmina uzyska wpływy finansowe (z dotacji) na realizację projektu równe jego kosztom, czyli nie uzyska zarobku. Jeżeli cena zakupu będzie wyższa niż 160.000 zł, to Wnioskodawca sfinansuje jej część ze środków własnych, a więc poniesie stratę finansową, zatem również nie uzyska zarobku. Ponadto działanie Gminy w omawianym przypadku nie jest wykonywane w sposób ciągły, co również potwierdza, że nie jest działalnością gospodarczą.

Zatem, skoro działanie Wnioskodawcy w omawianym przypadku nie jest działalnością gospodarczą, to Gmina nie działa w tym przypadku jako przedsiębiorstwo. Tym samym nie spełnia przesłanki określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy do uznania, że przekazanie nieodpłatnie komputerów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z tym przepisem, opodatkowaniu podlega tylko przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa. Przy niespełnieniu warunku należenia towarów do przedsiębiorstwa podatnika bez znaczenia dla rozstrzygnięcia istnienia opodatkowania pozostanie zatem kolejny warunek określony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. czy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez pojęcie "dostawy towarów", należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawo własności". Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2) wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W świetle art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także wszelkie inne darowizny, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

W oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina X (dalej zwana Gminą lub Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt pt. " (...)" (dalej: "projekt") na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Gminą X, jako jedynym beneficjentem projektu, oraz Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Y.

W ramach projektu Gmina zakupi 64 komputery od podmiotów, które będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Następnie, w terminie maksymalnie kilku miesięcy od zakupu, Wnioskodawca przekaże te komputery nieodpłatnie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług. Gmina zamierza przekazać te komputery na własność tym osobom - w formie darowizny, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych w formie pisemnej.

Na zakup komputerów Wnioskodawca otrzyma dotację celową ze środków europejskich maksymalnie do wysokości 160.000 zł. Jeżeli cena zakupu komputerów przez Gminę będzie niższa od 160.000 zł, to dofinansowanie dotacją będzie równe tej niższej cenie zakupu. Jeżeli cena zakupu komputerów przez Wnioskodawcę będzie wyższa od 160.000 zł, to Gmina sfinansuje z własnych środków kwotę, o jaką cena zakupu przewyższy kwotę 160.000 zł.

Wnioskodawca nie wykonuje czynności polegających na sprzedaży lub nieodpłatnym przekazywaniu komputerów innym podmiotom w sposób ciągły. Jest to dla Gminy zadanie epizodyczne, będące skutkiem uzyskania dofinansowania dotacją celową do projektu finansowanego ze środków europejskich na taki właśnie cel.

Ponadto, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości, ani w części w związku z zakupem 64 komputerów, które Wnioskodawca przeznaczy do nieodpłatnego przekazania w formie darowizny. Faktury dokumentujące zakup ww. komputerów zostaną wystawione na Gminę X (Wnioskodawcę).

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy przekazanie przez Gminę komputerów zakupionych w ramach projektu pn. " (...)" osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług, w formie darowizny na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Z uwagi na fakt, że darowizna wskazanych w opisie sprawy 64 komputerów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), to dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Należy jednak wskazać, że planowana darowizna komputerów na rzecz osób fizycznych nie będzie mieścić się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta będzie co prawda czynnością wykonywaną przez podmiot uznany za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, w wyniku której nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania komputerami (towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) jak właściciel. Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości, ani w części w związku z zakupem 64 komputerów, które Wnioskodawca przeznaczy do nieodpłatnego przekazania w formie darowizny. Zatem, w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania towarów (komputerów) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów.

Podsumowując, przekazanie przez Gminę X komputerów zakupionych w ramach projektu pn. " (...)" osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług, w formie darowizny na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl