0112-KDIL1-3.4012.791.2018.1.AP - Ustalenie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.791.2018.1.AP Ustalenie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 31 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w (...)". Wniosek został uzupełniony pismami: z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.) o dowód wpłaty opłaty za wniosek, prawidłowo podpisany wniosek oraz wyjaśnienie celu złożenia pisma z dnia 31 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Tytuł projektu: "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w (...)"

Działanie 5.2. Rozwijanie systemu gospodarki odpadami

Podziałanie 5.2.2 Gospodarka odpadami - SPR

Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 (RPO WM)

Charakterystyka projektu:

Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych wraz z ogrodzeniem i monitoringiem oraz instalacją fotowoltaiczną i pompą ciepła podłączoną na potrzeby obiektu, na działce gminnej. Wybudowany obiekt będzie mógł odbierać od osób fizycznych - mieszkańców Gminy - wszystkie dotychczas odbierane odpady: makulatura, tworzywa sztuczne, metale, szkło, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady poremontowe i budowlane, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki, strzykawki, termometry rtęciowe, odpady wielkogabarytowe, odpady zielone i ulegające biodegradacji, odpady niebezpieczne, odzież, tekstylia, inne niewymienione frakcje odpadów komunalnych zbierane w sposób selektywny.

Istnienie nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych pozwoli na bardziej intensywny odzysk, poprzez pokazanie mieszkańcom zainteresowania Gminy ulepszaniem technologii unieszkodliwiania odpadów, co pozwoli na zmniejszenie liczby nielegalnych wysypisk.

W ramach projektu planuje się roboty budowlano-montażowe: budynek socjalno-biurowy wraz z pompą ciepła, budynek kontenerowy - punkt drugiego życia, wiatę stalową na kontenery, wagę samochodową, plac składowania pojemników i kontenerów, parkingi - miejsca postojowe, ogrodzenie terenu z trzech stron oprócz strony od Sp. z o.o., chodniki z kostki brukowej, zieleń wysoką i niską oraz trawę, bramy przesuwne na pilota, rozbiórkę istniejącego budynku oraz rozbiórkę istniejącej nawierzchni, oświetlenie terenu, monitoring wizyjny wraz z montażem kamer, montaż szlabanów wraz z czytnikami do kart, tablice edukacyjne, wykonanie sieci: deszczowej, sanitarnej, elektrycznej, wodociągowej, internetowej, instalacji fotowoltaicznej, wyposażenie w pojemniki, kontenery, sprzęt i oznakowanie ścieżki edukacyjnej, wyposażenie budynku socjalnego i pomieszczenia "drugiego życia".

Planowany termin realizacji projektu: 1 stycznia 2019 r. - 31 grudnia 2020 r.

Całkowity koszt projektu wynosi: (...) zł, w tym dofinansowanie (...) zł (85%).

Na łączną wartość projektu składają się następujące pozycje:

1.

(...) zł stanowi wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego,

2.

(...) zł zaplanowano na wykonanie badań geologicznych,

3.

(...) zł zaplanowano na wykonanie analizy finansowo-ekonomicznej,

4.

(...) zł zaplanowano na wykonanie map do celów projektowych,

5.

(...) zł zaplanowano na pokrycie kosztów robót budowlanych,

6.

(...) zł zaplanowano na montaż instalacji fotowoltaicznej,

7.

(...) zł zaplanowano na zakup wyposażenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,

8.

(...) zł zaplanowano na pokrycie kosztów nadzoru inwestorskiego,

9.

(...) zł zaplanowano na informację i promocję projektu.

Do efektów społecznych realizacji projektu zaliczono: wzrost poczucia komfortu mieszkańców Gminy, spowodowany zwiększeniem możliwości zbierania odbioru przez Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Celem działań podjętych przez władze Gminy jest wzrost dostępności dla mieszkańców z terenu Gminy, zapewnienie kompleksowości systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy, w tym w Gminie gdzie tworzony jest punkt, poprzez uzupełnienie istniejącego systemu i zapewnienie dostępu wszystkim mieszkańcom Gminy do PSZOK-u, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami - zapewni przyjmowanie co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wydzielenie ze strumienia odpadów komunalnych następujących frakcji odpadów problemowych: powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, a także zużytych opon oraz odpadów opakowaniowych.

W realizowanym przez Gminę projekcie podatek VAT stanowił będzie koszt kwalifikowany, tj. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo ubiegania się o zwrot naliczonego w cenie zakupywanych towarów i usług podatku od towarów i usług (VAT).

Podstawą prawną zwolnienia jest art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W przypadku ww. projektu VAT-u nie można odzyskać. Nie będzie tzw. sprzedaży opodatkowanej, a powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on płatnikiem VAT i na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca nie posiada prawnej możliwości do odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych, jak również nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej w związku z produktami projektu.

Teren PSZOK wraz z wytworzoną infrastrukturą w ramach projektu będzie wyłącznie własnością Wnioskodawcy i nie będzie wynajmowany ani wydzierżawiany komukolwiek. PSZOK będą obsługiwać pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Gminy odbierając nieodpłatnie od mieszkańców Gminy odpady (czynność niepodlegająca VAT), a wyłoniona zewnętrzna firma będzie tylko odbierać zgromadzone w PSZOK odpady i obciążać Gminę kosztami odbioru odpadów (na podstawie umowy cywilno-prawnej).

Nie będzie występowała sprzedaż opodatkowana po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie żadnego innego podmiotu, przy wykorzystaniu produktów i efektów projektu.

Projekt spełnia kryteria kwalifikowalności podatku VAT z uwagi na fakt łącznego spełnienia następujących warunków:

a.

zostanie faktycznie poniesiony przez Beneficjenta (w całości zapłacony) oraz

b.

jest niemożliwy do odzyskania, czyli Wnioskodawca/Beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz w oparciu o przepisy prawa wspólnotowego przez Beneficjenta lub inny podmiot realizujący/wdrażający projekt.

W ramach projektu brak jest możliwości odzyskania podatku VAT, tj.:

1. w projekcie w ogóle nie wystąpiły/wystąpią czynności opodatkowane - zakupione towary, usługi lub środki trwałe nie będą wykorzystywane do sprzedaży i nie występuje związek pomiędzy zakupionymi towarami, usługami lub środkami trwałymi a czynnościami opodatkowanymi,

2. Beneficjent będzie wykonywał jedynie czynności niepodlegające i/lub zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca ponosząc wydatki w ramach projektu nie zakłada osiągania przychodów z tytułu wynajęcia, dzierżawy, leasingu lub innych form odpłatnego wykorzystania nawet niewielkiej części inwestycji (np. wynajęcie części budynku na kawiarnię, punkt ksero, automat do napojów, komercyjne wynajęcie sali gimnastycznej, reklama przy drodze itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w (...)". Wybudowany obiekt będzie mógł odbierać od osób fizycznych - mieszkańców Gminy - wszystkie dotychczas odbierane odpady: makulatura, tworzywa sztuczne, metale, szkło, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady poremontowe i budowlane, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki, strzykawki, termometry rtęciowe, odpady wielkogabarytowe, odpady zielone i ulegające biodegradacji, odpady niebezpieczne, odzież, tekstylia, inne niewymienione frakcje odpadów komunalnych zbierane w sposób selektywny. Istnienie nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych pozwoli na bardziej intensywny odzysk, poprzez pokazanie mieszkańcom zainteresowania Gminy ulepszaniem technologii unieszkodliwiania odpadów, co pozwoli na zmniejszenie liczby nielegalnych wysypisk.

W ramach projektu planuje się roboty budowlano-montażowe: budynek socjalno-biurowy wraz z pompą ciepła, budynek kontenerowy - punkt drugiego życia, wiatę stalową na kontenery, wagę samochodową, plac składowania pojemników i kontenerów, parkingi - miejsca postojowe, grodzenie terenu z trzech stron, chodniki z kostki brukowej, zieleń wysoką i niską oraz trawę, bramy przesuwne na pilota, rozbiórkę istniejącego budynku oraz rozbiórkę istniejącej nawierzchni, oświetlenie terenu, monitoring wizyjny wraz z montażem kamer, montaż szlabanów wraz z czytnikami do kart, tablice edukacyjne, wykonanie sieci: deszczowej, sanitarnej, elektrycznej, wodociągowej, internetowej, instalacji fotowoltaicznej, wyposażenie w pojemniki, kontenery, sprzęt i oznakowanie ścieżki edukacyjnej, wyposażenie budynku socjalnego i pomieszczenia "drugiego życia".

Celem działań podjętych przez władze Gminy jest wzrost dostępności dla mieszkańców z terenu Gminy, zapewnienie kompleksowości systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy, w tym w Gminie gdzie tworzony jest punkt, poprzez uzupełnienie istniejącego systemu i zapewnienie dostępu wszystkim mieszkańcom Gminy do PSZOK-u.

W przypadku ww. projektu nie będzie sprzedaży opodatkowanej, a powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Budowa nowoczesnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina realizując ww. projekt działać będzie jako organ administracji publicznej i będzie mogła korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż realizować będzie ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina zrealizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działać będzie w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Reasumując, w związku z realizacją projektu pn. "Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w (...)" Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych (kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego). Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl