0112-KDIL1-3.4012.79.2019.2.KB - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.79.2019.2.KB Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego dotyczącego operacji pn. " (...)" oraz w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego dotyczącego operacji pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego dotyczącego operacji pn. " (...)" oraz w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego dotyczącego operacji pn. " (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, pytania, stanowiska, brakujący podpis oraz dowód wpłaty należnej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Stowarzyszenie jest organizacją społeczną zajmującą się propagowaniem sportu, rekreacji i turystyki żeglarskiej oraz innych sportów wodnych. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

Stowarzyszenie działa zgodnie z postanowieniami ustawy prawo o stowarzyszeniach oraz na podstawie statutu. Stowarzyszenie podlega nadzorowi Starosty Powiatu.

Organem rejestrowym Stowarzyszenia jest Sąd Rejonowy (...). Celem Stowarzyszenia jest organizowanie, popularyzowanie oraz upowszechnianie żeglarstwa i innych sportów wodnych na terenie całego kraju oraz stwarzanie odpowiednich warunków do jego uprawiania, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

Stowarzyszenie realizuje cele poprzez:

1. Zrzeszenie osób zainteresowanych żeglarstwem oraz innymi sportami wodnymi,

2. Organizowanie imprez rekreacyjnych, turystycznych regat żeglarskich i innych imprez wodnych,

3. Prowadzenie szkolenia żeglarskiego,

4. Uczestniczenie w imprezach organizowanych przez inne stowarzyszenia,

5. Nabywanie i utrzymywanie w należnym stanie sprzętu żeglarskiego i innego,

6. Utrzymywanie własnych, wydzierżawionych lub przekazanych w użytkowanie obiektów przystaniowych,

7. Wydawanie na miarę potrzeb własnych materiałów szkoleniowych, informacyjnych i programowych,

8. Zrzeszanie się w innych organizacjach, których działalność odpowiada celom działania Stowarzyszenia.

W złożonym uzupełnieniu Stowarzyszenie wskazało, że uzyskało dofinansowanie na:

1.

" (...)" w kwocie 49.830,00 zł,

2.

" (...)" w kwocie 48.954,00 zł.

Ad 1. W odniesieniu do zasad konkursu Stowarzyszenie przeprowadziło rozpoznanie cenowe w celu wyboru najkorzystniejszego wykonawcy. W związku z realizacją operacji Stowarzyszenie podpisało umowę z Wykonawcą na montaż ogrodzenia panelowego obiektów sportowych nad Jeziorem (...). Stowarzyszenie nabyło usługę/robotę budowlaną, wykonania/montaży ogrodzenia panelowego obiektów sportowych nad Jeziorem (...). W miesiącu kwietniu br. wybrany wykonawca wykona montaż nowego ogrodzenia panelowego nad Jeziorem (...). Po wykonaniu usługi i dokonaniu czynności odbiorowych, Wykonawca wystawi zgodnie z umową za wykonaną usługę/robotę budowlaną pn. " (...)" fakturę VAT na Stowarzyszenie. Nabyta przez Stowarzyszenie usługa/robota budowlana pn. " (...)" nie jest wykorzystywana przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad 2. W odniesieniu do zasad konkursu Stowarzyszenie przeprowadziło rozpoznanie cenowe w celu wyboru najkorzystniejszego wykonawcy. W związku z realizacją operacji Stowarzyszenie podpisało umowę z Wykonawcą na zakup koszy na tereny rekreacyjno-turystyczne i sportowe. Stowarzyszenie zakupi kosze na tereny rekreacyjno-turystyczne i sportowe. W miesiącu kwietniu br. wybrany wykonawca dostarczy zakupione kosze na tereny rekreacyjno-turystyczne i sportowe. Po dokonaniu dostawy koszy, Wykonawca wystawi zgodnie z umową za dostarczone kosze, fakturę VAT na Stowarzyszenie. Zakupiona przez Stowarzyszenie operacja pn. " (...)" nie jest wykorzystywana przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Stowarzyszenie niebędące podatnikiem podatku VAT i nie wykonując czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT ma prawo ubiegać się o zwrot podatku naliczonego, zawartego w fakturach zakupu, tj. w fakturze otrzymanej od wykonawcy za " (...)" i fakturze otrzymanej za " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku), podatek VAT zawarty w fakturach zakupu, otrzymanych od Wykonawcy ogrodzenia i od Dostawcy koszy, tj. w wyniku realizacji operacji pn. " (...)" i operacji pn. " (...)" jest jego kosztem, ponieważ Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie osiąga obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, a w związku z tym nie może go w żaden sposób odliczyć.

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. " (...)" i operacji " (...)".

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a ponadto wydatki związane z realizacją powyższych operacji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, nie zostały spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie na realizację operacji pn. " (...)" oraz operacji pn. " (...)".

W związku z realizacją operacji pn. " (...)" Stowarzyszenie podpisało umowę z Wykonawcą na montaż ogrodzenia panelowego obiektów sportowych nad Jeziorem (...). Stowarzyszenie nabyło usługę/robotę budowlaną, wykonania/montaży ogrodzenia panelowego obiektów sportowych nad Jeziorem (...). W miesiącu kwietniu br. wybrany wykonawca wykona montaż nowego ogrodzenia panelowego nad Jeziorem (...). Po wykonaniu usługi i dokonaniu czynności odbiorowych, Wykonawca wystawi zgodnie z umową za wykonaną usługę/robotę budowlaną pn. " (...)" fakturę VAT na Stowarzyszenie. Nabyta przez Stowarzyszenie usługa/robota budowlana pn. " (...)" nie jest wykorzystywana przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Natomiast w związku z realizacją operacji pn. " (...)" Stowarzyszenie podpisało umowę z Wykonawcą na zakup koszy na tereny rekreacyjno-turystyczne i sportowe. Stowarzyszenie zakupi kosze na tereny rekreacyjno-turystyczne i sportowe. W miesiącu kwietniu br. wybrany wykonawca dostarczy zakupione kosze na tereny rekreacyjno-turystyczne i sportowe. Po dokonaniu dostawy koszy, Wykonawca wystawi zgodnie z umową za dostarczone kosze, fakturę VAT na Stowarzyszenie. Zakupione przez Stowarzyszenie kosze w ramach operacji pn. " (...)" nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją opisanych operacji nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. operacji.

W związku z realizacją przedmiotowych operacji Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie ma ono możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie niebędące podatnikiem podatku VAT i nie wykonując czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT nie ma prawa ubiegać się o zwrot podatku naliczonego, zawartego w fakturach zakupu, tj. w fakturze otrzymanej od wykonawcy w wyniku realizacji operacji pn. " (...)" i fakturze otrzymanej w wyniku realizacji operacji pn. " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanów faktycznych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl