0112-KDIL1-3.4012.97.2019.1.AP - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach projektu .

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.97.2019.1.AP Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach projektu .

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.) uzupełnionym pismami z dnia 22 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) oraz z dnia 28 marca 2019 r. (data wpływu 29 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach projektu. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 22 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) o skorygowanie celu złożenia wniosku oraz z dnia 28 marca 2019 r. (data wpływu 29 marca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1992 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 788, z późn. zm., zwana dalej jako ustawa o lasach) Lasy Państwowe są państwową jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej, reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. inne jednostki nieposiadające osobowości prawnej.

Do tych jednostek należy Wnioskodawca, powołany zarządzeniem Naczelnego Dyrektora Lasów Państwowych (...).

Zasady funkcjonowania Wnioskodawcy określa zarządzenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 18 września 2002 r.

W § 5 ww. zarządzenia stwierdza się, że Wnioskodawca w ramach działalności dodatkowej, w rozumieniu Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 13, poz. 692), prowadzi prace na rzecz działalności administracyjnej w zakresie m.in.: pkt 3a - prowadzenie i udostępnianie dla zwiedzających pokazowej zagrody zwierząt wraz z pełnym przekazem wiedzy o łowiectwie, roli i znaczeniu dzikich zwierząt w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych.

W porozumieniu zawartym w dniu 21 czerwca 2016 r. pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych, a Wnioskodawcą w sprawie zasad rozliczeń zadań realizowanych przez niego, które ustala się mając na względzie przepisy ustawy o lasach art. 32 ust. 2 pkt 4, § 30 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (załącznik do zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w PGL LP (Dz. U. Nr 134, poz. 692 i postanowienia zarządzenia nr 74 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 18 września 2002 r. ustalono terminy rozliczeń, czasookres rzeczowy wykonywanych usług. W § 3 pkt 1 Porozumienia stwierdza się że rozliczenie z tytułu wykonania usług następować będzie za okresy miesięczne na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę na DGLP faktur w terminie 14 dnia następnego miesiąca.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 13 lipca 1993 r. (Urząd Skarbowy w K nadał nr identyfikacji podatkowej NIP).

W związku z tym, że ustawa o ochronie przyrody nakłada na jednostki Lasów Państwowych obowiązki związane z ochroną przyrody, PGL LP chce wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to ogólnopolski projekt ochrony żubra, realizowany w 25 jednostkach Lasów Państwowych (23 Nadleśnictwach, O, B). Stronami porozumienia są Beneficjent wiodący - S i podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków - Partner. Z każdym z partnerów podpisano porozumienie określające obowiązki i prawa stron.

Każdy z Partnerów realizuje samodzielnie zgodnie z umową o dofinansowanie swoją część zadań w projekcie i przekazuje sprawozdanie z ich wykonania liderowi.

W ramach opisanego projektu w O realizowane będą następujące działania:

1.

budowa ogrodzenia w zagrodzie żubrów,

2.

zakup ciągnika,

3.

zakup karmy i przygotowanie karmy dla żubrów,

4.

obsługa i opieka weterynaryjna nad żubrami,

5.

całoroczna opieka i nadzór nad żubrami,

6.

broszura edukacyjna wiedzy o żubrach.

Wszystkie faktury i rachunki z tytułu nabycia towarów, usług oraz środków trwałych związanych z projektem będą obciążały Wnioskodawcę. Środki z dofinansowania wpłyną na konto po zatwierdzeniu wniosku o płatność, których poniesienie udokumentowano w wysokości odpowiadającej kwocie dofinansowania.

Wykonane usługi i zakupione towary w celu realizacji projektu będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Działania podejmowane w ramach projektu są częścią działalności gospodarczej (dodatkowej) pkt 3a - prowadzenie i udostępnianie dla zwiedzających Pokazowej Zagrody Zwierząt wraz z pełnym przekazem wiedzy o łowiectwie, roli znaczeniu dzikich zwierząt w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że za zakupione towary i usługi do realizacji programu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) będzie wystawiał w każdym miesiącu fakturę sprzedaży ze stawkami podatku VAT na Dyrekcję Generalną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca przystępując do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) będzie miał prawo - biorąc pod uwagę zakładane cele, którym służyć ma ten projekt - do obciążenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przystępującego do realizacji programu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) będzie miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań kosztowych i inwestycyjnych bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego.

Z przepisów podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny.

W ocenie Wnioskodawcy planowane działania przewidziane do realizacji w ww. projekcie są związane z częścią prowadzonej działalności gospodarczej (dodatkowej).

Wnioskodawca w ramach działalności dodatkowej prowadzi prace na rzecz działalności administracyjnej (Zarządzenie Dyrektora z dnia 18 września 2002 r.) oraz wykonuje usługę polegającą na wspomaganiu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w organizowaniu, planowaniu, koordynowaniu oraz nadzorowaniu różnych jednostek organizacyjnych LP w odniesieniu do części ich działań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej (dodatkowej), prowadzi prace na rzecz działalności administracyjnej w zakresie: prowadzenie i udostępnianie dla zwiedzających pokazowej zagrody zwierząt wraz z pełnym przekazem wiedzy o łowiectwie, roli i znaczeniu dzikich zwierząt w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych. Wnioskodawca przystąpi do realizacji projektu. W ramach tego projektu działania Wnioskodawcy będą obejmowały: budowę ogrodzenia w zagrodzie żubrów, zakup ciągnika, zakup karmy i przygotowanie karmy dla żubrów, obsługę i opiekę weterynaryjną nad żubrami, całoroczną opiekę i nadzór nad żubrami, broszura edukacyjna wiedzy o żubrach. Wszystkie faktury i rachunki z tytułu nabycia towarów, usług oraz środków trwałych związanych z projektem będą obciążały Wnioskodawcę. Jak wskazał Wnioskodawca, wykonane usługi i zakupione towary w celu realizacji projektu będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W każdym miesiącu Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę sprzedaży z wykazanymi stawkami podatku na Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych.

Jak już wcześniej wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Jak wskazał Wnioskodawca - zarejestrowany czynny podatnik VAT - nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca przystępując do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach tego projektu, ponieważ nabywane usługi i towary będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do zakładanych celów, którym służyć ma projekt należy stwierdzić, że nie mają one wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie, w związku z tym, że nabywane towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę (jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług) czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej - składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a wykonane usługi i zakupione towary w celu realizacji projektu będą służyły mu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl